Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Táska méretű kerékpárral varázsolhatjuk zöldebbé városainkat

Létrehozva:

|

A táska méretűre összecsukható, mindössze 7,5 kg tömegű, elektromos segédhajtással rendelkező kerékpárok egy csapásra meghódíthatják az európai nagyvárosok kerékpárútjait és tömegközlekedési eszközeit.

A Bike Intermodal úttörő formaterve és gyártási eljárása utat nyit az összecsukható kerékpárok teljesen új generációja előtt, hogy az ingázók letehessék autóikat, és városaink zöldebbé váljanak. A termék már megkapta a rangos Premio Gaetano Marzotto olasz nemzeti innovációs díjat.
Kevés dolog jelent nagyobb örömet, mint a kerékpározás, és a kerékpár ráadásul igen praktikus közlekedési eszköz is. Zsúfolt nagyvárosi környezetben azonban nehezíti a helyzetet, hogy az ingázóknak gyakran az egész városon át kell verekedniük magukat, és sajnos a kerékpárlopások száma is folyamatosan nő. A városi mobilitás egyre népszerűbb eszközei az összecsukható kerékpárok. Az európai uniós finanszírozású Bike Intermodal projekt eredményeként megszületett egy teljesen újszerű, összecsukható kerékpár prototípusa, amely mindössze 7,5 kg tömegű, elfér egy 50 x 40 x 15 cm-es dobozban, így kényelmesen tárolható, szállítható vagy egyszerűen elhelyezhető egy étterem, bár vagy mozi sarkában. Alkatrészei teljes mértékben újrahasznosíthatók, ami azt jelenti, hogy a kerékpár életciklusa a gyártástól, a használaton át egészen az újrahasznosításig teljes mértékben környezetbarát.

Alessandro Belli, a projektben kulcsszerepet játszó Tecnologie Urbane munkatársa és a projekt eredményeként létrejött Bike Intermodal induló vállalkozás alapítója szerint „a Bike Intermodálban sikerült ötvöznünk a tervezés, a gyártás és az összeszerelés terén bevált gyakorlatokat, és a legmodernebb anyagok használatával olyan szuperkompakt, könnyű és tetszetős megjelenésű kerékpárt sikerült készítenünk, amely tökéletesen megfelel a városi életmód által támasztott igényeknek. Reméljük, hogy az új termék nemcsak a megrögzött kerékpárosok között lesz népszerű, hanem olyanokra is ösztönzőleg hat, akik eddig vonakodtak két kerékre váltani és megtapasztalni az ezzel járó szabadságot.”

Forradalmian új, összecsukható kialakítás
Évente mintegy 135 millió kerékpár készül világszerte, és ennek mintegy 2%-át teszik ki az összecsukható változatok. A Bike Intermodal a hagyományos kerékpáros ellátási lánc helyett az autógyártás-inspirálta rendszer felé mozdult el. „Az alkatrészek számának csökkentésével, valamint a magnézium és az ahhoz hasonló nagy szilárdságú, mégis könnyű anyagok felhasználásával robusztusabbá tettük a kerékpár felépítését. Minden alkatrészt külön tesztelünk, nyomon követünk, és mindegyik teljes mértékben újrahasznosítható. Gyártási folyamatunk fő szempontjai a minőség-ellenőrzés, a termék életciklusának nyomon követhetősége és a környezettudatosság” – nyilatkozta Belli úr.

Az „intermodális kerékpár” lelke az előfeszített, fröccsöntött alumíniumból vagy magnéziumból és a hajóknál használt minőségű kábelekből álló váz, amely a repülőgépek futóművéhez hasonlóan nyílik és csukódik. A projekt eredményeként újonnan induló vállalkozás jelenleg vizsgálja a grafén felhasználásának lehetőségét, amellyel a későbbiekben még nagyobb szilárdságú, ugyanakkor könnyebb kerékpár állítható elő. A BRAUN cégcsoporthoz tartozó Maxon Motor műhelyében készült egyedi motor túlzott súlynövekedés nélkül segíti a mobilitást. A termék tömege még motorral együtt is csak fele a hasonló kategóriájú, de motor nélküli összecsukható kerékpárokénak, helyigénye pedig körülbelül azok ötöde.

A kerékpár tömegének és méretének optimalizálásában kulcsszerepet játszott a Firenzei Egyetemen megtervezett, és a firenzei és ljubljanai tömegközlekedési vállalatok (ATA és LPP) által kivitelezett tesztsorozat. A versenytárs összecsukható kerékpárokkal végzett felméréseken és teszteken alapuló, a munkába és napközbeni ingázók és tanulók mintacsoportjának részvételével végrehajtott vizsgálatok nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a projekt munkatársai pontos képet kapjanak arról, hogy mivel tehető a prototípus még inkább felhasználóbaráttá.

Termékfejlesztés és kereskedelmi forgalmazás

A Bike Intermodal kutatási projekt 1,58 millió euró európai uniós kutatási támogatásban részesült. A projekt lezárultát követően az induló vállalkozás tovább folytatta a dizájn és a gyártási eljárás optimalizálását, és elkészítették a kereskedelmi forgalmazásra alkalmas prototípust. A cég jelenleg több kockázatitőke-befektetővel és az autóipar néhány jeles szereplőjével folytat tárgyalásokat a termék piaci bevezetéséről. Belli szerint a kereskedelmi forgalomba kerülő termék motor nélkül 800, motorral pedig körülbelül 1300 euróért lesz kapható. Egy minimál, fixie-stílusú verzió akár 500 eurós áron is elérhető lehet. A kerékpár potenciális piaca óriási, hiszen Európa népességének több mint kétharmada városlakó, és ez az arány a jövőben várhatóan tovább növekszik.

Máire Geoghegan-Quinn, az EU kutatásért, innovációért és tudományért felelős biztosának nevében Michael Jennings szóvívő így fogalmazott: „A Bike Intermodalhoz hasonló, az életminőségünket javító és a gazdasági versenyképességet növelő innovációra egyre nagyobb szükségünk van Európában.. A Horizont 2020 nevű új kutatási és innovációs finanszírozási programunk egyik fő célja, hogy az ehhez hasonló nagyszerű ötleteket a laboratóriumi prototípus szintjéről eljuttassa a piaci bevezetés szakaszába. Minél több innovatív vállalat van, annál jobb helyzetet teremthető Európa gazdasága számára.”

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Bőrönd méretű eszköz töltheti az elektromos autókat

Létrehozva:

|

Szerző:

A ZipCharge fejlesztése sokkal kényelmesebbé teheti az elektromos járművek használatát.

Az elektromos járművek terjedésének egyik nagy akadálya a töltési infrastruktúra hiányossága. Számos vállalat dolgozik azon, hogy kiépüljön a megbízható hálózat, a londoni ZipCharge szerint ugyanakkor nem biztos, hogy a töltőknek feltétlenül állomásoknak kell lenniük. A cég a közelmúltban egy különleges eszközt mutatott be: ez a GoHub, a világ első hordozható, közös használatra tervezett elektromosjármű-töltője – számol be a PV Magazine. A berendezést elsősorban azoknak hozták létre, akiknek nincs utcán kívüli, saját töltőhelye. A szerkezetnek köszönhetően bármelyik parkolóhelyből rövid idő alatt töltőállomás válhat. A GoHub azokat az akkumulátorokat használja, amelyeket a ZipCharge tavaly novemberben mutatott be. A könnyű, kompakt, kerekes bőrönd méretű, 4 kilowattórás egységeknek megannyi felhasználási módja lehet, és otthon vagy egy autó csomagtartójában is könnyedén tárolhatóak. Az eszközök 30 percnyi töltéssel akár 32 kilométerre elég energiát biztosíthatnak az elektromos járművek számára.

Az akkumulátorok már elérhetőek a piacon, a GoHub keretében pedig bérelni is lehet majd őket. A GoHub egyik nagy előnye, hogy az adott közösség igényeinek megfelelően alakítható, nagyvárosi és vidéki környezetben pedig egyaránt jól alkalmazható. A rendszer további akkumulátoros kiegészítéssel ráadásul nap- vagy szélerőművel is kombinálható. A gyártó szerint az eszköz telepítése háromszor olcsóbb és gyorsabb lesz, mint a statikus utcai töltőké. Jonathan Carrier, a vállalat alapítója kiemelte, 2030-ig globálisan 100 ezer GoHubot akarnak eladni.

Az ABB és a Shell is a rugalmas és minőségi elektromos töltés elősegítésén dolgozik. A két vállalat 2019-ben megkötött partnerségének célja az infrastruktúra látványos feljavítása, a Shell 2025-ig 500 ezer, 2030-ra pedig 2,5 millió otthoni, kereskedelmi és saját kiskereskedelmi töltőt szeretne telepíteni. A Volkswagen Group kifejezetten Európában próbálja felgyorsítani a fejlesztést: 2024-ig több lépcsőben több ezer új töltőpontot telepítene Németországba, az Egyesült Királyságba és más európai országokba.

 

 

Kép: ZipCharge

Tovább olvasom

Zöld Közlekedés

Magyarországon is nő az érdeklődés az elektromos autók iránt

Létrehozva:

|

Szerző:

Minden harmadik magyar járművezető mérlegeli elektromos autó vásárlását a kedvezőbb fenntartási költségek és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás miatt – közölte az EY nemzetközi tanácsadó cég reprezentatív, tavaly novemberben készült kutatása alapján az MTI-vel.

A felmérés szerint a magyarok 80 százaléka még sosem vezetett tisztán elektromos meghajtású kocsit, ennek ellenére a megkérdezettek 53 százaléka egy kedvező ajánlat esetén megfontolná, hogy alternatív hajtású járműre váltson. Az e-autó mellett leginkább a kedvezőbb fenntartási költségek és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátási értékek miatt döntenének a válaszadók, 9 százalékuk már legközelebb is ilyen autót venne, 14 százalékuk pedig mindenképpen átülne egy elektromos kocsiba a jövőben. A kutatásba bevontak 47 százaléka azt mérlegeli, hogy hibrid autót vásároljon. A potenciális vevők számára a legfőbb aggályt a magasabb árszint, valamint az akkumulátor esetleges hibáinak és cseréjének költségei jelentik. Ezen kívül aggódnak a rövid hatótáv, a lassú töltési idő, és a jármű gyorsan csökkenő értéke miatt is. A válaszadókat leginkább a vételár-támogatásokkal, az adó- és illetékkedvezményekkel, valamint a töltőállomások számának növelésével lehetne arra ösztönözni, hogy e-mobilitásra váltsanak – írják a közleményben.

László Roland, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének vezetője a közleményben kiemelte, személyre szabott ajánlatokkal növelhető az elektromos és hibrid autók iránti vásárlási kedv. Ehhez azonban a kereskedőknek olyan ügyfélkapcsolat-kezelési rendszert kell üzemeltetniük, amely hatékonyan támogatja az egyedi igények kiszolgálását. Vékási Tamás, az EY adótanácsadás üzletágának vezetője a közleményben felhívta a figyelmet arra, hogy a hazai vállalatoknak lehetőségük van ösztönözni az e-mobilitás terjedését. Környezetbarát beruházásokhoz ugyanis számos kedvező adózási lehetőség érhető el cégek számára. Sokan nem tudják, hogy ebbe a kategóriába tartozik az is, ha egy munkáltató elektromos közlekedési eszközök használatát biztosítja munkavállalói részére.

Tovább olvasom

Zöld Közlekedés

Lemerült az elektromos autója? A magyar fejlesztés segít a bajban!

Létrehozva:

|

Szerző:

Kihirdették az MVM Edison startup verseny idei győzteseit; az innovatív kezdeményezéseket ötlet és érett (scale up) fázis kategóriákban díjazták – tájékoztatta az MVM az MTI-t.

Közölték, hogy az ötlet fázisban a Diverzum diákokat és márkákat összekötő platformja állt a dobogó legfelső fokára, második az automatizált otthoni kertészetet megvalósító MikroKert, a bronzérmes pedig az okos hulladékkezelésre ösztönző GreenMap csapata lett. Az érett fázisú fejlesztések között az első helyezést a városnézést új szintre emelő szabadulószoba-alkalmazás, a CityRoom érte el, második a fiataloknak ökotudatos, digitális közösségi alkotóműhelyt létrehozó RoboKaland, és harmadik az elektromos autók számára töltés-asszisztencia szolgáltatást biztosító Green Assistance csapata lett. A versenyt 2016-ban szervezték meg először, azóta minden évben megtartották; eddig összesen csaknem félezer pályázat érkezett, 59 döntőst mentoráltak és 16 csapat került a nyertesek közé. Idén 186 pályázat érkezett be a vállalathoz.

A szervezők olyan ötleteket díjaztak, amelyek valós problémákra kínálnak megoldásokat, miközben hatékonyabbá teszik az energetikai szektor működését – írták. Az érett és az ötlet fázis első helyezettjei 5 millió forintos fődíjat kaptak, a második és harmadik helyezettek pedig 3, illetve 1 millió forintot nyertek.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák