Zöldinfó
Újra megdöntené saját világrekordját a Széchenyi István Egyetem sikercsapata
A SZEnergy Team májusban az energiahatékonysági és az autonóm kategóriát is megnyerve, kettős győzelemmel és saját korábbi világcsúcsát megdöntve zárta a Shell-Eco Marathont.
A Széchenyi István Egyetem csapata ennek megfelelően a szokásosnál is magasabbra tette a lécet: a cél nem kevesebb jövőre, mint a dupla címvédés, ha lehet, újabb világrekorddal. Arról, hogy ezt milyen fejlesztésekkel érnék el, a szokásos éves design freeze eseményén számoltak be.
„A győztesek soha nem tétováznak, és akik tétováznak, soha nem lesznek győztesek” – foglalta össze a győri SZEnergy Team sikereihez vezető lelki alkatot dr. Lakatos István, a Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének vezetője, amikor is a csapat éves terveit bemutató design freeze rendezvényén köszöntette a csapat tagjait.
„Minden egyén illetve szervezet más építőkockából rakja össze a siker receptjét. Henry Ford szerint egyszerű a képlet: mindig azokkal a kompetenciákkal kell rendelkeznünk, amire az adott pillanatban szükségünk van. Ez nyilvánvalónak tűnik, mégis elképesztően nehéz megvalósítani. A SZEnergy Team eljutott erre a szintre” – fogalmazott a tanszékvezető, aki úgy vélte: nagy feladat és óriási felelősség címvédőnek lenni, tudni kell kezelni a sikert, emiatt rendkívül fontos a motiváció megőrzése.
Hozzá csatlakozott dr. Szauter Ferenc, az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának igazgatója, a SZEnergy Team alapítója, aki köszöntőjében felvetett néhány lehetséges új célt, amit a csapat kitűzhet maga elé. Megkérte korunk népszerű, mesterségesintelligencia-alapú chatbotját, a ChatGPT-t, hogy vázoljon fel pár lehetséges jövőbeni sikertörténetet a gárda számára. Legnagyobb meglepetésére a program által javasolt pontok közül néhányat már ki is pipálhatott a társaság.
„Nemzetközi sikerek? Szerényen, de kellő büszkeséggel mondhatjuk, ezt már elértük, a nyugat-európai egyetemek csapatai figyelnek ránk és számon tartanak minket. Alapítsunk startupot? Nos, egykori és jelenlegi csapattagok részvételével már több mint egy éve létrejött a Quatic nevet kapott spinoff cég, amely elektromos hajtásláncot fejleszt gokartokba. Egyedi oktatási programok? A csapat maga egy egyedi oktatási program, hiszen a hallgatók valódi mérnöki kihívást kell teljesítsenek, és ez a legjobb tanulási módszer” – sorolta az elért mérföldköveket az igazgató.
A beszédeket követően Krecz Dávid csapatvezető bemutatta, mi vár a csapatra az idei Shell-Eco Marathon versenyen. Az európai futamot idén is a franciaországi Nogaro pályáján tartják május végén, ott kerül sor az energiahatékonysági, és az önvezető funkciókat tesztelő autonóm versenyszámra is. Az előbbin két fő típust különböztetünk meg: a prototípus és a városi kisautó kategóriát, míg a hajtás belsőégésű, elektromos vagy hidrogéncellás lehet. A győriek SZEmission névre keresztelt járműve a városi kisautó kategórián belül elektromos meghajtással indul.
A 2023-as eredményekre visszatekintve a csapatvezető elmondta, hogy az energiahatékonysági versenyben sikerült a megőrizni az első helyet, amit új világrekorddal koronáztak meg. A 291 km/kWh-s eredmény azt jelenti, hogy az autó egy kilowattóra energiamennyiség felhasználásával 291 kilométert tett volna meg, ha a fogyasztást átszámoljuk a valóban teljesített futamok alapján.
Érdekesség, hogy 2022-ben mindössze 5 százalékkal értek el jobb eredményt a második helyezettnél, idén ez már 20 százalék volt, tehát négyszeresére növelték az előnyt. Mindemellett a csapat duplázni is tudott, hiszen a tagok a tavalyi ezüstérem után az autonóm versenyszámban is felállhattak a dobogó legfelső fokára.
A Széchenyi István Egyetem csapata hosszú évek munkájával jutott el a csúcsra, hiszen a napelemes osztály megszűnése után 2013 óta versenyeznek városi kisautó (urban concept) kategóriában. Merre tovább? – vetődhet fel a kérdés. Krecz Dávid kijelentette, magasan van a léc, ezért idén sem adják alább a győzelemnél: a cél a címvédés mindkét kategóriában, az energiahatékonysági versenyben megfejelve ezt – saját egyéni legjobbjukat ostromolva – egy új világcsúccsal.
Bár úgy tűnhet, a SZEnergy Team kihozta autójából a maximumot, valójában még mindig vannak tartalékok a járműben – mutatott rá Für Balázs, a gépészeti részleg vezetője, aki szerint elképzelhető még a mostaninál is alacsonyabb fogyasztás.
Ennek érdekében megtörtént az első futómű felülvizsgálata, amit követően egy továbbfejlesztett és egy teljesen új futóművet is terveztek, de majd csak a prototípusok legyártása utáni tesztek során derül ki, melyiket építik be az autóba. Emellett a hajtáslánctartó szerkezetet forgácsolt alumínium alkatrészek helyett 3D nyomtatott karbonkompozitból valósítják meg, ami szereléstechnikailag jóval egyszerűbb, valamint a tömege is kisebb.
„Az autó üresjárási fogyasztása kevesebb, mint fél watt. Ekkora teljesítményt vesz fel az autó indítás után, amíg nem megy a hajtás. Ezen az értéken sokat már nem tudunk csökkenteni, ezért úgy döntöttünk, az idei évben az autó üzembiztonságát és megbízhatóságát növeljük” – fektette le az elektronikai részleg fejlesztéseinek idei irányát Kecskeméti István részlegvezető.
„Az akkumulátorfelügyeleti rendszerünk 2015 óta dolgozik az autóban, megérett az idő a cseréjére. Abban az időben nem ekkora terhelésre lett tervezve, ezért az eszközt folyamatosan cserélni kellett. Az új rendszer nemcsak könnyebben szerelhető, hanem a nagy igénybevételt is jobban bírja majd. Emellett az idén debütáló telemetria-rendszerünkkel is akadtak problémák. Ha a jármű valamilyen fizikai akadály mögé bújt el a pályán vagy messzire került, megszakadt az adatkapcsolat, és a boxutcába egy ideig semmilyen információ nem érkezett az autóról. Emiatt új antennákat szereztünk be, és a szoftverünket is átírtuk. Harmadik fontos fejlesztésként az autó elektronikai paneljét modernebb, könnyebben átlátható nyomtatott áramkörre cseréljük” – fogalmazott Kecskeméti István.
Az autonóm részleg fejlesztéseiről Unger Miklós részlegvezető adott tájékoztatást, aki hangsúlyozta: bár idén sikerült megnyerniük az autonóm kategóriát, a jármű önvezető rendszere nem mindig működött megfelelően, így van tér a fejlődésre.
„Három feladatot kellett teljesítenünk idén, ráadásul egymás után, ami sok csapatot megzavart. El kellett jutnunk egy nem egyenes szakasz egyik pontjából a másikba, aztán akadályokat kellett kikerülnünk egy egyenes szakaszon, végül le kellett parkolnunk egy üres parkolóhelyre. Ezek közül a parkolási manővert nem sikerült teljesítenünk. A probléma oka az volt, hogy kizárólag a kamera képét elemezve döntött az algoritmusunk, ezért idén a környezetet pásztázó LIDAR lézerszkenner adatait is bevittük a rendszerbe, így sokkal robosztusabb működést elérve” – árulta el a részlegvezető.
„Annak érdekében, hogy a jármű jobban lásson a pályán, hardveres fejlesztést is eszközöltünk, új kamerát és egy nagyobb látótávolságú lézerszkennert szereltünk fel az autóra. Így az eltérő fényviszonyokra kevésbé lesz érzékeny a megoldásunk, és a különböző objektumokat is sokkal hamarabb tudjuk detektálni, ezért hamarabb tudunk reagálni rájuk” – hangzott el.
Végül Krecz Dávid csapatvezető a marketing- és menedzsmentrészleg eredményeit ismertette, amely rendkívül sikeres évet könyvelhet el. A bravúros teljesítménynek köszönhetően másfél milliós nézettséget produkált a médiaszekció, de kiemelkedő számokat produkáltak a közösségi oldalakon is. A sikeres toborzást követően a csapat létszáma közel félszáz főre duzzadt, így minden adott ahhoz, hogy jövő májusban ismét világraszóló eredményeket érjenek el a széchenyis hallgatók.
Mi is a design freeze?
A design freeze minden mérnöki konstrukciót fejlesztő versenycsapat életében jelentős esemény, hiszen ilyenkor lezárul a tervezés, és elkezdődik a gyártás és a kivitelezés fázisa. Évek óta hagyomány, hogy a két fejlesztési szakasz között egy zárt körű előadáson a partnerek, szponzorok, meghívott vendégek és a sajtó képviselői is megismerkedhetnek az aktuális évre vonatkozó fejlesztési irányokkal.
Forrás: Széchenyi István Egyetem
Zöldinfó
Fenntarthatóság a pályán és azon kívül: Az Ausztrál Open hivatalos partnere lett a Waterdrop
A waterdrop a világ egyik legnevesebb teniszversenyével és a „Summer of Tennis” eseménysorozattal való együttműködés révén bizonyítja elkötelezettségét a teniszsport iránt, és bemutatja exkluzív Player kulacsát.
Az ausztriai waterdrop vállalat többéves partnerséget jelentett be az Ausztrál Opennel. Az eseménysorozat Hivatalos Kulacs Partnereként a vállalat újrahasználható rozsdamentes acélkulacsokat biztosít a játékosoknak, a csapataiknak és a Grand Slam torna alkalmazottainak, ezzel fontos lépést téve a fenntartható folyadékfogyasztásért folytatott küzdelemben. Januárban minden szem Melbourne-re szegeződik, amikor az Ausztrál Open, az év első Grand Slam tornájaként elindítja a teniszévet. A bécsi székhelyű Microdrink italkocka- és italkiegészítő-gyártó márka, a waterdrop ezúttal a torna Hivatalos Kulacs Partnereként vesz részt az eseményen. A játékosoknak és a személyzetnek biztosított kulacsok mellett a waterdrop a különböző helyszíneken a szurkolók számára is lehetővé teszi a személyre szabott kulacsok beszerzését, a legújabb Microdrink italkockák megkóstolását, illetve számos programmal is készül, például közönségtalálkozók szervezésével a waterdrop nagykövetekkel.
2025. január 12. és 26. között az Ausztrál Open nemcsak a kiemelkedő sportteljesítmények színtere lesz, hanem a fenntarthatóságra is összpontosít, mivel a waterdrop újrahasználható rozsdamentes acélkulacsai jelentős mennyiségű egyszer használatos műanyag palackot váltanak ki. A fenntartható folyadékfogyasztás köztudatba emelésének és gyakorlatának megerősítése érdekében a waterdrop a „Summer of Tennis” eseménysorozattal is együttműködik, köztük a perthi és sydney-i United Cuppal, a Brisbane International, Canberra International, Adelaide International és Hobart International tornákkal. 2024-ben az Austral Open 99%-os csökkenést ért el az egyszer használatos műanyag palackok használatában a versenyzők által használt területeken, ahol több mint 5600 liter vizet (1452 gallon) töltöttek fel fenntartható módon a waterdrop Player Kulacsok segítségével. Közvetlenül a pályán közel 800 játékosnak volt lehetősége újratölteni a kulacsát kiváló minőségű szűrt melbourne-i csapvízzel. Emellett a helyszínen több mint 280 vízadagolót helyeztek ki, így minden látogató éjjel-nappal ingyenesen hozzáférhetett az ivóvízhez.
„Amikor 2016-ban megalapítottuk a waterdrop-ot, soha nem álmodtunk arról, hogy egy nap partnerséget köthetünk a világ egyik legnagyobb teniszeseményével. Az Austral Open kultikus státuszt foglal el a sportolók és a rajongók szívében, hiszen nemcsak a legmagasabb szintű teniszt testesíti meg, hanem egy nagyon különleges légkört is biztosít, amely méltó a »Happy Slam« becenévre. Rendkívül megtisztelő, hogy csatlakozhatunk ehhez a rangos eseményhez, és a tenisz világában is kulacsról kulacsra haladva hozzájárulhatunk a fenntarthatósághoz” – nyilatkozta Martin Murray, a waterdrop alapítója és vezérigazgatója.
„Izgatottan várjuk a waterdrop márkával való együttműködést, amely mind a fenntarthatóság iránti elkötelezettsége, mind pedig a magas minőségű termékei miatt nagyszerűen illeszkedik az Austral Open és a »Summer of Tennis« világába. A meglévő erős alapokra építve izgatottan várjuk, hogy a szélesebb körű klímamentő stratégiánk részeként milyen pozitív hatást érhetünk el együtt a következő években” – fejtette ki Cedric Cornelis, a Tennis Australia kereskedelmi igazgatója. „Az Austral Open a waterdrop együttműködésével volt az első olyan Grand Slam, amely a pályára kihelyezett újratöltő pontokkal lehetővé tette a játékosok számára, hogy a helyi csapvizet használják, ezzel jelentős mértékben csökkentve az egyszer használatos műanyagok mennyiségét. Több száz vízállomás áll rendelkezésre a versenyzők által használt területeken – például az edzőtermekben és társalgókban, valamint a torna teljes helyszínén –, amelyekből kiváló minőségű melbourne-i ivóvizet biztosítunk a tornaszemélyzet és a rajongók számára is, és bátorítjuk őket, hogy hozzanak magukkal újratölthető palackokat.”
A hidratálás jövője a teniszben
„Drink More Water” – a waterdrop a vízfogyasztás növelését a mindennapi életben és az élsportban egyaránt küldetésének tekinti. Az ausztriai hidratációs vállalat régóta jelen van a tenisz világában. 2023-ban a teniszlegenda, Novak Djokovic befektetőként és márkanagykövetként csatlakozott a vállalathoz. A Microdrink-gyártóhoz további hat versenyző csatlakozott befektetőként: Elina Svitolina, Taylor Fritz, Andrey Rublev, Hubert Hurkacz, Sebastian Korda és Cameron Norrie személyében. A hidratálás kulcsfontosságú a teniszben, hiszen közvetlen hatással van a játékosok koncentrációjára, állóképességére és teljesítményére. A waterdrop elkötelezett a sportág iránt, és sportolókkal és szervezetekkel együttműködve népszerűsíti a fenntartható folyadékfogyasztás gyakorlatát. Idén az ATP „Hydration and Gold Partnereként” a waterdrop kulcsszerepet játszott abban, hogy a Stuttgartban megrendezett ATP Boss Open lett az első ATP-torna, amely teljesen mentessé vált az egyszer használatos műanyag palackoktól a játékosok és a rajongók által elfoglalt területeken egyaránt. Az együttműködés keretében a waterdrop újrahasználható kulaccsal támogatja az ATP legjobb 200 játékosának optimális folyadékpótlását, miközben a fenntarthatóságot is népszerűsíti.
A vállalat elkötelezettsége globális szinten is megmutatkozik, hiszen olyan nemzetközi eseményeken is képviselteti magát, mint például a hamburgi, rotterdami és washingtoni ATP-tornák, amelyek mind a tenisz fenntarthatóságáért tett pozitív környezeti változást hirdetik. 2024-ben a vállalkozás bemutató partnere volt az „ATP Mallorca Championships presented by waterdrop” tornának is. De ez még nem minden: hidratációs partnerként a cég támogatja a Rafa Nadal Akadémiát, valamint a Patrick Mouratoglou által vezetett Mouratoglou Akadémiát is.
Igyál úgy, mint egy bajnok: Exkluzív AO Player Kulacs
A Grand Slam torna a legmagasabb szintű koncentrációt és atlétikai teljesítményt követeli meg a játékosoktól. Minden részletnek tökéletesnek kell lennie, beleértve a felszerelést és a felkészülést is. Ilyen helyzetekben a megfelelő hidratálás is elengedhetetlen. A waterdrop „All-Purpose” palackjai tökéletesen alkalmasak mindezek támogatására. A kifejezetten az AO 2025-re tervezett kulacs az ikonikus teniszpálya kék színét viseli, és 1 literes/34 unciás kapacitással rendelkezik. A duplafalú rozsdamentes acélkulacs akár 24 órán keresztül hűvösen tartja a vizet még az ausztráliai napsütésben is, így biztosítva a hűsítő felfrissülést.
A Official Player Kulacs hagyományos szájnyílással rendelkező kupakkal elérhető, amely gyors és kényelmes folyadékpótlást biztosít, de kompatibilis az All-Purpose kollekció más kupakjaival, így szívószálas, kiszélesített szájrésszel ellátott és sportkupak is elérhető hozzá. Emellett ez a waterdrop® kulacs egy új praktikus tulajdonsággal is rendelkezik: egy skála került a belsejébe, amely segítségével pontosan követhetjük az elfogyasztott folyadékmennyiséget.
Ez a sportos és stílusos kulacs nemcsak a pályán gondoskodik a játékosok hidratálásáról, hiszen a nézők az Austral Open helyszínén is megvásárolhatják, október közepétől pedig előrendelhető lesz az AO Ticket Store-ban. A palackok november közepétől lesznek elérhetőek az AO Shopban és a waterdrop webáruházában Ausztráliában és Új-Zélandon, világszerte pedig 2025 januárjától.