Kapcsolatfelvétel

Öko Fashion

Használd újra a régit!

Létrehozva:

|

A Humusz Szövetség meghirdette Re-design – Gondold újra! című kreatív alkotói pályázatát, amelynek jelentkezési határideje március 20. Azonban ahhoz, hogy a pályázóknak lehetőségük legyen ötletet meríteni az alkotáshoz, Ullmann Mónika, a Barkács csajból is ismert színésznő jó tanácsaival gazdagodhatnak az érdeklődők.

A redizájn maga azt jelenti, hogy újratervezés, a termékeknek az eredetitől eltérő funkciójú újrahasználata/hasznosítása. Az újrahasználat pedig tulajdonképpen a hulladékmegelőzés egyik módja, hiszen ha egy adott tárgyat nem veszünk meg újra, hanem többször felhasználjuk, vagyis meghosszabbítjuk az élettartamát, azzal nyersanyagot és energiát takarítunk meg. Tehát a redizájn nem csak kreatív és szórakoztató, de még környezetbarát is.

Amellett, hogy a környezetünket védjük, más előnyei is vannak a tárgyak kreatív újragondolásának. Készségfejlesztő, hiszen nem a boltból készen veszünk meg egy terméket, hanem saját magunk állítjuk elő. Ez továbbá a legolcsóbb módja annak, hogy egyedi, dizájner termékekhez jusson az ember. Az ügyesség mellett a kreativitás is fejlődik, ráadásul még csapatépítő és családi programnak is kitűnő.

Ullmann Mónika
Ezért döntött úgy Ullmann Mónika színésznő, hogy segít a Humusz redizájnhoz kapcsolódó tevékenységeit népszerűsíteni.
Mint minden remekműhöz, a redizájnhoz is több hozzávaló szükséges, amelyek közül a legnehezebb maga az ötlet. „Az első és legfontosabb szabály egy környezettudatos életmódhoz az, hogy csökkentsük a fogyasztásunkat, azaz nem kell mindent megvenni, főleg, ha azt mi magunk is elő tudjuk állítani” – osztja meg a tippet Ullmann Mónika. „Továbbá a fogyasztásunk mellett a keletkező hulladék mennyiségét is csökkenteni kell, amit egy termék hosszú idejű felhasználásával érhetünk el. A redizájn ebből kifolyólag arról szól, hogy körülnézünk otthon, hogy melyek a már feleslegessé vált vagy elromlott tárgyak, és melyek azok, amelyek valóban kellenek nekünk.”

A barkácsolásban járatos színésznő szerint elsősorban olyan anyagokat javasolt redizájnolni, amelyek nagy mennyiségben keletkeznek, akár napi szinten, és újrahasznosításuk még nincs megoldva, így mindenképp az égetőben vagy lerakóban végeznék. Ilyen például a CD, nejlonharisnya, esernyő. A csomagolóanyagokat alapból kerüljük, ha tudjuk, és csak végső esetben használjuk fel őket. Az alkatrészeket érdemes félretenni, sok esetben hasznunkra válhatnak a munka során. Mielőtt nekiállunk, gondoljuk végig, hogy milyen alapanyagokra van szükségünk, és ha több mindent kell venni ahhoz, hogy egy tárgyat átalakítsunk, akkor nem biztos, hogy megéri nekiállni. Kiválóan munkálható, jó alapanyagnak pedig ajánlott a karton, a papír és a textil rongy.

Az alapanyagok mellett célszerű arra is odafigyelni, hogy valóban környezetbarát módon dolgozzunk. A hulladékhierarchiát mindig tartsuk szem előtt, és ha valamit még lehetséges, akkor azt mindenképpen próbáljuk megjavítani. „Az elejétől fogva érdemes úgy dolgozni, hogy az tartós, illetve könnyen javítható legyen (csavarozás, szögelés). Maradékanyagból is kevesebb keletkezzen vagy azok felhasználása is elejétől fogva tervezve legyen. Hiányzó szerszámokért pedig nem kell rögtön boltba indulni, kérdezzük meg előbb szomszédjainkat, ismerőseinket, biztos szívesen kölcsönadják. Bizonyos alaptechnikák, mint például a kosárfonás, sok anyag esetében alkalmazható (textil, papír, gumi stb.), és megbízható, tartós eredményt produkálnak.” – árulta el praktikáit a környezet iránti elkötelezettségéről is jól ismert színésznő.

További hasznos tippek a www.humusz.hu/redesigntippek oldalán olvashatók, a pályázni kívánók pedig a www.humusz.hu/redesignpalyazat oldalon juthatnak bővebb információhoz.

forrás: greenfo.hu

Öko Fashion

Hazai divattervező és sztárfotós is beállt a természetvédelem mögé

Létrehozva:

|

Szerző:

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak.

Ki egy civil szervezetet támogat, ki a követői körében hívja fel rá a figyelmet, ki pedig a saját életében és a munkája során figyel oda a fenntarthatóságra. Herczeg Zoltán divattervező, designer és a Capa-nagydíjas Szombat Éva fotós sem tett másként – mindketten a saját szakmájukon belül járultak hozzá ehhez a mindannyiunk számára fontos ügyhöz, támogatva a WWF Magyarország természetvédelmi tevékenységét és azt, hogy általuk még többen hozzátegyék a sajátjukat.

A természetvédelem és a fenntarthatóság már rég nem elvont, nehezen érthető fogalmak, hiszen ma már mindenhol arra hívják fel a figyelmünket, hogy magánemberként is mennyit tehetünk bolygónk megóvása érdekében, és milyen fontos, hogy ki-ki a maga módján támogassa természeti kincseink védelmét. A természetvédelmi civil szervezetek pedig mindent megtesznek azért, hogy ellássák a legsürgetőbb szakmai feladatokat: a WWF Magyarország már több mint 30 éve dolgozik a hazai folyókért és vizesélőhelyekért, a természetes erdőkért, a nagyragadozók megóvásáért és a klímavédelemért. Viszont ami nem változott, az az, hogy ezeknek a szervezeteknek szükségük van az emberek támogatására, hiszen csak így tudják fenntartani tevékenységüket, és csak együtt, összefogva lehet sikereket elérni.

Ehhez az ügyhöz csatlakozott most Herczeg Zoltán divattervező, designer és Szombat Éva, a 2021-es Robert Capa Magyar Fotográfiai Nagydíjával elismert fotós, akik két különböző projektben értékes munkájukkal járultak hozzá a hazai természetvédelemhez.

A WWF Magyarország a koronavírus-járvány kezdetekor leállította az utcai adománygyűjtést, most viszont friss arculattal, lelkes adománygyűjtőkkel indította újra ezt a tevékenységét. Az új arculat fő eleme a FUNdraiser csapat által viselt pólók és dzsekik, melyeket maga Herczeg Zoltán tervezett az ikonikus pandalogó fekete-fehér színeivel játszva fiatalos, mégis a WWF-re jellemző stílusban. Az OEKO-TEX(R) Standard 100 minősítéssel rendelkező, környezetbarát anyagból készült ruhadarabokat viselő utcai adománygyűjtőkkel egyre több helyen lehet találkozni Budapest csomópontjain.

“Azért álltam be a WWF mellé, mert szent meggyőződésem, hogy az egészséges, tiszta ember csak az egészséges, tiszta Földön lehet harmonikus és boldog, tehát teljes. Napjainkra ennek megóvása lett a legégetőbb kihívása a történelemnek, korunk emberiségének. Olyannyira támogatok minden egyes ezzel kapcsolatos erőfeszítést, hogy várhatóan egész további életemet és munkásságomat, hivatásomat is ennek a szent célnak a szolgálatába állítom” – mondta Herczeg Zoltán az együttműködésről.

Szombat Éva pedig a WWF Tagság program izgalmas és színes kampányát fotózta a civil szervezet számára, melynek mottója: “A természet pótolhatatlan”. A képeken papírállatok jelennek meg egy erdő képe előtt, ami színes, mozgalmas és trendi, de látszik, hogy nem az “igazi” természet. A fotókon azokat a szintén környezetbarát, ám színes pandás pólókat viselik büszkén a WWF önkéntesei, amelyeket a WWF Tagként újonnan belépő rendszeres havi támogatók kapnak most limitált számban. A kis összegű, rendszeres adományozás ugyanis egy civil szervezet életében a működés egyik legfontosabb és nélkülözhetetlen forrása, ezt szeretné meghálálni a WWF Magyarország az új támogatóknak, és e mögé állt be a híres fotós is.

“Egyre nagyobb kihívás megszólítani az embereket, ugyanakkor az elkötelezett adományozók támogatása elengedhetetlen hazai természeti kincseink megóvásához. Éppen ezért nagyon fontosnak tartom, hogy ilyen neves művészek is a jó ügy mellé álltak. Segítségükkel még több emberhez eljut ez a fontos üzenet, hiszen a jövőnkért folytatott munka csak együtt lehetséges” – mondta Tar Emese, a WWF egyéni adománygyűjtési menedzsere.

A divattervező és a fotós tehát ezen a módon is kifejezte elkötelezettségét a természeti értékek megóvása iránt, adományozóként pedig – történjen az utcai adománygyűjtőkön keresztül vagy online formában – mindenkinek azt üzenhetjük, hogy civil szervezetet támogatni és a bolygó védelme mellett kiállni menő.

Tovább olvasom

Öko Fashion

A vízből kihalászott műanyagot használt fel az O’Neill legújabb kollekciójához

Létrehozva:

|

Szerző:

A népszerű szörf és ruházati márka olyan kollekciót készített, amely 86%-ban újrahasznosított műanyagokból gyártott darabokból áll.

Az O’Neill Blue elnevezésű óceánmentő misszió célja, hogy felhívja a figyelmet az óceán szennyezettségére. A márka Jack O’Neill szörfös nevéhez fűződik, aki 1996-ban álmodta meg a Tenger Odüsszeia edukációs misszióját, hogy felvilágosítsa a diákokat a tengerrel és a környezettel való szoros kapcsolat fenntartásának fontosságáról. A márka azóta is kiemelt figyelmet fordít a témára, most éppen ezzel a különleges kollekcióval. Az újrahasznosított ruhákat bionikus, azaz tengerparti műanyag hulladékból készült szállal varrják.

A márka újrahasznosított PET-palackokból készült úgynevezett REPREVE-et használ, amelyet megtisztítanak és fonalaikba szőnek. A fonalat ezt követően a U TRUST által tanúsított legjobb minőségű újrahasznosított rostforgácsok és pelyhek felhasználásával sodorják. A szintetikus szálak ezen formája kevesebb üvegházhatású gázra támaszkodik, és a folyamat során vizet és energiát takarít meg.

A 2022-es tavaszi/nyári kollekció 86%-a ezzel a technológiával készült. Céljuk, hogy 2025-re egy 100%-os O’Neill Blue termékcsaláddal álljanak elő. „Arra törekszünk, hogy teljes mértékben megfeleljünk magatartási kódexünknek, és felhívjuk az emberek figyelmét az óceán szennyezettségére. Az O’Neill Blue nem a szezonális trendekről szól, nem is egy kapszula kollekció, sokkal inkább a hosszú távú fenntarthatóságot és az óceánok egészségét helyezzük előtérbe” – tette hozzá Kun Álmos, az O’Neill márkamenedzsere. A program megálmodói azt remélik, hogy nem csak ennyivel járulhatnak hozzá az óceánok tisztaságához, hanem missziójuk inspirációként hat a vásárlók számára is egy környezettudatosabb életre és az óceánok tisztaságának megőrzésére.

Tovább olvasom

Öko Fashion

A ruhabérlés kevésbé zöld, mintha kidobnánk a fölösleges darabokat

Létrehozva:

|

Szerző:

A szállítás és a tisztítás miatt a divatos ruhák bérlése a legkevésbé környezetbarát lehetőség egy új tanulmány szerint, amelyről a The Guardian brit napilap online kiadása számolt be.

Sokáig úgy gondolták, hogy a ruhabérlés jó válasz lehet a divat fenntarthatósági válságára, de egy új tanulmány arra az eredményre jutott, hogy még annál is rosszabb, mintha egyszerűen kidobnánk a fölöslegessé vált ruhadarabokat. Az Environmental Research Letters finn tudományos folyóiratban publikált kutatás a ruhák birtoklásának és ártalmatlanításának öt különböző módját vizsgálta, beleértve a bérbeadást, a viszonteladást és az újrahasznosítást. Megállapításuk szerint mind közül a ruhabérlés a legrosszabb választás: annak van a legnagyobb hatása a klímára. Mint kiderült, a ruhabérlés esetében az ide-oda szállítás és a tisztíttatás is terheli a környezetet. Közben a zöldnek vélt ruhabérlés már egész külön ágazattá nőtte ki magát. Olyan hírességek, mint Gwyneth Paltrow vagy Ralph Lauren is beszálltak az üzletágba. A GlobalData becslése szerint 2029-re az ágazat értéke 2,3 milliárd font (975 milliárd forint) lehet. A Világgazdasági Fórum viszont idén arra figyelmeztetett, hogy az ágazat a globális károsanyag-kibocsátás 5 százalékáért felel. A ruhabérlés azonban esetenként mégis jó megoldás lehet. Egy a témával foglalkozó szakértő, Dana Thomas szerint például jelentős események vagy esküvők esetében hasznos megoldás a vásárlás helyett.

Az új tanulmány szerint ha a bérbeadó cégek úgy változtatnák meg a logisztikájukat, hogy az környezetbarátabbá váljon, a bérbeadás környezetvédelmi szempontból egy szintre kerülne a viszonteladással. A tanulmány azt is megállapította, hogy a divatfogyasztás legfenntarthatóbb módja az, ha kevesebb darabot vásárolunk, és azokat a lehető leghosszabb ideig hordjuk. “Fenntartható akarsz lenni? Vásárolj kevesebbet, vásárolj jobban” – ajánlotta Thomas, a gyorsan változó divattal és a ruhák jövőjével foglalkozó Fashionopolis: The Price of Fast Fashion and the Future of Clothes című könyv szerzője.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák