

Zöld Energia
A vasúti sínek közé napelemeket telepítenek Svájcban
A Sun-ways 18 kW-os napelemes rendszert telepít Svájcban egy vasúti szakaszon, kihasználva a sínek közötti teret az energiatermelésre.
Svájc Szövetségi Közlekedési Hivatala (FOT) engedélyt adott az ország első napelemes erőművének, amely vasúti vonalon kerül telepítésre. A projektet a Sun-ways fejleszti, és terveik szerint jövőre kezdik meg a rendszer kiépítését a 221-es vasútvonal 100 méteres szakaszán, amelyet a Neuchâtel kanton közlekedési vállalata, a transN üzemeltet, írja a pv-magazine.com. A kísérleti rendszer 48 panelből áll majd, amelyek egyenként 380 W teljesítményűek, összesen 18 kW kapacitással. A projekt költsége 621 800 euró, és az általa termelt energiát a helyi hálózatba fogják táplálni. A helyi áramszolgáltató Viteos és a vasúti elektromos telepítésekre szakosodott DG-Rail vállalat partnerei lesznek a Sun-waysnek a projekt megvalósításában. 2023 nyarán a Szövetségi Közlekedési Hivatal kezdetben óvintézkedésként elutasította a kérelmet, mivel nem álltak rendelkezésre technikai referenciák a javasolt technológiával kapcsolatban. Ipari partnereik támogatásával a Sun-ways két mechanikai professzort kért fel a Vaud kanton Műszaki Főiskolájáról (HEIG-VD), hogy végezzenek független értékelést a kifejezetten erre a célra tervezett prototípusokon. Ezt követően a Geste Engineering, egy svájci, nagy vasúti projektekkel foglalkozó mérnöki cég műszaki és biztonsági elemzést végzett. Céljuk az volt, hogy igazolják, a rendszer teljes mértékben megfelel a FOT biztonsági kritériumainak, mivel a kísérleti telepítés olyan vasútvonalon működik majd, amely nyitva áll a vasúti forgalom számára.
“Miközben az Alpokban egyre több vita övezi a napelemes erőművek telepítését, a Sun-ways technológiája releváns válasz lehet, és hozzájárulhat a napenergiával termelt villamosenergia mennyiségének növeléséhez” – mondta a cég. “Valójában egy kihasználatlan területet hasznosít, anélkül, hogy megzavarná a vonatforgalmat vagy a sínek karbantartási és ellenőrzési munkáit.”
A vállalat kifejtette, hogy a napelemeket kézzel vagy egy, a vasúti karbantartásra szakosodott Scheuchzer SA által tervezett speciális vasúti géppel lehet telepíteni, amely akár napi 1000 m² napelemet is képes felhelyezni.Emellett a napelempark eltávolítható, így lehetővé válik a karbantartási munkák elvégzése. A FOT által kiadott engedély számos technikai feltételhez kötött, beleértve az üzemelés során végrehajtandó további teszteket és méréseket, amelyek biztosítják, hogy ne legyen káros hatás a vasúti infrastruktúrára.
Hasonlóképpen, eltávolítási és telepítési teszteket is végre fognak hajtani, hogy bebizonyítsák, a Sun-ways kísérleti telepítése tökéletesen alkalmazkodik a karbantartási munkák és a vasútvonal működésével kapcsolatos követelményekhez.
Kép: Sunways

Zöld Energia
Magyarország első önellátó naperőműve indul – teljesen független a hálózattól
Az ipolytölgyesi Mono-Ipolyfabric Kft. 1,68 MW-os naperőműve az első, amely speciális engedéllyel teljesen önellátó, zárt rendszerben működik, megkerülve a közcélú hálózatot.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A speciális kategóriájú engedély lehetővé teszi, hogy az erőmű üzemeltetője a megtermelt áramot saját maga használja fel, megossza más felhasználókkal, vagy közvetlenül értékesítse mindezt a közcélú villamosenergia-hálózat megkerülésével. A mérföldkőnek számító engedélyt az ipolytölgyesi Mono-Ipolyfabric Fafeldolgozó Ipari Kft. kapta, amely július végén indítja el 1,68 megawatt névleges teljesítményű naperőművét. A létesítmény nem táplál fel áramot a közüzemi hálózatra, így az új szabályozás szerint önellátó termelőegységként működik. A lehetőséget egy 2025. január 1-jétől hatályos törvénymódosítás teremtette meg, amely alapján már a 0,5 megawattnál nagyobb teljesítményű önellátó egységek is engedélyezhetők. Ezzel a lépéssel a MEKH tevékenységi köre is bővült: a kis- és nagyerőművek mellett immár a decentralizált, helyi energiatermelő rendszerek is szabályozási keretek közé kerülhetnek, írja az alternativenergia.hu.
Az új engedélyezési forma egyik kulcseleme, hogy az erőmű kizárólag saját használatra, vagy közvetlen továbbadásra termel áramot – nem táplál vissza a közcélú hálózatba. A MEKH hangsúlyozta, hogy az engedélyezés során szigorúan vizsgálják: a kérelmező képes-e igazolni, hogy az általa létesített egység valóban zárt rendszerben működik, és nem jelent plusz terhelést az országos villamosenergia-hálózatra.
Ez a modell tökéletesen illeszkedik a globális energiarendszerekben zajló átalakuláshoz, ahol egyre inkább előtérbe kerülnek a decentralizált energiatermelési megoldások. A felhasználók nem csupán fogyasztók, hanem egyre gyakrabban termelők is – az ilyen úgynevezett prosumerek saját villamosenergia-termelésüket is integrálják a napi működésükbe.
Bár hasonló rendszerek korábban is léteztek – például nagyvállalatok saját naperőművei -, a mostani engedélyezés azért különleges, mert új jogi kategóriaként elismeri és szabályozza az ilyen típusú működést. A Világgazdaság korábbi cikke szerint 2024-től már az 5 MW-nál nagyobb önellátó erőművek is megvalósíthatók lettek, főként on-site típusú megoldásként, ahol a termelő és a felhasználó szoros, hosszú távú szerződéses kapcsolatban áll egymással. Ezek a megállapodások (pl. corporate power purchase agreements, cPPA) jelentős adminisztratív akadályokkal szembesültek 2023 végéig, de az új szabályozás ezeket is fokozatosan lebontja.
A közbeiktatott szereplők – például az áramszolgáltatók és az elosztóhálózatok – kizárásával a rendszer hatékonyabbá válhat, és a vállalatok saját igényeikre szabhatják energiaellátásukat. Az új engedélyezési kategória tehát nem csupán szabályozási újdonság, hanem egy lépés a jövő decentralizált, rugalmas és felhasználóbarát energiapiaca felé.
A Mono-Ipolyfabric naperőműve így nemcsak energiát termel, hanem új irányt is kijelöl a hazai energiaszabályozásban – a következő hónapokban kiderül, hányan követik majd ezt az úttörő példát.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Sorra pattannak ki a földrengések: különös jelenség zajlik a Dél-Alföldön
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Kazah és azeri nyersanyaggal vált függetlenebbé a MOL – új kőolaj érkezett Horvátországba
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Napelemek és legelő juhok: így valósítja meg Bécs a klímabarát városi jövőt
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
Megkezdődött a vízpótlás a gemenci erdőben a Duna árhulláma nyomán
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Tisztább levegő, hűvösebb utcák: így változtatja meg a várost a „Sétáló erdő” projekt