Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

“Zöld kórház”-díjra hirdet pályázatot a kórházszövetség

“Zöld kórház”-díjra hirdet pályázatot a Magyar Kórházszövetség, hogy elismerje és támogassa azokat az egészségügyi intézményeket, amelyek elkötelezettek a fenntarthatóság, a környezettudatosság mellett, valamint példaértékű megoldásokat vezettek be és tartanak fenn.

Létrehozva:

|

Napelem, akár 3 millió Ft vissza nem térítendő támogatással a Vidéki Otthonfelújítási Program keretében. Kalkuláljon itt. (x)

A kórházszövetség kedden az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: a legjobb pályázatot benyújtó intézmény elnyeri a Zöld kórház-díjat, vele együtt az egymillió forint összegű pénzjutalmat az E.ON Hungária Csoport jóvoltából. Az öt legjobb pályázati anyagot leadó kórház vezetőit emellett egynapos brüsszeli tanulmányúttal is jutalmazzák, ahol a szakma jeles képviselőivel találkozva a legjobb nemzetközi gyakorlatokból meríthetnek tapasztalatot. A kórházak különböző kategóriákban versenyezhetnek: a szervezők az energiahatékonyság, a hulladékkezelés, a vízgazdálkodás, a zöld beszerzés, illetve a környezettudatosságot elősegítő oktatási programok, valamint egyéb, a kiíró által nem kategorizált, további környezettudatos jó gyakorlatok alapján várják a pályázati anyagokat. A megmérettetésre bármely magyarországi kórház jelentkezhet március 14-ig. Idézik a közleményben Velkey Györgyöt, a Magyar Kórházszövetség elnökét, a Bethesda Gyermekkórház főigazgatóját, aki azt mondta: az egészségügyi ellátórendszer önmagában a társadalmi felelősségvállalás egyik legteljesebb formája, feladatai ebből fakadóan túlmutatnak a gyógyításon.

Az intézmények működésekor nem csupán a betegellátásra kell összpontosítani, hanem figyelembe kell venni olyan egyéb célokat is, amelyek szintén az emberek egészségét szolgálják. Ilyenek a környezettudatosság és a fenntarthatóság. Mindez gyakran szorul háttérbe a mindennapi teendők terhei mellett, azonban elengedhetetlen, hogy hosszú távon ezek a szempontok is szerepet kapjanak az egészségügyi szektorban – emelte ki Velkey György.

Advertisement

Zöldinfó

A környezetvédelem természetes része a tudatos pénzkezelésnek

Egy magatartáskutatás alapján, aki takarékos, az zöldebben él.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A pénzügyileg takarékos emberek nagyobb valószínűséggel viselkednek környezettudatosan. Aki viszont imád vásárolni, az hajlamos kevésbé figyelni a környezeti szempontokra – derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem friss tanulmányából, amely részleteit olvashatjuk az alternativenergia.hu. A kutatás szerint a pénzügyi tudatosság nemcsak a pénztárcának, hanem a bolygónak is jót tesz: a pénzügyi takarékosság ugyanis közvetlenül hozzájárul a zöld viselkedéshez, és azok, akik odafigyelnek kiadásaikra, hajlamosabbak takarékosan bánni a természeti erőforrásokkal is, legyen szó energiafogyasztásról, hulladéktermelésről vagy a vásárlási szokásaikról. A takarékossági attitűd a legerősebb előrejelzője a környezettudatos magatartásnak, és ez fontosabb, mint az, hogy környezettudatosnak vallja-e magát az illető – áll a Corvinus kutatóinak tanulmányában. Ezzel szemben a vásárlásorientált szemlélet – az, hogy valaki szeret költeni, új termékeket vásárolni – gyengíti a környezetbarát viselkedés iránti hajlandóságot, bár ez a kapcsolat nem erős, mégis statisztikailag kimutatható: minél inkább a fogyasztás áll valaki életében a középpontban, annál kevésbé valószínű, hogy környezettudatos döntéseket hoz.
A tanulmány szerint a környezetvédelmi és környezettudatos magatartást ösztönző üzenetek önmagukban nem elegendőek, mert erősebb a hatásuk a gazdasági növekedésre és fogyasztásra buzdító narratíváknak.

A kutatás egyik legfontosabb következtetése, hogy a környezetvédelem nem feltétlenül igényel külön erőfeszítést, hanem a tudatos pénzügyi magatartás természetes velejárója. Másképp fogalmazva: aki figyel a pénzére, az a bolygóra is jobban figyel, de a környezettudatos viselkedést nem lehet pusztán oktatással vagy információval formálni. A szerzők szerint a kognitív ösztönzőkön túl kell lépni, mert legalább ennyire meghatározóak a szokások (például a takarékosság) és az érzelmi attitűdök (mint például a vásárláshoz való viszony). Példaként említik, hogy a túrázás a természetben élménye a gyermekkorban később a felnőtt életben erősebb környezetvédelmi attitűdök kialakulásához vezethet, mint a közvetlen környezetvédelmi oktatás. A kutatók szerint a cégek is sokat tehetnek azzal, ha a takarékos és fenntartható viselkedést támogatják, akár belső képzésekkel, akár ösztönzőprogramokkal, ilyen lehet az energiahatékonysági tréning, a hulladékmegelőzési ötletpályázat vagy az otthoni környezettudatos viselkedés jutalmazása.

A környezet védelme érdekében a vállalatoknak érdemes mellőzniük a felesleges vásárlást ösztönző üzeneteket, és népszerűsíteniük javítási, újrafelhasználási lehetőségeket és a közös használatú szolgáltatásokat, mint például az autómegosztást vagy a közösségi kerékpározást – áll a kutatásban.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák