

Otthon
Ez a világ első napelemes, guruló lakása
Ha lakókocsira gondolunk, valószínűleg nem egy ultramodern, napelemes, elektromos autó jut az eszünkbe, amiben a tágas helyeken kívül minden megtalálható ahhoz, hogy kényelmesen érezzük magunkat.
Holland diákok azonban most pontosan ilyen kocsi prototípusát építették meg. Stella Vita – úgy hangzik, mint valami luxusszálloda neve, vagy egy igen drága ásványvíz, pedig valójában egy elektromos, környezetbarát lakókocsi prototípusát hívják így, amit eindhoveni diákok egy csapata épített meg. Az már biztos, hogy az elektromos autók megváltoztatják majd, hogyan közlekedünk – de ha erről van szó, általában inkább a városi közlekedésre, vagy rövid távú autózásra gondolunk, és nem arra, hogy egy elektromos, teljesen környezetbarát lakókocsival vágunk neki az országnak, vagy akár a kontinensnek. Eindhoveni gyerekek egy csoportja egyáltalán nem ilyen szűk látókörű: a Solar Team Eindhoven (Eindhoveni Szolárcsapat) huszonkét tanulója olyan lakókocsi-prototípust épített, ami teljesen zöld, napenergiával működik, és elektromos.
A Stella Vita fantázianévre keresztelt jármű az Eindhoveni Műszaki Egyetem diákjainak fejéből pattant ki. Nem elég, hogy az autó elektromos, még napenergiával is működik, az így kapott áram pedig a lakókocsi számos funkcióját el tudja látni. A naposabb időben a jármű akár 730 kilométert is el tud menni a szolárpanelek segítségével, az így nyert energiával pedig még a kávéfőző is működtethető, sőt, a tévét is lehet nézni, miközben töltöd a telefonodat, vagy éppen zuhanyzol. A lakókocsi felugró tetővel is rendelkezik, amely megnöveli a belmagasságot, így sokkal könnyebb kiegyenesedve főzni, dolgozni, vagy bármi mást csinálni benne.
Első blikkre talán furcsának tűnhet a lakókocsi dizájnja, de valójában minden funkcionális rajta. A hosszú tetőre szükség volt a szolárpanelek miatt, és a jármű egész formatervezése a praktikusság, az aerodinamikai szempontok és a helymaximalizálás céljából született. Ami a szolárpaneleket illeti, még két szettnyi megbújik a tető alatt belőlük, amit álló helyzetben lehet előhúzni.
Arról egyelőre nincs adat, hogy milyen akkumulátor dolgozik a kocsiban. A diákok szeptember 19-én indultak el európai körútjukra a Stella Vitával, a cél Spanyolország legdélebbi csücske. Az úton kizárólag napelemet fognak használni energiaforrásként. Valószínűleg így még azért kicsit problémás lesz az út, de talán már nem kell sokat várnunk ahhoz, hogy a napelemes elektromos lakókocsik a mindennapi valóságunkká váljanak.
Képek: Stella Vita Facebook

Otthon
Épületeink energiahasználata a technológiai szemléletváltáson múlik
Az építőiparban komoly tartalékok vannak az energiamegtakarítás tekintetében, hiszen szinte unásig ismételt közhely, hogy Magyarország összes energiafelhasználásának nagyjából 40%-a az épületállományhoz köthető.

A zéró-karbon kibocsátáshoz vezető út egyik sarkalatos pontja pedig, hogy nem az energiaszámlán szereplő összeg, hanem az energiafelhasználás csökkentése a cél. Ebben az akár olyan aprónak tűnő lépés is sokat számíthat, mint egy nagyberuházás zsaluhasználatának pontos tervezése.
Kezdjük egy példával az építőiparból! Egyre több kivitelező ismeri fel, hogy akár a teljes beruházás költségeihez mérten elsőre akár csekélynek tűnő tételek, mint pl. a zsalutervezésen vagy a zsaluk optimális logisztikáján milyen komoly költségmegtakarítás érhető el, ami ebben az esetben a környezetterhelés csökkentésével is együtt jár. Ma már minden, a hírnevére adó vállalat az ilyen részletekre is odafigyel.
Napi szinten vagyunk tanúi a szemléletváltásnak, hiszen az ipar, és az építőipar szereplői is, az általuk kínált termékekbe és szolgáltatásokba beépült energia csökkentését egyre inkább üzleti előnyként, haszonérvként definiálják. Érdemes leszögezni, hogy a működéshez felhasznált energia mérséklése részben törvényileg is szabályozott, de a cégek jól felfogott érdeke is. Ez az építőipar szereplői elé is megoldandó feladatokat állít.
A globális vállalatoknál is sok apró lépés vezet ahhoz, hogy a zéró karbon- kibocsátás elérése érdekében tett erőfeszítések eredményei érzékelhetők, számszerűsíthetők legyenek. Jóllehet egyre többen hozzák nyilvánosságra az éves gazdasági jelentésük mellett a fenntarthatósági jelentésüket is, szakértők szerint a nemzetközi porondon jelentős cégek a zéró karbon- kibocsátás irányába tett lépéseikkel még jócskán az útkeresés szakaszában vannak. A kezdeti eredmények azonban sokszor rávilágítanak arra, hogy a szemléletformálás szerepe ebben a kérdésben is döntő lesz. Ezek között Botta D. Mihály, a Meva Zsalurendszerek Zrt. magyarországi és a Meva globális vállalat ausztriai ügyvezető igazgatója az építkezések zsaluhasználatának körültekintő tervezésére hívja fel a figyelmet. „Egy épület energiafelhasználásának kalkulációjához kétségkívül hozzátartozik az építéskor felhasznált termékek, műszaki megoldások előállításához igénybe vett energia is. Egyre többször szükséges az ezeket a tételeket is tartalmazó energiamérleg elkészítése. A számunkra piacot adó, jelentős betonhasználattal járó beruházások teljes költségvetésében könnyedén az elenyésző tételek közé sorolhatja bárki a bérelt vagy a saját zsaluparkhoz köthető költségtételeket. Tény azonban, hogy körültekintő zsalutervezéssel és pontos logisztikával akár százmillió forintos megtakarítás is elérhető. A felhasznált energia pedig, cégünk piacvezető innovációja, a műanyag zsaluhéjak használatával tovább csökkenthető, és az energiamérlegben is feltüntethető lesz. Ez is a szükséges szemléletváltás része, amely mind felhasznált energiában, mind pedig forintban kifejezhető előnyt kínál.” – mutat rá a szakember a gazdaságossági szempontok között az egyik, közvetlenül a kínált műszaki megoldáshoz köthető előnyre.
Ez azonban a Meva életében is csupán egy a sok közül. A területen fontos szerep jut a lassan két éve Dunakeszin birtokba vett, és minden egyes elemében a fenntartható működés elveit szem előtt tartó új, Meva regionális logisztikai bázisra, ahonnan megindult a szolgáltatásexport a nyugat-európai piacokra.
Beérett az évtizeddel korábbi innováció
Nem a Meva az egyetlen cég, ahol a fenntarthatóságra való törekvés megelőzte a mai előírásokat. A cég ugyanis piacvezető a több mint 20 éve bevezetett, számtalanszor felhasználható műanyag zsaluhéjak területén. A 100%-ban famentes zsaluhéj a ugyanis a 2000-es évek elején került a cég kínálatába, ami a gyakorlatilag végtelen számú felhasználási lehetőségének köszönhetően jelentősen csökkenti a fa zsaluzatok alkalmazásának szükségességét. „Akkor még senki nem gondolhatta, hogy az innováció több mint 20 év múlva válik igazi piaci értékké, kínál versenyelőnyt és lehet egyidőben az építőipar fenntarthatósági törekvéseinek egy eleme, vagy éppen élharcosa. Ami akkor még csak vágyott eredmény volt, az mára már bevált valóság. A műanyag zsaluhéj azóta is a Meva piacvezető és egyedülálló műszaki megoldása. Tartósságára és stabil, megbízható használatára mi sem jobb bizonyíték, mint hogy az elsőként gyártott zsaluhéjak egy részét még ma is használják, valamint az, hogy a zsaluhéjakra adott 7 éves garanciális időben még soha egyetlen reklamáció nem érkezett.” – emelte ki a magyar piacon 38 főt foglalkoztató, a tavalyi évben 2,337 Mrd árbevételt elérő vállalat vezetője.
(Mi a műanyag zsaluhéj lényege? A Meva műanyag zsaluhéja elnyűhetetlenül tartós, rendelkezik a rétegelt falemez zsaluhéjak összes pozitív tulajdonságával, amit kiegészítenek a műanyag zsaluhéjak kínálta előnyök, mint az egyszerű formázhatóság, javíthatóság, és bármilyen építési geometriához való rugalmas alkalmazhatóság.)
A Meva a világ minden táján jelentős beruházásokon van jelen, és komoly erőfeszítéseket tesz energiafelhasználásának globális csökkentése terén. Ennek egyik példája a magyarországi új logisztikai bázis. Ha érdeklik a részletek, ismerje meg a dunakeszi telephely műszaki megoldásait.
(partner hír)
-
Otthon1 hét telt el a létrehozás óta
Épületeink energiahasználata a technológiai szemléletváltáson múlik
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás óta
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Egyre több bolt csatlakozik: új lendületet kap a visszaváltás vidéken is
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Tesla, BYD, Volvo a dobogón – tarol a vállalati elektromosautó-program Magyarországon
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás óta
60 éve olajra léptek Algyőn – most újra az ország reménye lett