Kapcsolatfelvétel

Utazás

Hulladékolajjal repült egy Boeing 737-es Sanghajból Pekingbe

Létrehozva:

|

Hulladékolajjal vegyített kerozinnal tette meg útját a kínai Hainan Airlines egyik utasszállító repülőgépe a hétvégén Sanghaj és Peking között – számolt be a környezetvédelmet szolgáló alternatív megoldásról a kínai média.

Az első ízben ilyen üzemanyaggal feltankolt járat 156 utassal és 8 fős személyzettel teljesítette a távot a két nagyváros között. A Hainan a kísérlettel a környezetvédelem iránti elkötelezettségét szeretné demonstrálni, illetve azt bizonyítja, hogy e bioüzemanyagnak a légi közlekedésben is biztonságos a felhasználása – jegyzete meg Pu Ming a legnagyobb kínai magán légitársaság alelnöke, aki maga is az utasok között volt.
A kínai fővárosban sikerrel landolt Boeing 737-es hajtóanyagát a China National Aviation Fuel csoport és a Sinopec, Ázsia legnagyobb olajfinomító és petrolkémiai vállalata biztosította, s a hírek szerint a repülő feltankolásához 50-50 százalékban használtak hagyományos kerozint és úgynevezett “csatornaolajból” készült üzemanyagot.

Ian Thomas a Boeing China elnöke jelentős mérföldkőként értékelte az újítást. Lü Ta-peng, a Sinopec szóvivője pedig cégének “zöld fejlődését” és az alacsony károsanyag-kibocsátást szolgáló tudományos-technikai fejlesztés iránti elkötelezettségét hangsúlyozta. Kínában az elmúlt években bűnözői csoportok sora bukott le amiatt, hogy az éttermekből begyűjtött, rákkeltő, újrahasznosításra szánt főzőolajat, úgynevezett csatornaolajat hoztak forgalomba és igen súlyos ítéletek is születtek ezekben az ügyekben. A Hainan megoldásával két legyet kíván ütni egy csapásra, vagyis megoldást kínál a használt olaj bioüzemanyagként történő felhasználására, másrészt – elvben – legális csatornába terelheti e hulladékolaj felhasználását.

A szakértők szerint a bioüzemanyagokkal – akár növényekből, például algából, kukoricából, akár használt étolajból előállítottakról van szó – a károsanyag-kibocsátás 50-80 százalékkal is csökkenthető a kőolajszármazékokhoz képest. Kínának, illetve a kínaiaknak sajtójelentések szerint a következő 20 évben több mint 6 ezer új repülőgépre lesz szüksége, s ezért a pekingi kormány komoly alternatívaként tekint a bioüzemanyagokra.

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Utazás

Fenntartható utazás: a szándék megvan, a cselekvés még várat magára

A Holiday Barometer szerint a környezettudatos szándékok ellenére a legtöbb utazó még mindig magas kibocsátású közlekedési módot választ.

Létrehozva:

|

Szerző:

Bár egyre több turista vallja magát környezettudatosnak, utazási szokásaikban ez kevésbé tükröződik – derül ki az Europ Assistance, a közelmúltban készült, 23 országra kiterjedő nemzetközi felméréséből (Holiday Barometer). A kutatás szerint az utazók többsége támogatná a fenntartható gyakorlatokat, a nyaralások tervezésekor a környezetvédelmi szempontok mégis háttérbe szorulnak. A magas szén-dioxid-kibocsátással járó autóhasználat és a repülés továbbra is dominál, a légi utazások aránya pedig elérte a négyéves csúcsot: az európaiak fele repülőgéppel utazik. Az utazók elsősorban a természeti katasztrófák sújtotta helyszínek elkerülésére törekednek, saját ökológiai lábnyomuk csökkentése kevésbé jellemző szempont. A nyaralási trendeket vizsgáló Holiday Barometer 24. kiadása szerint, bár az emberek egyre tudatosabbak a környezeti kérdésekben, ennek ellenére az utazások tervezésekor ritkán veszik figyelembe a környezetvédelmi szempontokat. A turisták nagy része azt állítja, hogy támogatná a fenntartható utazási gyakorlatokat. Az összes régiót figyelembevéve legalább 80 százalékuk előnyben részesítené a helyi gazdaságokat, és kétharmaduk alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású közlekedési módokat, vagy közelebbi úti célokat választana az ökológiai lábnyom csökkentése érdekében. Az európia utazók közül tízből nyolcan kerülnék a társadalmilag felelőtlen, vagy a helyi kultúrát, környezetet és állatvilágot nem tisztelő tevékenységeket. Több mint 70 százalékuk szezonon kívül is szívesen utazna, és akár buszokat, vonatokat vagy más helyi tömegközlekedési eszközöket is választana az autók vagy taxik helyett.

A kutatás ugyanakkor rámutat arra, hogy a környezetvédelmi kérdések tekintetében jelentős eltérés van az utazók szándékai és valós cselekedetei között. Bár sokan kifejezik jó szándékukat és hajlandóságukat a fenntartható utazási gyakorlatok iránt, a valóságban ez gyakran nem valósul meg. A környezettudatos elképzelések ellenére a legnépszerűbb közlekedési módok továbbra is nagy szén-dioxid-kibocsátással járnak. A repülőgépek használata ugrásszerű növekedést mutat, Európában (50%) és Észak-Amerikában (52%) az utazók fele a légi közlekedést választja. Emellett, bár egyre kevesebben utaznak autóval, az európaiak 48 százaléka, az észak-amerikaiak 47 százaléka még mindig gépjárművel indul útnak. A vonat népszerűsége is emelkedett az elmúlt évekhez képest, az európai turisták több mint ötöde (22%), az észak-amerikaiak 15 százaléka vasúttal közelítette meg a célállomást, de ez még mindig elmarad a repülés és az autóhasználat arányától.

A Holiday Barometer szerint a közlekedési eszköz kiválasztásánál a környezetvédelem háttérbe szorul, az európai utazók csupán tizede tartja ezt igazán fontos tényezőnek. Ezzel szemben a kényelem a fő szempont, Európában az utazók 57 százaléka, Észak-Ázsiában 61 százalékuk elsősorban ezért választ egy adott közlekedési módot.

Advertisement

A klímával kapcsolatos aggodalmak ugyanakkor növekednek. Az európaiak közül tízből négyen tartanak az utazás során bekövetkező természeti katasztrófától – ez közel kétszerese a 2022-es adatnak. A turisták tehát inkább a természeti jellegű katasztrófák elkerülésére koncentrálnak, mint a saját ökológiai lábnyomuk csökkentésére.

A magyar turisták is szívesen utaznak autóval

Advertisement

A hazai Europ Assistance 2025 májusában elkészült, átfogó hazai kutatása rámutat arra, hogy a magyarok körében népszerűek az autós utazások: a háztartások háromnegyedének van saját gépjárműve, mellyel harmaduk külföldi útra is elindul. Az autósok közel 60 százaléka tesz meg legalább negyedévente 100 km-nél hosszabb utakat Magyarországon belül, külföldi útra évente 37 százalékuk indul el.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák