Zöld Energia
Energiaügyi Minisztérium: tervezhetőbb ütemben, akkumulátortelepítés nélkül épülhetnek az ipari napelemparkok
A kormány az önellátási képességek erősítése és a környezetbarát megoldások elterjesztése céljából a megújuló energiaforrások fokozott hasznosításán dolgozik.
Az újabb kapacitások befogadásához szükséges hálózatfejlesztések megfelelő időzítése érdekében nyilatkozattételre hívja fel a kereskedelmi célú naperőművek létesítését tervezőket, egyúttal megszünteti az akkumulátorok telepítésére vonatkozó kötelezettséget, a rugalmas szabályozási képességek kialakítását ehelyett díjkedvezménnyel is ösztönzi – közölte az Energiaügyi Minisztérium pénteken az MTI-vel. A minisztérium a közleményében azt írta: Magyarország meghatározó szerepet szán a megújulóknak a nemzeti energiamixben. A szektor fejlődését szolgáló nagyarányú állami támogatások jóvoltából az elmúlt évek rendkívül gyors bővülést hoztak a napenergia hazai hasznosításában. 2018 óta ötszörösére nőtt a termelés, ez a második legnagyobb növekedési ütem az Európai Unióban. A brüsszeli szankciók okozta energiaválságban a napenergia hasznosítása kiváló eszköz az ellátásbiztonság megerősítésére – írták.
Jelenleg mintegy 5000 megawattnyi kereskedelmi célú naperőműves projekt előkészítése zajlik Magyarországon. Ezen felül a meglévő teljes kapacitással azonos nagyságrendű, 3800 megawattos naperőművi ipari termelési igény is ismert. A beruházások jól ütemezhető megvalósítása érdekében az új rendelkezésekben meghatározott körbe tartozóknak 2023. január 15-ig elektronikus úton nyilatkozniuk kell. A fejlesztési szándékukat fenntartóknak meg kell jelölniük a tényleges csatlakozás pontos évét, de az legfeljebb 2027 lehet. A nyilatkozattételt elmulasztók csatlakozási igénye hátrasorolódik. A nyilatkozatok hitelességét egységes szempontrendszer szerinti pénzügyi biztosíték erősíti – olvsható a közleményben.
Kitértek arra, hogy jelentős könnyebbség, hogy a kormány megszünteti a naperőművek, köztük a saját célra termelők kötelezettségét a 30 százalékos szabályozási képesség kiépítésére. Így akkumulátortelepítés nélkül is létesíthetők ipari felhasználókhoz kapcsolódó új napelemparkok, ha az üzemeltető vállalja, hogy hálózatra nem táplál be. A szabályozható kapacitás kiépítéséért azzal arányos, de legfeljebb 50 százalékos csatlakozási díjkedvezmény illeti meg a hálózatra termelő erőműveket. Az új előírások mások mellett mentesítik a gyármentő programban megújulós beruházásokat tervező cégeket is. A kötelezettség feloldása a tiszta energiafelhasználás bátorításán, a külső kitettségek mérséklésén túl így hozzájárul a munkahelyek megtartásához is. A részletes rendelkezések a Magyar Közlöny pénteki számában olvashatók – tették hozzá.
Zöld Energia
Megoldhatják a napelemes járdák a városi mobilitás és ellátás zöldítését?
Olyan modellt alkottak, amelyben ötvözik a napenergiát, a városi mezőgazdaságot és a 15 perces város koncepcióját.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A várostervezés során a napenergia, a városi mezőgazdaság és a 15 perces város koncepciója – ahol jószerivel bármely pont elérhető negyed óra alatt – gyakran különálló, de párhuzamos szempontnak tekinthető, ezekkel környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt növelhető a fenntarthatóság. A montreali Concordia Egyetem legfrissebb vizsgálata alapján ezeket összekapcsolva lehet a leghatékonyabban zöldíteni egy városon – írja az alternativenergia.hu.
Az új tanulmányban a zöld városi logisztika gerince a napenergia, amelyet a járdába beépített fotovoltaikus panelek révén hasznosul, és elektromos járművekkel működő szállítási hálózatokat lát el. A tetőket, kis telkeket és más hagyományos napenergia-helyszíneket inkább közösségi kertekké és növénytermesztési területekké alakítják.
Napelemes járdák gyártásával egyre több cég foglalkozik, közéjük tartozik a magyar Platio. A vállalat fotovoltaikus térburkolatainak különlegessége az energiatermelés mellett az, hogy elkészítésükhöz újrahasznosított műanyagot használnak fel.
A 15 perces városmodellben az élelmiszerboltok, a termelői piacok és a közösségi kertek egyenletesen oszlanak el, így a lakosok többsége egy kilométeren belül elérhet friss, egészséges élelmiszereket. „Meg akarjuk vizsgálni, hogyan integrálhatjuk az energiát, a mobilitást, a földhasználatot és a társadalmi funkciókat, hogy a lakosok mindennapi szükségleteit közelebb hozzuk hozzájuk, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó utazások számát” – nyilatkozta Caroline Hachem-Vermette, a csapat tagja.
A kutatók az ontariói Londonban található West 5 intelligens közösséget használták esettanulmányként annak értékelésére, hogy a tér, a kibocsátás, a gazdaságosság, a földhasználat és a napenergia-teljesítmény miként hatnak egymásra. A vizsgálatban főként a járdákba beépített napelemek hatására összpontosítottak, ezek 600-szor 600 milliméteresek és 15 százalékos hatékonysággal 100 watt energiát képesek termelni.
Az érintett környéken az éves napsugárzás átlagosan 3,69 kWh/m²/nap, ami 286 napsütéses napnak felel meg, így mindössze 98 m²-nyi napelemes járda elegendő energiát termel az egész városi mobilitási rendszer ellátásához, és 98 százalékkal csökkenti az emissziót.
További előny, hogy a tetőfelület 13,8, a homlokzatok 10 és a parkolók 15 százalékának zöldségtermesztésre való felhasználásával a városrész részben önállóvá képes válni. A gyakorlatban a modell szinte úgy működik, mint egy elosztott agrofotovoltaikus rendszer, amelyben a napelemek nem csupán épületekhez kapcsolódó erőforrások, hanem az energia, a mobilitás, a földhasználat és az élelmezésbiztonság összekötő elemei.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaAz EKR akár 150 ezer lakóingatlan korszerűsítését teszi lehetővé 2027-ig
-
Zöldinfó9 óra telt el a létrehozás ótaZöldebb közvilágítás vidéken: megszülettek az első döntések a Jedlik Ányos Programban
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaVeszélyben az Alföld: civilszervezetek a palagáz ellen
-
Zöld Energia2 nap telt el a létrehozás ótaLehet a jövő energiája egy több forrásra épülő, intelligensen vezérelt mikrohálózat?
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaA plug-in hibridek is egyre népszerűbbek
