Kapcsolatfelvétel

Öko Fashion

Milyen hatással van a farmerod a bolygónkra?

Létrehozva:

|

Hogyan legyünk részesei a fenntartható, öko divatforradalomnak?

Manapság mindenki visel farmert – erős kifejezés, de ez az igazság. Szinte minden embernek van egy pár farmernadrágja, amelyet rendszeresen visel. Nem mellesleg a kereslet a divatos és olcsó farmerokra sosem volt magasabb. Azonban tisztában vagyunk-e a ‘fast fashion’, azaz a gyors divattermékek vásárlásával járó következményekkel? És mit tehetsz te, mint vásárló, hogy változzon a mai helyzet?

A pamutipar az egyik legnagyobb a világon, évente mintegy 23.000 tonnát gyártanak és dolgoznak fel. A gyapot, amelyből a pamut készül, egy nagyon szomjas és nehezen termelhető növény, ezért rengeteg gazda rovarirtókat és vegyi anyagokat használ, hogy erősítse a termést. Emiatt a gyapottermelés manapság a világ leginkább vízpazarló és szennyező iparága.

Sajnos a listának még nincs vége. Ahhoz, hogy a nyers pamutot farmerszövetté alakítsák, majd ebből farmernadrág legyen, rengeteg folyamaton kell keresztülmenni. Először is a fonalat indigó (klasszikus farmerkék) festékkel kell színezni, amely a víz és vegyi anyagok felhasználása miatt rendkívül károsítja a környezetet.

Ha a designer egy különleges megjelenést vagy mintát szeretne a farmeren, például kőmosottat, fehérítettet vagy más részletet, ezt a legtöbb esetben környezetromboló módszerekkel lehet elérni. Ezek közül a fehérítő folyamat a legveszélyesebb, mert nemcsak sok vizet használ, hanem a vegyi anyagokkal érintkező dolgozók számára is egészségügyi károsodással járhat.

Mégis hogyan változtathatunk ezen? A fogyasztókon hatalmas a felelősség. Van lehetőségünk megkövetelni, hogy a világszerte működő ruházati vállalatok próbáljanak jobban teljesíteni és tenni a jövőnkért és környezetünkért. Napi szinten látunk új technológiákat, amelyek jelentősen javítják a procedúrát. A gyapottermelő gazdákat meg kell ismertetnünk a túlöntözés és a peszticidek következményeivel, illetve jobb vetőmag-alternatívákat és különböző növényvédő módszereket kell biztosítanunk számukra. Ezzel egy hosszú folyamatot indítunk el, amely lassan megváltoztathatja a gyapottermelést a világon.

Ami a farmergyártást illeti, számos innovatív ötlet jelenik meg, mint például a természetes festékek és a lézertechnológia, amelyek alternatívaként szolgálnak a korábbi módszerekre. Ezekkel az eljárásokkal a vállalatok biztonságosabbá tudják tenni a gyártást az alkalmazottaik és a környezet számára.

Tájékoztatónk egyértelmű áttekintést ad a farmer létrehozásának folyamatáról, valamint javaslatokat arra, hogyan változtassuk meg fogyasztói szokásainkat egy fenntarthatóbb farmer- és divatipar érdekében. Mindig ellenőrizd az anyagokat: keress organikus pamutot, újrahasznosítható vagy megújuló anyagokat a címkéken

A Rankabrand honlapon megtalálod a legfenntarthatóbb farmermárkák listáját
Vásárolj helyi üzletekben: a boltok közelében gyártott ruhák kevesebb szén-dioxidot használnak fel a szállítás során
Mosd a farmerod a lehető legkevesebbszer!
Ne dobd ki, ha hibás: adományozd el vagy alakítsd át! A teljes infografika áttekintéséhez kattints az alábbi linkre: Fenntartható divat

 

Öko Fashion

Hazai divattervező és sztárfotós is beállt a természetvédelem mögé

Létrehozva:

|

Szerző:

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak.

Ki egy civil szervezetet támogat, ki a követői körében hívja fel rá a figyelmet, ki pedig a saját életében és a munkája során figyel oda a fenntarthatóságra. Herczeg Zoltán divattervező, designer és a Capa-nagydíjas Szombat Éva fotós sem tett másként – mindketten a saját szakmájukon belül járultak hozzá ehhez a mindannyiunk számára fontos ügyhöz, támogatva a WWF Magyarország természetvédelmi tevékenységét és azt, hogy általuk még többen hozzátegyék a sajátjukat.

