Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

A vasúti sínek közé napelemeket telepítenek Svájcban

A Sun-ways 18 kW-os napelemes rendszert telepít Svájcban egy vasúti szakaszon, kihasználva a sínek közötti teret az energiatermelésre.

Létrehozva:

|

Svájc Szövetségi Közlekedési Hivatala (FOT) engedélyt adott az ország első napelemes erőművének, amely vasúti vonalon kerül telepítésre. A projektet a Sun-ways fejleszti, és terveik szerint jövőre kezdik meg a rendszer kiépítését a 221-es vasútvonal 100 méteres szakaszán, amelyet a Neuchâtel kanton közlekedési vállalata, a transN üzemeltet, írja a pv-magazine.com. A kísérleti rendszer 48 panelből áll majd, amelyek egyenként 380 W teljesítményűek, összesen 18 kW kapacitással. A projekt költsége 621 800 euró, és az általa termelt energiát a helyi hálózatba fogják táplálni. A helyi áramszolgáltató Viteos és a vasúti elektromos telepítésekre szakosodott DG-Rail vállalat partnerei lesznek a Sun-waysnek a projekt megvalósításában. 2023 nyarán a Szövetségi Közlekedési Hivatal kezdetben óvintézkedésként elutasította a kérelmet, mivel nem álltak rendelkezésre technikai referenciák a javasolt technológiával kapcsolatban. Ipari partnereik támogatásával a Sun-ways két mechanikai professzort kért fel a Vaud kanton Műszaki Főiskolájáról (HEIG-VD), hogy végezzenek független értékelést a kifejezetten erre a célra tervezett prototípusokon. Ezt követően a Geste Engineering, egy svájci, nagy vasúti projektekkel foglalkozó mérnöki cég műszaki és biztonsági elemzést végzett. Céljuk az volt, hogy igazolják, a rendszer teljes mértékben megfelel a FOT biztonsági kritériumainak, mivel a kísérleti telepítés olyan vasútvonalon működik majd, amely nyitva áll a vasúti forgalom számára.

“Miközben az Alpokban egyre több vita övezi a napelemes erőművek telepítését, a Sun-ways technológiája releváns válasz lehet, és hozzájárulhat a napenergiával termelt villamosenergia mennyiségének növeléséhez” – mondta a cég. “Valójában egy kihasználatlan területet hasznosít, anélkül, hogy megzavarná a vonatforgalmat vagy a sínek karbantartási és ellenőrzési munkáit.”

A vállalat kifejtette, hogy a napelemeket kézzel vagy egy, a vasúti karbantartásra szakosodott Scheuchzer SA által tervezett speciális vasúti géppel lehet telepíteni, amely akár napi 1000 m² napelemet is képes felhelyezni.Emellett a napelempark eltávolítható, így lehetővé válik a karbantartási munkák elvégzése. A FOT által kiadott engedély számos technikai feltételhez kötött, beleértve az üzemelés során végrehajtandó további teszteket és méréseket, amelyek biztosítják, hogy ne legyen káros hatás a vasúti infrastruktúrára.

Advertisement

Hasonlóképpen, eltávolítási és telepítési teszteket is végre fognak hajtani, hogy bebizonyítsák, a Sun-ways kísérleti telepítése tökéletesen alkalmazkodik a karbantartási munkák és a vasútvonal működésével kapcsolatos követelményekhez.

Kép: Sunways

Advertisement

Zöld Energia

A háztartások önellátását a legtöbben a megfizethető napelemektől és energiatárolóktól várják

E.ON-felmérés: a megújuló energiaforrások az alapfeltételei a jövő fenntarthatóvá válásának.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A megkérdezettek csaknem fele (47 százalék) szerint a megújuló energiaforrások, például a napenergia használatának elterjedése az alapfeltétele a jövő fenntarthatóvá válásának, 21 százalék pedig az energiatakarékosságot, illetve a szokások megváltoztatását is ide sorolja. Tíz magyar közül négy azt is elképzelhetőnek tartja, hogy 2050-re teljesen átálljunk a megújulókra – olvasható az E.ON Hungária Csoport megbízásából készült országos, reprezentatív kutatásban, amely részleteit közölték az MTI-vel. Az alternativenergia.hu megírta, hogy a felmérés alapján a háztartások önellátóvá válását a legtöbben (37 százalék) a megfizethető napelemektől és energiatároló berendezésektől várják. A célzottan a klímavédelemre vonatkozó kérdéseknél 28 százalék a megújuló energiaforrások gyorsabb bevezetését, 22 százalék pedig a fogyasztási szokások megváltoztatását sorolta előre. A közlekedés fejlesztésén belül a közösségi közlekedés került az élre 35 százalékos említéssel, de a válaszadók 13 százaléka az elektromos járműveket is megemlítette. Amikor arra kérdeztek rá a felmérés készítői, hogy a technológiai fejlesztések közül mi szolgálja a leginkább a majdani jólétet, a legtöbb demográfiai csoportban a fenntartható környezetvédelmi és energiamegoldások végeztek az élen, hajszállal megelőzve még az egészségügyi és élettani újításokat is.

A többség világosan látja, hogy az energiaátmenet sikere, a tiszta zöldenergiára történő áttérés nélkülözhetetlen lesz a mindennapok biztonságához a jövőben. Az adatokat részletesebben megvizsgálva az is kiderül, hogy a felsőfokú végzettségűek egyértelműen a környezet iránti felelős attitűdöt tartják a boldog jövő kulcsának. Az MI kapcsán a felelős és átlátható szabályozást (28 százalék), valamint az ember és a gépek együttműködésének erősítését nevezték meg a legtöbben a jövőt építő célként, de viszonylag sokan (18 százalék) említették az átképzést, a folyamatos tanulás lehetőségének biztosítását is – áll a felmérésben.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák