

Zöld Közlekedés
Ebben az országban ingyen e-motorokat fognak osztogatni
Ugandában rengeteg a motorkerékpár, az elkövetkező években viszont lecserélnék a belső égésű modelleket.
Uganda környezeti tervei között szerepel, hogy az országban minden belső égésű motorral hajtott motorkerékpárt elektromosra cseréljenek, ennek érdekében pedig ingyen cserét is biztosítanának a lakosság számára. Az Electrek most további részleteket tudott meg arról, hogy az afrikai ország miként szeretné megvalósítani a tervet: részben a Spiro nevű, kevéssé ismert e-motoros és akkumulátor-cserélő startup segítségével, írja az okodrive.hu.
A korábban MAUTO néven ismert cég már 4500 elektromos motorkerékpárt helyezett forgalomba Ruandában, Beninben és Togóban. Most a Spiro azt tervezi, hogy jelentősen fokozza tevékenységét, és a következő öt évben 140 ezer elektromos motorkerékpárt fog leszállítani Ugandában. A motorkerékpárokat ingyenesen osztják majd ki, a Spiro pedig arra számít, hogy a töltésből és az akkumulátorok cseréjéből származó bevételekből szerezhet részesedést. Az új járművekkel a motoros taxisokat célozzák meg.
A motorkerékpárok, különösen a motoros taxik, amelyeket Ugandában boda-bodának neveznek, megfizethetőségük, kényelmük és jó alkalmazhatóságuk miatt népszerűek az országban. A gyakran zsúfolt utak és a megbízhatatlan tömegközlekedési rendszerek mellett a motorok gyorsabb és rugalmasabb alternatívát jelentenek a városi és vidéki területeken. A helyzet a boda-boda iparág fellendüléséhez vezetett, ami számos munkalehetőséget teremtett a motorosok, szerelők és a kapcsolódó vállalkozások számára, nagyban hozzájárulva az ugandai gazdasághoz és társadalmi struktúrához. Mivel azonban az érintett motorkerékpárok közel 100 százaléka fosszilis üzemanyagokkal működik, a boda-bodáktól való nagyfokú függőség jelentősen fokozta a klímakárosító kibocsátást és légszennyezést Ugandában.
Miután a Spiro 50 millió dolláros támogatást kapott az Afrikai Átállási és Iparosítási Alaptól (ATIF), nemcsak 140 ezer helyben gyártott elektromos motorkerékpárt, hanem 3000 akkumulátorcsere-állomást is tervez biztosítani. Egy helyi gyár felépítésével a vállalat 9000 munkahelyet is teremtene. A cég megközelítésének különlegessége, hogy nem a töltésre, hanem a cserélhető akkumulátorokra fekteti a hangsúlyt, ez a boda-bodások számára is lehetővé teszi, hogy gyorsan visszatérjenek a munkába.

Zöld Közlekedés
Autóvezetés új dimenzióban: okos-autópálya VR-ben és mobilon is követhető
Intelligens közlekedés: egy magyar fejlesztés a nemzetközi élvonalban.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Így működik a több szempontból világelső budaörsi okos-autópálya. „Minden autóról mindent tudunk” – így foglalta össze a BME és a Magyar Közút által közösen, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében fejlesztett okosautópálya-szakasz képességeit Szalay Zsolt, az egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője a projektről tartott sajtótájékoztatón – tájékozatott az alternativenergia.hu. A rendszer hónapok óta működik, a bme.hu-n már beszámoltak róla és most pedig a sajtónak is bemutatták, hogy pontosan mit tud. Az M1-M7 autópálya 800 méternyi budaörsi szakaszának két oldalán 39 különböző szenzor figyeli a járművek mozgását, az így keletkezett adattömegből pedig egy szuperszámítógép valós időben megalkotja az útszakasz teljes virtuális reprezentációját – ezt hívják digitális ikernek. Charaf Hassan, a BME rektora azzal nyitotta meg az eseményt, hogy a fejlesztés is mutatja, a Műegyetem és az ipar nem külön-külön működik, hanem együtt, amellett bizonyítja, hogy Magyarország képes élenjáró technológiák előállítására. „Nem a polcnak, hanem az iparnak csináljuk ezeket, a fenntartóváltásunk egyik mozgatórugója is az, hogy közeledjünk a gazdasági szereplőkhöz” – tette hozzá. „Az útépítés már nemcsak aszfaltozás, hanem olyan okoseszközök beépítése is, amelyek megkönnyítik az üzemeltetést. A fantáziánkat szabadjára engedve láthatjuk, milyen óriási lehetőséget vannak ebben a fejlesztésben” – mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója nagy lehetőségnek nevezte, amikor egy infrastruktúra-kezelő csatlakozhat egy ilyen projekthez. „Mint minden mérnök, modellekkel dolgozunk, és most megérkeztünk a modellek mennyországába, ahol a valóság egy az egyben képződik le.” Megemlítette, hogy a „vision zero”, azaz a halálos balesetek számának 0-ra csökkentése eléréséhez még nincsenek meg az eszközeink, az okos-autópálya azonban fontos lépés lehet ebbe az irányba. A vezérigazgató szerint a magyar fejlesztésű rendszer lesz a 2026 májusában Budapesten rendezendő Transport Research Arena k+f konferencia fénypontja. Szalay Zsolt röviden ismertette a tanszék főbb kutatási területeit a kooperatív forgalomirányítástól az autonóm járműirányításon át a precíziós helymeghatározásig, jelezve, hogy a budaörsi rendszer is 20-25 ember 5 éves, több kutatócsoportban végzett munkájának az eredménye.
Megindokolta azt is, miért mondhatjuk, hogy a fejlesztés világelső, noha Kína már több mint 1000 kilométer okosutat épített. Három szempontból is egyedülálló: máshol nincs ilyen szenzorozottság, saját fejlesztésű az adatok értelmezését végző detektor, és az algoritmusok mindössze 70 milliszekundum alatt futnak le, így biztosítva a valós idejűséget. A tanszékvezető videókon is bemutatta, hogyan jelenik meg a digitális iker a számítógép képernyőjén, egy mobiltelefon alkalmazásában vagy akár egy VR-szemüvegen. Ha sikerül finanszírozást szerezni a rendszer bővítésére, létrejöhet egy olyan autópálya, ahol a közlekedők többe láthatnak, mint amit a saját járművük érzékel, sőt a vezetéstámogató eszközökkel nem rendelkező autók is felokosíthatók, biztonságosabbá téve ezzel a közlekedést.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Kommunális hulladék: a rendszer változatlanul működik, bírságolás nincs
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Több mint 120 ezer napelemes pályázat érkezett a lengyel támogatási programra
-
Zöldinfó16 óra telt el a létrehozás óta
Holtágak, tározók és csatornák feltöltésével javul a vízpótlás az országban
-
Zöld Közlekedés7 nap telt el a létrehozás óta
Zsolna az elektromos jövő központja – a KIA új modellje már futószalagon
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Magyar gyártású e-buszokkal csökken Balatonfüred szén-dioxid-kibocsátása