Zöld Közlekedés
Táska méretű kerékpárral varázsolhatjuk zöldebbé városainkat

A táska méretűre összecsukható, mindössze 7,5 kg tömegű, elektromos segédhajtással rendelkező kerékpárok egy csapásra meghódíthatják az európai nagyvárosok kerékpárútjait és tömegközlekedési eszközeit.
A Bike Intermodal úttörő formaterve és gyártási eljárása utat nyit az összecsukható kerékpárok teljesen új generációja előtt, hogy az ingázók letehessék autóikat, és városaink zöldebbé váljanak. A termék már megkapta a rangos Premio Gaetano Marzotto olasz nemzeti innovációs díjat.
Kevés dolog jelent nagyobb örömet, mint a kerékpározás, és a kerékpár ráadásul igen praktikus közlekedési eszköz is. Zsúfolt nagyvárosi környezetben azonban nehezíti a helyzetet, hogy az ingázóknak gyakran az egész városon át kell verekedniük magukat, és sajnos a kerékpárlopások száma is folyamatosan nő. A városi mobilitás egyre népszerűbb eszközei az összecsukható kerékpárok. Az európai uniós finanszírozású Bike Intermodal projekt eredményeként megszületett egy teljesen újszerű, összecsukható kerékpár prototípusa, amely mindössze 7,5 kg tömegű, elfér egy 50 x 40 x 15 cm-es dobozban, így kényelmesen tárolható, szállítható vagy egyszerűen elhelyezhető egy étterem, bár vagy mozi sarkában. Alkatrészei teljes mértékben újrahasznosíthatók, ami azt jelenti, hogy a kerékpár életciklusa a gyártástól, a használaton át egészen az újrahasznosításig teljes mértékben környezetbarát.
Alessandro Belli, a projektben kulcsszerepet játszó Tecnologie Urbane munkatársa és a projekt eredményeként létrejött Bike Intermodal induló vállalkozás alapítója szerint „a Bike Intermodálban sikerült ötvöznünk a tervezés, a gyártás és az összeszerelés terén bevált gyakorlatokat, és a legmodernebb anyagok használatával olyan szuperkompakt, könnyű és tetszetős megjelenésű kerékpárt sikerült készítenünk, amely tökéletesen megfelel a városi életmód által támasztott igényeknek. Reméljük, hogy az új termék nemcsak a megrögzött kerékpárosok között lesz népszerű, hanem olyanokra is ösztönzőleg hat, akik eddig vonakodtak két kerékre váltani és megtapasztalni az ezzel járó szabadságot.”
Forradalmian új, összecsukható kialakítás
Évente mintegy 135 millió kerékpár készül világszerte, és ennek mintegy 2%-át teszik ki az összecsukható változatok. A Bike Intermodal a hagyományos kerékpáros ellátási lánc helyett az autógyártás-inspirálta rendszer felé mozdult el. „Az alkatrészek számának csökkentésével, valamint a magnézium és az ahhoz hasonló nagy szilárdságú, mégis könnyű anyagok felhasználásával robusztusabbá tettük a kerékpár felépítését. Minden alkatrészt külön tesztelünk, nyomon követünk, és mindegyik teljes mértékben újrahasznosítható. Gyártási folyamatunk fő szempontjai a minőség-ellenőrzés, a termék életciklusának nyomon követhetősége és a környezettudatosság” – nyilatkozta Belli úr.
Az „intermodális kerékpár” lelke az előfeszített, fröccsöntött alumíniumból vagy magnéziumból és a hajóknál használt minőségű kábelekből álló váz, amely a repülőgépek futóművéhez hasonlóan nyílik és csukódik. A projekt eredményeként újonnan induló vállalkozás jelenleg vizsgálja a grafén felhasználásának lehetőségét, amellyel a későbbiekben még nagyobb szilárdságú, ugyanakkor könnyebb kerékpár állítható elő. A BRAUN cégcsoporthoz tartozó Maxon Motor műhelyében készült egyedi motor túlzott súlynövekedés nélkül segíti a mobilitást. A termék tömege még motorral együtt is csak fele a hasonló kategóriájú, de motor nélküli összecsukható kerékpárokénak, helyigénye pedig körülbelül azok ötöde.
A kerékpár tömegének és méretének optimalizálásában kulcsszerepet játszott a Firenzei Egyetemen megtervezett, és a firenzei és ljubljanai tömegközlekedési vállalatok (ATA és LPP) által kivitelezett tesztsorozat. A versenytárs összecsukható kerékpárokkal végzett felméréseken és teszteken alapuló, a munkába és napközbeni ingázók és tanulók mintacsoportjának részvételével végrehajtott vizsgálatok nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a projekt munkatársai pontos képet kapjanak arról, hogy mivel tehető a prototípus még inkább felhasználóbaráttá.
Termékfejlesztés és kereskedelmi forgalmazás
A Bike Intermodal kutatási projekt 1,58 millió euró európai uniós kutatási támogatásban részesült. A projekt lezárultát követően az induló vállalkozás tovább folytatta a dizájn és a gyártási eljárás optimalizálását, és elkészítették a kereskedelmi forgalmazásra alkalmas prototípust. A cég jelenleg több kockázatitőke-befektetővel és az autóipar néhány jeles szereplőjével folytat tárgyalásokat a termék piaci bevezetéséről. Belli szerint a kereskedelmi forgalomba kerülő termék motor nélkül 800, motorral pedig körülbelül 1300 euróért lesz kapható. Egy minimál, fixie-stílusú verzió akár 500 eurós áron is elérhető lehet. A kerékpár potenciális piaca óriási, hiszen Európa népességének több mint kétharmada városlakó, és ez az arány a jövőben várhatóan tovább növekszik.
Máire Geoghegan-Quinn, az EU kutatásért, innovációért és tudományért felelős biztosának nevében Michael Jennings szóvívő így fogalmazott: „A Bike Intermodalhoz hasonló, az életminőségünket javító és a gazdasági versenyképességet növelő innovációra egyre nagyobb szükségünk van Európában.. A Horizont 2020 nevű új kutatási és innovációs finanszírozási programunk egyik fő célja, hogy az ehhez hasonló nagyszerű ötleteket a laboratóriumi prototípus szintjéről eljuttassa a piaci bevezetés szakaszába. Minél több innovatív vállalat van, annál jobb helyzetet teremthető Európa gazdasága számára.”

Zöld Közlekedés
Hidrogénhajtású kukásautót tesztelnek Bécsben
A Duna-szigeten kezdték el tesztelni az osztrák főváros első hidrogénhajtású hulladékgyűjtő járművét.

Az elektromos kukásautóhoz képest kétszer akkora távot tud megtenni és gyorsabb a tankolása is. Mindkét haszongépjármű-típus tesztjét tudományosan követik. Melyik a jobb – az elektromos vagy a hidrogénhajtású? – a kérdés nem csak a személyautóknál, de a nehézgépjárműveknél is aktuális. Hogy választ kapjon a kérdésre, az osztrák főváros a meglévő két elektromos kukásautó mellett a napokban egy hidrogénhajtású hulladékgyűjtő jármű tesztjét is megkezdte. A forradalmi kukásautó a Duna-szigetet járja, és a kommunális hulladék valamint a sárga kukák ürítését végzik vele. A csupán prototípusként létező jármű egyik előnye – az alváz a Mercedestől, a felépítmény a Stummertől van –, hogy a vezetőfülke alacsonyan van, így a sofőr pontosan látja, van-e gyalogos, biciklis az induló jármű előtt. Különösen fontos szempont ez, mivel a Duna-sziget a bécsiek egyik kedvelt pihenőhelye, ahova sokan járnak sétálni, biciklizni, futni.
A 85 kilowattórás akkumulátort menet közben két, egyenként 30 kilowattos üzemanyagcella tölti. Nemcsak a jármű meghajtása, de a hulladékgyűjtő edények kiürítése és a hulladék tömörítése is elektromosan zajlik. A 17 tonna önsúlyú jármű 23 köbméternyi szemetet tud begyűjteni és körülbelül 160 kilométer a gyűjtőjárata hossza. Ezzel kétszer akkora területet tud ellátni, mint a Bécsi Köztisztasági Vállalat elektromos kukásautója és gyorsabb a tankolása is. A hidrogénhajtású kukásautó egy dízeles járművet váltott le, így sokkal csendesebb, tisztább és biztonságosabb, mint hagyományos elődje. Tankolni a Wien Energie Floridsdorfban található hidrogénkútjához jár, ahol zöldhidrogénnel töltik fel.
A tesztüzemet a Bécsi Műszaki Egyetem követi nyomon, hogy a végén eldönthessék, az elektromos vagy a hidrogénhajtású kukásautó praktikusabb-e Bécs számára. Vizsgálják a járművek és az akkumulátorok viselkedését küldönböző hőmérsékleteknél, különböző távokon illetve különböző típusú hulladékok esetén. Az osztrák főváros célja, hogy lehetőség szerint már 2030 előtt klímasemlegesre cserélje a város 3.100 járműből álló járműparkját. Az alternatív hajtású járművekre váltás különösen a haszon- és nehézgépjárművek esetén jelent nagy kihívást.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
WMO: ötven év alatt több mint kétmillióan haltak meg a szélsőséges időjárási, éghajlati és vízzel kapcsolatos katasztrófákban
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Elegáns napelemes cserepet mutattak be
-
Zöld Energia1 nap telt el a létrehozás óta
Itt az öngyógyító napelem
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Terepmotorosok veszélyeztetik a természetvédelmi területeket Erdély több megyéjében
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Áder János: az alapvető erőforrásokkal bánunk a legfelelőtlenebb módon
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés