

Zöldinfó
Újabb négy Mol Bubi állomást adtak át Budapesten
Újabb négy gyűjtőállomással bővült a Mol Bubi közbringarendszer hálózata a VI. kerületben – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénteken az MTI-vel.
A fővárosi önkormányzat, a BKK és a VI. kerületi önkormányzat együttműködésében, a Mol támogatásával gyűjtőállomást hoztak létre a Hunyadi téren, a Szondi utca és a Bajza utca, valamint az Izabella utca és Szondi utca kereszteződésében, valamint a Podmaniczky utca és a Teréz körút sarkán. A közlemény szerint Karácsony Gergely főpolgármester az új gyűjtőállomások átadásával egybekötött sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a Mol Bubi igazi sikertörténet, a közbringarendszer mára szerves része lett a fővárosi közlekedésnek. A klímaválság és az energiaválság is azt bizonyítja, hogy az irány helyes, a szolgáltatást tovább kell fejleszteni – tette hozzá. Idézték Walter Katalint, a BKK vezérigazgatóját is, aki hangsúlyozta, hogy a Mol Bubi egy környezettudatos, egészséges, és gyors megoldás a városi közlekedésben. A cégvezető kiemelte, hogy a rendszer újabb mérföldkőhöz érkezett: a tavaly májusi megújulás óta november közepéig már több mint 4 millió alkalommal ültek a kerékpárokra.
Walter Katalin jelezte azt is, hogy hamarosan a Blaha Lujza téren is lesznek gyűjtőállomások.
Soproni Tamás (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP) terézvárosi polgármester azt emelte ki, hogy egy élhetőbb, tisztább levegőjű város megteremtéséhez ugyanúgy hozzátartozik a zöld környezet védelme, a fásítás, mint a környezetkímélő közlekedés népszerűsítése. Soproni Tamás azt mondta, ahogy nő a biciklit használók száma, úgy bővítik a szükséges tárolóhelyeket, és egyben biztosítják az elektromos rollerek kulturált elhelyezését is Budapest szívében.
A BKK közleménye szerint Pantl Péter, a Mol-csoport kommunikációs igazgatója arról beszélt, budapesti székhelyű cégként fontos a társaságnak az is, hogy így már 177 állomás és 2060 kerékpár segíti a környezetbarát közlekedési formát kedvelőket a fővárosban. A cégcsoport a jövőben is támogatja azokat a fejlesztéseket, amelyek az ügyféligényekre és fenntarthatóságra fókuszálva tehetik még népszerűbbé a Mol Bubit – mondta. A BKK emlékeztetett arra, hogy májusban és júniusban a VIII. kerület, majd a XI. kerület 15 új pontján jöttek létre gyűjtőállomások, így a pénteki átadás után már 177 helyszínen lehet felvenni és leadni a kerékpárokat.

Zöld Energia
Gyorsabb napelemes megtérülésen dolgoznak a magyar kutatók
Nyáron a hőség nemcsak a közérzetet, hanem a napelemek teljesítményét is rontja. Egy magyar kutatócsoport olyan innovatív technológiát dolgozott ki, amely 35 százalékkal csökkenti a panelek túlmelegedését, így megbízhatóbb és hatékonyabb energiaellátást kínál.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A napenergia-termelésről sokan azt gondolják, hogy a nyári hónapok biztosítják a legideálisabb feltételeket, hiszen ilyenkor a legnagyobb a napsugárzás. A valóságban azonban a szélsőséges hőmérsékleti viszonyok komoly kihívást jelentenek a napelemek számára. Amikor a hőmérséklet tartósan 25 Celsius-fok fölé emelkedik, a fotovoltaikus modulok üzemi hőmérséklete jelentősen megugrik, ami a hatásfok csökkenését, így a villamosenergia-termelés mérséklődését eredményezi. Ez nemcsak a háztartások és ipari fogyasztók számára kedvezőtlen, hanem a rendszerüzemeltetőknek is problémát okozhat, mivel az energiaellátás tervezhetőségét is rontja, írja a portfolio.hu. A megoldást a kutatók világszerte különböző hűtési technológiákban keresik. Vannak passzív módszerek, amelyek a természetes légáramlásra építenek, és léteznek aktív megoldások, amelyek ventilátorokat vagy folyadékhűtést alkalmaznak. Magyar kutatók a közelmúltban egy különösen ígéretes rendszert fejlesztettek ki, amely kettős, levegő- és vízhűtési megoldást ötvöz. Az új napelemkeret célja, hogy a túlmelegedés negatív hatásait jelentősen csökkentse, ezzel javítva a panelek hőszabályozását és elektromos teljesítményét.
A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem és az iraki Kufai Egyetem közös kutatócsoportja olyan innovatív szerkezetet dolgozott ki, amely több ponton is újítást hoz. A léghűtést perforált, lyukakkal ellátott keret és ventilátor biztosítja, amely fokozza a légáramlás hatékonyságát. A vízhűtést a panelek hátoldalán elhelyezett rézötvözet szerpentin csövek és lamellák látják el. Ezeket speciális, magas hővezető képességű ragasztóval rögzítették, és két szigetelőréteggel egészítették ki a rendszer tartósságának növelése érdekében.
A gödöllői kísérletek során a kutatók három rendszert hasonlítottak össze: egy hagyományos, hűtés nélküli modult, egy csak léghűtést alkalmazó megoldást és az új, kettős hűtésű berendezést. Azonos feltételek mellett, 43 fokos dőlésszögű, déli tájolású tartószerkezetre szerelve vizsgálták a paneleket két napsütéses májusi napon. Az eredmények egyértelműek voltak: a kettős hűtés 35 százalékkal alacsonyabb hőmérsékletet biztosított, mint a hagyományos panel, és 40 százalékkal javította az elektromos hatásfokot. A rendszer 42,87 wattos csúcsteljesítményt ért el, szemben a hagyományos panel 30 wattjával és a léghűtéses 34 wattjával.
Különösen figyelemre méltó volt a hőhatásfok eredménye: az új rendszer 75 százalékos csúcshatásfokot ért el, míg a léghűtéses panel 50,5 százalékot produkált. Az exergiahatékonyság is jelentősen javult, átlagosan 27,7 százalékot ért el, ami sokkal magasabb a léghűtéses rendszer 16,2 százalékos és a referencia panel 6 százalékos értékéhez képest. Ez a mutató azt fejezi ki, hogy a rendszerben rendelkezésre álló energia mekkora része alakítható át ténylegesen hasznos munkává vagy szolgáltatássá.
Az új megoldás nemcsak műszaki, hanem gazdasági szempontból is ígéretes. A számítások szerint a kettős hűtésű rendszer megtérülési ideje mindössze 173 nap, szemben a hagyományos modulok 325 napos átlagával. Ez azt jelenti, hogy a befektetés rövid időn belül visszahozza az árát, miközben hosszú távon jelentősen hozzájárul a karbonsemlegességi célok eléréséhez. A kutatók ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a rendszer teljes körű értékeléséhez szükség van életciklus-analízisre is, amely figyelembe veszi a gyártást, a karbantartást és az ártalmatlanítást.
Az új kettős hűtési technológia nem csupán hatékonyabbá teszi a napelemeket, hanem támogatja a fenntartható energiafelhasználást is. Az energia-pazarlás csökkentése, a körforgásos gazdaság elveinek erősítése és a hosszú távú teljesítménystabilitás biztosítása mind olyan szempont, amely különösen fontos a megújuló energiaforrásokra épülő jövőben. A magyar kutatók fejlesztése tehát nemcsak tudományos szempontból úttörő, hanem a gyakorlatban is komoly hatással lehet a napenergia-termelés jövőjére.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Egyre több bolt csatlakozik: új lendületet kap a visszaváltás vidéken is
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Tesla, BYD, Volvo a dobogón – tarol a vállalati elektromosautó-program Magyarországon
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
60 éve olajra léptek Algyőn – most újra az ország reménye lett
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Több napsütés, mégis kevesebb energia – veszélyben a nyári napenergia-termelés?