Zöld Energia
A vasúti sínek közé napelemeket telepítenek Svájcban
A Sun-ways 18 kW-os napelemes rendszert telepít Svájcban egy vasúti szakaszon, kihasználva a sínek közötti teret az energiatermelésre.
Svájc Szövetségi Közlekedési Hivatala (FOT) engedélyt adott az ország első napelemes erőművének, amely vasúti vonalon kerül telepítésre. A projektet a Sun-ways fejleszti, és terveik szerint jövőre kezdik meg a rendszer kiépítését a 221-es vasútvonal 100 méteres szakaszán, amelyet a Neuchâtel kanton közlekedési vállalata, a transN üzemeltet, írja a pv-magazine.com. A kísérleti rendszer 48 panelből áll majd, amelyek egyenként 380 W teljesítményűek, összesen 18 kW kapacitással. A projekt költsége 621 800 euró, és az általa termelt energiát a helyi hálózatba fogják táplálni. A helyi áramszolgáltató Viteos és a vasúti elektromos telepítésekre szakosodott DG-Rail vállalat partnerei lesznek a Sun-waysnek a projekt megvalósításában. 2023 nyarán a Szövetségi Közlekedési Hivatal kezdetben óvintézkedésként elutasította a kérelmet, mivel nem álltak rendelkezésre technikai referenciák a javasolt technológiával kapcsolatban. Ipari partnereik támogatásával a Sun-ways két mechanikai professzort kért fel a Vaud kanton Műszaki Főiskolájáról (HEIG-VD), hogy végezzenek független értékelést a kifejezetten erre a célra tervezett prototípusokon. Ezt követően a Geste Engineering, egy svájci, nagy vasúti projektekkel foglalkozó mérnöki cég műszaki és biztonsági elemzést végzett. Céljuk az volt, hogy igazolják, a rendszer teljes mértékben megfelel a FOT biztonsági kritériumainak, mivel a kísérleti telepítés olyan vasútvonalon működik majd, amely nyitva áll a vasúti forgalom számára.
“Miközben az Alpokban egyre több vita övezi a napelemes erőművek telepítését, a Sun-ways technológiája releváns válasz lehet, és hozzájárulhat a napenergiával termelt villamosenergia mennyiségének növeléséhez” – mondta a cég. “Valójában egy kihasználatlan területet hasznosít, anélkül, hogy megzavarná a vonatforgalmat vagy a sínek karbantartási és ellenőrzési munkáit.”
A vállalat kifejtette, hogy a napelemeket kézzel vagy egy, a vasúti karbantartásra szakosodott Scheuchzer SA által tervezett speciális vasúti géppel lehet telepíteni, amely akár napi 1000 m² napelemet is képes felhelyezni.Emellett a napelempark eltávolítható, így lehetővé válik a karbantartási munkák elvégzése. A FOT által kiadott engedély számos technikai feltételhez kötött, beleértve az üzemelés során végrehajtandó további teszteket és méréseket, amelyek biztosítják, hogy ne legyen káros hatás a vasúti infrastruktúrára.
Hasonlóképpen, eltávolítási és telepítési teszteket is végre fognak hajtani, hogy bebizonyítsák, a Sun-ways kísérleti telepítése tökéletesen alkalmazkodik a karbantartási munkák és a vasútvonal működésével kapcsolatos követelményekhez.
Kép: Sunways
Zöld Energia
Történelmi mélyponton az áramimport: már hat hónapban 15% alá csökkent a behozatal
Októberben is 15 százalék alatt maradt az áramimport.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Kiemelték, 2013 és 2024 között egyszer sem fordult elő, ami idén már hat hónapban is, ahogy áprilistól augusztusig, úgy októberben is 15 százalék alatt alakult az importhányad a hazai villamosenergia-forgalomban – írja az alternativenergia.hu. A múlt havi 13,8 százalékos mutató kis híján 10 százalékponttal volt alacsonyabb a tavalyi tizedik havinál. Kifejtették, a megelőző tizenkét évben az is csak tizenhárom hónapban fordult elő, hogy a behozatal részesedése nem érte el a 20 százalékot, 15 százaléknál alacsonyabb havi adatra pedig 2012 óta idén tavaszig nem volt példa. Komoly fegyvertény, hogy az elmúlt hét hónap legmagasabb, és egyetlen 15 százalék feletti importarányát a szeptember hozta 16,9 százalékkal – írták a bejegyzésben.
Hozzátették, 2025 első tíz hónapjában a belföldön felhasznált áram mennyisége mintegy megegyezett a tavaly január-októberivel. Az importszaldó csökkenése tehát nem a fogyasztás változására, hanem a mintegy 10 százalékkal megnövekedett hazai áramtermelésre vezethető vissza. A magyarországi megújuló kapacitás idén őszre meghaladta a 9 gigawattot. A zöldenergia-termelők az áramrendszer beépített teljesítményének közel 60 százalékát adják. A tárolási képességek folyamatos bővítésével tesznek azért, hogy az időjárásfüggő forrásból származó áramot a délutáni-esti fogyasztási csúcsidőszakra félre lehessen tenni, ezzel is költséges importot váltva ki – tájékoztatott az EM.
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás ótaHárom óra ingyen áram naponta – új energiaprogram indul
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás ótaTöbb mint 2000 önkormányzat csatlakozott az idei tűzifaprogramhoz
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaTartós túlkínálat alakulhat ki, miközben a kereslet növekedése lassul
-
Zöld Energia1 nap telt el a létrehozás ótaHőszivattyú vagy kondenzációs kazán? Melyik a jobb választás a magyar KKV-knak?
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás ótaNagy átalakulások előtt áll az energiaszektor
