Zöld Közlekedés
Okostelefonos csatlakozással rendelkező elektromos robogó érkezik Európába

A Terra Motors terméke a hozzá csatlakoztatott iPhone segítségével monitorozni tudja a tulajdonosok vezetési szokásait.
Európában is elérhető lesz a japán Terra Motors Corporation A4000i névre hallgató elektromos robogója, amely az okostelefonos csatlakozási lehetőségével tűnik ki a hasonló megoldások közül. Tokusige Toru, a vállalat vezérigazgatója szerint több koncepciót is lehetett látni az okostelefonok efféle járművekre történő csatlakoztatására, de az ő elektromos robogójuk az első, ami tömeggyártásba is tudott kerülni, épp ezért nagy örömmel tölti el, hogy az öreg kontinensen is megjelenik a termék.
Az e-robogó jelenleg csak iPhone-ok fogadására képes, az új iPhone 6 és 6 Plus kompatibilitásával kapcsolatban a gyártó honlapján nem található infó, de a 3GS-től az 5s-ig bezáróan minden készülék támogatott. A jármű 118 kilogrammot nyom, legfeljebb 60 kilométer/órás sebességgel képes haladni, ha pedig nem vágyunk a gyorsaságra, akár 60 kilométeres hatótávot is ki lehet belőle csikarni (a gyártó ezt az adatot 30 kilométer/órás sebességre adta meg). Érdekesség, hogy a 16 kilogrammos tömegű akkumulátor eltávolítható, kialakításának köszönhetően könnyedén hordozható, feltölteni körülbelül 4 és fél óra alatt lehet. Cserélni viszont elég lesz 50 ezer kilométer megtétele után, ami a japánok szerint körülbelül az ötszöröse az átlagos kínai e-robogók akkumulátorai által nyújtott teljesítménynek.
A csatlakoztatott okostelefon jelenleg amolyan műszerfalként funkcionál, képes megjeleníteni a robogó akkumulátorának töltöttségét és különféle statisztikai adatokat (maximális és átlagsebesség, megtett távolság stb.), amelyeket egyébként a webre is ki lehet pakolni. A Terra Motorcycles hosszabb távú célja viszont a sofőrök vezetési szokásainak monitorozása és egy Big Data adatbázis létrehozása, de ennek részleteiről egyelőre nem tudunk többet, ahogy a jármű ára és pontos európai megjelenése sem tisztázott.
http://itcafe.hu/

Zöld Közlekedés
Autóvezetés új dimenzióban: okos-autópálya VR-ben és mobilon is követhető
Intelligens közlekedés: egy magyar fejlesztés a nemzetközi élvonalban.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Így működik a több szempontból világelső budaörsi okos-autópálya. „Minden autóról mindent tudunk” – így foglalta össze a BME és a Magyar Közút által közösen, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében fejlesztett okosautópálya-szakasz képességeit Szalay Zsolt, az egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője a projektről tartott sajtótájékoztatón – tájékozatott az alternativenergia.hu. A rendszer hónapok óta működik, a bme.hu-n már beszámoltak róla és most pedig a sajtónak is bemutatták, hogy pontosan mit tud. Az M1-M7 autópálya 800 méternyi budaörsi szakaszának két oldalán 39 különböző szenzor figyeli a járművek mozgását, az így keletkezett adattömegből pedig egy szuperszámítógép valós időben megalkotja az útszakasz teljes virtuális reprezentációját – ezt hívják digitális ikernek. Charaf Hassan, a BME rektora azzal nyitotta meg az eseményt, hogy a fejlesztés is mutatja, a Műegyetem és az ipar nem külön-külön működik, hanem együtt, amellett bizonyítja, hogy Magyarország képes élenjáró technológiák előállítására. „Nem a polcnak, hanem az iparnak csináljuk ezeket, a fenntartóváltásunk egyik mozgatórugója is az, hogy közeledjünk a gazdasági szereplőkhöz” – tette hozzá. „Az útépítés már nemcsak aszfaltozás, hanem olyan okoseszközök beépítése is, amelyek megkönnyítik az üzemeltetést. A fantáziánkat szabadjára engedve láthatjuk, milyen óriási lehetőséget vannak ebben a fejlesztésben” – mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója nagy lehetőségnek nevezte, amikor egy infrastruktúra-kezelő csatlakozhat egy ilyen projekthez. „Mint minden mérnök, modellekkel dolgozunk, és most megérkeztünk a modellek mennyországába, ahol a valóság egy az egyben képződik le.” Megemlítette, hogy a „vision zero”, azaz a halálos balesetek számának 0-ra csökkentése eléréséhez még nincsenek meg az eszközeink, az okos-autópálya azonban fontos lépés lehet ebbe az irányba. A vezérigazgató szerint a magyar fejlesztésű rendszer lesz a 2026 májusában Budapesten rendezendő Transport Research Arena k+f konferencia fénypontja. Szalay Zsolt röviden ismertette a tanszék főbb kutatási területeit a kooperatív forgalomirányítástól az autonóm járműirányításon át a precíziós helymeghatározásig, jelezve, hogy a budaörsi rendszer is 20-25 ember 5 éves, több kutatócsoportban végzett munkájának az eredménye.
Megindokolta azt is, miért mondhatjuk, hogy a fejlesztés világelső, noha Kína már több mint 1000 kilométer okosutat épített. Három szempontból is egyedülálló: máshol nincs ilyen szenzorozottság, saját fejlesztésű az adatok értelmezését végző detektor, és az algoritmusok mindössze 70 milliszekundum alatt futnak le, így biztosítva a valós idejűséget. A tanszékvezető videókon is bemutatta, hogyan jelenik meg a digitális iker a számítógép képernyőjén, egy mobiltelefon alkalmazásában vagy akár egy VR-szemüvegen. Ha sikerül finanszírozást szerezni a rendszer bővítésére, létrejöhet egy olyan autópálya, ahol a közlekedők többe láthatnak, mint amit a saját járművük érzékel, sőt a vezetéstámogató eszközökkel nem rendelkező autók is felokosíthatók, biztonságosabbá téve ezzel a közlekedést.
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Geotermikus energia a gáz helyett: új korszak kezdődik az energiarendszerben
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Kommunális hulladék: a rendszer változatlanul működik, bírságolás nincs
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Több mint 120 ezer napelemes pályázat érkezett a lengyel támogatási programra
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Zöld energia a gyakorlatban: a MET Csoport aktívan alakítja a hálózat jövőjét
-
Zöld Közlekedés6 nap telt el a létrehozás óta
Zsolna az elektromos jövő központja – a KIA új modellje már futószalagon
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés