Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében – jelentette be a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára a Mátrai Erőmű előtt, a járművet bemutató szerdai sajtóeseményen.

Létrehozva:

|

Steiner Attila hangsúlyozta: Magyarország villamosenergia-ellátásának egyik alappillére az erőmű. A kormány ezért határozott úgy az energiaválságra reagálva, hogy az MVM-csoportot, ezen belül a visontai vállalatot is megnövelt, lignitalapú villamosenergia-termelésre hatalmazza fel. A döntés célja, hogy a helyben előállított villamosenergia minél inkább elérhető legyen Magyarországon – mondta. Ezzel párhuzamosan az erőmű modernizálásának tervéről sem tett le a kabinet: fontos energiaellátás-biztonsági szempont, hogy a létesítménynek legyen hosszútávú jövőképe – fogalmazott a politikus, hozzátéve: az ennek érdekében megkezdett munka “töretlenül halad előre”. Steiner Attila szerint ezt példázza a bemutatott új autóbusz is, hiszen a helyben megtermelt villamos energia felhasználási körét jelentősen bővítik a dolgozókat szállító járműpark korszerűsítésével.

Az elektromos hajtású közlekedési eszközök számának és részarányának növelése az energiaimport-kitettség csökkentésére törekvő magyar energiastratégiának is része – mondta. Emlékeztetett: a hazai szén-dioxid-kibocsátás 20 százaléka a közlekedési szektorból ered. A két éve indított Zöld Busz Program is a kibocsátás és az ország energiafüggőségének csökkentését szolgálja – mutatott rá. Az eddig kizárólag helyi, illetve elővárosi közlekedésben kipróbált elektromos buszokkal szemben a Mátrai Erőműnél szolgálatba álló jármű egy “úttörő kezdeményezés” része, hiszen a környék 13 településéről szállítja majd a vállalathoz az itt dolgozókat – tájékoztatott az államtitkár jelezve: az elektromos buszok előnye, hogy nem bocsátanak ki szennyező anyagot és üzemeltetésük körülbelül 60-70 forinttal olcsóbb kilométerenként a hagyományos meghajtású autóbuszokénál. Ezért a későbbiekben a Mátrai Erőműnél is az elektromos buszok számának bővítését tervezik – közölte Steiner Attila.

Weingartner Balázs József, a Hungarian Motorsport and Green Mobility Development Agency (HUMDA) elnök-vezérigazgatója az eseményen elmondta: BYD K7U típusú midi elektromos buszt a Mátrai Erőmű dolgozóinak szállítására használják az első körben szeptember 30-ig tartó, majd az év végéig még egy újabb egyhónapos tesztidőszakban. A 125 kilowattórás akkumulátorral szerelt, mintegy 100 millió forint értékű, 22 ülőhellyel és további 36 állóhellyel rendelkező jármű hatótávolsága 150-200 kilométer – tájékoztatott. Oravecz Zsolt, az MVM Mátra Energia Zrt. vezérigazgatója az eseményen arról beszélt: az elmúlt időszakban az erőmű járműparkját jelentős fejlesztették. Jelenleg 17 elektromos autót használnak és az ehhez szükséges töltőkapacitást is kiépítették. A következő lépés a 800-900, tömegközlekedést igénybe vevő dolgozó munkába járását segítő járművek korszerűsítése – jelentette ki. Ennek nyitánya az első elektromos midibusz tesztüzembe állítása, melynek üzemeltetési tapasztalatait elemezve céljuk hosszabb távon a dolgozókat szállító teljes buszflottát, azaz mintegy 30 járművet elektromos hajtásúra cserélni – tette hozzá. 

Advertisement

 

mti

Advertisement

 

Fotó: MTI/Komka Péter

Advertisement

Zöld Energia

Új lehetőség a napelemeseknek: az aggregátorokkal akár többszörös bevétel is elérhető

Jelentős bevételre tehetnek szert azok a napelemesek, akik aggregátorszolgáltatást választanak.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A háztartási méretű kiserőművek (HMKE) – vagyis Magyarországon a gyakorlatban a napelemes rendszerek – tulajdonosai közül sokan elégedetlenek amiatt, mert a bruttó elszámolásban mindössze 5 forintot kapnak kilowattóránként a megtermelt áramért, miközben a fogyasztásért akár 36–70 forintot is fizetnek – írja az alternativenergia.hu. A vállalkozások, önkormányzatok vagy iskolák helyzete még kedvezőtlenebb: ők jellemzően 1 forintért adhatják el az energiát, viszont jóval drágábban vásárolják vissza, ráadásul sokszor csak rövid távra kapnak szerződéses ajánlatot, ami kiszámíthatatlanná teszi a beruházás megtérülését. A szaldós elszámolás idején a fogyasztók az éves termelésüket és fogyasztásukat egyenlegben számolhatták el, a bruttó rendszerben viszont minden kilowattórát külön értékelnek, ami anyagilag jóval hátrányosabb. Ezen a helyzeten próbál javítani a villamosenergia-aggregátorok, köztük a PentaSun Kft. megjelenése. A cég tulajdonosa, Boczkó Tamás olyan modellt dolgozott ki, amely lehetővé teszi, hogy a kis termelők a tőzsdén, a HUPX-en értékesítsék a felesleges áramukat. Az úgynevezett bruttó kétkereskedős rendszerben a fogyasztók továbbra is a meglévő szolgáltatójukon keresztül vásárolják az energiát, viszont a napelemeik által betáplált mennyiséget az aggregátor tőzsdei áron adja el. Így a piaci helyzettől függően akár jóval magasabb bevétel is elérhető, noha a tőzsdei árak erősen ingadoznak, és időnként negatív tartományba is kerülhetnek.

A modell lényege, hogy az aggregátor több ezer kis termelőt fog össze, így virtuális rendszerük már egy nagyobb erőmű teljesítményével vetekszik. Ez nemcsak a jobb piaci árakhoz, hanem a hálózati egyensúly megteremtéséhez is hozzájárulhat, mivel az összesített termelés előre jelezhetőbb. Boczkó szerint a projekt elindításához komoly előkészítő munka kellett: megállapodásokat kötöttek a MAVIR-ral, az elosztóhálózatok üzemeltetőivel és a minisztériummal is.

A PentaSun ügyfelei az áramért euróban kapnak ellenértéket, és a magánszemélyek esetében az eladás bizonyos feltételekkel adómentes. Ha a napelemet elsősorban saját fogyasztásra telepítették, 12 ezer kilowattórás éves betáplálásig nem kell adót fizetni. A piaci árak napi szinten változnak: reggel és este drágább, délben olcsóbb az energia, így a legjobban azok járnak, akik energiatárolót is használnak. Az akkumulátor segítségével nappal eltárolható az energia, és este, a magasabb árak idején adható el, ami akár 20–25 forintos átlagárat is eredményezhet. Az átlagos bevétel azonban inkább 13 forint körül alakul.

Advertisement

A rendszerhez való csatlakozás rugalmas és online intézhető, nincs belépési vagy havi díj, viszont a tőzsdei bevétel 60 százaléka illeti az ügyfelet, 40 százalék a szolgáltatóé. A negatív áras időszakokban a veszteséget a termelők viselik, de a kereskedést ilyenkor nem terheli további díj. A menetrend-tervezést az aggregátor végzi, és ha elég nagy ügyfélbázissal rendelkezik – a PentaSun már közel ezer háztartást fog össze, összesen 4 megawattos kapacitással –, pontosan tudja modellezni a várható termelést.

A jövőben egy új fejlesztés is segítheti a napelemeseket: egy automatizált eszköz, amely figyeli a tőzsdei árakat, és negatív árazás esetén lecsökkenti az inverter teljesítményét, hogy a rendszer ne tápláljon vissza veszteséggel. Bár az aggregátori megoldás nem szünteti meg teljesen a bruttó elszámolás okozta hátrányokat, a szakértők szerint így is jelentős előrelépés, mert stabilabb bevételt és kiszámíthatóbb működést biztosíthat a napelemes háztartásoknak és kisebb szervezeteknek, miközben a hálózat működését is hatékonyabbá teszi.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák