Zöldinfó
Az Antarktisztól akarnak jéghegyeket tolni az Arab-öbölbe az ivóvíz biztosítására
																								
												
												
											Az Egyesült Arab Emírségekben azt tervezik, hogy jéghegyeket tolnak az Antarktisztól az Arab-öbölbe legkorábban 2018-ban, hogy tiszta ivóvizet nyerjenek.
Egy átlagos óriásjéghegy több mint 90 milliárd liter vizet tartalmaz, ami elegendő egymillió ember számára öt éven át – közölte Abdullah Mohamad Szulejman al-Sehi, az abu-dzabi székhelyű NABL ökocég igazgatója. Az illetékes a Gulf News hírügynökségnek adott interjúban elmondta, hogy cége már szimulátoron végigjárta a jéghegyszállítás útvonalát és más lehetőségeket, hogy kidolgozzák az emírségek jéghegyprogramjának megvalósíthatósági tanulmányát. “A szimulátor szerint egy évbe telik egy jéghegy eltolása az emírségek partjaihoz. Kidolgoztuk a műszaki és pénzügyi tervet. A tolás a legjobb módszer. A projektet 2018 elején kezdjük. Főként ivóvíz céljából van rá szükség. De jól fogja szolgálni a turizmust és befolyásolni az időjárást” – hangsúlyozta. A jéghegyek nem olvadnak gyorsan, mivel azok 80 százaléka a víz alatt van, a víz fölötti világos jég pedig visszaveri a Nap sugarait, nem nyeli el könnyen annak hőjét. Egy jéghegy látványa az Arab-öbölben egy új turisztikai látványosság lehet az emírségekben. Az óriási jéghegyek jelenléte az emírségek partjainál megváltoztatná az időjárást, több esőt hozna a sivatagos térségbe – tette hozzá al-Sehi, aki nem részletezte, milyen útvonalon akarnak jéghegyet hozni a térségbe, de a Google-térkép szerint a távolság a Dél-sarktól 12 600 kilométer. Az illetékes elismerte, hogy a terv megvalósítása kihívásokkal teli. Amikor megérkeznek a jégheggyel az emírségek partjaihoz, beindul cég ivóvíz-előállító művelete: tömböket vágnak le a jéghegy tengerszint fölötti részéről, és összetörik víznek, amelyet hatalmas tartályokban tárolnának, majd tisztítanák.
Ez a világ legtisztább vize – hangoztatta al-Sehi, aki nem árulta el, hogy mekkora költségekkel járna ez a páratlan feladat. A jéghegyekből való ivóvízfakasztás nem új elképzelés, az 1970-es években Szaúd-Arábia tervezte sarki jéggel megoldani ivóvízellátásét, de a költségek és a műszaki kihívások miatt elállt az elképzeléstől. Al-Sehi a közelmúltban ismertette azt az elképzelést, hogy tengeralatti vezetéket építenének az Arab-öböl alatt, amelyen keresztül pakisztáni folyók vizét hoznák az emírségekbe.
																	
																															Zöld Energia
Itt az új akkumulátor-generáció: leválthatják a lítiumot egy új anyagra
A nátrium-ion akkumulátorok adhatják meg a következő lökést az energetika fejlődésének.
														Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A nátrium-ion akkumulátorok fejlesztése évek óta zajlik, de ezek a termékek csak mostanában kezdtek el megjelenni a piacon. A JAC a Volkswagennel együttműködve 2023-ban kezdte meg a Sehol (E10X) autó nátrium-ion akkumulátorral ellátott verziójának leszállításait, a Bluetti pedig nemrégiben piacra dobta a Pioneer Na hordozható áramellátó állomást – írja az alternativenergia.hu. A JAC számára a HiNa gyártotta a korai nátrium-ion akkumulátorokat, amelyek energiasűrűsége ugyan elmarad a lítium-vas-foszfát (LFP) berendezésekétől, de a technológia gyorsan fejlődik. Az ilyen energiatárolók egyik komoly előnye, hogy jól bírják a hideget. A HiNa 2022-ben nyitotta meg 1 GWh kapacitású nátriumakkumulátor gyárát, amelyet hamarosan a BYD és a CATL nagy gyárai követtek – jelezve a nátrium tartós szerepét. A CATL Naxtra terméke 175 Wh/kg kapacitású, és 10 ezer ciklusig, –40 °C és 70 °C közötti hőmérsékleti tartományban működik, a gyártó a technológiát teherautókban alkalmazná. A BYD 2024-ben indította el hatalmas, 30 GWh-s gyárát. A nátrium technológia anyagköltségei jóval alacsonyabbak, mint a lítiumé, alapanyagai sokkal könnyebben elérhetőek. Az LFP nem érheti utol a nátriumot sem a költségek, sem a hőmérsékleti teljesítmény tekintetében, ezért mind a BYD, mind a CATL azt tervezi, hogy elsőként vezeti ki az energiatárolásban.
A nátriumakkumulátor kínálta előnyök új lehetőségeket nyitnak meg, többek között megvalósíthatóvá válnak a nagy közlekedési energiaalkalmazások, például az e-hajók árammal való ellátása. Ugyan elektromos hajók már most is léteznek, az új technológia révén válhat gazdaságilag igazán életképessé a megközelítés, de a nátriumakkumulátorok más területeken, így az autók és az otthoni energiatárolás esetében is csökkenthetik a költségeket.
A megbízhatóbb és olcsóbb energiatárolás a megújuló energiák terén is új lendületet adhat. Bár az elmúlt években a lítium-akkumulátorok alapjaiban változtatták meg az energia felhasználását, a technológia fejlődésében kezdi elérni a korlátait, és úgy tűnik, a nátrium alapú energiatárolók jelentik a következő lépést.
- 
																	
										
																			Zöld Energia1 nap telt el a létrehozás ótaÚj lehetőség a napelemeseknek: az aggregátorokkal akár többszörös bevétel is elérhető
 - 
																	
										
																			Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás ótaÁllami támogatás érkezhet a napelemes háztartások számára energiatárolóra
 - 
																	
										
																			Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás ótaAranyat érő gomba, pusztuló élőhelyek szigorúbb ellenőrzések jönnek Romániában
 - 
																	
										
																			Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaA jövő rezsicsökkentése: saját energia, kiszámítható költségek
 - 
																	
										
																			Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaÉvek óta halogatom a napelem telepítést, már késő?
 

											
											
											
											
											
											
											
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés