Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Gyorsabban válnak elérhetővé az elektromos autók

Létrehozva:

|

Az elektromos autók kínálata, illetve keresletük erős fejlődésen ment át az elmúlt öt évben. Használatuknál a legnagyobb kulcstényező a megtérülési ár, amely erősen függ a jármű árától, melynek legfontosabb befolyásolója az akkumulátorok költsége.

A legfrissebb jelentések szerint ez utóbbi indult drasztikus csökkenésnek, szépen lassan racionális döntéssé válik az elektromos autó birtoklása. 2014 végén világszerte már összesen 700 000, hálózatról tölthető vagy teljesen elektromos autót értékesítettek, amely hatalmas ugrás az előző év 400 000-es adatához képest – igaz, ehhez erősen hozzájárul a kínálati oldal bővülése, különösen a konnektoros hibridek területén. Nem kell ahhoz szakértőnek lenni, hogy a 2015-ös esztendőre milliós értéket vetítsünk előre, de hosszú távon még ez is csak egy parányi töredék a teljes piacból. De mikorra vehetik át az elektromos járművek a hatalmat?

Mindez alapvetően két dologtól függ. Egyrészt a fogyasztói szokásoktól, amelyhez hozzátartozik az újfajta közlekedési forma, és a vele járó új teendők menedzselése, illetve az infrastruktúra kiépítése, nem utolsó sorban pedig a járművek hatótávja. Ebben szerepet vállal az akkumulátor, amely szintén kulcstényező a másik dologban: a költségekben. Az akkumulátorok költségét kilowattórás (KWh) alapokon mérik, hiszen minél több fér el ebből egy akkumulátorban, annál messzebbre jutunk vele, sőt ez a teljesítményt is befolyásolhatja.

Egy 2013-as elemzés szerint az elektromotoros meghajtás akkor lesz képes költségekben felvenni a harcot a belső égésű motorokkal, ha az akkuk ára 300 dollár/kWh alá csökken – mindezt pedig 2020-ra jelezte előre. Azóta viszont már két év eltelt, a Nature Climate Change szervezet által készített legújabb tanulmány pedig az akkuk árának váratlan csökkenéséről számolt be. 2007 és 2014 között évente átlagosan 14 százalékkal csökkentek az árak. A nagy szériában gyártott modellek, mint például a Nissan Leaf vagy a Tesla Model S már elérték azt a szintet, amely megközelíti a 300 dolláros előrejelzést.

Advertisement

A teljes cikk itt olvasható.

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Forradalmi megközelítés a levegőminőség értékelésében

Magyar közreműködéssel születtek új javaslatok a levegő biokémiai minősítésére és a levegőminőség szabályozására Európában.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Nagyszabású kutatási együttműködés eredményeként új javaslatok születtek a levegő biokémiai minősítésére és a levegőminőség szabályozására Európában – írta meg az alternativenergia.hu. A nemzetközi kutatás eredményei és következtetései a Nature folyóiratban jelentek meg, a cikk egyik szerzője Salma Imre, az ELTE légkörkémikusa – olvasható az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) MTI-hez eljuttatott közleményében. Mint kiemelik, a kutatók bíznak abban, hogy eredményeik, amelyek pontosabban veszik figyelembe a szálló por egészségi hatásait, jelentősen hozzájárulhatnak Európa levegőjének javításához. A közlemény szerint a rossz környezeti levegőminőség – amelyet leginkább a szálló por (aeroszol) magas koncentrációszintje okoz – az egyik legsúlyosabb közegészségi probléma világszerte. Az aeroszol keletkezésének, kémiai, fizikai és biológiai tulajdonságainak és hatásainak jobb megismerése, valamint a levegőszennyezők közötti kapcsolat vizsgálata az elmúlt években a légkörkémiai kutatások előterébe került.

A szálló por okozta betegségek kialakulásában több tényező együttes és bonyolult kölcsönhatása játszik szerepet. A levegő minőségének objektív vizsgálata ezért kulcsfontosságú a megfelelő intézkedések meghozatalához. A kutatás a levegőminősítés módszertanának javítását célozta tudományos megalapozottsággal, és külön kiemelve a közúti gépjárműforgalom és a fatüzelés jelentős levegőkörnyezeti kockázatait. Az eredményeket összefoglaló tanulmány a Nature folyóiratban jelent meg a napokban. Első megközelítésben a levegőminőség vizsgálatakor a szakemberek az aeroszol tömegét használják mérőszámként, amelyet azután egyéb tulajdonságok figyelembevételével finomítanak. A legújabb kutatási eredmények azonban arra utalnak, hogy a szálló por egészségi hatásainak egyik legfontosabb mechanizmusa a sejti szinten kialakuló oxidáns-antioxidáns egyensúly felborulása a légzőrendszerben, ami oxidatív stresszhez vezethet, végezetül pedig atípusos gyulladáson keresztül növeli a különféle megbetegedések kockázatát.

Mindezt okozhatják a szennyezett levegőben kialakuló, nagy oxigéntartalmú és erősen reakcióképes kémiai anyagok, az ROS oxigénspecieszek, de okozhatja a tüdő antioxidáns védelmi rendszerének a gyengülése is. Ezt a fajta, az aeroszol által kiváltott oxidatív stresszt az oxidatív potenciállal (OP) lehet mérni és minősíteni, amely érték a részecskék több, káros tulajdonságát is figyelembe veszi. A nemzetközi összefogással készült tanulmányban 43 európai helyszínről származó, azonos eljárással és kétféle (AA és DTT) sejtmentes vizsgálattal meghatározott eredményeket vettek figyelembe. A Grenoble Egyetem professzora, Gaëlle Uzu vezetésével készült kutatás átfogó kiértékelési rendszerébe az ELTE TTK Kémiai Intézet BpART Laboratóriumának friss eredményei kerültek be.

Advertisement

“Megvizsgáltuk az oxidatív potenciál térbeli eloszlását Európában eltérő típusú levegőkörnyezetekben, majd különböző forgatókönyvek kiértékelésével betekintést kaptunk a levegőminőség szabályozásának újabb lehetőségeibe” – mutatott rá a kutatás jelentőségére Salma Imre, a hazai csoport vezetője, aki elmondta: a különböző szennyező források elemzésével olyan stratégiákat azonosítottak, amelyek tisztább és egészségesebb levegőhöz vezethetnek. A kutatók kimutatták, hogy célszerű az oxidatív potenciált, valamint a fő légszennyező forrásokat (például biomassza-tüzelés, szilárd fosszilis anyagok égetése, közúti gépjárműforgalom) és kiemelt (például fűtési és fűtésen kívüli) időszakokat külön-külön is figyelembe venni a légköri koncentrációk mellett vagy akár helyett. Eredményeik alapján tudományos szintű javaslatokat fogalmaztak meg az Európai Unió Tanácsa részére egy új típusú szabályozás módszertanára vonatkozóan – írják a közleményben.

Mint kiemelik, a kutatás részvevői bíznak benne, hogy eredményeik hozzájárulnak egy élhetőbb, egészségesebb levegőjű Európához. A tanulmány ugyanakkor nem csak a szakpolitika, de a kutatói közösség számára is fontos lehet az aeroszolok káros egészségi hatásainak a jobb megismerése céljából – hangsúlyozzák. A BpART Laboratórium tagja Salma Imre mellett Weidinger Tamás, Rohonczy János, Vasanits Anikó és Vörösmarty Máté. A kutatásban doktorandusz és végzős egyetemi hallgatók is rendszeresen részt vesznek, jelenleg három hallgató dolgozik kapcsolódó témákon. Bővebb információ a BpART Laboratórium weblapján található meg.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák