Egyéb
Hamarosan csak megújuló energiaforrásokat használhat Kalifornia
Kalifornia élen jár a megújuló energiában, ezt pedig egy új rekorddal sikerült igazolni.
Április 30-án rövid időre ugyan, de közel 100 százalékban megújuló energiaforrások elégítették ki Kalifornia energiaigényét – számol be az Interesting Engineering. Eleinte 101 százalékos arányról számoltak be, utóbb azonban kiderült, hogy az érték pontatlan volt. Az államban az áramhálózatot, a termelést és a közművek által továbbított energiát a Kaliforniai Független Rendszerüzemeltető (CAISO) nonprofit szervezet monitorozza. A csoport először még arról számolt be, hogy a megújulók az áramigény 101 százalékát fedezték, a felesleget pedig a szomszédos államokba exportálták. A hatóságok utóbb ellenőrizték az adatokat, és kis mértékű finomítást végeztek. Így derült ki, hogy az arány valójában „csak” 99,87 százalékos volt, ekkor 18 672 megawattos volt a terhelés Kaliforniában. A CAISO szóvivője szerint az érték így is felülmúlja az állam korábbi, 97,58 százalékos csúcsát. Az új rekord 15 percig tartott ki, ezt követően a megújulók hozzájárulása 97 százalékra esett vissza. 12 391 megawatt, azaz az energia mintegy kétharmada az állam elektromos hálózatára kapcsolt napelemes panelektől származott. A fennmaradó részt szélenergia, geotermikus energia és egyéb zöld források biztosították.
Kaliforniai környezetvédők egy olyan jogszabály elfogadásáért küzdenek, amely előírná, hogy 2045-re az állam teljes energiaigényét megújulókból fedezzék. A célok között szerepel továbbá, hogy naperőműfarmok helyett a térségben az otthoni napelemeket támogassák – ehhez összesen egymillió napelemes tetőt akarnának. Az új mérföldkő fontos lépés a helyi zöld törekvések történetében.
Kaliforniában, nem meglepő módon, a napenergia lehet a kulcs az átállásban. Bár az államban földrajzi adottságai alapján a vízerőművek is komoly segítséget jelenthetnének, a régóta tartó aszály alapján úgy tűnik, hogy nem a vízenergia fogja jelenteni a megoldást. Kalifornia természetesen még távol áll attól, hogy teljesen elhagyja a fosszilis energiahordozókat, földgázt használó hőerőművei például még mindig üzemelnek, igaz, a felesleges energiát más államoknak adják át.
Egyéb
Mi tesz vonzóvá egy építőipari vállalatot a fiatal tehetségek számára?
Az építőipar világszerte, így hazánkban is komoly kihívással néz szembe: a munkaerő elöregszik, a fiatal generációk (Y és Z) bevonzása pedig egyre nehezebb feladatnak bizonyul. A „piszkos, nehéz és elavult” iparág képe még mindig élénken él a köztudatban, miközben a valóságban a szektor soha nem látott technológiai forradalmon megy keresztül. A verseny a tehetségekért éles, és ma már nem elég egy jó fizetést kínálni.
Technológia és innováció
A mai pályakezdők már okostelefonnal a kezükben nőttek fel, számukra a technológia nem kiegészítő, hanem az élet alapvető része. Egy építőipari cég, amely még mindig papíralapú tervekkel, elavult szoftverekkel és lassú folyamatokkal dolgozik, azonnal elriasztja a fiatalokat. Ezzel szemben azok a vállalatok, amelyek a BIM (Building Information Modeling), a drónok, a kiterjesztett valóság (AR/VR) vagy a 3D nyomtatás alkalmazását helyezik előtérbe, izgalmas játszótérnek tűnnek számukra.
Az innovációra való nyitottság azt üzeni a jelöltnek, hogy a cég halad a korral, és van jövője. A fiatal tehetségek részt akarnak venni a modernizációban, szeretnék használni a legújabb applikációkat a műszaki ellenőrzéshez vagy a projektmenedzsmenthez.
Fenntarthatóság a fókuszban
A fiatal generációk számára a klímaváltozás nem elvont fogalom, hanem a jövőjüket fenyegető valóság. Éppen ezért kritikusan fontos számukra, hogy a munkaadójuk felelősséget vállaljon a környezetért. Egy olyan építőipari cég, amelyik semmibe veszi a környezetvédelmi előírásokat, pazarolja az anyagot és nem törekszik a zöld megoldásokra, morálisan elfogadhatatlan számukra. A fenntarthatóság iránti elkötelezettség – legyen szó zöld épületek kivitelezéséről, hulladék-újrahasznosításról vagy karbonsemleges célokról – ma már alapvető vonzerő.
A fiatalok tudni akarják, hogy a munkájukkal hogyan járulnak hozzá egy jobb világ építéséhez. Építeni egy kórházat, egy iskolát vagy egy energiahatékony lakóparkot motiválóbb, mint pusztán a profitmaximalizálást látni célként. A cégeknek kommunikálniuk kell a projektjeik társadalmi hasznosságát és környezeti hatását, hogy érzelmileg is bevonják a munkavállalókat.
Nem elég zöld szlogeneket pufogtatni, a tetteknek is tükrözniük kell az elveket a mindennapi működésben, az irodai szelektív hulladékgyűjtéstől kezdve a kivitelezési technológiákig. A fenntarthatóság tehát nem PR-fogás, hanem a munkáltatói márka (employer branding) szerves része.
Karrierút, fejlődés és mentorálás
A mai fiatalok türelmetlenek, ha a karrierépítésről van szó; nem akarnak 10 évet várni az első előléptetésre. Világos, átlátható karrierutat várnak el, ahol látják, hova juthatnak el 2-3-5 éven belül, és ehhez mit kell teljesíteniük. A szakmai fejlődés támogatása képzésekkel, konferenciákon való részvétellel vagy tanulmányi szerződésekkel hatalmas megtartó erő. Az építőipar gyorsan változik, és a fiatalok érezni akarják, hogy a cégük befektet a tudásukba. A tapasztalt „rókák” tudásának átadása a fiataloknak nemcsak szakmailag hasznos, hanem a beilleszkedést is segíti.
A cégeknek fel kell ismerniük, hogy a tehetségek nem akarnak fogaskerekek lenni a gépezetben; egyéni figyelmet, személyre szabott fejlesztési terveket igényelnek. Ha egy vállalat képes megmutatni, hogyan válhat valakiből projektvezető vagy főmérnök náluk, akkor nyert ügye van a konkurenciával szemben, akik csak „embert keresnek a gátra”.
Munka-magánélet egyensúly
Az építőipar hírhedt a hosszú munkaidőről, a hajnali kezdésről és a hétvégi munkavégzésről, ami sok fiatalt elriaszt. A Z generáció számára a work-life balance (munka-magánélet egyensúly) nem luxus, hanem alapfeltétel. Bár a beton kötése nem várhat, a cégeknek törekedniük kell a rugalmasságra ott, ahol lehetséges. Az irodai, tervezői vagy előkészítői munkakörökben a hibrid munkavégzés (home office) lehetősége ma már elvárás, nem pedig extra juttatás.
A terepi munkáknál nehezebb a rugalmasság, de nem lehetetlen. A csúsztatott munkarend, a tömbösített munkaidő vagy a garantált szabad hétvégék vonzóbbá tehetik a kivitelezést is. A lényeg, hogy a munkáltató tartsa tiszteletben a munkavállaló magánéletét, és ne várja el a 0-24 órás rendelkezésre állást, hacsak nem indokolt vészhelyzet van. A kiégés elleni küzdelem közös érdek.
Az a bizonyos „cool factor”
A fiatalok irtóznak a merev hierarchiától, a tekintélyelvű vezetéstől és a bürokráciától, a lapos szervezeti struktúra, a közvetlen kommunikáció és a „nyitott ajtók” politikája sokkal vonzóbb számukra. Szeretnek csapatban dolgozni, értékelik a jó humort és a laza, de profi légkört. A munkakörnyezet minősége is számít: egy modern, jól felszerelt iroda, jó kávéval és közösségi terekkel, vagy egy tiszta, rendezett konténerváros az építkezésen alapvető igény.
Az építőiparban van egy egyedi cool factor is: az alkotás öröme. Látni, ahogy a semmiből kinő egy épület, amit mi alkottunk, hatalmas büszkeség.
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaHőszivattyú vagy kondenzációs kazán? Melyik a jobb választás a magyar KKV-knak?
-
Zöld Energia7 nap telt el a létrehozás ótaHároméves az energiaválság: a magyar lakosság jelentős része hőszivattyús fűtésre állt át
-
Zöld Közlekedés4 nap telt el a létrehozás ótaMagyarországon is bővült az autópiac: robbanásszerűen nőtt az elektromos és plug-in hibrid értékesítés
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaA Legionella-kockázat, amit sok épület nem vesz komolyan
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás ótaTuristalátványosság lett a velencei delfinből, de a hatóságok óva intenek a közeledéstől
