Zöld Közlekedés
Külföldre elektromos autóval – ez is lehetséges, csak tervezzünk előre
Napi 70-100 kilométer, legtöbben ennyit használják a hétköznapokon a villanyautóikat: iskolába és edzésre vinni a gyerekeket, bevásárolni, munkahelyre menni, ezek a szokásos útvonalak.
Pedig a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint egy kis tervezéssel, előre gondolkodással elektromos autóval neki lehet vágni a nagyvilágnak is – hiszen a nyár hosszabb utakra, távoli országokba vonz. Rövid átgondolást igényel, ha elektromos autóval vágunk bele egy hosszabb utazásba, mivel ismernünk kell a jármű hatótávolságát és a töltőállomások hálózatát – ez utóbbiban segítenek az alkalmazások is. (Ha az autónk fogyasztását is ismerjük, akkor még pontosabban tudunk tervezni.) Minél északabbra utazunk elektromos járművünkkel, annál sűrűbb a töltőállomások hálózata: Norvégia és Hollandia jár az élen, ugyanis ezek az országok célul tűzték ki, hogy két töltőállomás között 120 km-nél nem lehet nagyobb a távolság. Svájcban sem valószínű, hogy töltés nélkül maradunk: az 1600 km hosszú “Grand Tour of Switzerland” túraútvonal elektromos autóval teljes hosszában bejárható. A déli országokban már nem ilyen kedvező a helyzet, ott bizony mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre.
Magyarországon 2021 végén 1880 darab nyilvános, engedélyköteles tevékenység keretében üzemeltetett töltőberendezés volt üzemben, ennek harmada Budapesten található – ez 33,6 százalékos bővülést jelent a megelőző évhez képest. Itthon a töltőpontok legnagyobb része autópályák, főutak mentén van, a Balaton térsége kimondottan jól ellátottnak tekinthető.
Milyen alkalmazások/térképek segítenek az utazástervezésben?
A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint jó kiindulási pont lehet a plugshare.com weboldal és alkalmazás tájékozódásképpen. Itt töltést indítani ugyan nem lehet, de naprakész információkkal szolgálnak az oldalon, ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban. A Mobiliti applikációja itthon az egyik legelterjedtebb, amelyben jól lehet keresni, valamint több más szolgáltató berendezéseit is lehet látni, hasonlóan az drivE.ON applikációhoz. Arra érdemes figyelni, hogy egy-egy szolgáltató appjában a többi szolgáltató töltőivel kapcsolatos információk nem mindig naprakészek. A töltés indításához előzetes regisztráció és a bankkártya adatok megadása szükséges.
A legtöbb applikációban előzetes helyfoglalás ugyan nem lehetséges, de az adott pillanatban a foglaltságot nyomon lehet követni. (Ugyanakkor több „kisebb” szolgáltatónál is lehet időpontot foglalni, illetve akár más szolgáltató RFID kártyáját használni egy regisztráció után. (Pl: Optimum Way)
Ha regisztráltunk egy szolgáltató hálózatába, akkor az RFID kártya segítségével elkerülhetjük a mobil lefedettségből és a szolgáltató applikáció hibájából adódó problémákat.
Hogyan töltsünk útközben?
Alapszabályként ahogy mindig, most is törekedjünk arra, hogy 20 százalék alá ne essen a töltöttség, és 80 százaléknál jobban ne töltsük fel – de ne kockáztassunk, nem a világ vége, ha egyszer-egyszer 100 százalékra töltjük az autónkat, inkább menjünk biztosra, minthogy bajba kerüljünk.
Mennyi ideig tart a töltés?
A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint a tervezés során fontos szempont, hogy mennyi ideig is tart maga a töltés, mennyi időre kell megállnunk útközben, hiszen nyilván kényelmesebb ekkor az igényeinkhez igazítani a töltés idejét: a villámtöltés (egyenáramú vagy DC töltés) percekben mérhető, általában 20-60 percig tart az akku mérettől és a töltöttségtől függően, ez egy kávészünet ideje alatt menetkésszé teszi az autót, de egy nagyon rövid megállás során is betölthetünk a töltő teljesítményétől függően több 100 km megtételére alkalmas energiát. Ha a gyorstöltést (váltakozó áramú vagy AC töltés) választjuk, akkor akár egy városnézés ebéddel is beiktatható az utazásba, hiszen ez akár több órát is igénybe vehet. A pár éve még megszokott ingyenes töltés már nem jellemző, elvétve találni ilyen helyeket, és ott sorbanállásra lehet számítani.
Fontos tudni, hogy a villámtöltéshez nem kell kábellel készülni, mert ez minden esetben ott van a töltőberendezésen, ám azt tudnunk kell, hogy autónk milyen szabvány szerint tölthető: európai CCS csatlakozó kötelező jelleggel minden DC töltőn ott kell legyen, emellett a legtöbb töltőnél az ázsiai CHAdeMO sem hiányzik, hiszen sok népszerű villanyautót csak így lehet tölteni. Persze villámtöltőből kevés van, hozzávetőlegesen az összes töltő 5-10 százaléka. Célszerű tehát a töltés miatti megállókat beiktatni a napi programba és ezt az időt kihasználni.
Fontos információ, hogy van olyan szálláskereső oldal, ahol már létezik a töltő, mint szűrési feltétel, így ha odaértünk az úti célunkhoz, akkor már nem kell töltőt keresni a közelben. Persze nem árt előre tisztázni, hogy mit ért a szállás töltési lehetőségen: egy konnektort vagy valóban egy töltőállomást. Azért mindenki vigye magával a konnektoros mobil töltőt, nehogy meglepetés érjen minket. Egyébként jó követni azt a gyakorlatot, hogy amikor megállunk valahol és lehetőségünk van rá töltsünk az autóba plusz energiát.
Kell-e várni a töltőre?
A villámtöltőknél általában mindenki gyorsan végez, ráadásul az „ottfelejtett” autóért sokszor percdíjat is kell fizetni, de a gyorstöltőn sajnos sok esetben otthagyják az autókat és akkor várhatunk, amíg visszaér a tulajdonos.
Mekkora a fogyasztás egy hosszabb nyári úton?
Autópályán, klímával, több utassal és csomaggal megrakodva természetesen magasabb fogyasztással kell számolni a villanyautók esetében is, ráadásul nem árt tudni, hogy ez a fogyasztásnövekmény nagyobb, mint a hagyományos autók esetében. Sokan nem tudják, hogy a hűtés akár 20 százalékkal is csökkenheti a hatótávot, így amennyiben lehetséges, érdemes az autót előre, még a töltés ideje alatt lehűteni a kívánt hőmérsékletre. Így nem az akkuban tárolt energiával kell hűteni és nagyobb hatótáv érhető el. Ha odafigyelünk és az utazástervezés során figyelembe vesszük a magasabb fogyasztást, ha használjuk a szükségek appokat, akkor egy igazán környezettudatos nyaralásban lehet részünk, ahol olyan dolgokat is észrevehetünk, amit hagyományos üzemelésű autóval nem biztos: hiszen a töltés közben kisvárosokat, eldugott strandokat és kirándulóhelyszíneket fedezhetünk fel.
Zöld Közlekedés
Hatótáv, ár, töltés: ezek döntik el az elektromos autók jövőjét a fiataloknál
Sok a korlátozó tényező, de vennének elektromos autót a magyar fiatalok.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A Magyar Elektromobilitási és Technológai Egyesület saját közvéleménykutatást végzett a 18-35 éves lakosság körében az elektromos autózással kapcsolatos általános vélekedésre vonatkozóan – ismertette az alternativenergia.hu. Az online kérdőív egyértelmű eredményeket mutat. Továbbra is sok a korlátozó tényező, de vennének elektromos autót a magyar fiatalok.
A válaszadók 80 százalékának van jogosítványa, illetve a jogosítvánnyal rendelkezők 90 százaléka jelenleg használ valamilyen autót a családon belül. A mindennapi ingázásban az autó kiemelt szerepet játszik, gyakran más közlekedési módokkal (tömegközlekedés, e-roller, kerékpár) kombinálva. Az éves futásteljesítmény jelentős részben 10. 000 km alatt realizálódik a hétköznapi átlagos napi távolság pedig leggyakrabban 25-50 km közé esik. A válaszadók szerint közel 90 százaléka tudja, mi a különbség a meghajtásmódok között (tisztán elektromos, plug-in hibrid, hibrid). A válaszadók 70 százaléka tájékozottnak érzi magát az elektromos autókat illetően, közel 20% rendszeresen követi az elektromos autózással kapcsolatos híreket. Az elektromos autók előnyei között a válaszadók jellemzően a környezetbarát működést, az alacsonyabb fenntartási költségeket, a csendes működését, az innovatív technológiai megoldásokat, adókedvezményeket, ingyenes parkolást, otthoni töltés kényelmét emelték ki. Sokak számára vonzó, hogy az elektromos autók lokálisan nem bocsátanak ki káros anyagokat, illetve a jövő közlekedésének kulcselemeként tekintenek rájuk.
A hátrányok oldalán ugyanakkor markánsan jelenik meg néhány korlátozó tényező. A legfontosabb a magas beszerzési ár, amelyet szinte minden válaszadó problémaként jelölt meg. Emellett gyakoriak a korlátozott hatótávval, a kevés töltőállomással, a hosszú töltési idővel és az akkumulátor élettartamával kapcsolatos aggályok. Továbbá olyan tévhitek is tartják még mindig magukat, mint a néhány évenkénti meghajtó akkumulátorcsere, az e-autók gyakori kigyulladása vagy az elektromágneses sugárzásveszély. A kitöltők 36%-a 301-400 km, 27%-a 401-600 km, további 37%-a pedig 600 km feletti hatótávot tartaná ideálisnak. A válaszadók 80 százaléka 5 éven belül szeretne elektromos autót vásárolni. 73% az árhoz köti a vásárlást (“olcsóbb lenne”, “lejjebb mennének az árak”, “ha lenne rá pénzem”), de jelentős részük a hatótáv növekedését, a töltőinfrastruktúra javulását, az állami támogatások elérhetőségét és a használtpiaci kínálat javulását is feltételként jelölte meg. A válaszadók 60 százaléka az európai és a kínai autók között nem lát egyértelmű, markáns minőségi különbséget. A következő vásárlásnál már 80% fontolóra venné a kínai e-autók vásárlását. A hagyományos belsőégésű motorral szerelt új autók 2035 utáni EU-s értékesítési tilalma tekintetében elmondható, hogy a válaszadók fele nem ért egyet a szabályozással, 30% támogatja azt, míg 20% nem tudja megítélni.
A kutatási eredmények alapján a képlet egyértelmű, az elektromos autókkal kapcsolatos korlátok és a tévhitek lebontása kizárólag edukáción keresztül valósulhat. Ennek érdekében a vállalati, állami és a civil szerepvállalás nélkülözhetetlen, az érintettek hatékony és eredményes együttműködése a kulcstényező. Civil szervezetünk egyik fő küldetése ezen tévhitek lebontása, illetve ezen keresztül a hazai elektromobilitás térnyerésének elősegítése. További részletek a civil szerveztünk honlapján elérhetőek.
-
Zöld Közlekedés6 nap telt el a létrehozás ótaElektromos járművek: most éri meg igazán váltani
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaEnergiatárolás: ki pályázhat a 2,5 milliós állami támogatásra?
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás ótaFöld alá kerültek a kábelek: időjárásállóbbá vált a helyi villamosenergia-hálózat
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaVízre hangolt jövő: Debrecen átfogó fejlesztésekkel válaszol a klímaváltozás kihívásaira
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás ótaAz EKR akár 150 ezer lakóingatlan korszerűsítését teszi lehetővé 2027-ig
