Zöld Közlekedés
Hollandiában már világít az út
Egyelőre csak kísérleti jelleggel, de már működik Hollandiában olyan út, amely világít, nem kell hozzá külső fényforrás.
Az N329 jelű autópálya 500 méteres szakaszán cserélték le az utcai lámpákat fényelnyelő-világító festésre, amely nappal feltölt, éjjel pedig világít. A Studio Roosegaarde nevű cég 2012 óta kísérletezik a megoldással: rengeteg kormánynál próbálkoztak, mire sikerült valahol a gyakorlatban is kipróbálniuk. Az eddigi beszámolók alapján az út „olyan, mintha egy tündérmesében kanyarognánk”, ami nagyjából össze is foglalja a projektet.
Daan Roosegaarde, az ötletgazda még 2012-ben azt nyilatkozta az Ars Technicának: „Egy napon ültem a kocsimban Hollandiában, és azon csodálkoztam, hogy milliókat költünk ezekre az utakra, de senki nem foglalkozik azzal, hogyan néznek ki, és hogyan viselkednek. Azon gondolkoztam, mi lenne, ha a 66-os út a számítógépem képernyőjére ugrana, és a részünkké vállna”.
A látomásban időjárás-jelölések voltak, például hóvirágok, amik akkor jelennének meg, ha a hőmérséklet elért egy bizonyos fokot. Az N329-esen, Oss közelében ez már részben megvalósult: a sötétben világítanak az útburkolati jelzések, foszforeszkáló anyagot kevertek a festésbe. Az technológiát a Heijmans nevű útépítő céggel együtt fejlesztették ki. A színek úgy fénylenek, mintha radioaktív lenne az út: három zöld csík hasít végig a betonon.
A projektet próbálják minél több helyen megvalósítani, de egyelőre nem sikerült előbbre jutni, nincs több szerződésük. Még arról sem szólnak a hírek, hogy a festés mennyire tűri a kopást. Naplemente után nyolc óráig képes még világítani, de egy kopott csík nem biztos, hogy olyan hatékony megoldás, mint egy lámpa.
forrás: index.hu
Zöld Közlekedés
24 vadonatúj MAN busz kezdi meg szolgálatát a fővárosban
Új MAN autóbuszok állnak forgalomba Budapesten.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Fokozatosan forgalomba állnak csütörtöktől a vadonatúj MAN Lion’s City 12C típusú autóbuszok – írja az alternativenergia.hu. A közlemény szerint a Budapesti Közlekedési Központ által megrendelt és az ArrivaBus által üzemeltetett járművekből összesen 24 kezdi el a munkát a következő napokban; az új buszok többek között a belvárost átszelő 105-ös vonalon szolgálják a fővárosban közlekedők kényelmét. Kifejtették, hogy a MAN Lion’s City 12C buszok 27 kényelmes ülőhellyel és tágas belső térrel rendelkeznek; a háromajtós, alacsonypadlós, légkondicionált járművek a legmodernebb utastájékoztató rendszerrel vannak felszerelve, nagyfelbontású külső LED-kijelzők és belső, színes TFT-monitorok segítik az utazók tájékozódását. A járművek megfelelnek az Euro VIe környezetvédelmi normának, amely az Európai Unió egyik legújabb és legszigorúbb kibocsátási szabványa, azaz jelentősen csökkentik a károsanyag-kibocsátást és a zajterhelést.
Az új buszok teljes hosszban alacsonypadlósak, a második ajtónál rámpával rendelkeznek, és tágas multifunkcionális teret alakítottak ki a kerekesszékkel, vagy babakocsival közlekedők számára. A buszok kommunikálnak a látássérültek közlekedését segítő távirányítókkal, az utastéri jelzőgombokat pedig Braille-írással látták el – tájékoztattak. Közölték azt is, hogy az automata ajtóvezérlés és az infraérzékelők sem hiányoznak a MAN Lion’s City 12C buszokról, amelynek ajtói élvédelmi rendszerrel is rendelkeznek, hogy biztonságosabbá tegyék az utascserét, ennek köszönhetően nem fordulhat elő, hogy bárkit odazárjon az ajtó.
A teljes utasteret kamerarendszer felügyeli a biztonságos utazás érdekében, a beépített utasszámláló szenzorok pedig pontosabb forgalmi adatokat szolgáltatnak. A modern autóbuszok a legújabb közlekedésbiztonsági technológiákkal is felszereltek: holttérfigyelő rendszer, tolatókamera, éberségfigyelő, táblafelismerő és gyalogosvédelmi asszisztens segíti a járművezetők munkáját – áll a közleményben.
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás ótaHárom óra ingyen áram naponta – új energiaprogram indul
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás ótaTöbb mint 2000 önkormányzat csatlakozott az idei tűzifaprogramhoz
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaTartós túlkínálat alakulhat ki, miközben a kereslet növekedése lassul
-
Zöld Energia1 nap telt el a létrehozás ótaHőszivattyú vagy kondenzációs kazán? Melyik a jobb választás a magyar KKV-knak?
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás ótaNagy átalakulások előtt áll az energiaszektor

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés