Zöld Energia
Ennyivel növelheti a hatótávot a járműre szerelt napelem
A kísérletben a napelemes rendszer biztosította a megtett út 30 százalékát.
0 forintos villanyszámla? Napelemes rendszerrel lehetséges! Kalkuláljon itt ingyenesen. (x)
Német és holland kutatók napelem-modulokat szereltek egy elektromos könnyű haszongépjárműre, majd négy hónapon keresztül mérték annak teljesítményét a Hannover és a Hamelini Napenergia-kutató Intézet (ISFH) közötti napi 45 perces utazás során – számol be a PV Magazine. A cél a modulok által termelt energia és a jármű teljesítménye közötti kapcsolat elemzése volt, a kísérletben a járművet otthon töltötték is. A teherautó egy StreetScooter Work L modell, amely 2180 watt csúcsteljesítményű M2 ostyás szilícium fotovoltaikus modulokat használt. A napelemek különböző részeken voltak elhelyezve: 875 wattnyi a tetőn, 215 wattnyi a hátsó részen és 545 wattnyi mindkét oldalon. Az egyes modulok különböző MPPT (Maximum Power Point Tracking) rendszerekhez csatlakoztak a megfelelő energiaelosztás érdekében.
A mérések során a jármű a reggeli órákban az ISFH parkolóhelyén, este pedig az egyik kutató otthonánál várakozott különböző tájolású helyszíneken. Az ISFH és az otthoni parkolás közötti különbség az időtartamból adódóan jelentősnek bizonyult: munkahelyen történő várakozás esetén 49,06 kilowattóra, míg otthoni parkoláskor 153,32 kilowattóra energiát termelt a rendszer. Az áramot az akkumulátorokba és a DC/DC átalakítóba táplálták, amely a jármű nagyfeszültségű akkumulátorát látta el.
A mérések alapján a vezetési fázisban a modulok 9,8 kilowattóra villamos energiát termeltek 18,01 százalékos konverziós hatékonysággal. Az MPPT átalakítási szakasz után 8,3 kilowattóra energia volt elérhető, amelyet az akkumulátorok és az átalakító között osztottak szét. A rendszer hatásfoka az ISFH-parkolásnál 60,44, az otthoni parkolásnál 65,05, míg az utazásoknál 66,26 százalékos volt.
Az utazások során az energia 530 kilométert tett hozzá az elektromos jármű hatótávolságához, amely a teljes 1750 kilométeres távolság 30 százalékát tette ki. A kutatás célja a napelemek hatékonyságának és a jármű teljesítményének javítása, valamint a megújuló energiaforrások felhasználásának növelése volt az elektromos járművek körében.
Zöld Energia
Megoldhatják a napelemes járdák a városi mobilitás és ellátás zöldítését?
Olyan modellt alkottak, amelyben ötvözik a napenergiát, a városi mezőgazdaságot és a 15 perces város koncepcióját.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A várostervezés során a napenergia, a városi mezőgazdaság és a 15 perces város koncepciója – ahol jószerivel bármely pont elérhető negyed óra alatt – gyakran különálló, de párhuzamos szempontnak tekinthető, ezekkel környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt növelhető a fenntarthatóság. A montreali Concordia Egyetem legfrissebb vizsgálata alapján ezeket összekapcsolva lehet a leghatékonyabban zöldíteni egy városon – írja az alternativenergia.hu.
Az új tanulmányban a zöld városi logisztika gerince a napenergia, amelyet a járdába beépített fotovoltaikus panelek révén hasznosul, és elektromos járművekkel működő szállítási hálózatokat lát el. A tetőket, kis telkeket és más hagyományos napenergia-helyszíneket inkább közösségi kertekké és növénytermesztési területekké alakítják.
Napelemes járdák gyártásával egyre több cég foglalkozik, közéjük tartozik a magyar Platio. A vállalat fotovoltaikus térburkolatainak különlegessége az energiatermelés mellett az, hogy elkészítésükhöz újrahasznosított műanyagot használnak fel.
A 15 perces városmodellben az élelmiszerboltok, a termelői piacok és a közösségi kertek egyenletesen oszlanak el, így a lakosok többsége egy kilométeren belül elérhet friss, egészséges élelmiszereket. „Meg akarjuk vizsgálni, hogyan integrálhatjuk az energiát, a mobilitást, a földhasználatot és a társadalmi funkciókat, hogy a lakosok mindennapi szükségleteit közelebb hozzuk hozzájuk, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó utazások számát” – nyilatkozta Caroline Hachem-Vermette, a csapat tagja.
A kutatók az ontariói Londonban található West 5 intelligens közösséget használták esettanulmányként annak értékelésére, hogy a tér, a kibocsátás, a gazdaságosság, a földhasználat és a napenergia-teljesítmény miként hatnak egymásra. A vizsgálatban főként a járdákba beépített napelemek hatására összpontosítottak, ezek 600-szor 600 milliméteresek és 15 százalékos hatékonysággal 100 watt energiát képesek termelni.
Az érintett környéken az éves napsugárzás átlagosan 3,69 kWh/m²/nap, ami 286 napsütéses napnak felel meg, így mindössze 98 m²-nyi napelemes járda elegendő energiát termel az egész városi mobilitási rendszer ellátásához, és 98 százalékkal csökkenti az emissziót.
További előny, hogy a tetőfelület 13,8, a homlokzatok 10 és a parkolók 15 százalékának zöldségtermesztésre való felhasználásával a városrész részben önállóvá képes válni. A gyakorlatban a modell szinte úgy működik, mint egy elosztott agrofotovoltaikus rendszer, amelyben a napelemek nem csupán épületekhez kapcsolódó erőforrások, hanem az energia, a mobilitás, a földhasználat és az élelmezésbiztonság összekötő elemei.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaAz EKR akár 150 ezer lakóingatlan korszerűsítését teszi lehetővé 2027-ig
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaVeszélyben az Alföld: civilszervezetek a palagáz ellen
-
Zöld Energia1 nap telt el a létrehozás ótaLehet a jövő energiája egy több forrásra épülő, intelligensen vezérelt mikrohálózat?
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaA plug-in hibridek is egyre népszerűbbek
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás ótaÉvente több ezer háztartás fogyasztását váltja ki egy fejlesztési program
