Utazás
Kórházzá is alakítható egy tervezett zöld teherszállító repülő

Egy spanyol tervező óriási teherszállító repülőgép koncepcióját dolgozta ki, mely olyan nagy, hogy rakterében két Airbus A350 utasszállító törzse elférne.
Oscar Vinals, barcelonai tervező tavaly hívta fel magára a figyelmet egy utasszállító koncepcióval, amely kombinálná az összes meglévő és küszöbön álló technológiát egy jövőbeli repülőgéphez. A Sky Whale dizájnja a hibrid hajtóművektől a napelemeken át a virtuálisvalóság-ablakokig mindent felölel.
A szakember most egy még nagyobb gép koncepcióját készítette el. A GIGAbay teherszállító óriási raktere mellett korszerű anyagok (többek között ötvözetek, kerámia- vagy szálkompozitok, szén nanocsövek, száloptikás vezetékek és okos anyagok) révén sokkal energiahatékonyabb lenne, mint a kisebb teherszállítók, kevesebb üzemanyagot is fogyasztana, miközben nagyobb teher szállítására lenne képes. Hibrid elektromos hajtóművei révén kisebb mennyiségű káros anyagot bocsátana ki és csendesebb is lenne.
Fedélzeti alternatív energiarendszerei – nap- és szélelemek, illetve hidrogén üzemanyagcellák – révén a GIGAbay repülés közben tulajdonképpen saját maga állítaná elő és tárolná el a működéséhez szükséges energiát. Landolás után többek között mobilis töltőállomássá, szennyvíztisztító üzemmé vagy akár háromszintes önfenntartó kórházzá alakítható.
Mindenekelőtt azonban szuperhatékony teherszállítónak tervezik. A konfiguráció függvényében a repülőgép mintegy 220 tonna rakományt szállíthatna több mint 2300 köbméteres rakterében. A hajtóművek a tervek szerint függőlegesen 45 fokig elforgathatóak, így kisebb kifutóra lenne szükség a felszálláshoz és landoláshoz.
A tervező szerint a repülőgép felépítésének előnye környezetbarát aspektusa, raktérkapacitása és sokoldalúsága.
http://www.hirado.hu/

Utazás
Forgass a Földért – Idén is meghirdetik a filmkészítő maratont

A környezettudatos gondolkodás elősegítésére idén is meghirdetik a Shoot4Earth – Forgass a Földért! rövidfilmpályázatot.
A filmkészítő maraton résztvevőinek mindössze 24 óra áll rendelkezésükre filmjük elkészítésére, a beérkezett pályaműveket mások mellett Szabó István Oscar-díjas filmrendező zsűrizi. A szervezők keddi közleménye szerint a magyar kezdeményezésű versenyt filmesekkel, környezetvédőkkel összefogva hirdetik meg május 14-ére. Mint írják, a rendezvény célja, hogy a film tudatformáló eszközeivel hívja fel a figyelmet a fogyasztói szokások megváltoztatásának szükségességére a mindennapi életvitel során. A szervezők a verseny kezdetén, a rajt pillanatában időzónánként több elemet ismertetnek, melyből egy elemet kötelező beépíteni a versenyfilmbe. A filmkészítő játékra bárki jelentkezhet a világ bármely részéről. Nevezési díj, korosztályi és technikai megkötés nincs. A film lehet élőszereplős rövidfilm, videoklip vagy animáció.
A közlemény szerint a 24 órás maraton – az időzónák figyelembe vételével – egyszerre, egy időben zajlik a világon. Regisztrálni a verseny kezdetéig a verseny hivatalos weboldalán (www.shoot4earth.org) lehet.
A kötetlen műfajú filmek forgatásánál digitális kamera, kamerás mobiltelefon vagy kameraként működő fényképezőgép egyaránt használható. A résztvevő stáboknak – melyek akár egyszemélyesek is lehetnek – maximálisan egy perc hosszúságú filmekben kell felhívni a figyelmet arra, hogy a mindennapokban odafigyeléssel, takarékossággal, tudatossággal mit tehetünk környezetünk megóvásáért. Az elkészült alkotásokat fel kell tölteni az internetre a játék versenyszabályzati kiírásában meghatározott módon. A közlemény szerint a zsűri elnöke Lawrence David Foldes, az Oscar-díjakat odaítélő amerikai filmakadémia és a Diák Oscar-díj Végrehajtó Bizottságának tagja, társelnöke Szabó István Oscar-díjas filmrendező és Sandeep Marwah, az Indiában filmes képzést is nyújtó Ázsiai Filmes és Televíziós Akadémia alapító elnöke. A verseny művészeti igazgatója Karl Bardosh, a New York Egyetem (NYU) művészeti iskolájának tanára lesz. A verseny alapító versenyigazgatója Kindl Gábor.
A versenyt a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kara (PTE KPVK) és a Forgass a Földért Alapítvány szervezi. Fővédnöke Szili Katalin, miniszterelnöki megbízott, a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács tiszteletbeli elnöke, a Pécsi Tudományegyetem kuratóriumi tagja, a zöld egyetem programok vezetője. A lebonyolítás szakmai csapatát a PTE KPVK gyártásszervező hallgatói adják. A 24 órás filmkészítő maraton megvalósítását az egyes országokban regionális producerek segítik.
Utazás
A gyapjas mamutot akarja életre kelteni egy amerikai genetikai vállalat

Hat éven belül megszülethet az első elefánt-mamut hibrid, ha sikerül egy amerikai genetikai vállalat 15 millió dolláros (4,4 milliárd forintos) projektje.
A tudósok a The Guardianben ismertetett kutatás szerint valójában elefánt-mamut hibridet akarnak létrehozni. A fantasztikus vállalkozásnak az adott lökést, hogy a Colossal biotudományi és genetikai vállalat 15 millió dollárt invesztált a kutatásba. A Colossal két társalapítója, a tech- és szoftvervállalkozó Ben Lamm és George Church, a Harvard orvosi karának genetikaprofesszora, a génszerkesztés egyik úttörője. A mamut 10 ezer évvel ezelőtt halt ki. A szakembereket már több mint egy évtizede foglalkoztatja a gondolat, hogy ismét megteremtsék az állatot, és visszatelepítsék a természetbe. A tudósok most elsőként laboratóriumban mamut-DNS-t hordozó embriókat hoznak létre. A projektben a kihaláshoz közel álló ázsiai elefántok bőrsejtjeit használják fel, és programozzák át olyan sokoldalúbb őssejtekké, amelyek mamut DNS-t hordoznak. A mamutok szőrzetéért, szigetelő zsírrétegéért és más, a hideg éghajlathoz való alkalmazkodásért felelős géneket úgy azonosítják, hogy a permafrosztból előkerült állatokból kinyert mamutgenomokat összehasonlítják a rokon ázsiai elefántokéval. Ezeket az embriókat aztán beültetnék egy állat méhébe, vagy esetleg mesterséges méhben nevelnék. A kutatók reményei szerint hat éven belül megszülethet az első hibrid borjú. Church a brit lapnak arról beszélt, hogy a hideget jól tűrő elefántot akarnak létrehozni, amely mamuthoz fog hasonlítani. A cél, hogy egy mamuthoz hasonlóan élő, a mínusz 40 fokot is elviselő, elefántként és mamutként viselkedő hibridet alkossanak.
Utazás
A férfiak kiadásai több éghajlatkárosító kibocsátással járnak együtt

A férfiak kiadásai 16 százalékkal több éghajlatkárosító kibocsátással járnak együtt, mint a nőké, annak ellenére, hogy a két nem csaknem ugyanannyit költ – derült ki egy svéd tanulmányból.
A szakemberek szerint a klímakárosító emisszió tekintetében eddig csupán kevés tanulmány foglalkozott a nemek közötti különbségekkel, noha ezeket számításba kellene venni az éghajlatváltozás elleni harcban – olvasható a The Guardian című brit napilap online kiadásában. A kutatók Svédországban élő egyedülálló férfiak és nők kiadásait vetették össze. Megállapították, hogy mindkét nemnél az ennivaló és a nyaralás teszi ki az összkibocsátás több mint felét. Ezen belül is a nyaralás számlájára írható az emisszió nagyjából egyharmada a férfiaknál és a nőknél egyaránt. A szakemberek szerint a hús- és tejtermékek lecserélése növény alapú ételekre, valamint a repülős és autós helyett a vonatos nyaralásokra való átállás 40 százalékkal csökkenti az emberek éghajlatkárosító kibocsátását. “Úgy gondoljuk, hogy fontos számításba venni a férfiak és a nők közötti különbségeket az irányelvek meghatározásakor” – mondta Annika Carlsson Kanyama, a svédországi Ecoloop kutatóvállalat munkatársa, aki a tanulmány vezetője volt.
Hozzátette: “a férfiak és a nők kiadásai nagyon sablonosak: utóbbiak többet költenek lakásdekorációra, egészségre és ruhákra, míg a férfiak többet költenek autóüzemanyagra, étteremre, alkoholra és dohánytermékekre”. A Journal for Industrial Ecology című folyóiratban publikált tanulmány nem vette számításba a munkához használt autókba, például taxikba töltött üzemanyagot. Korábbi kutatások azt mutatták, hogy az egyautós családokban a férfiak jóval gyakrabban használják munkába járáshoz az autót, míg a nők nagyobb valószínűséggel tömegközlekednek. A kutatók szerint a személyes kibocsátás csökkentését szolgáló étrend- és nyaralásbeli változtatások nem járnak együtt többletkiadásokkal, például nem kell elektromos autót vásárolni. “Ezek természetesen jelentős változtatások, de az embernek legalább nem kell új munkát találnia, vagy kölcsönt felvennie a bankban. Tehát ezek itt és most megvalósítható dolgok. Ugyanannyi pénzből gazdálkodik az ember, csak más dolgokat vásárol belőle” – magyarázta Kanyama.
Egy 2017-es tanulmány szerint egyéni szinten azzal járulhatnak hozzá az emberek a legjobban az éghajlatváltozás elleni harchoz, nem használnak autót és kerülik a repülést. A mostani tanulmányban felhasznált adatok ugyan 2012-ből származnak – ezek az utolsó legfrissebb elérhető adatok -, Kanyama szerint azonban nem valószínű, hogy mostanra annyira megváltoztak volna a mutatók, hogy az befolyásolná az elemzésük konklúzióját.
-
Zöldinfó15 óra telt el a létrehozás óta
Magyar tudósok: ebbe az irányba kell fordítani a napelemeket, a jobb teljesítményhez
-
Zöldinfó1 nap telt el a létrehozás óta
Ezentúl környezetbarát sorsjegyeket is kaparhatunk
-
Zöld Energia3 hónap telt el a létrehozás óta
Az új Ethereum 99 százalékkal kevesebb energiafelhasználással jár, mint elődje
-
Zöld Energia3 hónap telt el a létrehozás óta
Hatalmas téglákkal tárolhatjuk a megújuló energiát
-
Öko Fashion1 hónap telt el a létrehozás óta
A ruhabérlés kevésbé zöld, mintha kidobnánk a fölösleges darabokat
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés