Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelem biztosítás: ezekre érdemes odafigyelni 

Létrehozva:

|

Az emberek többsége minden jelentősebb értéktárgyra, mint például házra, lakásra, autóra biztosítást köt, amiben rendeltetésszerű használat mellett is nem várt kár keletkezhet.

Ilyen kockázatviselési szerződés azonban nemcsak a fent említett elemekre állítható ki, hanem lehetőség van már úgynevezett napelem biztosítás megkötésére is, írta az alternativenergia.hu. Bár sokaknak ez nem tűnik evidensnek, de a napelemes rendszer biztosítása is fontos, hiszen a berendezést is érheti sérülés, lopás, vandalizmus, amire fedezetet jelenthet egy szerződés, ami garantálja a rendszer energiatermelő képességének folyamatos fenntartását és az anyagi hátrányok pótlását. Napelemes rendszer biztosítása – Mikor van rá szükség?A legtöbben napelemes rendszert nem csak azért szereltetnek ingatlanukra, hogy azzal óvják a környezetet, hanem azért is, mert egy olyan beruházásba szeretnék fektetni a pénzüket, ami egyszerűen és gyorsan megtérül. Egy ilyen kézzel fogható befektetés esetében – ami ráadásul ki van téve a környezet hatásainak – fontos, hogy biztosítsuk a megfelelő védelmet.

Tekintettel arra, hogy a napelemes rendszer a szabadban foglal helyet sok veszély is fenyegeti. Ilyen rizikófaktor maga az időjárás (szél, jégeső), vagy akár a szándékos károkozás is. Az esetlegesen elszenvedett károk okozta anyagi kiesés enyhítésében és kárpótlásában segít a napelem biztosítás. Hasonló esetre példa mondjuk a gépjárművekre kötött CASCO biztosítás. Bár bosszantó, de megkönnyebbülést jelent, ha a parkolóban hagyott autónkon egy ismeretlen által okozott sérülést tapasztalunk, és annak kijavítását a megkötött biztosítás terhére tudjuk elvégezni. Ez pedig nem terheli meg váratlanul a pénztárcánkat. Ezért is szükséges külön a napelemes rendszer biztosítása.A napelem biztosítása épp olyan egyszerűen kivitelezhető, mint a lakásbiztosítás megkötése. Amit viszont fontos tudni, hogy a napelemes rendszert a biztosítók eltérően kezelik. Vannak esetek, amikor az ingatlan szerves részének tekintik, ilyenkor csak újra kell kötnünk megnövelt értékkel a lakásbiztosítás szerződést.

Ugyanakkor bizonyos biztosítók külön szerződnek erre, mert véleményük szerint a berendezés nem szorosan kapcsolódó része az épületnek, ugyan az ingatlanhoz kapcsolódnak, de eltulajdoníthatók, mint ingóság. Mindkét esetben a megkötéshez egy biztosítótársaságot kell felkeresnünk személyesen, telefonon vagy online, megadni a szükséges alapvető információkat, mérlegelni az előforduló kockázatokat, majd megkötni a számunkra legmegfelelőbb szerződést. Érdemes tudni, hogy a napelem biztosítása több esetben kötelező is lehet! Például napelem biztosítás megkötésére kötelezhetnek minket akkor, ha a beruházást hitelből, vagy részben pályázati támogatásból valósítjuk meg. Így érdemes utánajárni annak, ha ilyen finanszírozás típusokkal tervezzük létrehozni napelemes rendszerünket, hogy milyen kötelezettségekkel kell számolni. Ugyanakkor a korábban említett indokok miatt érdemes önszántunkból is megkötni egy napelem biztosítást, hogy bebiztosítsuk magunkat.

Ezekre figyeljen biztosítási szempontból napelemes rendszer telepítésekor

Advertisement

A napelemes rendszer biztosítása előtt érdemes pár dolgot letisztázni a kiválasztott kivitelezővel is. Fontos tudni, hogy amennyiben a rendszer felszerelésekor keletkeznek károk, akkor azért a kivitelező lesz a felelős. Esetleg rákérdezhetünk arra is, hogy az ilyen esetekre rendelkezik-e a vállalkozó felelősségbiztosítással, vagy saját költségén kívánja megtéríteni az esetlegesen felmerülő kárt. Amennyiben meglévő lakásbiztosítás mellé kívánjuk felvenni az új napelem biztosítást, akkor arról időben kell tájékoztatni biztosítónkat, lehetőleg a napelemes rendszer felszerelése/üzembehelyezése előtt. Javasolt írásos visszaigazolást kérni a biztosítótársaságtól ezzel kapcsolatban. Előfordulhat, hogy évfordulóval biztosítót is váltunk, így figyelni kell arra, hogy a napelemes rendszer biztosítása az új biztosításban is szerepeljen, hogy a későbbiekben elkerülhessük a kellemetlenségeket.

Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy a napelemes rendszer bizonyos része (pl. inverter) a pincehelyiségbe kerül elhelyezésre. Ilyenkor érdemes ellenőrizni, hogy a biztosítási szerződés kitér-e az ár- és belvíz vízveszélyre. Ahogy korábban már említettük, a kölcsön igénybevételével történő napelemes rendszer kivitelezéseknél a hitelintézet megköveteli a napelemes rendszer biztosítás meglétét. Ezért javasolt utánajárni annak, hogy milyen típusú biztosítási szerződést fogad el a bank. A napelemes rendszer biztosítása esetében feltétlenül kérdezzünk rá arra a biztosítónál, hogy a kártérítés vonatkozik-e a hozamkiesésre. A kár bekövetkezését követően ugyanis napokig, hetekig, vagy akár hónapokig is a hálózatról kell vételezni a szükséges energiát, amit alap esetben napelemes rendszerünk termelt volna meg.

Zöld Energia

Napelemeket helyeznek az autópályákra – innováció a közlekedésben

A napelemes szalagkorlátot még idén elkezdik tesztelni Olaszországban.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Napelemes, autópályák és közutak számára fejlesztett szalagkorlátról rántotta le a leplet a spanyolországi Tecnalia és az olasz Vita International – számol be a PV Magazine. A cégek még idén megkezdik a kísérletezést az olaszországi Torino és Trieszt közötti autópálya kiszolgálóterületének egy 100 méteres szakaszán, a cél az, hogy minden évszakban felmérjék a rendszer teljesítményét. A projekt az európai Liaison projekt része, amely a közlekedési infrastruktúra körforgását és fenntarthatóságát támogatja.

Eduardo Román, a Tecnalia napelemes csoportjának vezetője szerint a rendszer várhatóan évente kilométerenként mintegy 25 MWh-t termel majd. Irina Mella Burlacu, a Vita International alapítója hozzátette: a speciális szalagkorlát egy enyhén felfelé döntött sík lapot tartalmaz, a napelemet erre telepítik. A szakértő szerint ez a kialakítás a motorosok számára extra biztonsági funkciót is jelent.

Burlacu kiemelte: a fotovoltaikus szalagkorlát által biztosított áramot közvilágításra, közlekedési jelzésekre és alagutak szellőztetésére fogják fordítani, ezzel csökkentve az üzemeltetők energiaköltségeit. A hálózathoz való hozzáféréssel nem rendelkező területeken a fejlesztés a jelzőtáblákat és a világítást is elláthatja.

Európában közel 137 ezer kilométernyi úthálózat található, amely jelentős napenergia-termelési potenciállal rendelkezik. Az utak napelemes átalakításával több mint 8 millió ember áramigényét lehetne ellátni. Az infrastruktúrát folyamatosan korszerűsítik, többek között fejlesztik az útburkolatot, a fotovoltaikus beruházásokat ennek részeként lehetne elvégezni.

2020-ban az Európai Unió több mint 600 millió tonna aggregátumot, közel 44 millió tonna cementet és több mint 208 millió tonna aszfaltot használt fel útépítésre és karbantartásra. David García Sánchez, a Liaison koordinátora szerint a közlekedési infrastruktúra építőmérnöki megoldásai történelmileg szén-dioxid-intenzívek voltak. Úgy látja, az infrastruktúra élettartamát meg kell hosszabbítani, és körkörös megoldásokat kell bevezetni.

Advertisement

A Liaison a szerződéskötési és ajánlattételi folyamatok előmozdítására összpontosítva támogatja technológiák bevezetését. A projektben többek között olyan betonlapokat is fejlesztenek, amelyek cement helyett környezetbarát geopolimereket tartalmaznak.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák