Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Az év legjobb zöld ötletét keresik

Az A’ Design Award & Competition nevű versenyen többek között a fenntartható megoldásokat is díjazzák.

Létrehozva:

|

Az A’ Design Award & Competition nevű nemzetközi pályázaton már a zöld tervezésnek is külön kategóriája van. A neves nemzetközi versenyen a fenntartható megoldások külön kategóriában versenyeznek. Az A’ Design Award & Competition a világ egyik legrangosabb éves, nemzetközi dizájnversenye. A pályázaton számos kreatív területen választják meg a legjobbakat, az anonim zsűrizésben akadémikusok, a sajtó képviselői és elismert szakemberek vesznek részt.

A verseny célja, hogy világszerte arra ösztönözze a tervezőket, cégeket és márkákat, hogy a társadalom javát szolgáló, kiváló termékeket és projekteket alkossanak. Az A’ Design Award & Competition Design feladatául tűzte ki, hogy a tudomány, a dizájn, a kreativitás és a technológia határterületeinek segítségével mozdítsa elő az emberiséget. A hangsúly nem pusztán a teljesítményen és az új funkciókon van, a fenntarthatósági szempont is igen fontos.

Ennek megfelelően az egyik kategória kifejezetten zöld fókuszú. A fenntartható vagy zöld dizájn lényege, hogy olyan terméket vagy szolgáltatásokat alkossanak, amelyek a lehető legkisebb negatív hatást gyakorolják a globális vagy helyi környezetre, közösségre, társadalomra, gazdaságra. Az ilyen tervezésnél minden döntésbe beépítik a fenntarthatóság elveit, és olyan környezetbarát termékeket vagy szolgáltatásokat hoznak létre, amelyek mérsékelhetik a károsabb versenytársak iránti keresletet. A kategóriába olyan megoldásokat várnak, amelyek zöldebbek vagy egészségesebbek, mint a hagyományos termékek, illetve szolgáltatások, megvalósításuk és működésük pedig a környezetvédelmi elvek iránti tartós elkötelezettségen alapul.

Advertisement

A fenntartható termékek, projektek és tervezés számára kialakított kategória ipari formatervezők, egyetemek, intézmények, kormányok, önkormányzatok, társadalmi felelősségvállalási programok és nagyvállalatok számára nyitott. A mostani pályázati körben még lehet jelentkezni, a győzteseket április 15-én fogják bejelenteni a többi díjjal együtt. Az A’ Design Award & Competitionön számos egyéb kategóriában nevezhetnek a résztvevők. A pályaműveket minden évben február 28-ig fogadják be, bekapcsolódni az utóbbi tíz év projektjeivel lehet. A díjnyertes tervek egyik jutalma, hogy megkapják a győztes logót, ami a minőség egyik biztosítéka.

Advertisement

Zöldinfó

A környezetvédelem természetes része a tudatos pénzkezelésnek

Egy magatartáskutatás alapján, aki takarékos, az zöldebben él.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A pénzügyileg takarékos emberek nagyobb valószínűséggel viselkednek környezettudatosan. Aki viszont imád vásárolni, az hajlamos kevésbé figyelni a környezeti szempontokra – derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem friss tanulmányából, amely részleteit olvashatjuk az alternativenergia.hu. A kutatás szerint a pénzügyi tudatosság nemcsak a pénztárcának, hanem a bolygónak is jót tesz: a pénzügyi takarékosság ugyanis közvetlenül hozzájárul a zöld viselkedéshez, és azok, akik odafigyelnek kiadásaikra, hajlamosabbak takarékosan bánni a természeti erőforrásokkal is, legyen szó energiafogyasztásról, hulladéktermelésről vagy a vásárlási szokásaikról. A takarékossági attitűd a legerősebb előrejelzője a környezettudatos magatartásnak, és ez fontosabb, mint az, hogy környezettudatosnak vallja-e magát az illető – áll a Corvinus kutatóinak tanulmányában. Ezzel szemben a vásárlásorientált szemlélet – az, hogy valaki szeret költeni, új termékeket vásárolni – gyengíti a környezetbarát viselkedés iránti hajlandóságot, bár ez a kapcsolat nem erős, mégis statisztikailag kimutatható: minél inkább a fogyasztás áll valaki életében a középpontban, annál kevésbé valószínű, hogy környezettudatos döntéseket hoz.
A tanulmány szerint a környezetvédelmi és környezettudatos magatartást ösztönző üzenetek önmagukban nem elegendőek, mert erősebb a hatásuk a gazdasági növekedésre és fogyasztásra buzdító narratíváknak.

A kutatás egyik legfontosabb következtetése, hogy a környezetvédelem nem feltétlenül igényel külön erőfeszítést, hanem a tudatos pénzügyi magatartás természetes velejárója. Másképp fogalmazva: aki figyel a pénzére, az a bolygóra is jobban figyel, de a környezettudatos viselkedést nem lehet pusztán oktatással vagy információval formálni. A szerzők szerint a kognitív ösztönzőkön túl kell lépni, mert legalább ennyire meghatározóak a szokások (például a takarékosság) és az érzelmi attitűdök (mint például a vásárláshoz való viszony). Példaként említik, hogy a túrázás a természetben élménye a gyermekkorban később a felnőtt életben erősebb környezetvédelmi attitűdök kialakulásához vezethet, mint a közvetlen környezetvédelmi oktatás. A kutatók szerint a cégek is sokat tehetnek azzal, ha a takarékos és fenntartható viselkedést támogatják, akár belső képzésekkel, akár ösztönzőprogramokkal, ilyen lehet az energiahatékonysági tréning, a hulladékmegelőzési ötletpályázat vagy az otthoni környezettudatos viselkedés jutalmazása.

A környezet védelme érdekében a vállalatoknak érdemes mellőzniük a felesleges vásárlást ösztönző üzeneteket, és népszerűsíteniük javítási, újrafelhasználási lehetőségeket és a közös használatú szolgáltatásokat, mint például az autómegosztást vagy a közösségi kerékpározást – áll a kutatásban.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák