Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Táska méretű kerékpárral varázsolhatjuk zöldebbé városainkat

Létrehozva:

|

A táska méretűre összecsukható, mindössze 7,5 kg tömegű, elektromos segédhajtással rendelkező kerékpárok egy csapásra meghódíthatják az európai nagyvárosok kerékpárútjait és tömegközlekedési eszközeit.

A Bike Intermodal úttörő formaterve és gyártási eljárása utat nyit az összecsukható kerékpárok teljesen új generációja előtt, hogy az ingázók letehessék autóikat, és városaink zöldebbé váljanak. A termék már megkapta a rangos Premio Gaetano Marzotto olasz nemzeti innovációs díjat.
Kevés dolog jelent nagyobb örömet, mint a kerékpározás, és a kerékpár ráadásul igen praktikus közlekedési eszköz is. Zsúfolt nagyvárosi környezetben azonban nehezíti a helyzetet, hogy az ingázóknak gyakran az egész városon át kell verekedniük magukat, és sajnos a kerékpárlopások száma is folyamatosan nő. A városi mobilitás egyre népszerűbb eszközei az összecsukható kerékpárok. Az európai uniós finanszírozású Bike Intermodal projekt eredményeként megszületett egy teljesen újszerű, összecsukható kerékpár prototípusa, amely mindössze 7,5 kg tömegű, elfér egy 50 x 40 x 15 cm-es dobozban, így kényelmesen tárolható, szállítható vagy egyszerűen elhelyezhető egy étterem, bár vagy mozi sarkában. Alkatrészei teljes mértékben újrahasznosíthatók, ami azt jelenti, hogy a kerékpár életciklusa a gyártástól, a használaton át egészen az újrahasznosításig teljes mértékben környezetbarát.

Alessandro Belli, a projektben kulcsszerepet játszó Tecnologie Urbane munkatársa és a projekt eredményeként létrejött Bike Intermodal induló vállalkozás alapítója szerint „a Bike Intermodálban sikerült ötvöznünk a tervezés, a gyártás és az összeszerelés terén bevált gyakorlatokat, és a legmodernebb anyagok használatával olyan szuperkompakt, könnyű és tetszetős megjelenésű kerékpárt sikerült készítenünk, amely tökéletesen megfelel a városi életmód által támasztott igényeknek. Reméljük, hogy az új termék nemcsak a megrögzött kerékpárosok között lesz népszerű, hanem olyanokra is ösztönzőleg hat, akik eddig vonakodtak két kerékre váltani és megtapasztalni az ezzel járó szabadságot.”

Forradalmian új, összecsukható kialakítás
Évente mintegy 135 millió kerékpár készül világszerte, és ennek mintegy 2%-át teszik ki az összecsukható változatok. A Bike Intermodal a hagyományos kerékpáros ellátási lánc helyett az autógyártás-inspirálta rendszer felé mozdult el. „Az alkatrészek számának csökkentésével, valamint a magnézium és az ahhoz hasonló nagy szilárdságú, mégis könnyű anyagok felhasználásával robusztusabbá tettük a kerékpár felépítését. Minden alkatrészt külön tesztelünk, nyomon követünk, és mindegyik teljes mértékben újrahasznosítható. Gyártási folyamatunk fő szempontjai a minőség-ellenőrzés, a termék életciklusának nyomon követhetősége és a környezettudatosság” – nyilatkozta Belli úr.

Az „intermodális kerékpár” lelke az előfeszített, fröccsöntött alumíniumból vagy magnéziumból és a hajóknál használt minőségű kábelekből álló váz, amely a repülőgépek futóművéhez hasonlóan nyílik és csukódik. A projekt eredményeként újonnan induló vállalkozás jelenleg vizsgálja a grafén felhasználásának lehetőségét, amellyel a későbbiekben még nagyobb szilárdságú, ugyanakkor könnyebb kerékpár állítható elő. A BRAUN cégcsoporthoz tartozó Maxon Motor műhelyében készült egyedi motor túlzott súlynövekedés nélkül segíti a mobilitást. A termék tömege még motorral együtt is csak fele a hasonló kategóriájú, de motor nélküli összecsukható kerékpárokénak, helyigénye pedig körülbelül azok ötöde.

A kerékpár tömegének és méretének optimalizálásában kulcsszerepet játszott a Firenzei Egyetemen megtervezett, és a firenzei és ljubljanai tömegközlekedési vállalatok (ATA és LPP) által kivitelezett tesztsorozat. A versenytárs összecsukható kerékpárokkal végzett felméréseken és teszteken alapuló, a munkába és napközbeni ingázók és tanulók mintacsoportjának részvételével végrehajtott vizsgálatok nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a projekt munkatársai pontos képet kapjanak arról, hogy mivel tehető a prototípus még inkább felhasználóbaráttá.

