Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Nemsokára valósággá válhatnak az akkumulátoros vonatok

Létrehozva:

|

Hamarosan gazdaságilag is megtérülő lehet az akkumulátoros elektromos vonatok széleskörű használata, hála a megújuló áram árcsökkenésének és az akkumulátortechnológia fejlődésének.

A Kaliforniai Egyetem kutatói az elektromos, akkumulátoros vonatok korszakát jósolják: számításaik szerint 2023-ra már gazdaságilag is megtérülő lehet ezek használata, ekkor fognak igazán elterjedni, mint környezetbarát utazási megoldások. A Nature Energy tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a továbbfejlesztett akkumulátortechnológia és az olcsó, megújuló energia hamarosan lehetővé teheti, hogy az akkumulátorok teljesítménye versenyezzen a dízel üzemanyaggal a vonatmeghajtásban. Ugyanebben a folyóiratban Federico Zenith, a Norvég Tudományos Műszaki Egyetem kutatója is publikált egy anyagot arról, hogy miért lehet érdemes átállni ezekre a közlekedési megoldásokra. 

Zenith szerint az Egyesült Államokban vonatok végzik a helyközi áruszállítás körülbelül 40 százalékát, és az árukat vonattal szállítani egyértelműen olcsóbb, mint teherautókkal. Az USA-ban a tehervonatok többsége dízel üzemanyaggal működik, állítja, és ez az Egyesült Államok teljes szén-dioxid-kibocsátásának hozzávetőleg 0,6 százalékát bocsátja ki. A norvég és amerikai kutatók is amellett foglalnak állást, hogy az akkumulátoros vonatokkal ezen kibocsátások megelőzhetők.

Advertisement

Az Egyesült Államokban az elektromos vonatok a felsővezetékekből nyerik az áramot – ez a rendszer drága és egyáltalán nem hatékony. A csapat azt javasolja, hogy az akkumulátorok jobb megoldást jelenthetnek – pontosabban a kutatók azt állítják, hogy egyetlen 14 megawattos akkumulátorrendszerrel felszerelt mozdony elegendő lenne egy dízelmotorral hajtott vonat kiváltására. Azt is mondják továbbá, hogy egy ilyen mozdony egy töltéssel körülbelül 240 kilométert tud működni. Ez feleannyi energiát fogyasztana, mint egy dízelmotoros vonat. Ha pedig az akkumulátort megújuló forrásból töltik, az nullára csökkentené az elektromos vonat szénlábnyomát. A kutatók megjegyzik, hogy a legtöbb jelenlegi dízelmozdony valójában árammal működik – a dízelt a fedélzeti generátorok meghajtására használják. Így a legtöbb mozdonynál csak a generátorok cseréjére lenne szükség, és a mozdony mögé egy külön kocsit kellene beépíteni egy nagy akkumulátor szállítására.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Szürke hidrogénből zöld jövő, a SUSGREEN program és a repülés forradalma

Repülőgépek meghajtását szolgáló szintetikus üzemanyag kifejlesztésében vesznek részt a PTE kutatói.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Egy környezetkímélő, szintetikus repülőgép-üzemanyag kifejlesztését szolgáló, hároméven át zajló nemzetközi programban vesznek részt a Pécsi Tudományegyetem kutatói – közölte a baranyai felsőoktatási intézmény az MTI-vel. A Susgreen elnevezésű kutatási projekt célja, hogy a kőolaj alapú üzemanyagokat zöldebb alternatívákkal váltsa ki, és így csökkentse a repülés ökológiai lábnyomát – írta meg az alternativenergia.hu. E folyamatban kulcsszerep juthat a hidrogénnek, amellyel kapcsolatban a PTE Hidrogén Központjában is tudományos vizsgálatokat folytatnak – olvasható az egyetem közleményében. Mint írták, problémát jelent, hogy a ma használt hidrogén döntő többsége úgynevezett “szürke hidrogén”, amelyet jelentős szén-dioxid-kibocsátás mellett állítanak elő földgázból. A fenntarthatóbb megoldás a “zöld hidrogén”, amelyet vízbontással, megújuló energiaforrások felhasználásával nyernek. Európában azonban ennek aránya jelenleg még 5 százalék alatt van – emelték ki.

A Susgreen projekt célja, hogy a szintetikus üzemanyag előállításba minél több környezetbarát technológiát integráljon, ezért a PTE kutatói a holland, görög, török és spanyol partnerekkel a hidrogén fenntartható felhasználásának lehetőségeit vizsgálják, különösen az üzemanyag előállításához kapcsolódó folyamatokban.
Az Amszterdami Egyetem vezetésével megvalósuló, magyar oldalról a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból közel 60 millió forinttal támogatott projekt jelentős lépés lehet afelé, hogy a repülésben is egyre nagyobb teret nyerjenek a fenntarthatóbb üzemanyagok – olvasható a közleményben.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák