Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Környezetbarát, mint a faék

Létrehozva:

|

Két vágással kell kialakítani a fából, fúrás, csavarozás, festés vagy lakkozás kizárva. Saját gyerekeinek tervezett környezetbarát faautót Matteo Ragni olasz formatervező, amely szerethetőbb is a műanyagnál. Így lett ökodizájn-mozgalom lett egy apuka kéréséből.

Apaként szembesült Matteo Ragni azzal, hogy a boltokban drága pénzért kapható műanyag játékok milyen hamar tönkremennek, vagy ha az nem, akkor hamar rájuk un a gyerek, írja az index.hu. A játék legyen tartós, finom illatú, kellemes tapintású, fantáziaébresztő, vonzó – ez vezérelte Matteo Ragnit az első kisautó megtervezésekor. A libanoni cédrusfából kézzel faragott, bumfordi négykerekű akkora sikert aratott gyerekeinél, hogy Ragni más formatervezőket is bevont az alkotásba. Így indult a 100%ToBeUs projekt, amelyet felkarolt a neves olasz formatervező cég, az Alessi. Öt év alatt száz terv született, az olasz tervezők mellett holland, angol, német, japán, spanyol, argentin, szlovén, orosz, kolumbiai designerek is beszálltak. “Kiderült, hogy mindenkinek van egy autóterve a fiókban” – mondta Ragni. Hogy izgalmasabbá tegye a feladatot, szabályokat is lefektetett: a 16 x 7,5 x 8,5 centiméteres alapformát mindössze két vágással lehet kialakítani, nem fúrható bele lyuk, nem adható hozzá csavar vagy más kiegészítő, és nem festhető. Az autókat nemrég a milánói Tudomány Múzeuma mutatta be (a kiállítás január közepén zárt be).

A tervezők ötöde viszonylag konvencionális autóformával, másik ötöde gyerekkori emlékei hatására haszonjárművel (tűzoltóautó, mentő) áll elő, túlnyomó részük viszont szabadjára engedte a ceruzáját. Készült lépcsős, mosolygós, szörfös, pirítós, puzzle, repülős és számos meghatározhatatlan alakú autó – csak az számított, hogy élményt szerezzenek a gyerekeknek. “Életszemléletet is formálnak ezek a faautók, a jövő felnőttjeinek gondolkodását fenntarthatóságról, a természetes anyagok iránti tiszteletről, újrahasznosításról” – összegezte Ragni. Mert a játék komoly dolog.

forrás: origo.hu

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöldinfó

A környezetvédelem természetes része a tudatos pénzkezelésnek

Egy magatartáskutatás alapján, aki takarékos, az zöldebben él.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A pénzügyileg takarékos emberek nagyobb valószínűséggel viselkednek környezettudatosan. Aki viszont imád vásárolni, az hajlamos kevésbé figyelni a környezeti szempontokra – derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem friss tanulmányából, amely részleteit olvashatjuk az alternativenergia.hu. A kutatás szerint a pénzügyi tudatosság nemcsak a pénztárcának, hanem a bolygónak is jót tesz: a pénzügyi takarékosság ugyanis közvetlenül hozzájárul a zöld viselkedéshez, és azok, akik odafigyelnek kiadásaikra, hajlamosabbak takarékosan bánni a természeti erőforrásokkal is, legyen szó energiafogyasztásról, hulladéktermelésről vagy a vásárlási szokásaikról. A takarékossági attitűd a legerősebb előrejelzője a környezettudatos magatartásnak, és ez fontosabb, mint az, hogy környezettudatosnak vallja-e magát az illető – áll a Corvinus kutatóinak tanulmányában. Ezzel szemben a vásárlásorientált szemlélet – az, hogy valaki szeret költeni, új termékeket vásárolni – gyengíti a környezetbarát viselkedés iránti hajlandóságot, bár ez a kapcsolat nem erős, mégis statisztikailag kimutatható: minél inkább a fogyasztás áll valaki életében a középpontban, annál kevésbé valószínű, hogy környezettudatos döntéseket hoz.
A tanulmány szerint a környezetvédelmi és környezettudatos magatartást ösztönző üzenetek önmagukban nem elegendőek, mert erősebb a hatásuk a gazdasági növekedésre és fogyasztásra buzdító narratíváknak.

A kutatás egyik legfontosabb következtetése, hogy a környezetvédelem nem feltétlenül igényel külön erőfeszítést, hanem a tudatos pénzügyi magatartás természetes velejárója. Másképp fogalmazva: aki figyel a pénzére, az a bolygóra is jobban figyel, de a környezettudatos viselkedést nem lehet pusztán oktatással vagy információval formálni. A szerzők szerint a kognitív ösztönzőkön túl kell lépni, mert legalább ennyire meghatározóak a szokások (például a takarékosság) és az érzelmi attitűdök (mint például a vásárláshoz való viszony). Példaként említik, hogy a túrázás a természetben élménye a gyermekkorban később a felnőtt életben erősebb környezetvédelmi attitűdök kialakulásához vezethet, mint a közvetlen környezetvédelmi oktatás. A kutatók szerint a cégek is sokat tehetnek azzal, ha a takarékos és fenntartható viselkedést támogatják, akár belső képzésekkel, akár ösztönzőprogramokkal, ilyen lehet az energiahatékonysági tréning, a hulladékmegelőzési ötletpályázat vagy az otthoni környezettudatos viselkedés jutalmazása.

A környezet védelme érdekében a vállalatoknak érdemes mellőzniük a felesleges vásárlást ösztönző üzeneteket, és népszerűsíteniük javítási, újrafelhasználási lehetőségeket és a közös használatú szolgáltatásokat, mint például az autómegosztást vagy a közösségi kerékpározást – áll a kutatásban.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák