Zöld Közlekedés
Több mint ezer buszt cserélnének elektromosra a közösségi közlekedésben
A kormány elkötelezett az elektromos autóbusz program mellett, a középtávú terv az, hogy több mint ezer autóbuszt lecseréljenek a helyi tömegközlekedésben, és helyettük elektromos buszokat állítsanak forgalomba – hangsúlyozta a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára csütörtökön, Székesfehérváron.
Steiner Attila erről a Volánbusz Zrt. sajtónyilvános eseményén beszélt, ahol bemutatták mind a tizenkettő, a Zöld Busz Program támogatásával beszerzett Ikarus 120e típusú elektromos autóbuszt, amelyek már részt is vesznek Székesfehérvár közösségi közlekedésében. Az államtitkár rámutatott, hogy az elektromos buszok üzemeltetése jóval olcsóbb, mint a hagyományos, dízelüzemű buszoké, “körülbelül 60-70 forintos árelőnyt lehet realizálni az üzemeltetésen az eddigi tapasztalatok alapján”, ezért is szán a kormány a közösségi közlekedésben nagy szerepet az elektromos közlekedésnek. Ráadásul ellátásbiztonsági szempontból is jobbak, mivel helyben megtermelt villamosenergiával hajthatók és nem “messziről importált fosszilis üzemanyagokkal” – tette hozzá. Steiner Attila felhívta a figyelmet: az elektromos buszok használata sokat tud csökkenteni a helyi emisszión, ami kiemelt cél Magyarországon, hiszen a közlekedési szektor a teljes magyar károsanyag kibocsátás 20 százalékáért felel és 1997 óta nem csökkent, miközben ebben az időszakban az ország összkibocsátása 34 százalékkal mérséklődött. Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester arról beszélt, hogy a tizenkét elektromos Ikarus busz mintegy 1,8 milliárd forintba került, amelynek döntő részét kormánytámogatásból finanszírozták. Megemlítette, hogy készek ezen a területen a további együttműködésre, akár új autóbuszok beszerzésével, akár újabb és újabb technológiai újdonságok bevezetésével, mint a villamosenergia tárolása vagy a villamosáram napelemparkokban történő megtermelése.Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet, hogy 2050-re szeretné elérni az ország a nettó klímasemlegességet, amihez már most komoly erőfeszítéséket kell tenni. Úgy vélte, az út egyik fontos mérföldköve a székesfehérvári buszflotta zöldülése, amely példával szolgálhat minden helyi lakos számára és reményei szerint ez előbb-utóbb meglátszik majd a közlekedés más szegmenseiben is.
Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója közölte, hogy a 12 Ikarus busz összesen 110 ezer kilométert tett meg a helyi közlekedésben és már most látszik, hogy az üzemeltetésük jóval olcsóbb, hiszen dízelüzemű buszokkal ez a táv 18 millió forintnyi üzemanyag felhasználást jelentene. Rámutatott, hogy az elektromos buszozás a környezetvédelemről is szól és a tucatnyi autóbusszal 140 ezer kilogramm szén-dioxid-kibocsátást spóroltak meg. Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy buszaik a vártnál is kedvezőbb fogyasztást produkálnak városi forgalomban: a járművek 0,9 kilowattórát fogyasztanak kilométerenként, ami nemzetközi szinten is rendkívül alacsony érték. Az Ikarus 120e típusú, elektromos meghajtású, szóló kivitelű, alacsony padlós, kéttengelyes járművek 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak és egy feltöltéssel – az időjárási körülményektől, útviszonyoktól függően – akár 300 kilométert is képesek megtenni. A légkondicionált buszok elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel is rendelkeznek.
mti
Zöld Közlekedés
Budapest 82 új e-buszt kap 2027-ig: hétfőn kezdődik a tesztüzem
Hétfőn indul az új elektromos buszok próbajárata a fővárosban.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Hétfőn indul az új elektromos buszok próbajárata Budapesten, a járművek a tervezettnél korábban, már december elejétől forgalomba is állhatnak – közölte a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-vel. Az alternativenergia.hu azt írta, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megrendelésére 2027-ig összesen 82 új elektromos autóbusz érkezik Budapestre. Az ArrivaBus Kft. tulajdonában és üzemeltetésében 58 szóló és 24 csuklós busz közlekedik majd. Jelezték, a fővárosi közösségi közlekedésben történő utazások kétharmada már most is elektromos járművel valósul meg, de nagy kihívás, hogy a buszágazatban is növekedjen az elektromos járművek száma. Előrelépést jelent, hogy az új flotta részeként az országban egyedülálló módon jelentős számú csuklós elektromos busz is forgalomba áll Budapesten, amelynek köszönhetően a fővárosi lesz az ország legnagyobb csuklós flottája – írták.
Az új elektromos buszok alacsony padlósak, klimatizáltak, és olyan modern asszisztensrendszerekkel is fel vannak szerelve, mint a holttérfigyelő, a kerékpáros- és gyalogosérzékelő és a vezetői fáradtságot figyelő funkció. A járművek tágas elsőbbségi teret biztosítanak kerekesszékesek és babakocsisok számára, alkalmasak kerékpárszállításra, és számos USB-töltőpontot is kínálnak. A buszok olyan modern töltési rendszerrel rendelkeznek, ami képes optimalizálni a járművek éjszakai töltését a reggeli forgalomba állásukkal és a napközbeni üzemeltetésükkel. Közölték, az új járműveket a vezetőknek és a karbantartó személyzetnek is meg kell ismerniük, mert ezek a buszok másképp működnek, mint a jelenleg forgalomban lévők, ezt a célt szolgálja a hétfői próbaüzem. A tesztelés a 105-ös és a 210-es útvonalakon zajlik, ahol az elektromos buszok december elejétől a forgalomban is megjelennek.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaEnergetikai korszerűsítés: már több ezer család részesült támogatásban országszerte
-
Zöld Közlekedés7 nap telt el a létrehozás ótaMinden harmadik autós dízelt választana, az elektromos járművek iránt továbbra is csekély az érdeklődés
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás ótaA természetes erőforrások állapota közvetlenül befolyásolja a világgazdaság több mint felét
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaA természet nem tőlünk független, a magyar nemzeti parkok új korszakba lépnek
-
Zöldinfó20 óra telt el a létrehozás ótaTartós növekedési pályán a magyar kőolaj- és földgázkitermelés