Advertisement

Termékfejlesztés és kereskedelmi forgalmazás

A Bike Intermodal kutatási projekt 1,58 millió euró európai uniós kutatási támogatásban részesült. A projekt lezárultát követően az induló vállalkozás tovább folytatta a dizájn és a gyártási eljárás optimalizálását, és elkészítették a kereskedelmi forgalmazásra alkalmas prototípust. A cég jelenleg több kockázatitőke-befektetővel és az autóipar néhány jeles szereplőjével folytat tárgyalásokat a termék piaci bevezetéséről. Belli szerint a kereskedelmi forgalomba kerülő termék motor nélkül 800, motorral pedig körülbelül 1300 euróért lesz kapható. Egy minimál, fixie-stílusú verzió akár 500 eurós áron is elérhető lehet. A kerékpár potenciális piaca óriási, hiszen Európa népességének több mint kétharmada városlakó, és ez az arány a jövőben várhatóan tovább növekszik.

Máire Geoghegan-Quinn, az EU kutatásért, innovációért és tudományért felelős biztosának nevében Michael Jennings szóvívő így fogalmazott: „A Bike Intermodalhoz hasonló, az életminőségünket javító és a gazdasági versenyképességet növelő innovációra egyre nagyobb szükségünk van Európában.. A Horizont 2020 nevű új kutatási és innovációs finanszírozási programunk egyik fő célja, hogy az ehhez hasonló nagyszerű ötleteket a laboratóriumi prototípus szintjéről eljuttassa a piaci bevezetés szakaszába. Minél több innovatív vállalat van, annál jobb helyzetet teremthető Európa gazdasága számára.”

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Akkumulátorcsere-szolgáltatásra építi piaci stratégiáját az elektromos autókat gyártó kínai NIO

A kínai NIO elektromosautó-gyártó vállalat az akkumulátorok lízingelésével és a töltőállomásokon azok azonnali cseréjével tervezi növelni piaci részesedését Európában.

Létrehozva:

|

Szerző:

A cég társalapítója és egyben jelenlegi elnöke Csin Li-hung (Quin Lihong) a Reuters hírügynökségnek adott telefoninterjúban elmondta, hogy 2025-ig cége mintegy ezer akkumulátorcsere-állomást kíván létesíteni Kínán kívül, többségében Európában. A NIO akkumulátorcsere-szolgáltatásával a járművezetők néhány perc alatt új, teljesen feltöltött akkumulátorral indulhatnak útnak a csereállomásról, ami gyorsabb megoldás bármely jelenleg rendelkezésre álló töltési technológiánál. Az elektromos járművek egyik legdrágább összetevője az akkumulátor egység. A NIO piaci stratégiája az akkumulátornak a jármű tulajdonjogától való leválasztására helyezi a hangsúlyt az elektromobilitás induló költségeinek a csökkentése érdekében. A járművek tulajdonosa az akkumulátorokat lízingeli és “töltőállomásokon” cseréli. A megoldás “hátránya” ugyanakkor, hogy az akkumulátor költségeit és használatának a kockázatait a járműgyártó cégekre hárítja. Ez az egyik oka annak, amiért a legtöbb autógyártó más utat keres az akkumulátorok költségeinek csökkentésére és a töltési hatékonyságuk növelésére. Kínában a NIO egy vállalatot hozott létre partnerekkel, köztük a CATL akkumulátorgyártó óriáscéggel, hogy megvásárolja az akkumulátorokat lízingelésre, majd előfizetési díjakat szedjen a NIO járművek tulajdonosaitól. Csin a Reuters hírügynökségnek a telefoninterjúban elmondta, hogy a NIO egy európai vagyonkezelő céggel is partnerségre kíván lépni egy akkumulátor-lízingcég létrehozásához. A cég már az idén megkezdi az akkumulátorok lízingelését. A NIO Norvégiában már végzett kísérleteket az akkumulátorok lízingelésével és cseréjével az ES8-as elektromos meghajtású SUV-modelljével. A NIO 800 SUV-modellt értékesített Norvégiában és két akkumulátorcsere-állomással rendelkezik. A NIO  energiagazdálkodásért felelős alelnökének elmondása szerint Norvégiában minden vásárló, Kínában pedig a vásárlók fele az akkumulátorlízing-megoldást választotta. A NIO ebben a hónapban Magyarországon nyitotta meg első tengerentúli üzemét akkumulátorcsere-állomások gyártására, amelyeket méretük miatt költséges lenne Kínából szállítani.

 

mti

 

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák