Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Majdnem egyharmadával növelhető a napelemek teljesítménye

Létrehozva:

|

A Fraunhofer Társaság egyik intézete és az EV Group cég szakembereinek sikerült hatékonyabbá tenniük a napelemeket.

Az első egyszerű napelemeket az 1950-es években készítették szilíciumból és a napfény 4 százalékát tudták árammá átalakítani. Folyamatos fejlesztésekkel, finomításokkal sikerült a hatékonyságot 20 százalékra, laboratóriumi körülmények között pedig körülbelül 27 százalékra növelni. Most ismertté vált, hogy az új rekord 33,3 százalék, amelyet az EV Group munkatársai értek el a Fraunhofer Társaság Napenergia Rendszerek Intézetének kutatóival közösen. Mindez a többszörös rétegű napelemeknek köszönhető. Markus Wimplinger, az EVG részlegvezetője elmondta, hogy az új, nagy hatékonyságú napelemek három foto-abszorpciós napcellával rendelkezik, amelyek egymás tetején vannak elhelyezve. A szilíciumrétegre került egy réteg gallium-arzenid, majd egy réteg gallium-indium. A szilícium és a gallium-arzenid között nincsen ragasztó, hanem az érintkező felületeket nagyon simára csiszolják, majd nagy vákuumban ionokkal bombázzák. Ennek az az előnye, hogy így eltávolíthatók a szilíciumból a zavaró oxidrétegek. A szakember hozzátette, hogy a megoldás előnye, hogy a meglévő infrastruktúrákkal kompatibilis. Ugyanakkor a gyártási eljárást még optimalizálni kell, ez pedig akár több évig is eltarthat.

forrás: alternativenergia.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!