Zöld Közlekedés
Hollandiában már világít az út

Egyelőre csak kísérleti jelleggel, de már működik Hollandiában olyan út, amely világít, nem kell hozzá külső fényforrás.
Az N329 jelű autópálya 500 méteres szakaszán cserélték le az utcai lámpákat fényelnyelő-világító festésre, amely nappal feltölt, éjjel pedig világít. A Studio Roosegaarde nevű cég 2012 óta kísérletezik a megoldással: rengeteg kormánynál próbálkoztak, mire sikerült valahol a gyakorlatban is kipróbálniuk. Az eddigi beszámolók alapján az út „olyan, mintha egy tündérmesében kanyarognánk”, ami nagyjából össze is foglalja a projektet.
Daan Roosegaarde, az ötletgazda még 2012-ben azt nyilatkozta az Ars Technicának: „Egy napon ültem a kocsimban Hollandiában, és azon csodálkoztam, hogy milliókat költünk ezekre az utakra, de senki nem foglalkozik azzal, hogyan néznek ki, és hogyan viselkednek. Azon gondolkoztam, mi lenne, ha a 66-os út a számítógépem képernyőjére ugrana, és a részünkké vállna”.
A látomásban időjárás-jelölések voltak, például hóvirágok, amik akkor jelennének meg, ha a hőmérséklet elért egy bizonyos fokot. Az N329-esen, Oss közelében ez már részben megvalósult: a sötétben világítanak az útburkolati jelzések, foszforeszkáló anyagot kevertek a festésbe. Az technológiát a Heijmans nevű útépítő céggel együtt fejlesztették ki. A színek úgy fénylenek, mintha radioaktív lenne az út: három zöld csík hasít végig a betonon.
A projektet próbálják minél több helyen megvalósítani, de egyelőre nem sikerült előbbre jutni, nincs több szerződésük. Még arról sem szólnak a hírek, hogy a festés mennyire tűri a kopást. Naplemente után nyolc óráig képes még világítani, de egy kopott csík nem biztos, hogy olyan hatékony megoldás, mint egy lámpa.
forrás: index.hu

Zöld Közlekedés
Befejeződött a tesztüzem – jól vizsgázott a forgalomban az új magyar elektromos midibusz
Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a legújabb magyar elektromos midibusz.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Ez volt az első alkalom, hogy menetrendszerinti járatként közlekedett az új e-busz, a város minden pontján találkozhattak vele az utasok. A GANZ-SOR voltaképpen hazai terepen volt, hiszen a bajai GTKB Kft.-nél magyar mérnökök, régi Ganz-osok fejlesztették ki a jármű szívét, az elektromos hajtást, valamint a szoftverfejlesztési feladatokat is ők látták el. Jól vizsgázott az új hazai elektromos midibusz. A magyar-cseh együttműködésben megvalósult GANZ-SOR EBN8 az eredetileg tervezett három hét helyett öt héten keresztül rótta Baja útjait. A tesztüzem alatt a jármű 5800 kilométert tett meg, nagyjából 8000 utast szállított menetrend szerint. Baján a tömegközlekedés ingyenes, így az utasoknak nem kell jegyet váltaniuk a járatokra. A midibuszt minden járaton és útvonalon kipróbálhatták a közlekedők és az üzemeltető sokrétű tapasztalatokat gyűjthetett.
Ez volt a busz első éles bevetése, valódi személyforgalomban, valódi üzemeltetővel és utasokkal. A midibuszt kipróbálhattuk fagyban, esőben és enyhe tavaszi időben, szűk utcákon és főutakon, erős forgalmú és csendesebb napokon is, vagyis változatos körülmények között zajlott a tesztüzem. Sok információt és hasznos tapasztalatot gyűjtöttünk. A tesztidőszak összességében rendben zajlott le, a busz minden nap dolgozott, nem volt olyan esemény, hogy ki kellett volna állnia a forgalomból – mondta Pencz Rudolf, a járművet gyártó GTKB Kft. ügyvezetője.
A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak a hazai fejlesztésű akkumulátor tesztelésére, amely beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A hatótáv is szépen visszaigazolta az előzetes várakozásokat, a legszigorúbb fagyban is. A busz töltése a gyártó telephelyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezésével történt. Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte tapasztalatait, amelyben az objektív tapasztalatok mellett az autóbuszvezetők szubjektív értékeléseit is bemutatták. Különösen pozitívan emelték ki a busz motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, fényszórói fényerejét. A buszvezetők egyébként kifejezetten kedvelték az új járművet, melyet „Picur”-nak neveztek el. Emellett az utazóközönségtől is csupa pozitív visszajelzés érkezett a járműről.
A tapasztalatok birtokában kisebb finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, majd jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása és a sorozatgyártás elindítása – tette hozzá az ügyvezető.
A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsonypadlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB (Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.), amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus jármű forgalombahelyezése októberben történt meg. A GTKB Kft. végezte az elektromos hajtás kifejlesztését, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. A busz egyetlen feltöltéssel mintegy 270 kilométer megtételére képes.
-
Zöldinfó24 óra telt el a létrehozás óta
Döntést hozott az Alkotmánybíróság a napelemes szaldósok ügyében!
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Inkább a szomszéd, mint a napsütés számít, amikor napelemet telepítünk a tetőnkre
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Úttörő jellegű beruházás lenne a kiskunhalasi geotermikus erőmű megépítése
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Már több mint 400 jelentkező csatlakozna a Vizet a tájba! programba
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Szaharai porvihar hazánk felett – kutatók a jelenségről és a terjedő álhírekről
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés