Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Több mint ezer buszt cserélnének elektromosra a közösségi közlekedésben

A kormány elkötelezett az elektromos autóbusz program mellett, a középtávú terv az, hogy több mint ezer autóbuszt lecseréljenek a helyi tömegközlekedésben, és helyettük elektromos buszokat állítsanak forgalomba – hangsúlyozta a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára csütörtökön, Székesfehérváron.

Létrehozva:

|

Steiner Attila erről a Volánbusz Zrt. sajtónyilvános eseményén beszélt, ahol bemutatták mind a tizenkettő, a Zöld Busz Program támogatásával beszerzett Ikarus 120e típusú elektromos autóbuszt, amelyek már részt is vesznek Székesfehérvár közösségi közlekedésében. Az államtitkár rámutatott, hogy az elektromos buszok üzemeltetése jóval olcsóbb, mint a hagyományos, dízelüzemű buszoké, “körülbelül 60-70 forintos árelőnyt lehet realizálni az üzemeltetésen az eddigi tapasztalatok alapján”, ezért is szán a kormány a közösségi közlekedésben nagy szerepet az elektromos közlekedésnek. Ráadásul ellátásbiztonsági szempontból is jobbak, mivel helyben megtermelt villamosenergiával hajthatók és nem “messziről importált fosszilis üzemanyagokkal” – tette hozzá. Steiner Attila felhívta a figyelmet: az elektromos buszok használata sokat tud csökkenteni a helyi emisszión, ami kiemelt cél Magyarországon, hiszen a közlekedési szektor a teljes magyar károsanyag kibocsátás 20 százalékáért felel és 1997 óta nem csökkent, miközben ebben az időszakban az ország összkibocsátása 34 százalékkal mérséklődött. Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester arról beszélt, hogy a tizenkét elektromos Ikarus busz mintegy 1,8 milliárd forintba került, amelynek döntő részét kormánytámogatásból finanszírozták. Megemlítette, hogy készek ezen a területen a további együttműködésre, akár új autóbuszok beszerzésével, akár újabb és újabb technológiai újdonságok bevezetésével, mint a villamosenergia tárolása vagy a villamosáram napelemparkokban történő megtermelése.Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet, hogy 2050-re szeretné elérni az ország a nettó klímasemlegességet, amihez már most komoly erőfeszítéséket kell tenni. Úgy vélte, az út egyik fontos mérföldköve a székesfehérvári buszflotta zöldülése, amely példával szolgálhat minden helyi lakos számára és reményei szerint ez előbb-utóbb meglátszik majd a közlekedés más szegmenseiben is.

Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója közölte, hogy a 12 Ikarus busz összesen 110 ezer kilométert tett meg a helyi közlekedésben és már most látszik, hogy az üzemeltetésük jóval olcsóbb, hiszen dízelüzemű buszokkal ez a táv 18 millió forintnyi üzemanyag felhasználást jelentene. Rámutatott, hogy az elektromos buszozás a környezetvédelemről is szól és a tucatnyi autóbusszal 140 ezer kilogramm szén-dioxid-kibocsátást spóroltak meg. Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy buszaik a vártnál is kedvezőbb fogyasztást produkálnak városi forgalomban: a járművek 0,9 kilowattórát fogyasztanak kilométerenként, ami nemzetközi szinten is rendkívül alacsony érték. Az Ikarus 120e típusú, elektromos meghajtású, szóló kivitelű, alacsony padlós, kéttengelyes járművek 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak és egy feltöltéssel – az időjárási körülményektől, útviszonyoktól függően – akár 300 kilométert is képesek megtenni. A légkondicionált buszok elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel is rendelkeznek.

 

Advertisement

mti

 

Advertisement

Zöld Közlekedés

2024 végére 3191 töltőberendezés és 6161 csatlakozó áll az autósok rendelkezésére

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legfrissebb beszámolója szerint 2024 végén 3191 engedélyköteles elektromos töltőberendezés üzemelt Magyarországon.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A MEKH legfrissebb e-mobilitás jelentése – amelyet a szolgáltatók adatszolgáltatásai alapján állított össze – a 2024-es év negyedik negyedéves adatait összegezi. Az alternativenergia.hu beszámolója szerint a legtöbb töltőberendezés (1 119 db) Budapesten üzemelt, a vármegyék közül pedig a legtöbb berendezés Pest vármegyében található (425 db), majd ezt követi Veszprém vármegye 185 töltőberendezéssel.

2024 végén a 3191 töltőberendezésen összesen 6161 csatlakozó állt az autósok rendelkezésére. Ebből 4505 volt Type2 típusú, valamint további 40 darab egyéb, váltakozó áramú csatlakozó volt üzemben. Egyenáramú csatlakozókból 1085 darab CCS2, 472 darab CHAdeMO, valamint 59 darab egyéb egyenáramú csatlakozó volt elérhető. A csatlakozók megoszlását tekintve továbbra is a váltakozó áramú típusok adják a teljes állomány túlnyomó részét, arányuk a teljes állományon belül 74%.

Töltőberendezések darabszáma az időszak utolsó napján

Advertisement
Vármegye 2024. IV. negyedév
Bács-Kiskun 118
Baranya 54
Békés 52
Borsod-Abaúj-Zemplén 121
Budapest 1 119
Csongrád-Csanád 87
Fejér 121
Győr-Moson-Sopron 153
Hajdú-Bihar 127
Heves 71
Jász-Nagykun-Szolnok 62
Komárom-Esztergom 77
Nógrád 20
Pest 425
Somogy 94
Szabolcs-Szatmár-Bereg 83
Tolna 35
Vas 63
Veszprém 185
Zala 124
Összesen 3 191

A felhasznált energia összmennyisége 8693 MWh volt. Ebből az AC (váltakozó áramú) töltések mennyisége 1898 MWh-t, míg a DC (egyenáramú) töltések mennyisége pedig 6795 MWh-t tett ki. A töltések darabszáma tovább nőtt mind az AC, mind a DC töltőpontokon. 2024 végére a szolgáltatók összesen 396 690 darab töltést regisztráltak. Az engedélyköteles elektromos töltőberendezésekről szóló beszámoló, valamint a töltőberendezéseket tartalmazó interaktív térkép elérhető a MEKH honlapján.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák