Zöld Közlekedés
Pilótanő az elektromos autóban

A diákok számára nemcsak szórakozás, hanem komoly tudásanyag is az elektromos autó építése. A Kandó Electric csapat idén is rajthoz áll Rotterdamban, hogy a világ legjobbjaival versenyezzenek.
A kecskeméti KEMU Kandó szakközépiskolájának Kandó Electric csapata új tagokkal és női sofőrrel utazik Rotterdamba, a nagy múltú Shell-Eco Marathon világversenyre. A világ egyik legizgalmasabb üzemanyag-hatékonysági és mobilitási versenyének célja, hogy a diákokból álló csapatok saját tervezésű és építésű autóikkal egy liter üzemanyaggal vagy egy kilowattórának megfelelő energiával a lehető legnagyobb távot tegyék meg. Hazánkat eddig több főiskolai csapat, köztük a Gamfos, illetve egyedüli középiskolaként a Kandó képviselte. Szép eredménnyel zártak. A Kandó Electric csapat történetében eddigi legjobb eredményt érték el, járművük 433,3 kilométert lenne képes megtenni 1kWh energiával, azaz közel 40 forintból. Emellett elhozták a verseny egyik külön díját, a „Design Award”-ot, melyet a jármű formai tervezéséért és kiváló minőségű kivitelezéséért érdemelték ki.
A kandósok – az iskola profiljának megfelelően – idén is elektromos meghajtású autóval vágnak neki a távnak. Mészáros Károly tanár irányításával az autó építés tavaly novemberben kezdődött el. A csapat tagjai: Fricska Zsuzsanna pilóta, Kiséri Balázs csapat manager, Varsányi Gábor kéttannyelvűs mechatronikus tanuló, Ádám Patrik informatikus.
– Új csapat, új pilóta, új kihívások! Röviden így jellemezhetném a Kandó Electric-et – mondta Mészáros Károly műszaki tanár. – A verseny ugyanaz, de a szabályok módosultak, így szinte az alapoktól újra kell építenünk az autót. A külső marad a tavalyi, viszont a belső teljesen megújul az új szabályok értelmében. Eddig hátsó kerék kormányzású autónk volt, melyet most első kormányzásúvá kellett alakítanunk. Változás, hogy akkumulátorból csak egy lehet, korábban engedélyezett volt egy segéd akkumulátor. Be kell építeni egy holt ember kapcsolót, mely ha a pilóta elszédülne, akkor az autót megállítja. Emellett ha marad rá időnk, beépítünk az autóba egy olyan fékrendszert, mely vész esetén lefékezi az autót.
Hatalmas munkában vagyunk, szerteágazó, aprólékos az egész. Ügyesek a fiatalok, például saját maguk tervezték meg az új műszerfalat és az új tükörfelfogatást. Sokkal egyszerűbb lenne egy teljesen új autót építeni, de az átépítés költségkímélőbb. S nekünk ez a mérvadó, hiszen nagyon kevés pénzünk van, szponzorokat pedig nehéz találni. A verseny májusban lesz Rotterdamban, egyelőre még azt sem tudjuk, hogyan jutunk ki – tette hozzá.
A csapat összetétele is jelentősen megváltozott. A tavalyi csapatban több végzős, illetve most érettségi előtt álló srác volt, így rájuk személyesen már nem számíthatnak a versenyen, de a felkészülésben Polyák Zoltán, korábbi pilóta és Szendrei István is tapasztalatával és szakmai tudásásval segít. Rajtuk kívül még Fazekas István tanár elektronikában és a programozás terén nyújt hasznos segítséget.
– Nagyon örülök, hogy Zsuzsa személyében egy talpraesett, ügyes lányra találtunk, aki kiváló pilóta lesz. Jó érzéke van a vezetéshez. Súlya még az ötven kilót sem éri el, ami súly szempontjából nagyon jó nekünk. Mivel még csak 9. osztályos, így három évre megoldottuk a pilóta kérdést.
A versenyen szeretnénk a tavalyi eredményt hozni, de a szabálymódosulások végett örülhetünk annak is, hogy ha a pályán maradunk. Az autó alkalmas rá, különösen ha megkapjuk az ígért motort. A szponzorokon rengeteg múlik, hiszen mi teljesen tőlük függünk. Egy évben több versenyen is szívesen elindulnánk, csak nincs rá pénzünk. Nagy álmunk, hogy a rotterdami mellett részt vehessünk a francia, az angol, a finn és a spanyol versenyeken. Szakmai munkánkra sok helyen felfigyeltek már a versenytársak. Legutóbb épp Kuala Lumpurba hívtak minket versenytársak szakmai találkozóra. Örültünk az elismerésnek, de marad az internetes tapasztalatcsere.
forrás: baon.hu

Zöld Közlekedés
Gyors, menő, de veszélyes: így készülj az iskolai e-rolleres közlekedésre az őszi hónapokban
Iskolába e-rollerrel? 5 fontos tipp Bécstől a biztonságos közlekedéshez.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az iskolakezdés közeledtével egyre többen választják az elektromos rollert az iskolába járáshoz, mivel gyors és kényelmes közlekedési eszköz – hívja fel a figyelmet az alternativenergia.hu. Bécsi szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a rollerrel való közlekedés fokozott odafigyelést igényel, különösen gyermekek esetében. Ahogy egyre több gyerek választja az elektromos rollert az iskolába menet, úgy válik egyre fontosabbá a biztonságos közlekedésre való felkészülés is. A nyár vége ideális időszak arra, hogy a gyerekek (és szüleik) megismerkedjenek a helyes használattal és a lehetséges veszélyekkel. Az őszi hónapok ugyanis nemcsak hűvösebbek, hanem csúszós, esős időjárással, lehullott falevelekkel és gyengébb látási viszonyokkal is járnak, amelyek jelentősen növelhetik a balesetek kockázatát. Karl Schlosser, a Bécsi Gazdasági Kamara Autósiskolákért felelős részlegének vezetője – aki egyben tapasztalt e-roller oktató is- szerint éppen ezért érdemes már most, a nyári időszakban elkezdeni a felkészülést, hogy az iskolakezdésre a gyerekek magabiztosabban és biztonságosabban közlekedjenek.
A szakértők ezért öt alapvető szabály betartását javasolják minden rollerhasználónak:
- Tartsd be a közlekedési szabályokat és légy tekintettel másokra!
- Mindig viselj bukósisakot, hiszen az életet menthet!
- Gondoskodj arról, hogy a roller mindig jó műszaki állapotban legyen, működjön a világítás és legyen rajta csengő!
- Légy jól látható, különösen sötétedés után viselj világos, feltűnő ruházatot!
- Kanyarodáskor mindig jelezd szándékodat kézjelekkel vagy irányjelzővel!
A 2024-es bécsi baleseti statisztikák szerint 27%-kal több e-rolleres balaset történt, mint egy évvel korábban, jellemzően figyelmetlenség és hiányos ismeretek miatt. A bécsi autósiskolák ezért speciális, gyerekeknek és felnőtteknek szóló tanfolyamokat kínálnak, ahol a résztvevők elsajátíthatják a biztonságos e-roller és e-kerékpár használat alapjait. A képzések során a közlekedési szabályok mellett gyakorlati tippek is elhangzanak, például, hogy hogyan kell helyesen fékezni, kanyarodni vagy megközelíteni a kereszteződéseket.
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
Medvék és emberek konfliktusa: országos vizsgálat indul a barnamedve-állományról
-
Zöld Energia11 óra telt el a létrehozás óta
Magyarország kincset rejt a föld alatt – most dől el, hogyan használjuk ki
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Hat új helyszínen indul szénhidrogén-kutatás – jön az energiabiztonság új korszaka?
-
Zöldinfó8 óra telt el a létrehozás óta
Téli rezsicsúcs helyett fix havi díj – változás jön a villanyszámlák elszámolásában
-
Zöld Energia6 nap telt el a létrehozás óta
Itt a lehetőség: geotermikus fejlesztésekre indulnak a támogatási programok
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés