Otthon
Ez a világ első napelemes, guruló lakása
Ha lakókocsira gondolunk, valószínűleg nem egy ultramodern, napelemes, elektromos autó jut az eszünkbe, amiben a tágas helyeken kívül minden megtalálható ahhoz, hogy kényelmesen érezzük magunkat.
Holland diákok azonban most pontosan ilyen kocsi prototípusát építették meg. Stella Vita – úgy hangzik, mint valami luxusszálloda neve, vagy egy igen drága ásványvíz, pedig valójában egy elektromos, környezetbarát lakókocsi prototípusát hívják így, amit eindhoveni diákok egy csapata épített meg. Az már biztos, hogy az elektromos autók megváltoztatják majd, hogyan közlekedünk – de ha erről van szó, általában inkább a városi közlekedésre, vagy rövid távú autózásra gondolunk, és nem arra, hogy egy elektromos, teljesen környezetbarát lakókocsival vágunk neki az országnak, vagy akár a kontinensnek. Eindhoveni gyerekek egy csoportja egyáltalán nem ilyen szűk látókörű: a Solar Team Eindhoven (Eindhoveni Szolárcsapat) huszonkét tanulója olyan lakókocsi-prototípust épített, ami teljesen zöld, napenergiával működik, és elektromos.
A Stella Vita fantázianévre keresztelt jármű az Eindhoveni Műszaki Egyetem diákjainak fejéből pattant ki. Nem elég, hogy az autó elektromos, még napenergiával is működik, az így kapott áram pedig a lakókocsi számos funkcióját el tudja látni. A naposabb időben a jármű akár 730 kilométert is el tud menni a szolárpanelek segítségével, az így nyert energiával pedig még a kávéfőző is működtethető, sőt, a tévét is lehet nézni, miközben töltöd a telefonodat, vagy éppen zuhanyzol. A lakókocsi felugró tetővel is rendelkezik, amely megnöveli a belmagasságot, így sokkal könnyebb kiegyenesedve főzni, dolgozni, vagy bármi mást csinálni benne.
Első blikkre talán furcsának tűnhet a lakókocsi dizájnja, de valójában minden funkcionális rajta. A hosszú tetőre szükség volt a szolárpanelek miatt, és a jármű egész formatervezése a praktikusság, az aerodinamikai szempontok és a helymaximalizálás céljából született. Ami a szolárpaneleket illeti, még két szettnyi megbújik a tető alatt belőlük, amit álló helyzetben lehet előhúzni.
Arról egyelőre nincs adat, hogy milyen akkumulátor dolgozik a kocsiban. A diákok szeptember 19-én indultak el európai körútjukra a Stella Vitával, a cél Spanyolország legdélebbi csücske. Az úton kizárólag napelemet fognak használni energiaforrásként. Valószínűleg így még azért kicsit problémás lesz az út, de talán már nem kell sokat várnunk ahhoz, hogy a napelemes elektromos lakókocsik a mindennapi valóságunkká váljanak.
Képek: Stella Vita Facebook
Otthon
Luxusnégyzetméterek Budán: akár 2 millió forint is lehet az ára
Az örökpanorámás, kulcsrakész budai villákat keresik a luxusingatlan-piacon.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A magyarországi luxusingatlan-piacon a prémium felszereltségű, örökpanorámás, kulcsrakész villák iránt van a legnagyobb kereslet, elsősorban a budai villanegyedekben, a belépési küszöb 300 millió forinttól indul, de az “igazi luxus” inkább az 1 milliárd forint feletti ingatlanoknál kezdődik – ismerteti az alternativenergia.hu. A kereslet elsősorban a budai I., II. és XII. kerületekre, valamint a XI. kerület Sas-hegyhez közeli részeire koncentrálódik, és egyre több új luxusingatlan épül a III. kerületben is, ám ezek értékesítése tovább tarthat. Vidéken elsősorban Pest vármegye dominál, de a Balaton térségéből Balatonfüred is megjelent. A Duna House által 2025-ben a legmagasabb ársávban értékesített lakóingatlanok adatai alapján a medián eladási ár 350 millió forint, az átlagos ár 431 millió forint, míg a csúcsár 1,8 milliárd forint volt, amely az utóbbi hónapok messze legnagyobb értékű lakóingatlan ügylete a Duna House-nál – közölték.
Ebben a szegmensben a medián négyzetméterár 1,6 millió forint négyzetméterenként, az ügyletek 41 százaléka 1,6 millió forint fölötti, 31 százaléka 2,0 millió forint fölötti négyzetméterenkénti áron zárult. Az ingatlantípusok megoszlása a házak felé billent (72 százalék), a lakások aránya 28 százalék volt. A tranzakciók 84 százaléka Budapesten, zajlott, ezen belül a II. kerület adta a forgalom 48 százalékát, majd a III. és XI. kerület 15-15 százalékkal következett, és az V. kerület 11 százalékkal, a XII. kerület 7 százalékkal. A piaci trendekről kifejtették: a luxus szegmensben a vevők nem szeretnek felújítani. Leginkább a 70-100 négyzetméteres nappalival, legalább öt hálószobával, külön vendégrésszel rendelkező okosházakat keresik, korszerű gépészeti és energiahatékony megoldásokkal, és ahol van legalább 3-4 garázs (nagyobb villáknál akár 6-8 kocsibeálló). Hozzátették: az egységes belső kialakítása – belsőépítészek és lakberendezők bevonásával – ebben a szegmensben felárat jelenthet. Az 1990-2000-es évek belső medencés, mediterrán stílusú “hodályházaira” ma alig van kereslet – jegyezték meg. Az elemzésből kiderült: a luxusingatlan-piacon a jól pozícionált, szépen fotózott, igényes ingatlanok jellemzően 2-4 hónap alatt kelnek el, míg a túlárazott vagy korszerűtlen házak akár évekig is a piacon maradhatnak.
-
Zöld Energia2 nap telt el a létrehozás ótaÁllami támogatás érkezhet a napelemes háztartások számára energiatárolóra
-
Zöldinfó1 nap telt el a létrehozás ótaAranyat érő gomba, pusztuló élőhelyek szigorúbb ellenőrzések jönnek Romániában
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaA jövő rezsicsökkentése: saját energia, kiszámítható költségek
-
Zöld Energia7 nap telt el a létrehozás ótaÉvek óta halogatom a napelem telepítést, már késő?
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaMegugrott az akkumulátoros tárolók kapacitása, folytatódik a fejlesztés
