Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Vezetőváltás az MVM Mátra Energia Zrt.-nél

Az MVM Mátra Energia Zrt. elnök-vezérigazgatói posztját október 18-tól Kiss Csaba tölti be, aki keddtől az MVM Balance Zrt. vezetését is ellátja – közölte az MVM-csoport.

Létrehozva:

|

Hozzátették, hogy október 17-vel közös megegyezéssel távozik Oravecz Zsolt az MVM Mátra Energia Zrt. elnök-vezérigazgatói pozíciójából. Oravecz Zsolt 2019-től látta el a Mátrai Erőmű vezetését, tevékenységével megerősítve, stabilizálva az erőművi és bányászati működést, a társaságcsoport gazdálkodását, integrálva a vállalatokat az MVM-csoportba. Kiss Csaba 2018 augusztusa óta dolgozik az MVM-csoportban, az elmúlt több mint 4 évben irányította az MVM termelési területét, hozzá tartozott az erőművi portfólió felügyelete. 

Több mint 30 évnyi tapasztalattal rendelkezik a villamosenergia-iparban, számos hazai és nemzetközi energetikai vállalatnál dolgozott vezető beosztásban, több magyarországi, európai és amerikai biomassza, szén és földgáz erőmű fejlesztésében játszott kulcsszerepet. A vezetőváltással az MVM-csoportba tartozó négy gázturbinás erőmű, illetve két fűtőerőmű működésének felügyelete, továbbá a Mátrai Erőmű zöld átalakítás projektje, a mátrai CCGT fejlesztése és a Tisza Erőmű CCGT fejlesztése egy kézben összpontosulnak a jövőben.

 

Advertisement

mti

Advertisement

Zöld Energia

Itt az új akkumulátor-generáció: leválthatják a lítiumot egy új anyagra

A nátrium-ion akkumulátorok adhatják meg a következő lökést az energetika fejlődésének.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A nátrium-ion akkumulátorok fejlesztése évek óta zajlik, de ezek a termékek csak mostanában kezdtek el megjelenni a piacon. A JAC a Volkswagennel együttműködve 2023-ban kezdte meg a Sehol (E10X) autó nátrium-ion akkumulátorral ellátott verziójának leszállításait, a Bluetti pedig nemrégiben piacra dobta a Pioneer Na hordozható áramellátó állomást – írja az alternativenergia.hu. A JAC számára a HiNa gyártotta a korai nátrium-ion akkumulátorokat, amelyek energiasűrűsége ugyan elmarad a lítium-vas-foszfát (LFP) berendezésekétől, de a technológia gyorsan fejlődik. Az ilyen energiatárolók egyik komoly előnye, hogy jól bírják a hideget. A HiNa 2022-ben nyitotta meg 1 GWh kapacitású nátriumakkumulátor gyárát, amelyet hamarosan a BYD és a CATL nagy gyárai követtek – jelezve a nátrium tartós szerepét. A CATL Naxtra terméke 175 Wh/kg kapacitású, és 10 ezer ciklusig, –40 °C és 70 °C közötti hőmérsékleti tartományban működik, a gyártó a technológiát teherautókban alkalmazná. A BYD 2024-ben indította el hatalmas, 30 GWh-s gyárát. A nátrium technológia anyagköltségei jóval alacsonyabbak, mint a lítiumé, alapanyagai sokkal könnyebben elérhetőek. Az LFP nem érheti utol a nátriumot sem a költségek, sem a hőmérsékleti teljesítmény tekintetében, ezért mind a BYD, mind a CATL azt tervezi, hogy elsőként vezeti ki az energiatárolásban.

A nátriumakkumulátor kínálta előnyök új lehetőségeket nyitnak meg, többek között megvalósíthatóvá válnak a nagy közlekedési energiaalkalmazások, például az e-hajók árammal való ellátása. Ugyan elektromos hajók már most is léteznek, az új technológia révén válhat gazdaságilag igazán életképessé a megközelítés, de a nátriumakkumulátorok más területeken, így az autók és az otthoni energiatárolás esetében is csökkenthetik a költségeket.

A megbízhatóbb és olcsóbb energiatárolás a megújuló energiák terén is új lendületet adhat. Bár az elmúlt években a lítium-akkumulátorok alapjaiban változtatták meg az energia felhasználását, a technológia fejlődésében kezdi elérni a korlátait, és úgy tűnik, a nátrium alapú energiatárolók jelentik a következő lépést.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák