

Zöldinfó
Más városok mintájára Budapestnek közel kell hoznia az embereket a vízparthoz
Legyen a pesti alsó rakpart a Margit hídtól a Közraktár utcáig végleg a gyalogosoké és a kerékpárosoké!
Ezt kérte korábban már a Levegő Munkacsoport számos civil szervezettel együtt, akik a világszerte végbemenő folyamatokat követve kezdeményezték a városok visszahódítását az ott lakók számára. Az elmúlt években a hétvégéken a gyalogosoknak és a bicikliseknek megnyitott rakpart sikere és a közvélemény-kutatások is alátámasztották: a budapestieknek szükségük van több szabad közterületre. A megnyitott rakpart rövid időn belül Budapest egyik legnépszerűbb közterévé vált. Ez nem meglepő, hiszen a városban a parkoló és áthaladó autókkal terhelt, szennyezett levegőjű utcákon nincs lehetőség kellemes időtöltésre. Különösen súlyos a helyzet a belső kerületekben, ahol a keskeny utcákba alig süt be a nap, és csak 1-4 négyzetméter aktív közterületi zöldfelület jut egy főre, ami az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által ajánlott 9 négyzetmétert meg sem közelíti.
A kikapcsolódáshoz alkalmas közterületek hiánya is hozzájárul ahhoz, hogy egyre többen költöznek el Budapestről, tovább növelve az autóforgalmat. A járványhelyzet óta sokan dolgoznak távmunkában, akiknek így felszabadul a munkába járással töltött idejük. A szabadidő társas és kellemes eltöltésének alkalmas színtere lehet a közösségi tér. Ezt is tudja biztosítani a megnyitott rakpart, ami ráadásul a belső kerületekből gyalog vagy kerékpárral, esetleg közösségi közlekedéssel gyorsan megközelíthető. A víz közelsége és a dunai panoráma pedig egyedi élményt ad a rakparton időzőknek. A pesti alsó rakpartnak – a vízcsőcsere miatti – hónapokig tartó lezárása az autóforgalom elől azt is bebizonyította, hogy emiatt nem lesz rosszabb a város közlekedése.
„Általános tapasztalat, hogy az autóforgalom előli útlezárások, útszűkítések idején a közlekedés igazodik a megváltozott feltételekhez: a korábban a lezárt útszakaszokon közlekedő autók nagy része a lezárás után eltűnt az egész térségből, azaz az autósoknak csak egy része választott más útvonalat. Mások a környezetbarátabb közlekedési módra tértek át vagy otthon maradtak. Ezt a jelenséget nevezik a közlekedési szakértők a forgalom elpárolgásának. Az Európai Bizottság külön kiadványt jelentett meg a témáról, ami a közlekedési tárcának köszönhetően magyarul is olvasható” – mondta el Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.
„A világ számos városában adtak át korábban az autók által használt folyópartot a gyalogosoknak, és ez mindenütt nagy népszerűségnek örvendett. Csak nyerhetünk azzal, ha követjük ezt a világtendenciát” – tette hozzá Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Zöldinfó
Új oroszlán érkezett a ljubljanai állatkertbe
Új hímoroszlán érkezett a ljubljanai állatkertbe, miután Maksimust, a korábban az állatkertben élő 15 éves oroszlánt 2024-ben el kellett altatni rossz egészségi állapota miatt.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
A Raman névre hallgató 9 éves ázsiai oroszlán – akinek neve hindi nyelven azt jelenti, hogy kellemes vagy ünnepelt – 2016-ban született a belgiumi Planckendael állatkertben, és Franciaországból érkezett Szlovéniába az Európai Állatkertek és Akváriumok Szövetsége (EAZA) nemzetközi fajmegőrzési programjának részeként – közölte az állatkert.
A 173 kilogrammos oroszlánt egy ládában szállították a ljubljanai állatkertbe, ahol Zivanának, a 16 éves nőstény oroszlánnak lesz a párja. Az állatkert közlése szerint Ramannak szüksége lesz egy kis időre, hogy alkalmazkodjon az új környezethez és társasághoz, ezért az érdeklődők csak május végén láthatják a kültéri ketrecben. Az ázsiai oroszlán az egyik legveszélyeztetettebb oroszlán alfaj. A vadonban már csak 600-700 egyed marad fent a Gir Nemzeti Parkban, India Gudzsarát államában. Az EAZA 1994-ben indította el Ex Situ populációkezelési és védelmi programját, amely eddig több mint 100 ázsiai oroszlánt nevelt fel azzal a céllal, hogy megerősítse és megőrizze a veszélyeztetett oroszlánpopulációt a vadonban. A ljubljanai állatkert 2019 óta tart ázsiai oroszlánokat.
-
Zöld Energia2 nap telt el a létrehozás óta
Vesztegetési nyomozás következménye: tagsági kizárás a brüsszeli napenergia-szövetségnél
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Feleannyi idő alatt kelnek el a fővárosi panelek
-
Zöldinfó19 óra telt el a létrehozás óta
Vádat emeltek egy kenderesi férfi ellen, aki 21 tonna veszélyes hulladékot tárolt az udvaron
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Áll a bál a Borussia Dortmund napelemes projektje körül
-
Zöld Közlekedés4 nap telt el a létrehozás óta
Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta