Zöldinfó
MAP50 – A szorgalmas madármegfigyelők kihívása
50 éves az MME, s ennek kapcsán 2024 első MAP kihívása is az 50-es szám jegyében zajlik. A megszerezhető maximum pontszám: 50.
Adatgyűjtés és feltöltés időszaka: 2024. január 1. – december 31.
A hazai madárfajokat jól ismerő megfigyelőink, akik a MAP adatbázisba régóta töltenek fel adatokat, emlékezhetnek rá, hogy 2021-ig rendszeresen voltak MAP kihívások. Az idei évtől újból lesznek, s az első nem rövid, mivel pontosan egy év az adatgyűjtés időszaka.
A MAP50 kihívás január 15 óta elérhető és 50 hétig tart. De a csatlakozók teljes fajlistáit* már január 1-től számba vesszük, így valóban az egész éves adatgyűjtés számít. Bármikor bekapcsolódhatsz, de teljesíteni csak akkor tudod, ha legkésőbb májusban elkezded az adatgyűjtést.
Mi az a teljes fajlista? – Ha egy területen végzett madármegfigyelés során minden észlelt faj megfigyelését rögzíted.
Mire lesz szükséged a csatlakozáshoz és a sikeres teljesítéshez?
A csatlakozáshoz nélkülözhetetlen, hogy felhasználója legyél az MME Monitoring Központ adatbázisainak (MAP, MMM, TermészetLesen stb.), tehát regisztrálnod kell! Ha az egyikben már van felhasználói fiókod, akkor mindegyikbe be tudsz lépni, tehát ne regisztrálj újra!
A regisztráció után csak akkor tudsz saját MAP adatokat feltölteni, ha a Monitoring Központ munkatársai már hozzárendelték regisztrációdhoz a felmérő azonosítót. Ez hétköznap egy napon belül megtörténik, hétvégén előfordulhat, hogy később.
A felmérő azonosító egy szám, ami a felmérők egyedi azonosítására szolgál. Például, ha van 3 Gipsz Jakab, akkor ez alapján tudjuk eldönteni, hogy melyikük adatáról van szó.
Ha még nem rendelkezel felmérő azonosítóval, de szeretnél, akkor kérjük, hogy ezt a MAP adatbázis Profil oldalán az Üzenet mezőben vagy a map@mme.hu címre küldött e-mail üzenetben jelezd, s add meg lakcímed vagy postai címed, telefonszámod, s néhány sorban írd le, hogy milyen tapasztalatokkal rendelkezel a madármegfigyelés terén, korábban részt vettél-e madárszámlálási programokban.
Ha már regisztrációd és felmérő azonosítód is van, akkor már csak tudásra, távcsőre és Turdus-ra lesz szükséged. Ismerned kell a MAP fajlisták gyűjtésének módszerét, a meglátogatott területeken előforduló madárfajokat, s a terepi megfigyelésekhez egy kézitávcső is nélkülözhetetlen. A Turdus az MME terepi adatgyűjtésre fejlesztett mobil alkalmazása, amit iOS és Android operációs rendszerekre is letölthetsz. Használata nem kötelező, de jelentősen megkönnyíti adataid rögzítését és feltöltését a MAP adatbázisba.
Részletek:
- Csak olyan teljes fajlistás adatokat számolunk, amelyek min. 15 percesek (nettó megfigyelési idő). Jelen esetben a ragadozómadár és vízimadár fajlisták is számítanak, de a részleges fajlisták nem!
- A pontok számításánál 5 értéket tartunk nyilván: 1. a teljes fajlisták száma, 2. az ezek átal érintett UTM négyzetek száma, 3. a megfigyelési napok száma, 4. a hetek száma, 5. megfigyelt fajok száma. Erről további részletek a MAP adatbázisban a kihívás oldalán olvashatók.
- Az öt pontszám összeadódik, s ezt jelenítjük meg a táblázatban a [Pontok száma] mezőben.
- Az elérhető maximum pontszám: 50
- Ajándékok:
- Lesznek év közben is ajándékok, az alábbiak szerint:
- akik április 30-ig elérik a 20 pontot, azok között 10 kis értékű ajándékot sorsolunk ki (választható: logózott póló, bögre, baseball sapka)
- akik június 30-ig elérik a 30 pontot, azok között 10 kis értékű ajándékot sorsolunk ki (választható: logózott póló, bögre, baseball sapka, kulacs)
- akik szeptember 30-ig elérik a 40 pontot, azok között 10 kis értékű ajándékot sorsolunk ki (választható: logózott póló, bögre, baseball sapka, kulacs, hátizsák, könyvek)
- A logózott ajándékokat lentebb lehet megtekinteni!
