Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Mol újraírja a jövőt: fenntartható repülőgép-üzemanyag már Magyarországon is!

A magyar autóvezetők 83 százaléka számára fontos, hogy az autójához használt üzemanyag fenntartható forrásból származzon, különösen igaz ez a férfiakra.

Létrehozva:

|

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az augusztus 10-i biodízel-világnap alkalmából publikált adatokból kiderült, hogy az alternatív üzemanyagokra váltás jelenlegi megítélése elsősorban a költségektől függ: a leghatékonyabb ösztönző az alacsony ár és a költséghatékonyság lenne, kiemelten az idősebb korosztály és az alacsonyabb iskolai végzettségűek körében – írja az alternativenergia.hu. Az elemzők jelezték ugyanakkor, hogy a fiatalok és a diplomások hajlandóak ártöbbletet fizetni a zöld üzemanyagokkal együtt járó tisztább környezetért. Az elemzés szerint a zöld átállásnál a második leggyakrabban említett motiváció maga a fenntarthatóság: a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, az ökológiai egyensúly megőrzése. Ezeket a környezeti-természeti szempontokat elsősorban a 18–39 éves válaszadók és a diplomások emelték ki a válaszaikban. A közlemény ismerteti: a lakosság 64 százaléka egyetért azzal az állítással, hogy szükség van az állami szerepvállalásra és a gyártó cégeket ösztönző, támogató jogszabályi környezetre az alternatív, fenntartható üzemanyagok elterjedése érdekében. Az életkor, az iskolai végzettség és a településméret növekedésével párhuzamosan nő az állami szerepvállalás iránti igény.

A vizsgálat alapján a 30-39 évesek körében 80 százalékot is meghaladó a bioüzemanyag-hajtású repülőgépen való utazási hajlandóság. Hasonlóan magas ez az arány a felsőfokú végzettségűek között – a 65 év felettieknek viszont csupán a 39 százaléka utazna olyan légi járművön, amit bioüzemanyag hajt. A közlemény idézte Zsótér Csabát, a Mol-csoport üzemanyag üzletágának ügyvezető igazgatóját, akinek tájékoztatása szerint a Mol már most is állít elő megújuló alapanyagokból dízel-, valamint fenntartható repülőgép-üzemanyagot, és készen áll ennek bővítésére. A vállalat – egyebek között a Szegedi Tudományegyetemmel és a Pannon Egyetemmel együttműködve – folyamatosan kutatja és fejleszti a bioüzemanyagok előállításának, illetve felhasználásának új lehetőségeit. A Budapest Airporttal, a Wizz Airrel és a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-vel együttműködve a Mol 2022-ben kezdte meg a fenntartható repülőgép-üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel, SAF) kereskedelmi tesztelését. Erre alapozva a társaság már értékesíti a SAF-ot Magyarországon Szlovákiában és Horvátországban.

Hozzátették, hogy a SAF csak klasszikus megújuló (például növényi) alapanyagból vagy hulladékból készülhet, de ugyanúgy teljesítenie kell a műszaki és a környezetvédelmi előírásokat, mint a hagyományos kerozinnak. A kutatást a Mol megbízásából az Iránytű Intézet készítette idén májusban, 500 ember bevonásával.

Advertisement

Zöld Energia

Napelemes pályázat érkezett: az állam állja a felét a rendszernek

Az Energiaügyi Minisztérium új pályázata segíti a vállalkozásokat a megújuló energia tárolásában, a költségek csökkentésében és az energiafüggetlenség növelésében.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az Energiaügyi Minisztérium megbízásából a Nemzeti Energetikai Ügynökség Zrt. (NEÜ Zrt.) társadalmi egyeztetésre bocsátotta a „Megújuló alapú energiatermelés és energiatárolás támogatása vállalkozások számára” című pályázati felhívás tervezetét. A program célja, hogy vissza nem térítendő támogatás formájában segítse a hazai vállalkozásokat energiatároló rendszerek és kapcsolódó megújuló energiatermelő kapacitások telepítésében, bővítésében. A felhívás kiemelt célja a villamosenergia- és hőtárolási megoldások ösztönzése, amelyek képesek a nagyobb mennyiségű megújuló energiát napokon belül, de akár hosszabb időn át is tárolni. Ez a technológiai fejlesztés kulcsfontosságú a megújuló energiaforrások időjárásfüggéséből fakadó korlátok áthidalásában. A vállalatok számára ez a beruházás nemcsak az önellátás növelését, hanem a működési költségek csökkentését, és így a versenyképesség javítását is jelentheti.

Kik pályázhatnak?

A pályázat a Magyarországon székhellyel rendelkező, vagy az Európai Gazdasági Térségben bejegyzett, de hazai fiókteleppel és magyar adószámmal rendelkező vállalkozások számára érhető el, amelyek legalább egy lezárt üzleti évvel rendelkeznek. A támogatás a mikro-, kis-, középvállalkozások és nagyvállalatok számára egyaránt nyitott.

Advertisement

Támogatási keret és feltételek

A teljes pályázati keretösszeg 50 milliárd forint, amelyből 25 milliárd forint kifejezetten a mikro-, kis- és középvállalkozásoknak van fenntartva.

Advertisement

A támogatás intenzitása vállalatmérettől függően:

Mikro- és kisvállalatok: legfeljebb 50%

Advertisement

Középvállalatok: legfeljebb 40%

Nagyvállalatok: legfeljebb 30%

Advertisement

A minimálisan igényelhető támogatás 10 millió forint, a maximális összeg pedig 1 milliárd forint. A pályázóknak az önerőt saját forrásból kell biztosítaniuk.

Mire lehet pályázni?

Advertisement

A fő cél az energiatároló rendszerek (villamos és hőtároló) telepítése, amelyhez kapcsolódhat:

új vagy bővített napelemes rendszer,

Advertisement

új vagy bővített szélerőmű,

hőszivattyús rendszerek (pl. sekély geotermikus, levegő-víz hőszivattyú),

Advertisement

kapcsolódó projekt-előkészítés és kivitelezési munkálatok.

A projektek kizárólag saját fogyasztásra irányulhatnak, hálózati betáplálásra épülő beruházások nem támogathatók. Fontos feltétel, hogy az energiatároló kapacitása érje el a kapcsolódó megújuló energiatermelő rendszer legalább 20%-át, és a tárolt energia legalább 75%-a közvetlenül megújuló forrásból származzon.

Advertisement

Megvalósítás és fenntartás

A beruházásokat legkésőbb 2027. december 31-ig be kell fejezni és elszámolni. A támogatott rendszerek esetében 5 éves fenntartási kötelezettség áll fenn, melynek teljesítéséről évente jelentést kell készíteni. A felhívás jelenleg társadalmi egyeztetés alatt áll, így a végleges kiírás részletei még változhatnak.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák