Zöldinfó
Itt a napelem, amely vasúti sínekre telepíthető
A Franciaországban kifejlesztett megoldást használaton kívüli vasútvonalakon alkalmazzák.
Napelem, akár 3 millió Ft vissza nem térítendő támogatással a Vidéki Otthonfelújítási Program keretében. Kalkuláljon itt. (x)
Az SNCF francia vasútkezelő jelentős földterületeket kínál felszíni fotovoltaikus rendszerek számára, a programban több mint 113 800 hektárnyi terület áll rendelkezésre a napenergia hasznosítására – számol be a PV Magazine. A cég leányvállalata, az AREP a nem üzemelő vasútvonalak napelemes potenciáljának kiaknázása érdekében kifejlesztett egy konténer alapú, napelemekkel párosítható akkumulátort, amelyet a síneken lehet elhelyezni és szükség szerint áttelepíteni. A Solveig projekt, amelynek célja a megoldás tesztelése, január 17-én telepítette a nyolc napelemből álló prototípust az Achères-i Műszaki Központban. A létesítményben hat hónapig tartó tesztelésnek vetik alá a rendszer. A prototípus szabványosított ISO-konténereket használ a panelek, az inverterek és a tárolóelemek vasúti telephelyekre történő szállítására, akár közúton, akár vasúton. „Kifejlesztettünk egy rendszert a napelemes panelek ISO-konténerek segítségével történő szállítására, valamint egy logisztikai megoldást a vasúti sínekre történő telepítésükhöz, ami megkönnyíti a panelek telepítését, illetve a telepítés megfordíthatóságát” – nyilatkozta Alistair Lenczner, az AREP innovációs igazgatója. Az AREP teleszkópos kart használ a panelek kirakodásához, amelyeket aztán a sínekre rögzítenek, hogy megakadályozzák a szélnek való kitettséget.
Az ideiglenes telepítés nem igényel alapozást vagy építési munkálatokat, az integrált napelemes és tárolórendszer pedig moduláris. A következő lépések során a rendszer optimalizálására összpontosítanak majd a nagyobb hatékonyság és költséghatékonyság érdekében. Jelenleg a megoldás az SNCF-en belüli energiafelhasználást és a helyi fogyasztást szolgálja ki, de már folynak azok a vizsgálatok, amelyek a szélesebb körű terjesztésre vonatkozva mérik a piaci igényeket. Lenczner szerint a megoldás exportálható Európa-szerte és a világ más pontjaira, mivel szabványosított, konténer alapú kialakítása alkalmazkodik a logisztikai korlátokhoz.
Kép: SNCF/AREP, Yann Audic
Zöldinfó
Az űr küszöbén: hogyan készülünk a Föld utáni életre
Kié lesz az űr? Erre a kérdésre keresi a választ az MVM Future Talks 2025-ös dokumentumfilmje.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A hatodik MVM Future Talks évad nagykövete, Puskás-Dallos Peti Krakkótól Tokióig utazott, hogy szakértőkkel beszélgetve kiderítse, mi vár az emberiségre, miután megveti a lábát az űrben. Űrközgazdászok, geológus, jogász és tudósok is megszólaltak arról, mik most a rövid távú célok és lehetőségek, és hogy milyen jövő vár ránk, ha nagy számban lépjük át a Föld határát. Jelenleg nemzetközi projektek keretében dolgoznak szakértők azon, hogy az űrbe költözés ne csak sci-fi történetekben legyen lehetséges, ám ha már könnyedén tudunk embert küldeni a Holdra, netán sikerül biztosítani a marsi élet feltételeit, felmerül majd a kérdés: ki akar úr lenni az űrben? – teszi fel a kérdést az alternativenergia.hu. A földi gazdasági, politikai versengés a Kármán-vonalon túl is folytatódik majd? Puskás-Dallos Peti ellátogatott a japán Ispace magán űrvállalathoz, ahol a Föld és Hold közötti fenntartható gazdasági rendszer kiépítésén dolgoznak, először nyersanyagok után kutatnak, majd az állandó emberi jelenlét lehetőségét szeretnék megteremteni. Szó esik arról, hogy 15 éven belül már 1000 ember dolgozhat a Holdon, és hogy a víz nem csak az életben maradásunk, de a közlekedésünk kulcsa is. Peti meglátogatta a Tohoku Egyetemet is, ahol égitesteket kutató robotokkal foglalkoznak, valamint a JAXA űrügynökséget is, ahol aszteroidákat elemeznek.
Ezt követően a nagykövet Krakkó felé vette az irányt, ahol Európa legnagyobb holdjáró versenyét szervezték meg épp. Ezen részt vett az egyik fontos magyar űrkutatási vállalat, a Puli Space Technologies alapítója, Pacher Tibor is, aki mesélt a hazai fejlesztésű „vízszimatolóról”. A videóban megszólal továbbá egy űrközgazdász és egy geológus, akik arról beszélnek, milyen értékes nyersanyagokat hozhatunk haza a Holdról, és hogyan lesz ebből üzlet, egy jogász, aki rávilágít az űrjog hiányosságaira, és egy gazdasági tanácsadó cég igazgatója is, akinek már az űrbányászattal kapcsolatban is kell tanácsot adnia.
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaItt az új akkumulátor-generáció: leválthatják a lítiumot egy új anyagra
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaMegérkeztek az új Citarók: modernebb és kényelmesebb buszok járnak a fővárosban
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaA Skoda 2026-ban új, teljesen elektromos SUV-modellel bővíti kínálatát
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaRekordmennyiségű áramot töltöttek a magyar elektromos autósok
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás ótaEnergetikai korszerűsítés: már több ezer család részesült támogatásban országszerte