A természetvédelem és a fenntarthatóság már rég nem elvont, nehezen érthető fogalmak, hiszen ma már mindenhol arra hívják fel a figyelmünket, hogy magánemberként is mennyit tehetünk bolygónk megóvása érdekében, és milyen fontos, hogy ki-ki a maga módján támogassa természeti kincseink védelmét. A természetvédelmi civil szervezetek pedig mindent megtesznek azért, hogy ellássák a legsürgetőbb szakmai feladatokat: a WWF Magyarország már több mint 30 éve dolgozik a hazai folyókért és vizesélőhelyekért, a természetes erdőkért, a nagyragadozók megóvásáért és a klímavédelemért. Viszont ami nem változott, az az, hogy ezeknek a szervezeteknek szükségük van az emberek támogatására, hiszen csak így tudják fenntartani tevékenységüket, és csak együtt, összefogva lehet sikereket elérni.

Ehhez az ügyhöz csatlakozott most Herczeg Zoltán divattervező, designer és Szombat Éva, a 2021-es Robert Capa Magyar Fotográfiai Nagydíjával elismert fotós, akik két különböző projektben értékes munkájukkal járultak hozzá a hazai természetvédelemhez.

A WWF Magyarország a koronavírus-járvány kezdetekor leállította az utcai adománygyűjtést, most viszont friss arculattal, lelkes adománygyűjtőkkel indította újra ezt a tevékenységét. Az új arculat fő eleme a FUNdraiser csapat által viselt pólók és dzsekik, melyeket maga Herczeg Zoltán tervezett az ikonikus pandalogó fekete-fehér színeivel játszva fiatalos, mégis a WWF-re jellemző stílusban. Az OEKO-TEX(R) Standard 100 minősítéssel rendelkező, környezetbarát anyagból készült ruhadarabokat viselő utcai adománygyűjtőkkel egyre több helyen lehet találkozni Budapest csomópontjain.

“Azért álltam be a WWF mellé, mert szent meggyőződésem, hogy az egészséges, tiszta ember csak az egészséges, tiszta Földön lehet harmonikus és boldog, tehát teljes. Napjainkra ennek megóvása lett a legégetőbb kihívása a történelemnek, korunk emberiségének. Olyannyira támogatok minden egyes ezzel kapcsolatos erőfeszítést, hogy várhatóan egész további életemet és munkásságomat, hivatásomat is ennek a szent célnak a szolgálatába állítom” – mondta Herczeg Zoltán az együttműködésről.

Szombat Éva pedig a WWF Tagság program izgalmas és színes kampányát fotózta a civil szervezet számára, melynek mottója: “A természet pótolhatatlan”. A képeken papírállatok jelennek meg egy erdő képe előtt, ami színes, mozgalmas és trendi, de látszik, hogy nem az “igazi” természet. A fotókon azokat a szintén környezetbarát, ám színes pandás pólókat viselik büszkén a WWF önkéntesei, amelyeket a WWF Tagként újonnan belépő rendszeres havi támogatók kapnak most limitált számban. A kis összegű, rendszeres adományozás ugyanis egy civil szervezet életében a működés egyik legfontosabb és nélkülözhetetlen forrása, ezt szeretné meghálálni a WWF Magyarország az új támogatóknak, és e mögé állt be a híres fotós is.

“Egyre nagyobb kihívás megszólítani az embereket, ugyanakkor az elkötelezett adományozók támogatása elengedhetetlen hazai természeti kincseink megóvásához. Éppen ezért nagyon fontosnak tartom, hogy ilyen neves művészek is a jó ügy mellé álltak. Segítségükkel még több emberhez eljut ez a fontos üzenet, hiszen a jövőnkért folytatott munka csak együtt lehetséges” – mondta Tar Emese, a WWF egyéni adománygyűjtési menedzsere.

A divattervező és a fotós tehát ezen a módon is kifejezte elkötelezettségét a természeti értékek megóvása iránt, adományozóként pedig – történjen az utcai adománygyűjtőkön keresztül vagy online formában – mindenkinek azt üzenhetjük, hogy civil szervezetet támogatni és a bolygó védelme mellett kiállni menő.

Tovább olvasom

Öko Fashion

A vízből kihalászott műanyagot használt fel az O’Neill legújabb kollekciójához

Létrehozva:

|

Szerző:

A népszerű szörf és ruházati márka olyan kollekciót készített, amely 86%-ban újrahasznosított műanyagokból gyártott darabokból áll.

Az O’Neill Blue elnevezésű óceánmentő misszió célja, hogy felhívja a figyelmet az óceán szennyezettségére. A márka Jack O’Neill szörfös nevéhez fűződik, aki 1996-ban álmodta meg a Tenger Odüsszeia edukációs misszióját, hogy felvilágosítsa a diákokat a tengerrel és a környezettel való szoros kapcsolat fenntartásának fontosságáról. A márka azóta is kiemelt figyelmet fordít a témára, most éppen ezzel a különleges kollekcióval. Az újrahasznosított ruhákat bionikus, azaz tengerparti műanyag hulladékból készült szállal varrják.

A márka újrahasznosított PET-palackokból készült úgynevezett REPREVE-et használ, amelyet megtisztítanak és fonalaikba szőnek. A fonalat ezt követően a U TRUST által tanúsított legjobb minőségű újrahasznosított rostforgácsok és pelyhek felhasználásával sodorják. A szintetikus szálak ezen formája kevesebb üvegházhatású gázra támaszkodik, és a folyamat során vizet és energiát takarít meg.

A 2022-es tavaszi/nyári kollekció 86%-a ezzel a technológiával készült. Céljuk, hogy 2025-re egy 100%-os O’Neill Blue termékcsaláddal álljanak elő. „Arra törekszünk, hogy teljes mértékben megfeleljünk magatartási kódexünknek, és felhívjuk az emberek figyelmét az óceán szennyezettségére. Az O’Neill Blue nem a szezonális trendekről szól, nem is egy kapszula kollekció, sokkal inkább a hosszú távú fenntarthatóságot és az óceánok egészségét helyezzük előtérbe” – tette hozzá Kun Álmos, az O’Neill márkamenedzsere. A program megálmodói azt remélik, hogy nem csak ennyivel járulhatnak hozzá az óceánok tisztaságához, hanem missziójuk inspirációként hat a vásárlók számára is egy környezettudatosabb életre és az óceánok tisztaságának megőrzésére.

Tovább olvasom

Öko Fashion

A ruhabérlés kevésbé zöld, mintha kidobnánk a fölösleges darabokat

Létrehozva:

|

Szerző:

A szállítás és a tisztítás miatt a divatos ruhák bérlése a legkevésbé környezetbarát lehetőség egy új tanulmány szerint, amelyről a The Guardian brit napilap online kiadása számolt be.

Sokáig úgy gondolták, hogy a ruhabérlés jó válasz lehet a divat fenntarthatósági válságára, de egy új tanulmány arra az eredményre jutott, hogy még annál is rosszabb, mintha egyszerűen kidobnánk a fölöslegessé vált ruhadarabokat. Az Environmental Research Letters finn tudományos folyóiratban publikált kutatás a ruhák birtoklásának és ártalmatlanításának öt különböző módját vizsgálta, beleértve a bérbeadást, a viszonteladást és az újrahasznosítást. Megállapításuk szerint mind közül a ruhabérlés a legrosszabb választás: annak van a legnagyobb hatása a klímára. Mint kiderült, a ruhabérlés esetében az ide-oda szállítás és a tisztíttatás is terheli a környezetet. Közben a zöldnek vélt ruhabérlés már egész külön ágazattá nőtte ki magát. Olyan hírességek, mint Gwyneth Paltrow vagy Ralph Lauren is beszálltak az üzletágba. A GlobalData becslése szerint 2029-re az ágazat értéke 2,3 milliárd font (975 milliárd forint) lehet. A Világgazdasági Fórum viszont idén arra figyelmeztetett, hogy az ágazat a globális károsanyag-kibocsátás 5 százalékáért felel. A ruhabérlés azonban esetenként mégis jó megoldás lehet. Egy a témával foglalkozó szakértő, Dana Thomas szerint például jelentős események vagy esküvők esetében hasznos megoldás a vásárlás helyett.

Az új tanulmány szerint ha a bérbeadó cégek úgy változtatnák meg a logisztikájukat, hogy az környezetbarátabbá váljon, a bérbeadás környezetvédelmi szempontból egy szintre kerülne a viszonteladással. A tanulmány azt is megállapította, hogy a divatfogyasztás legfenntarthatóbb módja az, ha kevesebb darabot vásárolunk, és azokat a lehető leghosszabb ideig hordjuk. “Fenntartható akarsz lenni? Vásárolj kevesebbet, vásárolj jobban” – ajánlotta Thomas, a gyorsan változó divattal és a ruhák jövőjével foglalkozó Fashionopolis: The Price of Fast Fashion and the Future of Clothes című könyv szerzője.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák