Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

1 liter benzinnel 2096 kilométert ment a magyar csapat

Létrehozva:

|

Harmadik lett a legtakarékosabb autók európai versenyén a hét végén Rotterdamban a Kecskeméti Főiskola csapata, amelynek benzinüzemű autója prototípus kategóriában 2096 kilométert volt képes megtenni egyetlen liter benzinnel. Emellett a hét különdíjból kettőt magyarok hoztak el a versenyről.

Az európai diákcsapatok 30. alkalommal megrendezett Shell Eco-marathon autós energiahatékonysági versenyét a francia Microjoule-La Joliverie csapat nyerte egy liter benzinnel akár 3312 kilométer megtételére is képes prototípusával. Elméletileg ez a konstrukció 12,5 liter üzemanyaggal körbe tudná autózni a Földet az Egyenlítő mentén. A második szintén egy francia csapat lett, a magyarokénál alig jobb, 2187 kilométeres teljesítménnyel.

A benzines kategóriában 2010 óta versenyző Kecskeméti Főiskola GAMF csapata emellett idei fejlesztéséért megkapta a nemzetközi szakmai zsűritől a Technikai innovációs különdíjat, amellyel minden évben a leginnovatívabb megoldásokat és egyedi fejlesztéseket jutalmazzák. A kecskemétiek először alkalmaztak például kerámia bevonatot a dugattyún, amely rossz hővezető tulajdonsága miatt jelent előnyt, a hengerfejet pedig titánból készítették – közölte hétfőn az MTI-vel az esemény kommunikációjával megbízott ügynökség.
A legnépesebb, benzines prototípus kategóriában az Óbudai Egyetem csapata a 23. helyen végzett 434 kilométer megtételére képes saját fejlesztésű konstrukciójával.

A szintén kecskeméti Kandó Kálmán szakközépiskola diákjainak prototípus kategóriájú villanyautója 433 kilométert tett meg egy kilowattórával, ez a 16. helyezéshez volt elegendő a kategórián belül. “Ez annyi, mintha Szegedtől Bécsig elmennénk 30 forintból” – idézte a közlemény a csapat vezető oktatóját. Az egyetlen középiskolás magyar csapat idei versenyre tervezett járművének ítélte a zsűri a Dizájn-díjat, amelyet a legjobb tervezéssel, egyedi formával és kiváló kivitelezéssel lehet kiérdemelni. A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team csapata városi koncepcióautójával az utolsó futamon elért 191 km/kWh eredménnyel a negyedik helyezést vívta ki magának saját kategóriájában.

A magyar csapatok közül az egyetlen hidrogénhajtású járművet készítő pécsi Pollack Eco Team több mint húsz kilométert javított tavalyi eredményén – idén 144 kilométert tettek meg egy kWh-nak megfelelő energiával -, és ezzel kategóriájukban a hetedik helyezést érték el. A futurisztikus prototípusoknak és városi utcai használatra alkalmas járműveknek (koncepcióautóknak) legfeljebb 39 perc alatt kellett megtenniük tíz kört a tesztpályán. Ezután kiértékelték az üzemanyag-fogyasztást és kiszámolták, milyen messze jutott volna a jármű egy teljes liter üzemanyag vagy annak megfelelő kilowattóra felhasználásával. A prototípus és a városi használatú járművek csoportján belül is hat-hat féle üzemanyagot alkalmazhattak a versenyzők az összesen 12 kategóriában.

A Shell Eco-marathon a világ egyik leginnovatívabb és legnagyobb kihívást jelentő diákversenye. Évente rendezik meg Európában, az Egyesült Államokban és Ázsiában. A rendezvény találkozási lehetőséget biztosít a jelenlegi és jövőbeli energetikai vezetőknek, illetve a téma iránt érdeklődő szélesebb nyilvánosság számára. A programsorozat teret kíván adni a növekvő globális energiaigényre válaszként adható fenntartható megoldásoknak. Az Eco-marathon versenyeken 16 és 25 év közötti diákok vesznek részt saját tervezésű és építésű járműveikkel. A verseny győztese az, aki az autó tervezésének és a felhasznált technológiának köszönhetően a legnagyobb távot teszi meg 1 liter üzemanyaggal vagy 1 kWh energiával. A megmérettetést évente rendezik meg Európában, az Egyesült Államokban és Ázsiában.

 

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Katar az eddigi leginkább környezetbarát futball-világbajnokságot ígéri

Létrehozva:

|

Szerző:

A labdarúgás történetének “legzöldebb”, vagyis a környezetet a leginkább kímélő világbajnokságát ígéri Katar – írja a 2022-es házigazda törekvéséről a Gulf Times című angol nyelvű arab újság.

A lap ismertetője szerint a jövő évi vb-n használatos autóbuszok húsz százaléka elektromos lesz, s a többi is megfelel a nemzetközi környezetvédelmi normának, amely szabályozza a kipufogógázokban található káros anyagok tartalmát. Az elektromos buszok töltőállomása napenergiával fog működni, tehát a járműveket napelemekről töltik fel. A meccsekre utazókat hétköznapi villamosok viszik, ám további újításként a vb-szervezők forgalomba állítanak vágány nélküli villamosokat is, amelyek több utast szállíthatnak, mint a buszok. A katari főváros metrója öt stadionnal köti össze a dohai repülőteret, ahonnan szinte az összes világbajnoki színhelyhez egyenesen el lehet jutni.

A metróállomások a szállodák közvetlen közelében helyezkednek el. A vb-stadionok közötti távolság nem haladja meg a 75 kilométert, így a szervezők szerint a nézők és a játékosok szállításához nem kell különjáratokat is forgalomba állítani, ami szintén hozzájárul a széndioxid-kibocsátás jelentős csökkenéséhez – írja az újság. A hangsúlyozottan környezetbarát világbajnokságra az elektromos járműveket kiszolgáló töltőállomásokból mintegy félezernek a megnyitását tervezik bevásárlóközpontok, lakóövezetek, stadionok, parkok és kormányhivatalok közelében. Ezzel párhuzamosan már aktívan fejlesztik az elektromos robogók és kerékpárok kölcsönzését is. A 32 válogatottat felvonultató 22. labdarúgó-világbajnokság mérkőzéseit 2022. november 21. és december 18. között játsszák öt város nyolc stadionjában.

 

Kép: fifa.com

Tovább olvasom

Zöld Közlekedés

TerraClean: Magyarországon is elérhető a forradalmasított motortisztítás!

Létrehozva:

|

Szerző:

A TerraClean egy, a járművek számára létrehozott tisztító szolgáltatás, amely autószervizek és mobilszolgáltatók hálózatán keresztül elérhető Európában, Kanadában, az Egyesült Államokban és most már Magyarország egész területén is.

De miben is egyedi ez a technológia? 

Az évek elteltével a belsőégésű motorok használata során karbon és egyéb lerakódások keletkeznek az égéskamrákban, a kipufogócsonkokban, a katalizátorokban és a lambda szenzoroknál, valamint a benzinbefecskendező rendszer egyéb részein. Ezek a szennyezőanyagok negatív hatással vannak a gépjármű motorjának hatékonyságára, melyek megtorpanáshoz, fulladáshoz, nehéz induláshoz, illetve egyenetlen járáshoz vezethetnek.

A piacon található egyéb megoldásokkal ellentétben a TerraClean innovatív technológiája nem alkalmaz oldószert és nem “éget el semmilyen adalékot” az égéstérben, azaz nem hagy semmilyen maradékot az égéstérben. Működése átlagos kémiai reakciókon és egyedi, szabadalmaztatott technológiájú berendezéseken alapszik, már több mint 20 éve.

A TerraClean az egyetlen olyan megbontás nélküli motortisztítási szolgáltatás, amely két tisztítási lépcsővel rendelkezik.

Az első szakaszban megtisztítja az injektáló rendszert és a befecskendező szelepeket, amely visszaállítja az injektorok és az üzemanyag-nyomásszabályozó működését. Ez jobb üzemanyag nyomást, időzítést és porlasztást eredményez. A befecskendezéses motoroknál megtisztítja a szívószelepeket a lerakódásoktól, ami lehetővé teszi az üzemanyag jobb áramlását a motorban. Mindez tisztább üzemanyag keveréket eredményez, hatékonyabb égés jön létre, csökkentve a kipufogógáz szénhidrogén tartalmát, mely az üzemanyag elégtelen égése miatt van jelen.

benzines melytisztitas

A folyamat második szakasza az, ahol a tudomány elkezdődik. Kizárólag alifás üzemanyagot használva, a speciális TerraClean gépen keresztül folyatva, egy „kolumbikus frakciónális” eljárás következtében, az passzív negatív elektromos töltést kap. Ez felbontja az üzemanyag molekulaszerkezetét, és a folyadékot szinte gázzá alakítja. Mivel az egész rendszerben található korom alapvetően pozitív elektromos töltéssel rendelkezik, az üzemanyagot és az abból keletkező kipufogógázokat magához vonzza. A két anyag találkozásakor kémiai reakciólép fel, aminek következtében a korom széndioxiddá és vízzé alakul és a kipufogócsövön keresztül távozik. A végeredmény? Tisztább égéskamrák, tisztább kipufogógáz és lambda szonda.

A tisztítás következtében a motor hatékonyabb, finomabb és csendesebb működésű lesz, az autó kevesebb károsanyagot bocsát ki, valamint üzemanyagot takarít meg.

A dízelmotorok tisztítása technikájában kicsit eltérő a benzinmotorhoz képest, azonban a folyamat lépései megegyeznek. A gépkocsi motorja a szabadalmaztatott TerraClean tisztító géphez csatlakoztatva kerül megtisztításra. Az eljárás során a gépjármű motorját az egyedülálló speciális üzemanyaggal működtetik, annak érdekében, hogy az égés előtti, az üzemanyag égése során érintett részek, valamint az égést követő részek is kitisztuljanak. Az alkatrészek megtisztulása az előzőekben felsorolt előnyökkel jár.

DPF tisztítás

A TerraClean termékcsaládján belül a megelőző karbantartási eljárás mellett egyes problémák felmerülése esetén is találunk megoldást. A szervizekben elérhetőek az alábbi szolgáltatások: DPF tisztítás, EGR tisztítás, indukciós tisztítás.

A TerraClean tisztítás szinte minden járművön elvégezhető és hatásos, de természetesen az eredmények a jármű modelljétől, életkorától és a megtett kilométerektől függően változnak. Legyen szó kamionokról, mezőgazdasági gépekről, építőipari gépekről, kisteherautóról, autóról, buszról, motorkerékpárról vagy hajómotorokról! Mindegyik esetében sikerrel és érzékelhető eredménnyel elvégezhető.

Az eljárás időtartama annak típusától függ, de nagyjából egy órát vesz igénybe, és előzetes bejelentkezés után (+36 20 450 9998) a TerraClean szervizeiben végzik, melynek listája a terraclean-group.com oldalon érhető el. (A szervizek hálózata folyamatosan bővül.)

Érdemes időről időre megismételni a tisztítást, hiszen az ideális állapothoz közeli üzemeléssel meghosszabbíthatjuk a motor élettartamát és az autó jövőbeli értékét, valamint jelentős költségeket takaríthatunk meg.

Tovább olvasom

Zöld Közlekedés

Szinte teljesen újrahasznosítható elektromos kisautó

Létrehozva:

|

Szerző:

A Noah nevű jármű tervezésekor az újrahasznosíthatóság volt a fő szempont. 

Az eindhoveni TU/Ecomotive által megálmodott elektromos autó olyan kompozit anyagból készült, amelynek alapját a cukor és a len jelenti, éppen ezért a gépkocsi az életciklusának a végén szinte 100 százalékban újrahasznosítható. A kompozit anyag a méhsejtszerkezeten alapul, könnyű és ugyanakkor rendkívül erős. A kétüléses Noah súlya mindössze 350 kilogramm, az elektromos motorja 20 lóerős és egy moduláris akkumulátor egészíti ki. Amennyiben később egy hatékonyabb és jobb akkumulátor válik elérhetővé, akkor a jelenlegi megoldás gond nélkül kicserélhető arra. A prototípus hatótávolsága körülbelül 240 kilométer, míg a maximális sebessége 100 kilométer/óra. A Noah még az idén megkaphatja a helyi közlekedési felügyelettől a forgalmi engedélyét.

forrás: alternativenergia.hu

 

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Kedvelt