Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemparkot adtak át a debreceni repülőtér mellett

Az MVM Csoport megújuló energiatermeléssel foglalkozó tagvállalata, az MVM Zöld Generáció Kft. 28,8 megawatt beépített teljesítményű fotovoltaikus kiserőművet – napelemparkot – épített Debrecenben, a beruházást hétfőn adták át a helyi repülőtér és a déli ipari övezet közötti területen.

Létrehozva:

|

Papp László (Fidesz-KDNP), Debrecen polgármestere emlékeztetett rá, hogy a korábbi Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM), az MVM és a város együttműködésében valósult meg a napelempark, amelynek felépítéséhez az önkormányzat 52 hektáros területet biztosított a legnagyobb, 710 hektáros ipari parkjában. Hozzátette: az 52 ezer napelempanel üzembe helyezése 15 ezer háztartás energiaigényét fedezi, és évente több mint 33 ezer tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. A polgármester azt mondta, a magas energiaárak rákényszerítik a településeket, hogy az energiagazdálkodásukban minél nagyobb mértékben támaszkodjanak a megújuló energiaforrásokra. Debrecenben ezért megkezdték két újabb, összesen mintegy ötvenezer négyzetméteren magvalósuló önkormányzati napelempark tervezését – jelentette be Papp László, megjegyezve, hogy a jövőben a helyben előállított és tárolt energia kulcsfontosságú lehet az elektromos meghajtású közösségi közlekedés működtetésében.

Varga László, az MVM Zöld Generáció Kft. ügyvezető igazgatója az avatást megelőző projektzáró rendezvényen jelezte: a beruházás összköltsége 11,520 milliárd forint, amihez 4,297 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyertek el az Európai Unió Környezeti és energiahatékonysági operatív programja (Kehop) pályázatán. A fejlesztést 63 százalékban saját forrásból finanszírozta az MVM Csoport – tette hozzá.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!