Zöld Közlekedés
Táska méretű kerékpárral varázsolhatjuk zöldebbé városainkat

A táska méretűre összecsukható, mindössze 7,5 kg tömegű, elektromos segédhajtással rendelkező kerékpárok egy csapásra meghódíthatják az európai nagyvárosok kerékpárútjait és tömegközlekedési eszközeit.
A Bike Intermodal úttörő formaterve és gyártási eljárása utat nyit az összecsukható kerékpárok teljesen új generációja előtt, hogy az ingázók letehessék autóikat, és városaink zöldebbé váljanak. A termék már megkapta a rangos Premio Gaetano Marzotto olasz nemzeti innovációs díjat.
Kevés dolog jelent nagyobb örömet, mint a kerékpározás, és a kerékpár ráadásul igen praktikus közlekedési eszköz is. Zsúfolt nagyvárosi környezetben azonban nehezíti a helyzetet, hogy az ingázóknak gyakran az egész városon át kell verekedniük magukat, és sajnos a kerékpárlopások száma is folyamatosan nő. A városi mobilitás egyre népszerűbb eszközei az összecsukható kerékpárok. Az európai uniós finanszírozású Bike Intermodal projekt eredményeként megszületett egy teljesen újszerű, összecsukható kerékpár prototípusa, amely mindössze 7,5 kg tömegű, elfér egy 50 x 40 x 15 cm-es dobozban, így kényelmesen tárolható, szállítható vagy egyszerűen elhelyezhető egy étterem, bár vagy mozi sarkában. Alkatrészei teljes mértékben újrahasznosíthatók, ami azt jelenti, hogy a kerékpár életciklusa a gyártástól, a használaton át egészen az újrahasznosításig teljes mértékben környezetbarát.
Alessandro Belli, a projektben kulcsszerepet játszó Tecnologie Urbane munkatársa és a projekt eredményeként létrejött Bike Intermodal induló vállalkozás alapítója szerint „a Bike Intermodálban sikerült ötvöznünk a tervezés, a gyártás és az összeszerelés terén bevált gyakorlatokat, és a legmodernebb anyagok használatával olyan szuperkompakt, könnyű és tetszetős megjelenésű kerékpárt sikerült készítenünk, amely tökéletesen megfelel a városi életmód által támasztott igényeknek. Reméljük, hogy az új termék nemcsak a megrögzött kerékpárosok között lesz népszerű, hanem olyanokra is ösztönzőleg hat, akik eddig vonakodtak két kerékre váltani és megtapasztalni az ezzel járó szabadságot.”
Forradalmian új, összecsukható kialakítás
Évente mintegy 135 millió kerékpár készül világszerte, és ennek mintegy 2%-át teszik ki az összecsukható változatok. A Bike Intermodal a hagyományos kerékpáros ellátási lánc helyett az autógyártás-inspirálta rendszer felé mozdult el. „Az alkatrészek számának csökkentésével, valamint a magnézium és az ahhoz hasonló nagy szilárdságú, mégis könnyű anyagok felhasználásával robusztusabbá tettük a kerékpár felépítését. Minden alkatrészt külön tesztelünk, nyomon követünk, és mindegyik teljes mértékben újrahasznosítható. Gyártási folyamatunk fő szempontjai a minőség-ellenőrzés, a termék életciklusának nyomon követhetősége és a környezettudatosság” – nyilatkozta Belli úr.
Az „intermodális kerékpár” lelke az előfeszített, fröccsöntött alumíniumból vagy magnéziumból és a hajóknál használt minőségű kábelekből álló váz, amely a repülőgépek futóművéhez hasonlóan nyílik és csukódik. A projekt eredményeként újonnan induló vállalkozás jelenleg vizsgálja a grafén felhasználásának lehetőségét, amellyel a későbbiekben még nagyobb szilárdságú, ugyanakkor könnyebb kerékpár állítható elő. A BRAUN cégcsoporthoz tartozó Maxon Motor műhelyében készült egyedi motor túlzott súlynövekedés nélkül segíti a mobilitást. A termék tömege még motorral együtt is csak fele a hasonló kategóriájú, de motor nélküli összecsukható kerékpárokénak, helyigénye pedig körülbelül azok ötöde.
A kerékpár tömegének és méretének optimalizálásában kulcsszerepet játszott a Firenzei Egyetemen megtervezett, és a firenzei és ljubljanai tömegközlekedési vállalatok (ATA és LPP) által kivitelezett tesztsorozat. A versenytárs összecsukható kerékpárokkal végzett felméréseken és teszteken alapuló, a munkába és napközbeni ingázók és tanulók mintacsoportjának részvételével végrehajtott vizsgálatok nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a projekt munkatársai pontos képet kapjanak arról, hogy mivel tehető a prototípus még inkább felhasználóbaráttá.
Termékfejlesztés és kereskedelmi forgalmazás
A Bike Intermodal kutatási projekt 1,58 millió euró európai uniós kutatási támogatásban részesült. A projekt lezárultát követően az induló vállalkozás tovább folytatta a dizájn és a gyártási eljárás optimalizálását, és elkészítették a kereskedelmi forgalmazásra alkalmas prototípust. A cég jelenleg több kockázatitőke-befektetővel és az autóipar néhány jeles szereplőjével folytat tárgyalásokat a termék piaci bevezetéséről. Belli szerint a kereskedelmi forgalomba kerülő termék motor nélkül 800, motorral pedig körülbelül 1300 euróért lesz kapható. Egy minimál, fixie-stílusú verzió akár 500 eurós áron is elérhető lehet. A kerékpár potenciális piaca óriási, hiszen Európa népességének több mint kétharmada városlakó, és ez az arány a jövőben várhatóan tovább növekszik.
Máire Geoghegan-Quinn, az EU kutatásért, innovációért és tudományért felelős biztosának nevében Michael Jennings szóvívő így fogalmazott: „A Bike Intermodalhoz hasonló, az életminőségünket javító és a gazdasági versenyképességet növelő innovációra egyre nagyobb szükségünk van Európában.. A Horizont 2020 nevű új kutatási és innovációs finanszírozási programunk egyik fő célja, hogy az ehhez hasonló nagyszerű ötleteket a laboratóriumi prototípus szintjéről eljuttassa a piaci bevezetés szakaszába. Minél több innovatív vállalat van, annál jobb helyzetet teremthető Európa gazdasága számára.”

Zöld Közlekedés
Csereérett a BKV buszainak fele – új járművek jöhetnek százszámra Budapestre
Lezárult a flottavizsgálat a BKV Zrt-nél, eszerint biztonságos és stabil a buszos közlekedés.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Közleményükben azt írták: egyik autóbuszán sem talált a cég az utasok biztonságát bármilyen módon veszélyeztető hibát azon a rendkívüli flottaellenőrzésen, amelyet a Karácsony Gergely főpolgármester kérésére az augusztusi tűzesetek után rendelt el a társaság -tudatta az alternativenergia.hu. A vizsgálat megállapította, hogy a feltárt kisebb hibák – olajszennyeződés, folyadékszivárgás, kábelkopás – a járművek magas életkorára vezethetőek vissza. Ezek javítása folyamatosan történik, mint ahogy soron kívüli szárazjeges tisztítást, úgynevezett aquatex olajsemlegesítő motortéri tisztítást és magasnyomású mosást is végeztek a buszok motortereiben a társaság szakemberei – írták, hozzátéve: a konkrét augusztusi tűzesetek kivizsgálása külső szakértők bevonásával még tart. A BKV szakemberei 855 autóbuszt vizsgáltak át augusztus 14. és augusztus 29. között. A rendkívüli ellenőrzésen egyebek között a járművek motorjait, az elektromos vezetékeket, a motor- és váltóolaj kenési rendszereit, valamint a poroltók és automata tűzoltó berendezések működőképességét vizsgálták. A heterogén, többfajta busztípusból álló, és eltérő életkorú járműpark sajátosságai miatt a vizsgálat külön foglalkozott a járműtípusok egyedi jellemzőivel.
Az ellenőrzés során – jellemzően a 10 évnél idősebb autóbuszok egy részénél – olajszennyeződést, folyadékszivárgást, elektromos vezeték- és kábelkopást tártak fel a szakemberek. A leginkább a buszok élettartamából fakadó hibák javítását azonnal megkezdték, egyes javítási fázisokat pedig szinte teljesen be is fejeztek. Kitértek arra, hogy a hibák egyike sem volt olyan jellegű, amely az utasok biztonságát veszélyeztette volna. Mint írták, a vizsgálat során jelentkezett technikai problémák nem ismeretlenek a BKV szakemberei előtt, azokkal az elmúlt évtizedekben is rendszeresen szembesültek. A flotta minden tagja átesik egy szigorú napi, heti, illetve negyedéves ellenőrzésen, valamint éves műszaki vizsgán.
A vizsgálat megállapította, hogy a problémák túlnyomó részben a járművek korára vezethetőek vissza, legmagasabb szintű karbantartás mellett is fennáll a meghibásodások kockázata. Mivel a társaság számára az utasbiztonság mindenek előtt áll, a flotta elöregedésével párhuzamosan szigorodtak a műszaki ellenőrzések. A karbantartás szakszerűségét támasztják alá a BKV baleseti statisztikái is. Miközben a társaság utasai évente csaknem 300 milliószor szállnak buszra, az elmúlt hat évben évente egy vagy kettő olyan személyi sérüléssel járó autóbuszbaleset történt, amely hirtelen kialakult műszaki hibára vezethető vissza. Miközben a BKV nyilvánvaló célja minden ilyen meghibásodás megelőzése, fontos megemlíteni, hogy ezek egyike sem tűzeset volt – emelték ki. Az alapos, a flotta életkorához alakított műszaki ellenőrzések eredményként a buszokhoz köthető tűzesetek száma évek óta csökkenő trendet mutat – írták. Kitértek arra, hogy műszaki hiba miatti tűzesetben még soha senki nem sérült meg a társaság autóbuszain, a buszok mindegyike automata tűzoltó berendezéssel felszerelt, az utastér pedig elkülönül a motortértől, így műszaki probléma esetén az utasok biztonságban, gyorsan el tudják hagyni a járművet. Közölték: az egymással összefüggésben nem lévő augusztusi tűzesetek részletes vizsgálata még tart, a BKV külső szakértőket von be, hogy megállapítsa, mitől gyulladtak ki a járművek.
Azt írták, hogy a BKV a városvezetéssel közösen azt vallja: a műszaki hibák és a fenntartási költségek csökkentése csak új járművek beszerzésével valósítható meg. A korábbi évek 14-15 éves átlagéletkorához képest jelenleg a teljes állomány átlagéletkora 12,8 év, ugyanakkor az optimális maximális élettartam az autóbuszoknál 8-10 év. Több mint 200 busz 20 évesnél idősebb. A BKV buszflottájának jelenleg a fele, 420 jármű csereérett. Az autóbuszok cseréje az elmúlt években megkezdődött, a korábbi magas padlós járművek cseréje megtörtént. Közölték azt is, hogy az autóbuszállomány fiatalítása a BKV kiemelt célja, amihez a társaság előkészítette a szükséges beszerzéseket, a következő években százas nagyságrendben érkezhetnek új autóbuszok a budapesti közösségi közlekedésbe. A szükséges fedezet megteremtéséig a BKV kiegészítő megoldásként 65 új autóbusz bérléséről írt alá szerződést, ezek az év végétől állnak forgalomba.
Az új járművek üzembeállításáig – egyetemek bevonásával – tovább fejlesztik a kényszerű túlüzemeltetés protokolljait. Ez egy meglévő és a BKV-nál már alkalmazott rendszer, amelyet most a buszokra is kiterjesztenek. Lényege, hogy a tervezett élettartamukat meghaladóan kényszerűségből tovább üzemeltetett eszközök (járművek, infrastruktúra elemek) esetén tudományos alátámasztottsággal meghatározzák azokat a speciális vizsgálatokat és ellenőrzési módszereket, amelyek a biztonságos üzemeltetés érdekében alkalmazandók. Közölték: Budapest Főváros Kormányhivatalának újabb vizsgálata jelenleg is tart a BKV-nál. Az elmúlt napok ellenőrzésein a hatóság további buszokat kötelezett műszaki szemlére. Megjegyzik ugyanakkor, hogy a járművek állapota – legyen az személygépkocsi vagy autóbusz – két műszaki vizsga között változhat, de a jármű a kisebb hiba kijavításáig biztonságosan használható. A BKV-nál ezt garantálja a rendszeres ellenőrzés – olvasható a közleményben.
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Magyarország kincset rejt a föld alatt – most dől el, hogyan használjuk ki
-
Zöld Energia7 nap telt el a létrehozás óta
Minden háztartást érint az új szabályozás, ahol napelem működik!
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Mérnöki csoda, természetes megoldás: 40 éves a Balaton védőbástyája
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Téli rezsicsúcs helyett fix havi díj – változás jön a villanyszámlák elszámolásában
-
Zöldinfó15 óra telt el a létrehozás óta
Ősi kőzetek árulták el: 410 millió éve vált oxigéndússá a Föld légköre
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés