Kapcsolatfelvétel

Utazás

Kampány indult a fenntartható európai bor, paradicsom és a juh- és kecskesajt fogyasztásának népszerűsítésére

A bor, a juh- és kecskesajt és a paradicsom meghatározzák az európai embereket, nem pusztán a velük kapcsolatban kialakult fogyasztási szokások, hanem a teljes előállítási folyamatuk miatt is.

Létrehozva:

|

Az ezeket a termékeket előállító ágazatok elkötelezettek a termőföld és az emberek kiránt, és a lehető legjobb minőségű termékeket kínálják. Ez a már meglévő európai szabályozásoknak köszönhető (a „termőföldtől az asztalig” és a Green Deal stratégiáknak), melyek a helyi előállító szervezeteket minőségi tanúsítványokkal látják el (például eredetmegjelöléssel és oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel), de annak az erőfeszítésnek is, amit a termelők és gyártók a környezet, a társadalom és a gazdaság fenntartása érdekében tesznek. Az Európai Unió a világ egyik vezetőjévé vált a bor, a juh- és kecske tejtermékek és a paradicsom előállításában, ahogy azt a termelési, fogyasztási és exportadatok egyaránt bizonyítják. Az európai agrár-élelmiszeripari ágazat célja, hogy a fenntarthatóságot illetően globális viszonyítási alappá váljon, mert akkor tanúsítani tudja, hogy felelős fogyasztás mellett az európai bor, juh- és kecske tejtermékek és paradicsom fogyasztása pozitívan járulhat hozzá a környezethez, a társadalomhoz és a gazdasághoz.

A három éves programot két ország, Olaszország és Magyarország valósítja meg. A Magyar Juh- és Kecsketejgazdasági Közhasznú Egyesület öt olasz borászattal és egy olasz paradicsomtermesztő szövetkezettel konzorciumban a 2022-2024 közötti időszakra vonatkozóan Európai Uniós támogatást nyert agrár-élelmiszeripari termékek (bor, juh- és kecskesajt, paradicsom) népszerűsítésére. A célzott hazai kampányok mellett számos más európai célországban is népszerűsítik a termékeket, mint Németország, Dánia és Svédország.

A program célkitűzése, hogy a fogyasztókat és a szakembereket tájékoztassa az európai bor, paradicsom és a juh- és kecske tejtermékek környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági fenntarthatósági jellemzőiről. Emellett felhívja a figyelmet az európai bor, paradicsom és a juh- és kecskesajt minőségére és ízére, hogy ezzel növekedjen ezen termékek versenyképessége és fogyasztása.

Advertisement

A program keretében számos kiállításon, vásáron, online és offline médiafelületeken is lehet találkozni a kampánnyal a projekt időtartama alatt, illetve 2022. december 15-én kóstolónapot is tartanak Budapesten az egyik forgalmas hipermarketben, amely során juh- és kecskesajtos falatkákat lehet kóstolni.

Advertisement

Utazás

Fenntartható utazás: a szándék megvan, a cselekvés még várat magára

A Holiday Barometer szerint a környezettudatos szándékok ellenére a legtöbb utazó még mindig magas kibocsátású közlekedési módot választ.

Létrehozva:

|

Szerző:

Bár egyre több turista vallja magát környezettudatosnak, utazási szokásaikban ez kevésbé tükröződik – derül ki az Europ Assistance, a közelmúltban készült, 23 országra kiterjedő nemzetközi felméréséből (Holiday Barometer). A kutatás szerint az utazók többsége támogatná a fenntartható gyakorlatokat, a nyaralások tervezésekor a környezetvédelmi szempontok mégis háttérbe szorulnak. A magas szén-dioxid-kibocsátással járó autóhasználat és a repülés továbbra is dominál, a légi utazások aránya pedig elérte a négyéves csúcsot: az európaiak fele repülőgéppel utazik. Az utazók elsősorban a természeti katasztrófák sújtotta helyszínek elkerülésére törekednek, saját ökológiai lábnyomuk csökkentése kevésbé jellemző szempont. A nyaralási trendeket vizsgáló Holiday Barometer 24. kiadása szerint, bár az emberek egyre tudatosabbak a környezeti kérdésekben, ennek ellenére az utazások tervezésekor ritkán veszik figyelembe a környezetvédelmi szempontokat. A turisták nagy része azt állítja, hogy támogatná a fenntartható utazási gyakorlatokat. Az összes régiót figyelembevéve legalább 80 százalékuk előnyben részesítené a helyi gazdaságokat, és kétharmaduk alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású közlekedési módokat, vagy közelebbi úti célokat választana az ökológiai lábnyom csökkentése érdekében. Az európia utazók közül tízből nyolcan kerülnék a társadalmilag felelőtlen, vagy a helyi kultúrát, környezetet és állatvilágot nem tisztelő tevékenységeket. Több mint 70 százalékuk szezonon kívül is szívesen utazna, és akár buszokat, vonatokat vagy más helyi tömegközlekedési eszközöket is választana az autók vagy taxik helyett.

A kutatás ugyanakkor rámutat arra, hogy a környezetvédelmi kérdések tekintetében jelentős eltérés van az utazók szándékai és valós cselekedetei között. Bár sokan kifejezik jó szándékukat és hajlandóságukat a fenntartható utazási gyakorlatok iránt, a valóságban ez gyakran nem valósul meg. A környezettudatos elképzelések ellenére a legnépszerűbb közlekedési módok továbbra is nagy szén-dioxid-kibocsátással járnak. A repülőgépek használata ugrásszerű növekedést mutat, Európában (50%) és Észak-Amerikában (52%) az utazók fele a légi közlekedést választja. Emellett, bár egyre kevesebben utaznak autóval, az európaiak 48 százaléka, az észak-amerikaiak 47 százaléka még mindig gépjárművel indul útnak. A vonat népszerűsége is emelkedett az elmúlt évekhez képest, az európai turisták több mint ötöde (22%), az észak-amerikaiak 15 százaléka vasúttal közelítette meg a célállomást, de ez még mindig elmarad a repülés és az autóhasználat arányától.

A Holiday Barometer szerint a közlekedési eszköz kiválasztásánál a környezetvédelem háttérbe szorul, az európai utazók csupán tizede tartja ezt igazán fontos tényezőnek. Ezzel szemben a kényelem a fő szempont, Európában az utazók 57 százaléka, Észak-Ázsiában 61 százalékuk elsősorban ezért választ egy adott közlekedési módot.

Advertisement

A klímával kapcsolatos aggodalmak ugyanakkor növekednek. Az európaiak közül tízből négyen tartanak az utazás során bekövetkező természeti katasztrófától – ez közel kétszerese a 2022-es adatnak. A turisták tehát inkább a természeti jellegű katasztrófák elkerülésére koncentrálnak, mint a saját ökológiai lábnyomuk csökkentésére.

A magyar turisták is szívesen utaznak autóval

Advertisement

A hazai Europ Assistance 2025 májusában elkészült, átfogó hazai kutatása rámutat arra, hogy a magyarok körében népszerűek az autós utazások: a háztartások háromnegyedének van saját gépjárműve, mellyel harmaduk külföldi útra is elindul. Az autósok közel 60 százaléka tesz meg legalább negyedévente 100 km-nél hosszabb utakat Magyarországon belül, külföldi útra évente 37 százalékuk indul el.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák