Zöld Közlekedés
Az F1 a fenntarthatóság élén: az autóipar előtt jár a versenysorozat
A Formula-1 a versenyhelyszínek között gyakran költözik, ami komoly emisszióval jár.
A Netflix népszerű F1-sorozata, a Formula 1: Hajsza a túlélésért megjelenése óta az autósport-bajnokság ismét rég nem látott népszerűségnek örvend. A fenntarthatóságért tett erőfeszítések közepette azonban felmerül a kérdés, hogy milyen jövő vár az F1-re – írja az Impakter.
A versenysorozat 2019-ben mutatta be első fenntarthatósági stratégiáját, ekkor vállalták, hogy 2030-ra nettó zéróra csökkentik a kibocsátást, ami igen ambiciózus vállalás egy olyan sportágtól, amely jelentős emissziót produkál. A jelentés szerint az F1 évente körülbelül 256 ezer tonna szén-dioxidot termel, a kibocsátás 73 százalékát pedig a logisztika állítja elő, ami a versenysorozat vándorlásából adódik.
Érdekes, hogy az F1 teljes emissziójának mindössze 0,7 százaléka származik közvetlenül a versenyautókból – a kocsik a legmodernebb hibrid technológiával működnek. A fenntarthatóság fontosságát egyébként már a stratégia kiadása előtt a Formula-1 több arca is nyilvánosan támogatta, közéjük tartozik Lewis Hamilton.
A verseny mögött álló anyavállalat az amerikai Liberty Media, amely 2017-ben vásárolta meg az F1-et. A felmérések alapján a cég kifejezetten rosszul teljesít a kibocsátási méréseken. Ahhoz, hogy a Formula-1 ténylegesen elérje a nettó zéró emissziót, az egész üzleti modellt alapjaiban kell újragondolni. Az F1 keretében kéthetente költözik a rendezvény, ami jelentős kibocsátást okoz, éppen ezért a reformokat a logisztikánál érdemes kezdeni.
A döntéshozók már vizsgálják, hogy a naptári koordinációval, a regionális fordulókra való felosztással miként mérsékelhetnék az utazási távolságokat. Megoldás lehet továbbá, hogy miként a pandémia alatt, úgy a csapatok a jövőben is virtuális garázsokból figyeljék a versenyt, ezzel kerülve el az utazás szükségességét. Az is számításba jöhet, hogy kiiktassák az éjszakai versenyeket, amelyek jelentős energiafogyasztással járnak.
Ami magukat a járműveket illeti, az F1-es csapatok a technológiai fejlődés élvonalába tartoznak, hiszen a világ legjobb mérnökeivel dolgoznak. A verseny fejlesztései egyébként sok esetben a fogyasztói világot is elérik, ezért a Formula-1 hozzájárulhat a közlekedés emissziójának csökkentéséhez.

Zöld Közlekedés
Tovább erősödik a BYD pozíciója a magyarországi újautó-piacon
Az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
A BYD 2023 októberében jelent meg konnektorról tölthető, tisztán elektromos és plug-in hybrid járműveivel Magyarországon, fejlődése azóta töretlen. Az első teljes évben, 2024-ben már 1548 személy- és kishaszonjárművet értékesítettek, 1,37 százalékos piaci részt hasítva ki. Az idén az első négy hónap pedig 757 jármű eladásával zárult.
A kínai márka az elektromos személyautók szegmensében hamar üldözőbe vette a listavezetőt, a magyarországi elektromos piac 21,5 százalékát birtokló Tesla előnye az idén április végére 4 százalékpont alá olvadt, miután a BYD az első négy hónapban 558 eladott elektromos autóval (17,9 százalékos részesedés) több mint megkétszerezte a 2024. január-áprilisi teljesítményét. A BYD PR Hungary tájékoztatása szerint a cég az új termékek érkezésétől és a hálózat bővítésének ütemétől függően a tavalyi értékesítési volumen duplázását – vagy akár triplázát is – esélyesnek látja.
A márka folyamatosan bővíti értékesítési hálózatát: a tavalyi értékesítés még gyakorlatilag három budapesti kereskedés teljesítménye volt, az idén pedig már 8 város 10 kereskedésében lesznek elérhetők a modellek. Az országos hálózat kiépülése folytatódik – jelezték.
A BYD arra épít, hogy az európai piacon nagy az igény az elérhető árú elektromos autókra, ezért három éven belül már a nyolcadik tisztán elektromos hajtású modelljét vezeti be. Jó fogadtatásra számíthat a napokban Európa-szerte bemutatott városi kisautója is, amely hordozza a BYD csúcsszínvonalú akkutechnológiáját. A Dolpin Surf a kifejezetten elektromos hajtásokhoz tervezett e-Platform 3.0 nevű padlólemezen fut, és a márka lítium-vasfoszfát szerkezetű Blade akkumulátorát használja, amely a hagyományos lítiumionos villanyautó akkumulátoroknál tartósabb és biztonságosabb kialakítású, miközben szerkezete teljesen kobaltmentes.
A 2003-ban alapított BYD Auto a BYD multinacionális csúcstechnológiai vállalat autóipari leányvállalata, az első autógyártó, amely az elektromos átállás jegyében a fosszilis üzemanyaggal működő járművek gyártását leállította, és 9 egymást követő évben a tölthető személygépkocsi (NEV) eladások élén állt Kínában. A cég több milliárd eurós beruházással autógyárat létesít Szegeden, nemrégiben pedig bejelentette, hogy mintegy százmilliárd forint értékű beruházás keretében Budapestre telepíti európai vállalati és fejlesztési központját.
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Zöld és barna titkok: hogyan készül az érett komposzt?
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Ismeretlen jelek az áramkörben – ki kapcsolhatja le a feszültséget?
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Megkezdődött Bosznia-Hercegovina legnagyobb naperőművének építése
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Miért ilyen hideg a tavasz? – Megváltoztak az évszakok!
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás óta
Erkélytől az ipari méretig: új, moduláris energiatároló megoldások érkeztek