- A teljesítők, akik elérik az 50 pontot, a kihívás végeztével mindannyian választhatnak egy-egy fix ajándékot (póló, bögre, baseball sapka vagy kulacs), és közöttük három értékes kézitávcsövet sorsolunk ki.
- Lesznek év közben is ajándékok, az alábbiak szerint:
Forrás: Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület
Zöldinfó
Fenntarthatóság a pályán és azon kívül: Az Ausztrál Open hivatalos partnere lett a Waterdrop
A waterdrop a világ egyik legnevesebb teniszversenyével és a „Summer of Tennis” eseménysorozattal való együttműködés révén bizonyítja elkötelezettségét a teniszsport iránt, és bemutatja exkluzív Player kulacsát.
Az ausztriai waterdrop vállalat többéves partnerséget jelentett be az Ausztrál Opennel. Az eseménysorozat Hivatalos Kulacs Partnereként a vállalat újrahasználható rozsdamentes acélkulacsokat biztosít a játékosoknak, a csapataiknak és a Grand Slam torna alkalmazottainak, ezzel fontos lépést téve a fenntartható folyadékfogyasztásért folytatott küzdelemben. Januárban minden szem Melbourne-re szegeződik, amikor az Ausztrál Open, az év első Grand Slam tornájaként elindítja a teniszévet. A bécsi székhelyű Microdrink italkocka- és italkiegészítő-gyártó márka, a waterdrop ezúttal a torna Hivatalos Kulacs Partnereként vesz részt az eseményen. A játékosoknak és a személyzetnek biztosított kulacsok mellett a waterdrop a különböző helyszíneken a szurkolók számára is lehetővé teszi a személyre szabott kulacsok beszerzését, a legújabb Microdrink italkockák megkóstolását, illetve számos programmal is készül, például közönségtalálkozók szervezésével a waterdrop nagykövetekkel.
2025. január 12. és 26. között az Ausztrál Open nemcsak a kiemelkedő sportteljesítmények színtere lesz, hanem a fenntarthatóságra is összpontosít, mivel a waterdrop újrahasználható rozsdamentes acélkulacsai jelentős mennyiségű egyszer használatos műanyag palackot váltanak ki. A fenntartható folyadékfogyasztás köztudatba emelésének és gyakorlatának megerősítése érdekében a waterdrop a „Summer of Tennis” eseménysorozattal is együttműködik, köztük a perthi és sydney-i United Cuppal, a Brisbane International, Canberra International, Adelaide International és Hobart International tornákkal. 2024-ben az Austral Open 99%-os csökkenést ért el az egyszer használatos műanyag palackok használatában a versenyzők által használt területeken, ahol több mint 5600 liter vizet (1452 gallon) töltöttek fel fenntartható módon a waterdrop Player Kulacsok segítségével. Közvetlenül a pályán közel 800 játékosnak volt lehetősége újratölteni a kulacsát kiváló minőségű szűrt melbourne-i csapvízzel. Emellett a helyszínen több mint 280 vízadagolót helyeztek ki, így minden látogató éjjel-nappal ingyenesen hozzáférhetett az ivóvízhez.
„Amikor 2016-ban megalapítottuk a waterdrop-ot, soha nem álmodtunk arról, hogy egy nap partnerséget köthetünk a világ egyik legnagyobb teniszeseményével. Az Austral Open kultikus státuszt foglal el a sportolók és a rajongók szívében, hiszen nemcsak a legmagasabb szintű teniszt testesíti meg, hanem egy nagyon különleges légkört is biztosít, amely méltó a »Happy Slam« becenévre. Rendkívül megtisztelő, hogy csatlakozhatunk ehhez a rangos eseményhez, és a tenisz világában is kulacsról kulacsra haladva hozzájárulhatunk a fenntarthatósághoz” – nyilatkozta Martin Murray, a waterdrop alapítója és vezérigazgatója.
„Izgatottan várjuk a waterdrop márkával való együttműködést, amely mind a fenntarthatóság iránti elkötelezettsége, mind pedig a magas minőségű termékei miatt nagyszerűen illeszkedik az Austral Open és a »Summer of Tennis« világába. A meglévő erős alapokra építve izgatottan várjuk, hogy a szélesebb körű klímamentő stratégiánk részeként milyen pozitív hatást érhetünk el együtt a következő években” – fejtette ki Cedric Cornelis, a Tennis Australia kereskedelmi igazgatója. „Az Austral Open a waterdrop együttműködésével volt az első olyan Grand Slam, amely a pályára kihelyezett újratöltő pontokkal lehetővé tette a játékosok számára, hogy a helyi csapvizet használják, ezzel jelentős mértékben csökkentve az egyszer használatos műanyagok mennyiségét. Több száz vízállomás áll rendelkezésre a versenyzők által használt területeken – például az edzőtermekben és társalgókban, valamint a torna teljes helyszínén –, amelyekből kiváló minőségű melbourne-i ivóvizet biztosítunk a tornaszemélyzet és a rajongók számára is, és bátorítjuk őket, hogy hozzanak magukkal újratölthető palackokat.”
A hidratálás jövője a teniszben
„Drink More Water” – a waterdrop a vízfogyasztás növelését a mindennapi életben és az élsportban egyaránt küldetésének tekinti. Az ausztriai hidratációs vállalat régóta jelen van a tenisz világában. 2023-ban a teniszlegenda, Novak Djokovic befektetőként és márkanagykövetként csatlakozott a vállalathoz. A Microdrink-gyártóhoz további hat versenyző csatlakozott befektetőként: Elina Svitolina, Taylor Fritz, Andrey Rublev, Hubert Hurkacz, Sebastian Korda és Cameron Norrie személyében. A hidratálás kulcsfontosságú a teniszben, hiszen közvetlen hatással van a játékosok koncentrációjára, állóképességére és teljesítményére. A waterdrop elkötelezett a sportág iránt, és sportolókkal és szervezetekkel együttműködve népszerűsíti a fenntartható folyadékfogyasztás gyakorlatát. Idén az ATP „Hydration and Gold Partnereként” a waterdrop kulcsszerepet játszott abban, hogy a Stuttgartban megrendezett ATP Boss Open lett az első ATP-torna, amely teljesen mentessé vált az egyszer használatos műanyag palackoktól a játékosok és a rajongók által elfoglalt területeken egyaránt. Az együttműködés keretében a waterdrop újrahasználható kulaccsal támogatja az ATP legjobb 200 játékosának optimális folyadékpótlását, miközben a fenntarthatóságot is népszerűsíti.
A vállalat elkötelezettsége globális szinten is megmutatkozik, hiszen olyan nemzetközi eseményeken is képviselteti magát, mint például a hamburgi, rotterdami és washingtoni ATP-tornák, amelyek mind a tenisz fenntarthatóságáért tett pozitív környezeti változást hirdetik. 2024-ben a vállalkozás bemutató partnere volt az „ATP Mallorca Championships presented by waterdrop” tornának is. De ez még nem minden: hidratációs partnerként a cég támogatja a Rafa Nadal Akadémiát, valamint a Patrick Mouratoglou által vezetett Mouratoglou Akadémiát is.
Igyál úgy, mint egy bajnok: Exkluzív AO Player Kulacs
A Grand Slam torna a legmagasabb szintű koncentrációt és atlétikai teljesítményt követeli meg a játékosoktól. Minden részletnek tökéletesnek kell lennie, beleértve a felszerelést és a felkészülést is. Ilyen helyzetekben a megfelelő hidratálás is elengedhetetlen. A waterdrop „All-Purpose” palackjai tökéletesen alkalmasak mindezek támogatására. A kifejezetten az AO 2025-re tervezett kulacs az ikonikus teniszpálya kék színét viseli, és 1 literes/34 unciás kapacitással rendelkezik. A duplafalú rozsdamentes acélkulacs akár 24 órán keresztül hűvösen tartja a vizet még az ausztráliai napsütésben is, így biztosítva a hűsítő felfrissülést.
A Official Player Kulacs hagyományos szájnyílással rendelkező kupakkal elérhető, amely gyors és kényelmes folyadékpótlást biztosít, de kompatibilis az All-Purpose kollekció más kupakjaival, így szívószálas, kiszélesített szájrésszel ellátott és sportkupak is elérhető hozzá. Emellett ez a waterdrop® kulacs egy új praktikus tulajdonsággal is rendelkezik: egy skála került a belsejébe, amely segítségével pontosan követhetjük az elfogyasztott folyadékmennyiséget.
Ez a sportos és stílusos kulacs nemcsak a pályán gondoskodik a játékosok hidratálásáról, hiszen a nézők az Austral Open helyszínén is megvásárolhatják, október közepétől pedig előrendelhető lesz az AO Ticket Store-ban. A palackok november közepétől lesznek elérhetőek az AO Shopban és a waterdrop webáruházában Ausztráliában és Új-Zélandon, világszerte pedig 2025 januárjától.