

Zöldinfó
A német akkumulátorok stabilizálják a napenergia árát – saját nyereségük rovására
Németországban az akkumulátoros energiatárolók stabilizálják a napenergia árát, de ezzel saját nyereségességüket is rontják.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Egy friss elemzés szerint a Németországban rohamosan terjedő akkumulátoros energiatárolók segítenek stabilizálni a napenergia árát azáltal, hogy csökkentik a negatív áramáras órák számát – ugyanakkor ez a folyamat visszaveti az akkumulátoros rendszerek saját nyereségességét. A norvég THEMA Consulting Group elemzői alapos vizsgálatot végeztek a tárolók terjedésének hatásairól, különös tekintettel a naperőművek és az akkumulátorüzemeltetők üzleti modelljeire. Európa-szerte egyre gyakoribbá válnak a negatív áramáras időszakok, különösen a napsütéses csúcsidőszakokban. Az akkumulátorok kínálják a szükséges rugalmasságot a hálózat számára, hogy kezelni tudja ezeket a kilengéseket. A tárolók beruházási költsége még mindig jelentős, évi 75–120 ezer euró/megawatt közé esik, 2 órás kapacitás mellett, ám az áringadozások fokozódása és a technológia árának csökkenése miatt az érdeklődés tovább nő.
Az elemzés szerint a jelenlegi üzleti modell alapján napi egy töltés és kisütés mellett a megvalósításhoz legalább 100 €/MWh árrésre lenne szükség – ez az érték a valóságban ennél magasabb is lehet az üzemeltetési költségek, az akkumulátorok elhasználódása és az energiveszteségek miatt. Bár az árampiaci bevételeket nemcsak az előző napi (day-ahead), hanem az intranapi és kiegyenlítő piacokról is lehet növelni, ez tovább bonyolítja az optimalizálást.
2030-ra THEMA különböző forgatókönyveket vizsgált: a legvisszafogottabb becslés szerint Németországban 13 GW tárolókapacitás épül ki, míg az alapmodell 47 GW-ot prognosztizál – többségük kétórás energiatárolással. A legambiciózusabb, 100%-os napenergia-tároló arány 150 GW akkumulátoros kapacitást jelentene, de ez valószínűtlen a hosszú engedélyeztetési és hálózatra csatlakozási idők miatt.
Az akkumulátorok segítenek kiegyensúlyozni a napenergia-termelést és a keresletet, ezáltal stabilabb árakat eredményeznek. Ugyanakkor minél több akkumulátor kerül a piacra, annál kisebb a lehetőség az arbitrálásra – vagyis az olcsón való feltöltésre és drágán való értékesítésre. Ez az úgynevezett „kannibalizációs hatás”: ahogy nő a kínálat, csökken a nyereség. A THEMA szerint ez a hatás az intranapi kereskedelemre és az árampiaci aukciókra is kiterjed.
A szélenergia esetében a hatás kevésbé látványos: az akkumulátorok inkább mérsékelhetik a mérsékelt téli termelési időszakokban az árakat, és csökkenthetik a megújulók visszaterhelését. A 100%-os forgatókönyv alapján a megújuló energia éves termelése 13 TWh-val is nőhet a visszaterhelés csökkenése miatt. Még ebben az esetben is maradna évi 850 olyan óra, amikor az áram ára nulla vagy annál is alacsonyabb – az új akkumulátorok nélküli forgatókönyvben ez 1 625 óra lenne.
A jövedelmezőség azonban tovább csökken: míg új akkumulátorok nélkül évente 86 000 eurót hozhat 1 MW kapacitás, a 47 GW-os modellben ez 50 000 euróra, a 100%-os szcenárióban pedig mindössze 12 000 euróra esik vissza.
A tanulmány végkövetkeztetése figyelmeztet: „A megújulók magasabb piaci értéke nem indokolja az akkumulátorok szubvencionálását.” Bár az energiatárolók elősegítik a zöldenergia megtérülését, ez önmagában nem elég érv az állami támogatásokra – ezek ugyanis technológiaspecifikus torzítást okozhatnak az energiarendszerben, kihatva nemcsak a napelemekre, hanem a gázerőművekre és más rugalmas kapacitásokra is.

Zöldinfó
Zöld utakon a jövő: elindult a 2025-ös Kerékpárosbarát pályázat
Szeptember 30-ig pályázhatnak az önkormányzatok és munkahelyek a „Kerékpárosbarát” cím elnyerésére, amely a tavalyi fejlesztéseket és szemléletformáló lépéseket díjazza a fenntartható közlekedés jegyében.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézettel idén is meghirdeti Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázatát – írja az alternativenergia.hu. A címet tavaly megvalósított fejlesztéseikkel és szemléletformálási erőfeszítéseikkel nyerhetik el az önkormányzatok és munkaadók. A pályázatokat 2025. szeptember 30-ig lehet beadni, az eredményhirdetés pedig novemberben várható – tették hozzá. A települések és munkahelyek kulcsszerepet játszanak a kerékpározás lehetőségeinek a kiterjesztésében, mivel megteremtik a kerékpárosbarát környezetet, amely biztonságos és kényelmes feltételeket biztosít és ösztönzik ezt a közlekedési formát utak építésével és programok szervezésével. Emlékeztettek arra, hogy a közlekedésért felelős tárca 2006-ban indította útjára a Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázatát azzal a céllal, hogy a döntéshozók és városvezetők összehangolt erőfeszítéseinek köszönhetően új lehetőségek nyíljanak a kerékpározás népszerűsítésében azzal, hogy pozitív példák, előremutató megoldások legyenek elismerve és széles körben váljanak ismertté. A cél, hogy a kerékpározás elterjedtebb legyen a munkába járás és az egészséges életmód előtérbe helyezése érdekében.
Az elmúlt években Magyarországon bővültek a kerékpározás lehetőségei, és a jövőbeni tervek is a zöldebb, fenntarthatóbb közlekedés irányába mutatnak. A kerékpározás ma már nemcsak szabadidős tevékenység, hanem kulcsfontosságú eszköz a közlekedés környezetbarátabbá tételében. Segít a szén-dioxid-kibocsátás, valamint lég- és zajszennyezés csökkentésében, illetve mérsékeli a forgalmi dugókat és a parkolási nehézségeket. Kiemelték: jelenleg több mint harminc település, cég illetve közintézmény viselheti a kerékpárosbarát címet, az új kiírás lehetőséget ad másoknak is, hogy pályázhassanak előző évi kerékpáros fejlesztéseikkel és szemléletformálási erőfeszítéseikkel. A 17. alkalommal meghirdetett Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázat célja, hogy felkutassa és feldolgozza az önkormányzatok és munkahelyek által 2024-ben alkalmazott pozitív kerékpárosbarát példákat és megoldásokat, majd ezeket mintaként átadja, illetve jutalmazza a rendszerszerű fejlesztéseket. Azok a pályázók nyerhetik el a “Kerékpárosbarát” fokozatot, akik jelentős lépéseket tettek környezetük biztonságosabbá és “zöldebbé” tételéért és pozitív példaként szolgálnak mások számára.
Részletezték, a “Kerékpárosbarát” címre községek, nagyközségek, városok, megyei jogú városok és fővárosi kerületek pályázhatnak. A munkahelyek közül a multinacionális vállalatok, nagyvállalatok, kis- és középvállalkozások, valamint közintézmények jelentkezhetnek. A nevezések 2025. szeptember 30-ig adhatók be elektronikus úton a KTI Nonprofit Kft. honlapján elérhető online pályázói felületen keresztül, ahol a részletes pályázati kiírás is megtalálható – hívta fel a figyelmet az ÉKM.
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
„Vizet a tájba”: több mint kétmillió köbméter víz a fenntartható mezőgazdaságért és élőhelyekért
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Benzines, dízeles, elektromos: mindegyikre nőtt az igény – itt vannak a friss számok
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Közeleg az EPR adatszolgáltatás határideje – Július 20-ig kell jelenteni a negyedéves adatokat
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás óta
Rekordszámú család állt át zöldenergiára a Napenergia Plusz révén
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Viharpróba az MVM-nek: rekordsebességgel állították helyre az áramot