Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

A rovarok menthetik meg az óceánokat

Létrehozva:

|

Szakértők szerint az évszázad közepére nem lesz több hal a tengerekben. Hogy miért?

Azt valószínűleg sokan tudják, hogy tányérunkra egyre többször kerül hal, az azonban kevésbé ismert, hogy az óceánokból származó fogás harmadát tápként, hallisztként használják fel. Ezen muszáj változtatni. Molnár Áron, a K&H a fenntartható agráriumért ösztöndíjpályázat PhD kategória második helyezettje rovarokból készült takarmánnyal forradalmasítaná a halak takarmányozását, elkerülve ezzel a vízi ökoszisztémák összeomlását. A K&H a hasonló úttörő ötleteket, innovatív megoldásokat idén 2022. szeptember 30-ig várja.

A halfogyasztás egyre népszerűbb, a FAO adatai szerint a világ éves halfogyasztása nagyjából 200 millió tonna, és ennek hozzávetőleg a felét termeljük akvakultúrában, azaz speciálisan erre a célra kialakított „farmon”. Az elmúlt harminc évben a tengerből fogott hal mennyisége nagyjából 15 százalékkal emelkedett, a nevelt halé viszont több mint hatszorosára nőtt. Ezek takarmányozására használjuk fel az óceánokból kifogott halak harmadát, ami miatt 2048-ra kiürülhetnek az óceánok. Ha ez bekövetkezne, a vízi ökoszisztémák összeomlanának, ami katasztrofális következményekkel járna, ugyanis a tengerekből származik a Föld oxigénjének körülbelül kétharmada.

Advertisement

Az egyre növekvő halfogyasztásból két dolog következik: egyrészt, ha a jelenleg megszokott módon tápláljuk például a Magyarországon népszerű tenyésztett lazacot vagy pontyot, a termelés felfutása miatt a mostaninál is sokkal több halat kell majd kifogni. Azaz az óceáni ökoszisztémák még nagyobb terhelésnek lesznek kitéve ahelyett, hogy megóvjuk őket. Másrészt viszont azt is mutatja, hogy hatalmas eredményeket lehetne elérni a takarmány megváltoztatásával.

Molnár Áron, a K&H a fenntartható agráriumért ösztöndíjpályázat PhD kategória második helyezettje már majdnem három éve foglalkozik a kérdéssel, és szerinte a lisztbogár jelentheti a megoldást, mivel nemcsak feldolgozott formában, hanem akár élve is adható takarmányként, azaz rugalmasan felhasználható. „Jelenleg az összes kifogott hal harmadát tápként használják fel, pedig erre semmi szükség nincs. Akár rovarhús is biztosíthatja a szükséges magas fehérjetartalmat, amelynek előállítása elhanyagolható mértékben terheli a környezetet. Kutatásomban ezért megvizsgáltam, mennyire alkalmas a lisztbogár a hazánkban közkedvelt ponty és a csapósügér etetésére. Örömmel mondhatom, hogy tökéletesen ki tudja váltani a hagyományos, halliszt alapú takarmányt” – mondta el Molnár Áron.

Advertisement

Ahhoz, hogy a doktoranduszhallgató úttörő módszere szélesebb körben elterjedhessen, még sok kutatásra van szükség, amelyek az elképzelés gyakorlati alkalmazhatóságát vizsgálják. Meg kell például bizonyosodni arról, hogy az így előállított étel megfelel az élelmiszerbiztonsági előírásoknak. „Egyelőre nem tartunk ott, hogy rovarokból készült takarmánnyal tápláljuk a tenyésztett halakat, de jól látható az a trend, hogy a rovaralapú táplálékok egyre nagyobb szerepet kapnak a környezetkímélő takarmányozásban. A hazai kutatás ezért óriási eredményeket hozhat az óceánok megóvásában, ha ez a kezdeményezés a mindennapi gyakorlatok részévé válik. A K&H a fenntartható agráriumért ösztöndíjpályázat célja idén is az, hogy olyan úttörő ötleteket támogasson, amelyek jelentős változást hozhatnak nemcsak az ágazatban, hanem a klímaváltozás elleni harcban is” – magyarázta Tresó István, a K&H Agrárfejlesztési főosztály vezetője.

Advertisement

Zöldinfó

Így tisztít 300 liter vízzel percenként az E-FLUSH – és még a zajt is csökkenti

A Bécsi Csatornázási Művek, a Wien Kanal bemutatta az első teljesen elektromos üzemeltetésű csatornatisztító járművét, az E-FLUSH-t, amely nemcsak csökkenti a kibocsátást, hanem csendesebb is a városlakók örömére.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az E-FLUSH az egyik legkorszerűbb technológiát alkalmazza a csatornatisztításban – írja az alternativenergia.hu. A jármű ugyanis saját vízvisszaforgató rendszere révén a csatornából felszívott anyagokat – víz, kavics és üledék – helyben szétválasztja, a megtisztított vizet pedig újrahasznosítja a tisztítás során. Ez nemcsak jelentős vízmegtakarítást tesz lehetővé, akár napi 10 köbmétert, hanem gyorsabbá és hatékonyabbá is teszi a munkát, különösen a szűkebb városi utcákban, ahol így nincs szükség a tűzcsapokra. A jármű 500 kilowattos (680 lóerős) villanymotorral működik, víztartálya 2.700 litert, az iszaptartály 9.200 litert képes befogadni, és percenként 300 liter vízzel tisztítja a csatornákat. A belső égésű motor hiánya miatt az eszköz zajterhelése is jelentősen csökkent, ezáltal az éjszakai munkák zavaró hatása jelentősen mérséklődik.

A Wien Kanal jelenleg több mint 2.500 kilométernyi csatornahálózatot üzemeltet, naponta közel félmilliárd liter szennyvizet szállít el környezetbarát módon, 2 millió ember és 180.000 ingatlan kiszolgálásával. A hálózat évente mintegy tíz kilométerrel bővül, a karbantartást nemcsak hagyományos módszerekkel, hanem korszerű robottechnológiával is végzik. Ezek a robotok a föld alatt, a csatornákban mozogva képesek felderíteni a csövek esetleges sérüléseit vagy hibáit, ezzel segítve a gyors és hatékony karbantartást, anélkül, hogy nagyobb földmunkára vagy feltárásra lenne szükség. Tavaly ezek a robotok több mint 200 kilométernyi vezetéket térképeztek fel. Bécs városvezetése szerint ez az innováció nemcsak a klímavédelem szempontjából fontos, hanem példaértékű lehet más városok számára is.

“Az E-FLUSH bevezetése előrelépést jelent a környezettudatos csatornatisztításban, és hozzájárul ahhoz, hogy Bécs a fenntartható városi infrastruktúra terén is jó példát mutasson a jövő városai számára.,, – hangsúlyozta Jürgen Czernohorszky, a város klímavédelmi tanácsnoka.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák