Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

A vasúti sínek közé napelemeket telepítenek Svájcban

A Sun-ways 18 kW-os napelemes rendszert telepít Svájcban egy vasúti szakaszon, kihasználva a sínek közötti teret az energiatermelésre.

Létrehozva:

|

Svájc Szövetségi Közlekedési Hivatala (FOT) engedélyt adott az ország első napelemes erőművének, amely vasúti vonalon kerül telepítésre. A projektet a Sun-ways fejleszti, és terveik szerint jövőre kezdik meg a rendszer kiépítését a 221-es vasútvonal 100 méteres szakaszán, amelyet a Neuchâtel kanton közlekedési vállalata, a transN üzemeltet, írja a pv-magazine.com. A kísérleti rendszer 48 panelből áll majd, amelyek egyenként 380 W teljesítményűek, összesen 18 kW kapacitással. A projekt költsége 621 800 euró, és az általa termelt energiát a helyi hálózatba fogják táplálni. A helyi áramszolgáltató Viteos és a vasúti elektromos telepítésekre szakosodott DG-Rail vállalat partnerei lesznek a Sun-waysnek a projekt megvalósításában. 2023 nyarán a Szövetségi Közlekedési Hivatal kezdetben óvintézkedésként elutasította a kérelmet, mivel nem álltak rendelkezésre technikai referenciák a javasolt technológiával kapcsolatban. Ipari partnereik támogatásával a Sun-ways két mechanikai professzort kért fel a Vaud kanton Műszaki Főiskolájáról (HEIG-VD), hogy végezzenek független értékelést a kifejezetten erre a célra tervezett prototípusokon. Ezt követően a Geste Engineering, egy svájci, nagy vasúti projektekkel foglalkozó mérnöki cég műszaki és biztonsági elemzést végzett. Céljuk az volt, hogy igazolják, a rendszer teljes mértékben megfelel a FOT biztonsági kritériumainak, mivel a kísérleti telepítés olyan vasútvonalon működik majd, amely nyitva áll a vasúti forgalom számára.

“Miközben az Alpokban egyre több vita övezi a napelemes erőművek telepítését, a Sun-ways technológiája releváns válasz lehet, és hozzájárulhat a napenergiával termelt villamosenergia mennyiségének növeléséhez” – mondta a cég. “Valójában egy kihasználatlan területet hasznosít, anélkül, hogy megzavarná a vonatforgalmat vagy a sínek karbantartási és ellenőrzési munkáit.”

A vállalat kifejtette, hogy a napelemeket kézzel vagy egy, a vasúti karbantartásra szakosodott Scheuchzer SA által tervezett speciális vasúti géppel lehet telepíteni, amely akár napi 1000 m² napelemet is képes felhelyezni.Emellett a napelempark eltávolítható, így lehetővé válik a karbantartási munkák elvégzése. A FOT által kiadott engedély számos technikai feltételhez kötött, beleértve az üzemelés során végrehajtandó további teszteket és méréseket, amelyek biztosítják, hogy ne legyen káros hatás a vasúti infrastruktúrára.

Advertisement

Hasonlóképpen, eltávolítási és telepítési teszteket is végre fognak hajtani, hogy bebizonyítsák, a Sun-ways kísérleti telepítése tökéletesen alkalmazkodik a karbantartási munkák és a vasútvonal működésével kapcsolatos követelményekhez.

Kép: Sunways

Advertisement

Zöld Energia

Megjelent a Jedlik-program geotermális pályázatának végleges felhívása

Földhővel zöldülhet a hazai áramtermelés.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

“A Jedlik Ányos Energetikai Program 12 milliárd forinttal ösztönzi a geotermikus energiára alapozott villamosenergia- és hőtermelő rendszerek kialakítását. A pályázatokat a csütörtökön megjelent végleges felhívás szerint jövő január végétől lehet benyújtani. A kormány minden eddigit felülmúló forrásmennyiséggel segíti elő, hogy a geotermia a hazai zöldgazdaság húzóágazatává váljon” – jelentette be az MTI-nek küldött közleményében Czepek Gábor, az Energiaügyi Minisztérium (EM) parlamenti államtitkára. A zöldenergia-termelők beépített teljesítménye őszre meghaladta a 9 gigawattot Magyarországon. A Nemzeti Földhő Hasznosítási Koncepció összegzése szerint azonban a geotermikus áramtermelést mindössze a 2,7 megawatt (MW) elektromos kapacitással rendelkező turai kiserőmű képviseli – írta meg az alternativenergia.hu. A földhő az időjárástól függetlenül képes folyamatos termelésre megújuló alapon, ám hasznosítása magas geológiai kockázattal és jelentős beruházási költséggel jár. Az új támogatási lehetőség a pénzügyi megtérülést megkönnyítve bátoríthatja további fejlesztésekre a hazai vállalkozásokat, mutatott rá az államtitkár.

A Jedlik-program elsőként véglegesített földhős kiírása 12 milliárd forinttal segítheti hálózatra kapcsolódó, geotermális alapú hő- és villamosenergia termelő rendszerek kialakítását meglévő termelő és visszasajtoló kútra alapozva. Egy projektre legalább 1 milliárd forint ítélhető meg. A keretösszeg akár teljes egészében egyetlen fejlesztés megvalósítására fordítható. Beruházási helyszínként Budapest kivételével az ország bármely területe szóba jöhet. A pályázatokat megfelelő felkészülési idővel először 2026. január 26. és 2026. február 27. között, majd szükség esetén további két szakaszban lehet benyújtani. A nyertes projekteket a megkezdésüktől számított három éven belül be kell fejezni – ismertette a részleteket.

Czepek Gábor kiemelte: “Magyarország már most Európa első öt állama közé tartozik a geotermikus energia hasznosításában. A Jedlik Ányos Energetikai Program a kiváló hazai adottságokra építve összesen 41 milliárd forintos pályázataival célozza meg a további térnyerés felpörgetését.” Az egyik földhős kiírás összesen 10 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kínál majd az első kútfúrások kiadásaihoz. A legnagyobb forrásmennyiséget, 19 milliárd forintot kamatmentes hitelként hívhatják le az iparági vállalkozások geotermikus hőtermelő beruházásaikhoz. A népszerű programcsomag másként is élénkíti a földhős felfutást. Mint azt az államtitkár felidézte, a távhőtermelők és távhőszolgáltatók rendszereik zöldítéséhez kaphatnak állami hozzájárulást a Jedlik Ányos Energetikai Programban. A 96 milliárd forint összértékű pályázatok a geotermikus energia fokozott hasznosítását is előmozdíthatják a távfűtésben, akár földgáz kiváltásával mértékelve az importkitettségeket.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák