Kapcsolatfelvétel

Utazás

Százéves technológiától lesz környezetbarát az új fejlesztésű luxusjacht

Létrehozva:

|

Átlátszó medence, üvegházak és látványkonyha, ráadásul a luxushajó kibocsátása sem túl nagy.

Egy új, szénsemleges szuperjacht tervét mutatta be a 3deluxe vállalat – számol be az Interesting Engineering. A FY.01 nevű modell egy százéves technológiának köszönhetően képes kibocsátás nélkül hajózni. A katamarán Flettner-rotorral működik, a megoldást a német Anton Flettner dolgozta ki az 1920-as években. A technológia lényege, hogy a nagy, forgó, függőleges csövek a szélenergiát hasznosítva hajtják a járművet. A Flettner-rotorok a Magnus-hatás nevű jelenségen alapulnak, az utóbbi időkben pedig az új anyagok megjelenésével még hatékonyabbá és életképesebbé váltak. A technológiát manapság főként haszonhajókon használják, de a megoldás egyre inkább beszivárog más területekre is.

Az FY.01 tetején napelemek is találhatóak. Ezek szintén ellátják energiával a rendszert, a fő áramforrást viszont a Flettner-rotorok jelentik. A szélviszonyoktól függően a rendszer által adott energia felülmúlja az ugyanekkora vitorlák által biztosított energiát. A megoldásnak köszönhetően kevesebb energiát fogyaszt a hajó, szén-dioxid-kibocsátása pedig akár 40 százalékkal is mérséklődhet. A jachtba olyan akkumulátorokat is beszereltek, amelyek az energiatermelés hosszabb kimaradása esetén is tudnak áramot biztosítani.

A lenyűgöző energetikai megoldások mellett a hajó kényelmi szempontból is káprázatos. A luxusjachthoz többek között egy átlátszó medence is tartozik, amelyet a hajótestek és orrok közé illesztettek a koncepciórajzban. A medence melletti társalgónál egy tűzrakó is helyet kapott. A fedélzetben üvegházakat alakítottak ki, ezek friss alapanyagokat adhatnak a szomszédos, nyitott látványkonyhának. A lakóhelyek, a nappali, az ebédlő és egy belső kert a jacht középső részén található. A 3deluxe szerint hajója fontos lépés lehet a teljesen fenntartható ipar irányába. Björn Asmussen, a vállalat tengeri divíziójának vezetője úgy véli, az FY.01 nemcsak jövőbeli tulajdonosának látványos fenntarthatósági és innovációs nyilatkozata lehet, hanem egy olyan iparág számára is fontos, amely a fenntartható hedonista jövő irányába terelné a gondolkodásmódot.

Advertisement

Utazás

Elon Musk rakétája viszi majd a világűrbe a magyar kisműholdat

Elon Musk amerikai üzletember rakétája viszi majd a világűrbe a magyar kisműholdat – közölte az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága az MTI-vel.

Létrehozva:

|

Szerző:

Mint írták, az NMHH feltett célja, hogy támogassa a “szárnyait bontogató” hazai űripart, valamint az űrtudományok oktatását. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) támogatásával elkészült és útjára indult az MRC-100, a legújabb műegyetemi kisműhold. A legújabb műegyetemi űreszköz 5x5x15 centiméter méretével a SMOG-sorozat legnagyobb darabja, ami a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszék oktatói, kutatói és hallgatói hároméves közös munkájának eredményeként jött létre – tudatták. Az új űreszköz a SMOG-sorozat legnagyobb méretű műholdja. Az MRC-100 elnevezést a Műegyetemi Rádió Club tiszteletére kapta, amely 2024-ben lesz százéves. A klub valamennyi kisműhold fejlesztésében kulcsszerepet játszott.
A közleményben Gschwindt Andrást, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszékének címzetes egyetemi docensét idézve azt írták, amit csak lehetett, beleépítettek a kisműhold térfogat egységébe, így elérték a majdnem 600 grammot.

“Mivel a tömegkorlát 750 grammnál lett meghatározva, minden helyet kihasználtunk. A működést biztosító alegységek, valamint az elektroszmog vizsgálatát végző berendezésen kívül egy helyzetstabilizáló rendszer is helyet kapott rajta. Sőt, egy GPS és egy kamera is került a fedélzetére” – tette hozzá Gschwindt András. A kisműhold fedélzetén három másik egyetemen – a Szegedi Tudományegyetem, a győri Széchenyi István Egyetem és a Debreceni Egyetem – készült önálló kísérletek mellett a H-Ion és a 27G Kft. mérőeszközei is a világűrbe kerülnek. Dudás Levente, a BME Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszék adjunktusa idézve a kisműholddal kapcsolatban azt írták, hogy szeretnék, ha a Föld sötét oldalán is üzemelne, ezért a négy oldali napelemek mellett, több fedélzeti akkumulátor is felkerült rá.

A kisműhold másik oldalán egy eléggé komoly elektronika kapott helyet, ami többek között adatgyűjtésre és mozgásállapot-analízisre képes. A MRC-100 műhold a napokban indult útnak Glasgow-ba, ahol megtörténik a műholdplatformra telepítése. A műholdat Elon Musk Falcon-9 típusú rakétája viszi majd a világűrbe az Egyesült Államokból – ismertette Dudás Levente. A pályára állítás költségeit az amerikai ARDC (Amateur Radio Digital Communications, rádióamatőrök a digitális kommunikáció fejlesztéséért) alapítvány biztosította. Az alapítvány céljaival összhangban, a támogatás feltétele az volt, hogy az MRC-100 széles frekvenciatartományban vizsgálja a Föld körüli elektroszmogot. A projekt legjelentősebb hazai támogatói a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Külgazdasági és Külügyminisztérium voltak. A pályára állítás várható időpontja 2023 májusa lesz – áll a közleményben.

 

 

Advertisement

Kép: BME

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!