Zöld Közlekedés
Táska méretű kerékpárral varázsolhatjuk zöldebbé városainkat
A táska méretűre összecsukható, mindössze 7,5 kg tömegű, elektromos segédhajtással rendelkező kerékpárok egy csapásra meghódíthatják az európai nagyvárosok kerékpárútjait és tömegközlekedési eszközeit.
A Bike Intermodal úttörő formaterve és gyártási eljárása utat nyit az összecsukható kerékpárok teljesen új generációja előtt, hogy az ingázók letehessék autóikat, és városaink zöldebbé váljanak. A termék már megkapta a rangos Premio Gaetano Marzotto olasz nemzeti innovációs díjat.
Kevés dolog jelent nagyobb örömet, mint a kerékpározás, és a kerékpár ráadásul igen praktikus közlekedési eszköz is. Zsúfolt nagyvárosi környezetben azonban nehezíti a helyzetet, hogy az ingázóknak gyakran az egész városon át kell verekedniük magukat, és sajnos a kerékpárlopások száma is folyamatosan nő. A városi mobilitás egyre népszerűbb eszközei az összecsukható kerékpárok. Az európai uniós finanszírozású Bike Intermodal projekt eredményeként megszületett egy teljesen újszerű, összecsukható kerékpár prototípusa, amely mindössze 7,5 kg tömegű, elfér egy 50 x 40 x 15 cm-es dobozban, így kényelmesen tárolható, szállítható vagy egyszerűen elhelyezhető egy étterem, bár vagy mozi sarkában. Alkatrészei teljes mértékben újrahasznosíthatók, ami azt jelenti, hogy a kerékpár életciklusa a gyártástól, a használaton át egészen az újrahasznosításig teljes mértékben környezetbarát.
Alessandro Belli, a projektben kulcsszerepet játszó Tecnologie Urbane munkatársa és a projekt eredményeként létrejött Bike Intermodal induló vállalkozás alapítója szerint „a Bike Intermodálban sikerült ötvöznünk a tervezés, a gyártás és az összeszerelés terén bevált gyakorlatokat, és a legmodernebb anyagok használatával olyan szuperkompakt, könnyű és tetszetős megjelenésű kerékpárt sikerült készítenünk, amely tökéletesen megfelel a városi életmód által támasztott igényeknek. Reméljük, hogy az új termék nemcsak a megrögzött kerékpárosok között lesz népszerű, hanem olyanokra is ösztönzőleg hat, akik eddig vonakodtak két kerékre váltani és megtapasztalni az ezzel járó szabadságot.”
Forradalmian új, összecsukható kialakítás
Évente mintegy 135 millió kerékpár készül világszerte, és ennek mintegy 2%-át teszik ki az összecsukható változatok. A Bike Intermodal a hagyományos kerékpáros ellátási lánc helyett az autógyártás-inspirálta rendszer felé mozdult el. „Az alkatrészek számának csökkentésével, valamint a magnézium és az ahhoz hasonló nagy szilárdságú, mégis könnyű anyagok felhasználásával robusztusabbá tettük a kerékpár felépítését. Minden alkatrészt külön tesztelünk, nyomon követünk, és mindegyik teljes mértékben újrahasznosítható. Gyártási folyamatunk fő szempontjai a minőség-ellenőrzés, a termék életciklusának nyomon követhetősége és a környezettudatosság” – nyilatkozta Belli úr.
Az „intermodális kerékpár” lelke az előfeszített, fröccsöntött alumíniumból vagy magnéziumból és a hajóknál használt minőségű kábelekből álló váz, amely a repülőgépek futóművéhez hasonlóan nyílik és csukódik. A projekt eredményeként újonnan induló vállalkozás jelenleg vizsgálja a grafén felhasználásának lehetőségét, amellyel a későbbiekben még nagyobb szilárdságú, ugyanakkor könnyebb kerékpár állítható elő. A BRAUN cégcsoporthoz tartozó Maxon Motor műhelyében készült egyedi motor túlzott súlynövekedés nélkül segíti a mobilitást. A termék tömege még motorral együtt is csak fele a hasonló kategóriájú, de motor nélküli összecsukható kerékpárokénak, helyigénye pedig körülbelül azok ötöde.
A kerékpár tömegének és méretének optimalizálásában kulcsszerepet játszott a Firenzei Egyetemen megtervezett, és a firenzei és ljubljanai tömegközlekedési vállalatok (ATA és LPP) által kivitelezett tesztsorozat. A versenytárs összecsukható kerékpárokkal végzett felméréseken és teszteken alapuló, a munkába és napközbeni ingázók és tanulók mintacsoportjának részvételével végrehajtott vizsgálatok nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a projekt munkatársai pontos képet kapjanak arról, hogy mivel tehető a prototípus még inkább felhasználóbaráttá.
Termékfejlesztés és kereskedelmi forgalmazás
A Bike Intermodal kutatási projekt 1,58 millió euró európai uniós kutatási támogatásban részesült. A projekt lezárultát követően az induló vállalkozás tovább folytatta a dizájn és a gyártási eljárás optimalizálását, és elkészítették a kereskedelmi forgalmazásra alkalmas prototípust. A cég jelenleg több kockázatitőke-befektetővel és az autóipar néhány jeles szereplőjével folytat tárgyalásokat a termék piaci bevezetéséről. Belli szerint a kereskedelmi forgalomba kerülő termék motor nélkül 800, motorral pedig körülbelül 1300 euróért lesz kapható. Egy minimál, fixie-stílusú verzió akár 500 eurós áron is elérhető lehet. A kerékpár potenciális piaca óriási, hiszen Európa népességének több mint kétharmada városlakó, és ez az arány a jövőben várhatóan tovább növekszik.
Máire Geoghegan-Quinn, az EU kutatásért, innovációért és tudományért felelős biztosának nevében Michael Jennings szóvívő így fogalmazott: „A Bike Intermodalhoz hasonló, az életminőségünket javító és a gazdasági versenyképességet növelő innovációra egyre nagyobb szükségünk van Európában.. A Horizont 2020 nevű új kutatási és innovációs finanszírozási programunk egyik fő célja, hogy az ehhez hasonló nagyszerű ötleteket a laboratóriumi prototípus szintjéről eljuttassa a piaci bevezetés szakaszába. Minél több innovatív vállalat van, annál jobb helyzetet teremthető Európa gazdasága számára.”
Zöld Közlekedés
Repülőrajtot vett a tavalyi piacvezető Toyota 2024 első két hónapjában hazánkban
A tavaly globálisan és Magyarországon is minden idők legsikeresebb évét záró Toyotánál 2024-ben is kitart a lendület: a környezettudatos japán autómárka február végéig 3.198 új autót értékesített hazánkban, így 14,3%-is piaci részesedéssel őrzi első helyét a magyarországi új személyautó és kishaszongépjármű piacon.
A világelső autógyártó prémium márkája, a Lexus pedig valósággal szárnyal: a február végéig Magyarországon gazdára találó 274 új modell 67%-os bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest, így a teljes piacon a márka történelmi, 1,5%-os piaci részesedést szerzett (ami egyben ugyancsak rekordszintű, 7,4%-is prémium piaci részesedést jelent).
A tavaly rekordértékesítéssel második egymást követő évben hazánk legkedveltebb autómárkájának bizonyuló Toyota az idei év első két hónapjában legközelebbi versenytársához képest tekintélyes, közel 500 darabos előnnyel, 3.198 új autó értékesítésével őrizte meg első helyét a magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piacon. A Toyota a személyautó piacot külön-külön vizsgálva az előbbin 2410 új autó értékesítésével, 12,8%-os részesedéssel, utóbbin pedig 788 új autó értékesítésével, 21,8%-os részesedéssel áll a második helyen. Még látványosabb a Lexus menetelése: a közel 100%-ban elektrifikált autókat értékesítő japán luxusautómárka magyarországi történetében először ért el 7% fölötti (egészen pontosan 7,4%-os) prémium piaci részesedést, miután a tavaly év azonos időszakához képest mintegy 67%-al növelte értékesítéseit. Ezzel totál darabszámban a Lexus számos ismert hagyományos középkategóriás tömegmárka eladásait is túlszárnyalta.
Az év hátralévő részében sosem látott modellinvázió támogatja a két márka további piaci előretörését
A Toyota és a Lexus 2024-ben elképesztő modellinvázióval igyekszik még tovább erősíteni piaci pozícióját és megőrizni szerepét a magyarok kedvenceként: a Toyota 15, a Lexus pedig 5, a két márka tehát összesen 20 vadonatúj vagy frissített modellt mutat be az idei évben Magyarországon.
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Toyota modellek:
- C-HR
- Camry
- Land Cruiser
- Proace MAX (áruszállító és személyszállító kivitelben)
- új, akkumulátoros elektromos B-SUV (az Urban Crossover Concept sorozatgyártott változata)
2024-ben megújuló Toyota modellek:
- Yaris
- GR Yaris
- Yaris Cross
- Yaris Van
- Proace City
- Proace City Verso
- Proace
- Proace Verso
- Hilux
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Lexus modellek:
- LBX
- LM
2024-ben megújuló Lexus modellek:
- UX
- NX
- LC
A páratlan modelloffenzíva értékesítési volumen fronton is meghatározó vadonatúj modelljei a Toyota esetében a C-HR és a Camry, valamint a Proace MAX, amely a kishaszongépjármű piac egy olyan meghatározó, a haszongépjármű eladások 33%-át kitevő szegmensbe érkezik, ahol a Toyota eddig nem volt jelen. Izgalmas vadonatúj modell lesz emellett a Yaris Cross méretosztályában érkező vadonatúj akkumulátoros elektromos kompakt crossover, amelynek előfutára a tavaly decemberben leleplezett Urban Crossover Concept.
A Lexus esetében a két legfontosabb újdonságot az LBX és az LM jelenti, előbbivel a környezettudatos japán luxusautómárka belép a prémium kompakt crossover szegmensbe, míg utóbbival gyakorlatilag új kategóriát teremt, léteznek ugyanis a prémium márkák kínálatában több személy szállítására alkalmas buszok, ám az LM-hez fogható, a repülők első osztályát idéző luxus személyszállító nincs a piacon.
Tarolhat az elektromos autó programban a Toyota bZ4X
A vadonatúj modellek mellett kiemelt szerepet kap majd a piaci hódításban a Toyota bZ4X, a márka első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, amely idéntől rendkívül jó rendelkezésre állással, akár készletről elérhető lesz. A modell februártól a vállalatok számára meghirdetett elektromos autó program egyik favoritja lehet a támogatás levonása utáni 12.999.999 Ft-os indulóárral. A programban egyébiránt a Toyota jeleneg 5 (bZ4X, Proace Electric, Proace Verso Electric, Proace City Electric, Proace City Verso Electric, a Lexus pedig 2 (UX 300e és RZ) modellel vesz részt.
Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés