Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

1 liter benzinnel 2096 kilométert ment a magyar csapat

Létrehozva:

|

Harmadik lett a legtakarékosabb autók európai versenyén a hét végén Rotterdamban a Kecskeméti Főiskola csapata, amelynek benzinüzemű autója prototípus kategóriában 2096 kilométert volt képes megtenni egyetlen liter benzinnel. Emellett a hét különdíjból kettőt magyarok hoztak el a versenyről.

Az európai diákcsapatok 30. alkalommal megrendezett Shell Eco-marathon autós energiahatékonysági versenyét a francia Microjoule-La Joliverie csapat nyerte egy liter benzinnel akár 3312 kilométer megtételére is képes prototípusával. Elméletileg ez a konstrukció 12,5 liter üzemanyaggal körbe tudná autózni a Földet az Egyenlítő mentén. A második szintén egy francia csapat lett, a magyarokénál alig jobb, 2187 kilométeres teljesítménnyel.

A benzines kategóriában 2010 óta versenyző Kecskeméti Főiskola GAMF csapata emellett idei fejlesztéséért megkapta a nemzetközi szakmai zsűritől a Technikai innovációs különdíjat, amellyel minden évben a leginnovatívabb megoldásokat és egyedi fejlesztéseket jutalmazzák. A kecskemétiek először alkalmaztak például kerámia bevonatot a dugattyún, amely rossz hővezető tulajdonsága miatt jelent előnyt, a hengerfejet pedig titánból készítették – közölte hétfőn az MTI-vel az esemény kommunikációjával megbízott ügynökség.
A legnépesebb, benzines prototípus kategóriában az Óbudai Egyetem csapata a 23. helyen végzett 434 kilométer megtételére képes saját fejlesztésű konstrukciójával.

A szintén kecskeméti Kandó Kálmán szakközépiskola diákjainak prototípus kategóriájú villanyautója 433 kilométert tett meg egy kilowattórával, ez a 16. helyezéshez volt elegendő a kategórián belül. “Ez annyi, mintha Szegedtől Bécsig elmennénk 30 forintból” – idézte a közlemény a csapat vezető oktatóját. Az egyetlen középiskolás magyar csapat idei versenyre tervezett járművének ítélte a zsűri a Dizájn-díjat, amelyet a legjobb tervezéssel, egyedi formával és kiváló kivitelezéssel lehet kiérdemelni. A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team csapata városi koncepcióautójával az utolsó futamon elért 191 km/kWh eredménnyel a negyedik helyezést vívta ki magának saját kategóriájában.

Advertisement

A magyar csapatok közül az egyetlen hidrogénhajtású járművet készítő pécsi Pollack Eco Team több mint húsz kilométert javított tavalyi eredményén – idén 144 kilométert tettek meg egy kWh-nak megfelelő energiával -, és ezzel kategóriájukban a hetedik helyezést érték el. A futurisztikus prototípusoknak és városi utcai használatra alkalmas járműveknek (koncepcióautóknak) legfeljebb 39 perc alatt kellett megtenniük tíz kört a tesztpályán. Ezután kiértékelték az üzemanyag-fogyasztást és kiszámolták, milyen messze jutott volna a jármű egy teljes liter üzemanyag vagy annak megfelelő kilowattóra felhasználásával. A prototípus és a városi használatú járművek csoportján belül is hat-hat féle üzemanyagot alkalmazhattak a versenyzők az összesen 12 kategóriában.

A Shell Eco-marathon a világ egyik leginnovatívabb és legnagyobb kihívást jelentő diákversenye. Évente rendezik meg Európában, az Egyesült Államokban és Ázsiában. A rendezvény találkozási lehetőséget biztosít a jelenlegi és jövőbeli energetikai vezetőknek, illetve a téma iránt érdeklődő szélesebb nyilvánosság számára. A programsorozat teret kíván adni a növekvő globális energiaigényre válaszként adható fenntartható megoldásoknak. Az Eco-marathon versenyeken 16 és 25 év közötti diákok vesznek részt saját tervezésű és építésű járműveikkel. A verseny győztese az, aki az autó tervezésének és a felhasznált technológiának köszönhetően a legnagyobb távot teszi meg 1 liter üzemanyaggal vagy 1 kWh energiával. A megmérettetést évente rendezik meg Európában, az Egyesült Államokban és Ázsiában.

Advertisement

 

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Magyar álláspont érvényesült a Műszaki Alkalmassági Csomag tárgyalásán

Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A közlemény szerint elfogadta az Európai Unió Közlekedési, Távközlési és Energiaügyi Tanácsa december 4-i ülésén a Műszaki Alkalmassági Csomagnál az időszakos műszaki vizsgálatokra vonatkozó tagállami megközelítéseket – írja az alternativenergia.hu. Az Európai Bizottság javaslata ellenére ezzel a tanács hivatalosan is elutasította a 10 évnél idősebb személy- és kisteherautók évenkénti vizsgáztatását, így lehetőség adódik arra, hogy megmaradjon a kétéves vizsgáztatási periódus. Mindez jelentős könnyebbséget jelent a magyar gépjárműtulajdonosoknak. Kiemelték, hogy Magyarország üdvözölte és támogatta a Műszaki Alkalmassági Csomag esetében az ülésre benyújtott általános megközelítéseket, amelyek jelentős előrelépést jelentenek a közlekedésbiztonság, a környezetvédelem és a digitalizáció terén azzal együtt, hogy a végleges tervezetből kikerültek a korábbiakban megfogalmazott aggályos részek. Magyarország számára sarkalatos pont volt, hogy az eredeti bizottsági javaslathoz képest, az “általános megközelítés” dokumentumában a szövegből törölték a 10 évnél idősebb személy- és kistehergépkocsik esetében az évenkénti jármű-műszaki vizsgálatok megkövetelését.

Az Európai Unióban jelenleg megkövetelt kétéves periódus helyett bevezetendő évenkénti időszakos vizsgálat jelentős költségeket rótt volna a polgárokra anélkül, hogy kellőképpen megalapozott közúti biztonságra vagy légszennyezésre vonatkozó előnyökkel járna. Így különösen megnyugtató Magyarország számára, hogy a szövegből törölték a kötelező éves vizsgálatokat a 10 évnél idősebb személy- és kistehergépkocsiknál, továbbá, hogy a kistehergépkocsikra vonatkozó kibocsátásvizsgálatok éves bevezetését elhagyták. Fontos ugyanakkor, hogy a mostani döntés a tanács álláspontja – ami Magyarország és a tagállamok szakmai álláspontját tükrözi –, a végleges jogszabályt azonban az Európai Parlament alkothatja meg, ebben a folyamatban a műszaki vizsgáztatás gyakoriságának kérdésköre ismételten előjöhet. Ebben az esetben az Építési és Közlekedési Minisztérium ugyanúgy képviseli a magyar álláspontot, ahogy eddig is – olvasható az ÉKM közleményében.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák