

Zöld Közlekedés
Korszakalkotó járművet mutattak be Dubajban
A MOME és a Neumann János Egyetem közös fejlesztésű járműve forradalmasíthatja a városi áruszállítást – Hidrogénnel és napenergiával működő járművet mutatott be a dubaji klímacsúcson a Moholy Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és a Neumann János Egyetem.
A két egyetem kollaborációjában készült három kerekű, multifunkcionális szállító járművet december 1-én láthatta először a nagyközönség az ENSZ COP28 klímacsúcson. A prototípus egyenesen a fejlesztők keze alól, a műhelyből utazott Dubajba.
A teherszállító jármű a fenntarthatósági szempontokat figyelembe véve hidrogénnel és napenergiával működik, különlegessége, hogy saját mesterséges intelligenciával dolgozik, amely az útvonal forgalmi viszonyai alapján, maga tervezi meg a kétféle energiaforrás ideális arányú felhasználását. Igaz, a hatótávolsága egy feltöltéssel 250 kilométer, a járművet kifejezetten városi utakra, rövid távú használatra tervezték, futároknak, vagy árufeltöltésre, a szektor igényeire szabva: elöl egy kétszemélyes kabin, míg hátul egy kisebb raktér kapott helyett.
A projekt célja a fenntartható technológiákat felhasználó, előremutató jármű koncepciójának megalkotása volt, mely a zöld hajtáslánc mellett olyan innovatív részleteket tartalmaz, mint a programozható LED kommunikációs panel, vagy az AI-val vezérelt környezet figyelő kamera rendszer.
Az innovatív jármű műszaki fejlesztéséért a Neumann János Egyetem Járműtechnológiai Kutatócsoportja felelt, míg a formaterv és a user interface a MOME Mobility Design Lab szakembereinek keze alól került ki. A MOME részéről a projektet Ruppert Dániel oktatónk vezette, a fejlesztésben részt vett Húnfalvi András a MOME smart mobility specializációjának oktatója, valamint a Mobility Design Lab végzős tervező hallgatói: Kiss Botond Levente, Treffler Máté, és Elek Bálint is.
Az együttműködés keretében a MOME Mobility Lab feladata volt a jármű formatervezése, illetve a jármű vizuális identitásának megalkotása. A csapat célja volt, hogy az autó koncepcióban szereplő innovatív technikát különleges megjelenéssel ruházza fel, a jármű formai kialakításánál a célszerűséget és a modern megjelenést tartották szem előtt, egy olyan formavilágot hoztak létre, amely a jövőbemutató technológiákat emberközeli módon integrálja.
A magyarországi egyetemek közül kizárólag a MOME és a Neumann János Egyetem képviselte országunkat az ENSZ Dubajban rendezett klímacsúcsán. A COP28 klímacsúcson, a Neumann János Egyetem standjánál, a jármű bemutatásán részt vett Novák Katalin köztársasági elnök, Böszörményi-Nagy Gergely, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke, valamint Csizmadia Norbert, a Neumann János Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke, Szemerey Szabolcs a Neumann János Egyetemért Alapítvány stratégiai igazgatója és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért alapítvány kurátora és Kun Krisztián, NJE Járműtechnológiai Kutatócsoport vezető.
A MOME és a Neumann János Egyetem korábban már dolgozott közös projekten: a SUPERMOTO motorkerékpár Abu Dhabiban mutatkozott be nagy sikerrel.
Forrás: MOME

Zöld Közlekedés
Az Év Magyar Autója 2025 díjat a Cupra Terramara nyerte
Az Év Magyar Autója 2025 díjat a Cupra Terramar, a Közönségdíjat a Suzuki Vitara nyerte – közölte az Autós Nagykoalíció (ANK) hétfőn az MTI-vel.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Az Autós Nagykoalíció (ANK), a Zöldjárműipar.hu és a Járműipar.hu által szervezett versenyre 26 márka 63 autójára érkezett jelölés. A Magyar Év Autója 2025 díjakért 42 modell indult, a Humda Green által támogatott Év Zöldautója 2025 díjakért pedig 19 modell küzdött.
A Magyar Év Autója megmérettetésén a zsűri hét kategóriában hirdetett győztest. A kedvező árú autók kategóriát (8 millió forint alatti kezdőárral) a Dacia Duster nyerte, a Skoda Superb Combi a családi autók között győzött, az Audi A5 Limousine a flotta autók között, a Hyundai Tucson (kis- és közepes méret) és a Mazda CX-80 (nagy SUV-ok) a szabadidő-autók között, a Volkswagen Touareg R a prémium autók mezőnyében lett első, míg a Volkswagen Transporter a kishaszonjárművek között győzedelmeskedett. A verseny történetében először alakult ki pontegyenlőség az élen, így a zsűri döntése alapján a sportautó kategóriában két autó kapott elismerést, a BMW M5 és a Volkswagen Golf GTI. Az Év Meglepetése 2025 különdíjat kapott az Alfa Romeo Junior – ismertették.
Az Év Zöldautója 2025 versenyre három kategóriában nevezték az importőrök és az autógyártók a plug-in hibrid és teljesen elektromos autóikat. A legjobb hibrid ezúttal a Skoda Kodiaq phev modell lett. A legtöbb jelölt a legjobb elektromos autók kategóriában indult, ahol az Audi A6 e-tron vitte el a pálmát. A kedvező árú (15 millió forint alatti kategória) elektromos autók között a Kia EV3 győzött.
Az Év Magyar Autója 2025 versenyre az idén három hazai autógyártóból kettő nevezett. A díj történetében harmadjára vihette el az Audi Hungaria a fődíjat, ezúttal a győri gyártású Cupra Terramar győzött. A közlemény szerint a Közönségdíj 2025 elismerésre mind a 63 nevezett autó esélyes volt. A nyertes a Suzuki Vitara lett a Suzuki Swift és a Ford Explorer előtt. A februárban és márciusban lezajlott online szavazáson több mint ötezren vettek részt. A Suzuki korábban már háromszor elhódította ezt a díjat, legutóbb az S-Cross nyert.
A zsűri ezúttal is kiosztotta az Év Autós PR-szakembere díjat, amelyet az idén az RN Hungary Kft. – a Renault, Dacia és Alpine márkák magyarországi importőre – kommunikációs és PR-igazgatója, Horváth Bence kapott. A tájékoztatás szerint a díjátadó ünnepséget a GreenTech 2025 konferencia keretében a ZalaZone-ban tartják május 23-án. A díjazottak teljes listája a www.evmagyarautoja.hu honlapon tekinthető meg, ahol az egyes autókra leadott pontszámok is nyilvánosak – tájékoztatott az ANK.
-
Zöldinfó1 nap telt el a létrehozás óta
Híd épülhet a Balaton fölé, kezdődik az építkezés!
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Betáplálási lehetőség nyílik meg a napelemes háztartásoknak!
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Az energiatárolás jövőjét hozza el egy brit fejlesztés
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Nem erre számítottak a napelemek vizsgálatakor a kutatók!
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Olcsó napelemek, amelyeket a kerítésre is telepíthetünk!