

Zöld Közlekedés
SAF és HVO: zöld áttörésre készül a rijekai finomító
Először állítottak elő megújuló forrásból repülőgép-üzemanyagot (SAF) a rijekai finomítóban.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A bionyersanyagok feldolgozására vonatkozó kísérleti projektet a rijekai finomító hidrokrakkoló egységében valósították meg, annak érdekében, hogy megfeleljenek a szénlábnyom csökkentésére és a megújuló energiaforrásokra vonatkozó európai szabályozásoknak – olvasható az alternativenergia.hu oldalon, amely hozzáteszi, hogy a SAF mellett jelentős mennyiségű megújuló forrásból származó dízelüzemanyagot, úgynevezett HVO-t (hidrogénezett növényi olajat) is sikeresen előállítottak. Az Európai Unió a megújuló energiaforrásokból előállított energia felhasználásának előmozdításáról szóló irányelve kötelező érvényű célokat tűz ki az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére és a megújuló energiaforrások részesedésének növelésére a közlekedésben. A tagállamoknak 2030-ra biztosítaniuk kell a megújuló energiaforrások megfelelő arányát a közlekedésben, különös tekintettel a fejlett bioüzemanyagokra és a SAF-ra, amelyek alkalmazása kulcsszerepet játszik majd a légiközlekedés dekarbonizációjában.
Az INA azt tervezi, hogy befejezi az összes előkészítő tevékenységet, és 2029-re készen áll arra, hogy folyamatosan ellássa a piacot ilyen repülőgép-üzemanyaggal. A projektet az üzem licencadójával, a Chevron Lummus Global (CLG) vállalattal együttműködve hajtották végre. A cél az volt, hogy teszteljék a bioalapú alapanyag, a POME (pálmaolaj-feldolgozó szennyvíz – a pálmaolaj-termelés mellékterméke) öt százalékának fosszilis nyersanyagokkal kombinált feldolgozását. A kísérleti projekt idén május 5. és 13. között valósult meg, ennek során ezer tonna alapanyagot dolgoztak fel. A teljes folyamatot a független Bureau Veritas d.o.o. tanúsította az ISCC fenntartható bioüzemanyagokra vonatkozó szabványának megfelelően. Ivica Jerbic, az INA fejlesztési igazgatója a közlemény szerint elmondta: a meglévő infrastruktúrában történő bioalapanyagok feldolgozása az egyik leghatékonyabb módja a finomítási műveletek dekarbonizációjának és a megújuló energiaforrások aránya növelésének a közlekedési szektorban.
A kísérleti projekt előkészítése nyolc hónapig tartott az új típusú alapanyag feldolgozásának összetettsége és sajátos fizikai és kémiai jellemzői miatt. A projekt számos tevékenységet foglalt magában: a speciális szűrők beszerzésétől és a laboratóriumi módszerek adaptálásától kezdve a hidrokrakkoló és vákuumdesztilláló üzemek kapacitásának növeléséig, valamint a bioalapanyag szabályozott kezelésének biztosításáig. A tesztelés során több mint 400 mintát gyűjtöttek részletes elemzések céljából, amelyeket az INA központi vizsgáló laboratóriumában (CIL) vizsgáltak be, míg a bioüzemanyag-tartalom (C14) elemzését külső akkreditált laboratóriumokban ,a zágrábi Rudjer Boskovic Intézetben és a debreceni Isotoptech Zrt.-ben végezték el. Goran Plese, az INA finomító és marketing üzemeltetési igazgatója hangsúlyozta: a kísérleti projekt megvalósításának köszönhetően megteremtődtek az előfeltételek a tevékenység folytatásához és a bionyersanyagok folyamatos feldolgozásának közeljövőbeli bevezetéséhez a rijekai finomítóban. “Ezzel a projekttel az INA innovatívan és hatékonyan alkalmazkodik az új energiakorszak követelményeihez” – húzta alá Plese.

Zöld Közlekedés
Zöldebb jövő: drámai növekedés az elektromos autók gyártásában Csehországban
Csehországban az első fél évben 747 428 személyautót gyártottak, ami 3,5 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az első fél év utolsó hónapjában, júniusban viszont 136 268 autó hagyta el a gyárakat, 11,4 százalékkal több, mint 2023 első felében, ami az autóipari szövetség szerint jelzi a pozitív változást – írja az alternativenergia.hu. Az elektromos autók gyártása az első hat hónapban 137 százalékkal 146 783-ra emelkedett, az össztermelés 19,6 százalékát tette ki. “A háromnegyed millió autó legyártása és a júniusi adatok azt jelzik, hogy optimistán tekinthetünk az idei második fél évre” – jelentette ki Martin Jahn, az autóipari szövetség elnöke. A legnagyobb csehországi autógyár, a Skoda Auto az első hat hónapban 480 771 személykocsit gyártott, éves szinten 1,5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Az új elektromos autói száma 108 116 darab, ami 229,5 százalékos növekedés.
Az észak-morvaországi Nosovicében működő Hyundai Motor Manufacturing termelése 14,6 százalékkal visszaesett, s a cég csak 150 240 kocsit gyártott. Az elektromos vagy hibrid meghajtású kocsik száma ebből 20 515 volt. A japán Toyota termelése 6,7 százalékkal 116 417 kocsira csökkent. Legyártott autói több mint felét a hibrid meghajtású Yaris HEV modell tette ki.
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Korond-patak: újraépítik a medret, hogy megvédjék a bányát és a munkahelyeket
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
A visszaváltás új korszaka: milliószámra térnek vissza a palackok naponta
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Lárvák forradalma: rovarfehérjével zöldülhet a takarmányipar
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
A német akkumulátorok stabilizálják a napenergia árát – saját nyereségük rovására
-
Zöld Közlekedés4 nap telt el a létrehozás óta
Hidrogén hajtja Bécs új buszait – így fest a fenntartható közlekedés élőben