

Zöld Közlekedés
TIM: mintegy kétszáz hazai település csatlakozott a mobilitási héthez
Mintegy kétszáz hazai település csatlakozott a mobilitási héthez, Európa legnagyobb közlekedéssel összefüggő környezetvédelmi kampányához – közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) pénteken.
A pénteken kezdődött mobilitási héthez, illetve az autómentes naphoz kapcsolódó programokhoz a tárca idén összesen 180 millió forint összegű támogatást biztosít a csatlakozó települések számára. Így országszerte több mint 180 településen kezdődnek programok, ezzel Magyarországon a negyedik legmagasabb a résztvevők száma Európában – ismertette a tárca. A kormány célja a teljes klímasemlegesség elérése 2050-ig, amiben kiemelt szerepet játszik a közlekedés zöldítése, hiszen Magyarországon a károsanyag-kibocsátás ötödéért a közlekedés, ezen belül 98 százalékban a közúti forgalom felel – írták a közleményben Steiner Attila energetikáért felelős államtitkárt idézve. Az elmúlt években több mint 20 milliárd forint összértékű támogatási programokkal ösztönözte a kormány az elektromos kerékpárok, robogók, autók, taxik és buszok beszerzését, aminek köszönhetően egyre többen választanak környezetbarát és fenntartható közlekedési lehetőségeket. Tavaly januárjában még kevesebb mint 28 ezer zöld rendszámos gépkocsi futott a hazai utakon, augusztus végéig közel 57 ezret helyeztek forgalomba az országban, tehát a számuk húsz hónap alatt megduplázódott. A közlekedés környezetbarátabbá tételét szolgálja továbbá a Zöld Busz Program is, amely a vidéki városok helyi járműparkjának minőségi cseréjét támogatja, ennek segítségével eddig már 76 elektromos autóbusz állt forgalomba – idézte a tárca az államtitkárt.
Az önkormányzatok, illetve önkormányzati tulajdonban álló szervezetek a mobilitási hét és az autómentes nap megtartásához kapcsolódó eseményekhez nyújtott támogatást tudás-élmény alapú programok, vetélkedők, versenyek (futó-, bicikli- és ügyességi verseny) szervezésére fordíthatják. A települések lakosságszámuktól függően kaphatnak támogatást, az 5000 fő alatti települések legfeljebb 500 ezer forintot, az 5000 és 15 ezer közötti lélekszámúak 1 millió, a 15 és 50 ezer fő közöttiek 1,5 millió, míg az 50 ezer lelkesnél nagyobb települések 2 millió forintot. Eddig 156 kérelem érkezett 140 millió forint értékben. Az igényeket péntekig, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. honlapján lehet benyújtani – olvasható a közleményben.
mti

Zöld Közlekedés
400 km/órás álomvasút és zöld technológia: így formálja át a jövőt az orosz vasútfejlesztés
Jövőre megkezdődik az első orosz hidrogénüzemű vonat menettesztelése a Szahalin félszigeten.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A TMH a héten mutatta be a nagy közönégnek az orosz járműipar első hidrogénüzemű személyvonat koncepcióját – írja az alternativenergia.hu. A TMH, az Oroszországi Vasutak (RZSD), a Roszatom állami nukleáris energetikai vállalat és a szahalini önkormányzat összefogásával fejlesztett vonatokat két- és háromkocsis változatban tervezik, ezek egymással összekapcsolhatók. A háromkocsis vonat menettávolsága a gyártó tájékoztatója szerint hidrogénnel 487 kilométer, az energiatárolókkal pedig további 40 kilométer, a kétkocsisé hidrogénnel 725 kilométer, az energiatárolókkal 80 kilométer lesz. “A tervek szerint januárra kell megkapnunk az egész rendszert. A vonat műszaki megoldásainak tervezői dokumentációja lezárult, hozzákezdtünk a karosszéria megépítéséhez. Számításaink szerint a tesztelését a következő év végéig megkezdjük” – mondta Lipa az MTI-nek a kipróbálás ütemezésére vonatkozó kérdésére.
Oleg Belozjorov, az RZSD vezérigazgatója a szentpétervári fórumon pénteken azt hangoztatta, hogy a Moszkva és az orosz “északi főváros” között kiépítendő nagysebességű vasúti pályán a vonatokat a jövőben mozdonyvezető nélkül fogják járatni, a vonatot mesterséges intelligencia fogja irányítani. Belozjorov bejelentette, hogy a napokban megkezdődik Belij Krecset (Fehér Vadászsólyom) névre keresztelt szerelvények összeszerelése a Szinara csoporthoz tartozó Uralszkije Lokomotyivi üzemében. Oroszország leendő leggyorsabb vonata a várakozások szerint elérheti az óránkénti 400 kilométeres csúcssebességet. Az expón a Nacprojektsztroj holding bemutatta a vonat közlekedéséhez szükséges NGP 4.0-s ballasztmentes pályarendszerhez készült, nagyszilárdságú, előfeszített vasbeton sínlemezét, amelynek gyártását jövő tavasszal kezdik, a sorozatgyártására a harmadik negyedévben térnek át.
A héten jelentették be, hogy az RZSD Novokuznyeckből megkapta az Jevraz bányászati és fémipari vállalattól az első, hétezer tonnányi szállítmányt lefektetendő sínekből. A Moszkva-Szentpétervár nagysebességű vasútvonal első szakaszához több mint 160 ezer tonna sínterméket terveznek felhasználni. Az első szakaszt 2028-ra tervezik üzembe helyezni. Az utazás Moszkva központjából Szentpétervárra két és egy negyed óra lesz. A leggyorsabb vasúti összeköttetést eddig a 2009 óta működő, 250 kilométeres sebességet meghaladni képes, a Siemens által legyártott Szapszan (Vándorsólyom) villamos motorvonat biztosította, amely a 650 kilométeres távolságot három és háromegyed óra alatt teszi meg.
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Minden háztartást érint az új szabályozás, ahol napelem működik!
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Mérnöki csoda, természetes megoldás: 40 éves a Balaton védőbástyája
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Ősi kőzetek árulták el: 410 millió éve vált oxigéndússá a Föld légköre
-
Zöld Közlekedés1 nap telt el a létrehozás óta
400 km/órás álomvasút és zöld technológia: így formálja át a jövőt az orosz vasútfejlesztés
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
Erdőtüzek után: Spanyolország hadat üzen a klímavészhelyzetnek