Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

MEKH: felgyorsítja a dekarbonizációs folyamatokat az energiaválság

Rövid távon ugyan komoly problémákat okoz az energiaválság, de hosszabb távon felgyorsítja a diverzifikációs folyamatokat, az alternatív energiaforrások kutatását és felhasználását, csökkenti a keresletet, ösztönzi az energiahatékony beruházásokat, növelheti az energiabiztonságot a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnöke szerint.

Létrehozva:

|

Az MTI-hez kedden eljuttatott közleményben Horváth Péter János felidézi: az Európai Unió célja 2050-re a teljes klímasemlegesség elérése, azonban ellátásbiztonsági szempontból állandó kockázat, hogy szénhidrogén-tartalékok hiányában az EU az energiaátmenet során mindenképpen importra szorul. Ráadásul az unió energiafüggősége az elmúlt húsz évben nem csökkent, sőt nőtt, ma csaknem 60 százalék – tette hozzá a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnöke. Kiemelte azt is, az energiaválság rávilágított, mennyire sérülékeny az unió energiaellátása, a szénhidrogének esetében például egy beszállító, Oroszország magas dominanciája jellemző. Magyarország energiafogyasztása 2014 óta 15 százalékkal nőtt, és bár klímaszempontból sokat javult az energiamix, az importfüggőség még mindig magas, 50-70 százalék között mozog – hangsúlyozta a MEKH elnöke a közleményben. Magyarország emiatt a nagyon sérülékeny országok közé tartozik, és ezt fokozza, hogy a kőolaj és a földgáz kizárólag orosz forrásból származik. Az energiaimport-kiadások GDP-hez viszonyított értéke, amely 2021-ig 2-7 százalék közötti sávban mozgott, 2022-ben várhatóan a 10 százalékot meghaladja – jegyezte meg.

Az ország földgázkitettsége a lakossági fűtésnél a legmagasabb (50 százalék), ezen a területen azonban jelentős az energiamegtakarítási potenciál is, amit az energiafelhasználás tudatos mérséklésével, az energiahatékonyság növelésével, és a megújulók használatának ösztönzésével lehet kiaknázni – hangsúlyozta. A MEKH elnöke a közleményben kiemelte, hogy az ipari szektor energiahatékonyságának növelése a versenyképesség szempontjából is kulcsfontosságú, előnybe kerül, aki kevesebb energiából állít elő egységnyi GDP-t. A hatékonyságnövelés egyik fontos eszköze az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer újbóli élesítése, valamint az EKR-megtakarítások tőzsdei kereskedelmének bevezetése, ami nagyobb teret kínál mindazoknak, akik energiahatékony beruházásokban gondolkodnak. A lakossági és az ipari szektor számára pedig a jelenleginél erősebb energetikai szakértői háttér kialakítására van szükség – húzta alá. Hangsúlyozta, hogy Paks I. élettartamát a lehető leghosszabb ideig meg kell hosszabbítani, Paks II. megépítése pedig nélkülözhetetlen az ellátásbiztonság szempontjából. A rendszernek 2-3 új földgáztüzelésű csúcserőműre is szüksége lenne, hiszen az újraiparosításnak köszönhetően 2030-ra a hazai csúcsigény a mostani 7000 megawattról várhatóan 10 000 megawatt fölé nő – jegyezte meg.

A MEKH elnöke kiemelte azt is, hogy nagy szükség van a nem szabályozható naperőművekre, azonban a megújulók integrációjához fokozni kell a rendszer rugalmasságát, legyen szó akár villamosenergia-tárolásról, akár aggregátorokról vagy más piaci megoldásokról.

Advertisement

 

mti

Advertisement

 

Advertisement

Zöldinfó

Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál

10 új kukásautó állt szolgálatba Tiszafüreden és térségében.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. átfogó fejlesztési programot indított a hazai hulladékszállítás modernizálására, a következő években mintegy ezer új hulladékszállító járművel bővíti flottáját, az idén több mint száz jármű kerül a regionális szolgáltatókhoz, ennek részeként Tiszafüred és térségének 10 új kukásautót adtak át, amelyeket hétfőn mutattak be – közölte az alternativenergia.hu. A közleményben hangsúlyozták, a MOHU Zrt. országos járműparkjának bővítése, korszerűsítése jelentős lépés egy tisztább, fenntarthatóbb jövő felé. A tiszafüredi térség hulladékkezelését végző NHSZ Tisza Nonprofit Kft. flottájában a közelmúltban tíz darab új, Mercedes gyártmányú kukásautó állt szolgálatba. Az új kukásautók mind EURO 6E környezetvédelmi besorolású, csökkentett károsanyag-kibocsátású Mercedes modellek, a járművek holttérfigyelővel, kamerarendszerrel, biztonsági lassítóval vannak felszerelve, a dolgozók munkáját klimatizált, tágas és kényelmes utastérrel támogatják – ismertették a közleményben.

Belkó Roland, az NHSZ Tisza Kft. ügyvezetője a közleményben kiemelte, átlagosan 20 éves járműállományt válthattak le most, a modern járművek pedig nemcsak biztonságosabbak, de üzemeltetésük gazdaságosabb és hatékonyabb. Runtág Tivadar, a MOHU Zrt. operatív igazgatója a közleményben hangsúlyozta, a vállalat országos szinten folytatja a flotta megújítását, a tiszafüredi, egymilliárd forintot is meghaladó fejlesztés ennek a programnak a része. A hulladékgazdálkodás megújításának egyik kulcsa a fiatal, korszerű géppark, amely elengedhetetlen a hatékonyság és a fenntarthatóság szempontjából – fűzte hozzá az operatív igazgató. Ujvári Imre, Tiszafüred polgármestere a közleményben rámutatott arra, hogy a Tisza-tó fővárosaként városuk elkötelezett a fenntarthatóság és a környezetvédelem mellett. Ezért különösen fontos számukra, hogy a MOHU Zrt. és az NHSZ Tisza Zrt. együttműködésével most új kukásautók állhattak szolgálatba a térségben.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák