Zöld Közlekedés
Frissítéssel küzd az “lemerülési para” ellen a Tesla
Lehetetlen lesz véletlenül az út szélén ragadni, a Teslához érkező legújabb szoftverfrissítést követően. A hamarosan érkező új szoftververzió többször is figyelmezteti a sofőröket, mielőtt túlságosan eltávolodnának a legközelebbi töltőállomástól – és ez csak egy az új funkciók közül.
Szoftverfrissítéssel nyugtatná meg sofőrjeit a Tesla: az elektromos autóiról ismert vállalat vezérigazgatója, Elon Musk a héten jelentette be, hogy egy hamarosan érkező frissítést követően járművei legfeljebb akkor állnak meg az út szélén lemerült akkumulátorral, ha vezetőjüknek kifejezetten ez a célja. Annak érdekében, hogy a sofőrök egészen biztosan eljussanak a legközelebbi töltőállomásig, a kocsi szoftvere folyamatosan figyeli az aktuális töltöttségi szintet, illetve az egyes állomások távolságát, és jelez, ha az autóval ideje célba venni a legközelebbi töltőt.
A lépéssel Musk és cége az úgynevezett “range anxiety-t” (“lemerülés-parát”) azaz a kis hatótávolság és a ritka töltőállomások kombinációjából születető, lemerüléstől való félelmet oszlatná. Az elektromos autókkal kapcsolatban még mindig viszonylag elterjedt félelem ugyanis, hogy azok korlátozott akkus kapacitása – és a sofőr figyelmetlensége – miatt az ember ott ragad az út szélén, emiatt sokan alkalmatlannak tartják hosszú távú utazásra ezeket az autókat. A vállalat új frissítésével ugyanakkor lehetetlen ilyen helyzetbe kerülni, hiszen ha a vezető követi a jármű jó előre kiadott figyelmeztetéseit, akkor még bőven az akku lemerülése előtt eljut a következő töltőállomáshoz, ahova az autó természetesen el is navigálja.
A rendszer nem bízza a dolgot a véletlenre, kétszer is rákérdez a sofőrnél, hogy az egész biztosan el akar-e annyira távolodni az adott töltőtől, hogy aztán már ne tudjon visszaérni hozzá. A frissítéssel a Teslák ráadásul egy új útvonaltervezőt is kapnak, amely a közeli töltőállomásokat is bekalkulálja a hosszabb túrák megtervezése során – a szoftver nem csak a távolságot, de az olyan nüansznyi, de a hatótávolságot érdemben befolyásoló tényezőket is figyelembe veszi a várható fogyasztás kiszámításakor, mint a szélsebesség és az emelkedők.
A teljes cikk itt olvasható.
Zöld Közlekedés
Csendesebb, tisztább közlekedés: újabb elektromos autóbuszok érkeztek a vidéki városokba
Komlóra is megérkeztek a tisztán elektromos meghajtású autóbuszok.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A MÁV-csoport flottájába az Energiaügyi Minisztérium (EM) és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával a Zöld Busz Program folytatásaként az idén húsz környezetkímélő, tisztán elektromos meghajtású, Ikarus 120e típusú autóbusz érkezett, ezek közül az utolsó hét jármű Komlón állt forgalomba – írja az alternativenergia.hu. Komló mellett Keszthelyen, Komáromban, Hajdúszoboszlón, Balatonfüreden és Tatán közlekednek ezek az e-buszok – jelezték. A közlemény szerint a MÁV Személyszállítási Zrt. a projektben Keszthelyen, Komáromban és Hajdúszoboszlón már március-június óta üzemeltet négy Ikarus 120e típusú elektromos autóbuszt. Októberben Balatonfüreden, novemberben pedig Tatán is forgalomba állt három, illetve hat jármű.
Most megérkezett az utolsó hét Ikarus 120e is, amelyek Komló helyi közlekedésében zöldítik a flottát. A komlói fejlesztés mintegy nettó 1,094 milliárd forintból valósult meg, amelyből 1,071 milliárd forint a támogatás összértéke. A teljes hosszban alacsonypadlós Ikarus 120e elektromos busz 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmas. Egy feltöltéssel akár 350 kilométert is képes megtenni. A jármű kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, légkondicionálóval, valamint USB-töltőpontokkal is rendelkezik.
A közleményben felidézték, hogy a MÁV Személyszállítási Zrt-be 2024. december 31-én beolvadt Volánbusz és a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. konzorciuma 2024-ben több mint 4,4 milliárd forintos támogatást nyert a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán. Így – az Energiaügyi Minisztérium és a HUMDA 100 százalékos támogatásával – Balatonfüredre három, Hajdúszoboszlóra egy, Keszthelyre egy, Komáromba kettő, Komlóra hét, Tatára pedig hat új, tisztán elektromos meghajtású autóbusz érkezett.
Az autóbuszokhoz szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésére 80 százalékos hozzájárulást nyert a pályázaton a közlekedési társaság konzorciumi partnere, a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft., amely az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalataként jött létre. A HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban a Volánbusz ezt megelőzően összesen 100 elektromos autóbuszt állított forgalomba a főváros vonzáskörzetében, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok és Szeged helyi közlekedésében. A társaság e-buszokból álló flottája – a dízelüzemű járművek kiváltásával – eddig évente mintegy 5500 tonna szén-dioxidtól mentesítette az érintett települések levegőjét, ami hozzávetőleg 2000 személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg. Az újabb 20 darab elektromos busz beszerzésével az e-flotta 20 százalékkal bővült, ami évente további 850 tonna szén-dioxiddal alacsonyabb környezetterhelést jelent, valamint korszerűbb, kényelmesebb szolgáltatást biztosít a hat város utasai számára.
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaElektromos járművek: most éri meg igazán váltani
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaAz EKR akár 150 ezer lakóingatlan korszerűsítését teszi lehetővé 2027-ig
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaZöldül a távfűtés: 2026-ban tovább bővül a lakossági támogatási program
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta2026-tól még szélesebb körben támogatja a cégek energia-megtakarítási beruházásait
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaVeszélyben az Alföld: civilszervezetek a palagáz ellen

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés