Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

5500 éves lehet a világ legöregebb fája

Létrehozva:

|

Egy chilei tudós szerint csaknem 5500 éves lehet a világ legöregebb fája, a Dédnagyapának becézett, négy méter vastag törzsű patagónciprus.

A spanyolul Alerce Milenariónak is nevezett tűlevelű fáról készített tanulmányában Jonathan Barichivich, a párizsi Éghajlat- és Környezettudományi Laboratórium chilei tudósa arra a megállapításra jutott, hogy a fa akár 5484 éves is lehet, vagyis legalább 600 évvel idősebb, mint a korábbi csúcstartó. A The Guardian cikke szerint Maisa Rojas Chile környezetvédelmi minisztere, az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének tagja “csodálatos tudományos felfedezésnek” nevezte a hírt. A patagónciprus (Fitzroya cupressoides) Chilében és Argentínában őshonos tűlevelű fa, amely az óriás mamutfenyőkkel és a mamutfenyőkkel egy családba tartozik. Barichivich 2020-ban vett mintát vett a Dédnagyapából, de az általa használt fúróval nem tudott a magjához férni. Ezután számítógépes modellek segítségével a környezeti tényezők és a véletlenszerű eltérések figyelembevételével határozta meg a fa korát.

Mivel még teljesen nem tudta megszámolni a fa évgyűrűit, Barichivich tudományos folyóiratban még nem publikálta a fa koráról szóló becslését, de mint jelezte, reményei szerint ezt a következő hónapokban pótolni tudja. Ha eredményei beigazolódnak, akkor az Alerce Milenario 600 évvel öregebb a Kaliforniában található, Matuzsálem néven ismert, 4853 éves simatűjű szálkásfenyőnél, amelyet jelenleg a legidősebb fának tartanak. A Dédnagyapa az Alerce Costero nemzeti park hűvös, párás környezetében él, hasadékai moháknak, zuzmóknak és más növényeknek nyújtanak menedéket. Barichivich szerint a fát veszélyezteti, hogy a park látogatói körbesétálhatják a törzsét, és a globális felmelegedés okozta szárazság is.

 

 

Kép: Wikipedia

Zöldinfó

Bécs kerékpáros rekordot döntött

Létrehozva:

|

Szerző:

Gőzerővel folyik Bécsben a kerékpárutak építése, hiszen nagy az igény rájuk. Idén májusban ugyanis rekordot döntött a kerékpárosok száma a bécsi utakon, a különböző helyszíneken elhelyezett forgalomszámlálók 33 százalékkal több biciklistát észleltek az előző év májusához képest.

Több mint 1,1 millió kerékpárost mértek idén májusban azon a tizenhárom helyszínen, ahol tavaly májusban még csak 867.020 biciklistát regisztráltak az automatikus forgalomszámlálók. Mivel azóta további öt helyszínen is létesítettek forgalomszámlálót, a tizennyolc helyszínen mért együttes forgalmi adatok alapján már 1.465.474 kerékpárosról beszélhetünk idén májusban, az egész évet tekintve pedig már több mint 4 millióról. Úgy látszik tehát, hogy akik a pandémia hatására biciklire pattantak 2020-ban, továbbra is ezt a klímabarát közlekedési formát választják az osztrák fővárosban. Bécs Város pedig igyekszik a megnövekedett igényeknek megfelelően jó minőségű és egyre hosszabb kerékpáros úthálózatot biztosítani a két keréken közlekedőknek. Csak 2022-ben 17 kilométer új vagy felújított kerékpárutat készülnek átadni, és a következő évekre is nagyon komoly tervek vannak a kerékpáros fejlesztések terén – ezekre 2025-ig 100 millió eurót különített el a város.

 

 

 

Kép: MobAG/Peter Provaznik

Tovább olvasom

Zöldinfó

Kockákba tömörített gyümölcsökkel a fenntartható folyadékfogyasztásért

Létrehozva:

|

Szerző:

Az Ausztriából indult Waterdrop vállalat innovatív Microdrink megoldásokat biztosít a fogyasztók számára prémium termékek és fenntartható élmények formájában. Az FMCG szektorban az egyik leggyorsabban fejlődő vállalat 13 országban van jelen Európában és az Egyesült Államokban, és 19 üzlettel rendelkezik világszerte. 

A Microdrinkek gyártása során az alapanyagokat gyengéden kiszárítják, majd apró kockákba tömörítik. Ezzel az eljárással fokozatosan szűrik ki a vizet a gyümölcsökből és növényekből, így megmarad azok természetes íze, valamint a bennük lévő vitaminok is. A waterdrop® üdítőkockák glutén-, laktóz- és cukormentesek, valamint nem tartalmaznak ízfokozókat sem mesterséges anyagokat. A Microdrinkeket egyszerűen 400-600 ml vízben kell feloldani és máris fogyaszthatók. 

Környezettudatos megoldás a víz ízesítésére

Jelenleg évente nagyjából 500 milliárd műanyag palackot gyártanak világszinten, amelynek a felét vízpalackozásra használnak. Ez a mennyiség több mint 8 millió tonna CO2 kibocsátásával jár. A kibocsátás csökkentésére jó megoldás lehet a környezetbarát opciók alkalmazása: a kulacsok használata, a víz otthoni tisztítása ‒ és az ízesítés. Utóbbira remek alternatíva a Microdrink, amelynek gyártása és forgalmazása 98%-kal kevesebb CO2-kibocsátással jár a palackozott italokhoz képest. 

Már Magyarországon is elérhető

A Waterdrop cég kapszulái 13 különböző ízkombinációban elérhetőek olyan fantázianeveken, mint a BOOST (fekete ribizli, bodza, acai), a YOUTH (barack, gyömbér, ginszeng), a GLOW (mangó, kaktuszgyümölcs, articsóka) vagy a ZEN (csillaggyümölcs, fehér tea, citromfű). Emellett az alapkínálatban további hat ízkombináció, a SKY, CLEAN, DEFENCE, LOVE, FOCUS és RELAX található. Az waterdrop® három koffeintartalmú (SHIRO, NERO és ORO), ún. Microenergy kockát is kifejlesztett, amelyekbe természetes koffeintartalmmal rendelkező és elismert élénkítő hatással rendelkező növények kerültek.

A Waterdrop az üdítőkockák mellett kiváló minőségű rozsdamentes acél-, valamint üveg- és fakulacsokat és kiegészítőket készít, melyek használata szintén hozzájárulhat a környezettudatos életszemlélethez. 

Tovább olvasom

Zöldinfó

A környezetvédelemre is figyelni kell a reklámok készítésénél a kommunikációs szakma szereplői szerint

Létrehozva:

|

Szerző:

A magyarországi reklámiparnak a környezetvédelemre és a fenntarthatóságra is figyelnie kell a reklmákok készítésénél, ezt segíti elő a három szakmai szövetség által elindított Green Pledge kezdeményezés, amely a jó gyakorlatok elismerésére szolgál – hangzott el sajtótájékoztatón kedden Budapesten.

A Green Pledge egy környezetvédelmi és fenntarthatósági vállalás a reklámpiaci szereplők részéről. A vállalást az Önszabályozó Reklám Tesület (ÖRT), a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) hívta életre. A Green Pledge tartalmazza egyebek mellett, hogy a reklámok készítésénél figyelnek az ökológiai lábnyom minimalizálására, például a díszlet és a kellékek anyagainak megválasztásával, valamint a helyszín meghatározásával. Ezen felül a reklám tervezésénél, kivitelezésénél kiemelten figyelnek a természetes környezetre, a reklámban nem mutatnak be a természetes erőforrások indokoltalan pazarlását tartalmazó képi elemet.

A helyszínen kiadott közlemény szerint a szakmai szervezetek csatlakozásra hívják a reklámkészítésben részt vevő cégeket, reklámozókat, az ügynökségeket és a médiát. A csatlakozó vállalatok akkor lesznek jogosultak a Green Pledge használatára, ha a legjobb gyakorlatuk bemutatásával bizonyítják a Green Pledge elveinek megvalósítását, amelyet a három szakmai szervezet képviselőiből álló zsűri bírál el.
Sütő Ágnes, az MMSZ alelnöke elmondta, a kezdeményezéssel olyan dinamikusan alkalmazott minősítést akarnak bevezetni, amely a fogyasztóknak és az üzleti élet szereplőinek is jelzi, hogy az adott cég tevékenyége zöld irányba mutat.

Bándi Gyula, zöld ombudsman, az alapvető jogok biztosa úgy vélte az ilyen jellegű önkéntes vállalások, önszabályozási döntések rendkívül hatékonyak lehetnek és egyúttal jelezte, örül ennek a kezdeményezésnek. A rendezvényen a Green Pledge vállalásait tartalmazó dokumentumot Molnár Kálmán, az ÖRT elnöke, Hinora Ferencz, az MMSZ elnöke és Blaskó Nikolett, a MAKSZ elnöke írta alá.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák