Zöld Közlekedés
Megérkezett a digitális parkolás és töltés az elektromos autók világába
Összefog az energiamenedzsment megoldások területén vezető Schneider Electric és az egyik legsikeresebb hazai technológiai vállalkozás, a mobilitási megoldásokban utazó Parkl Digital Technologies.
A két vállalat a Schneider Electric budapesti központjának helyet adó, az Erste Ingatlan Alap tulajdonában álló Nordic Light irodaházban mutatta be azt a megoldást, amely hatékony töltést biztosít az elektromos autók számára, ugyanakkor az ingatlan elektromos hálózati kapacitásához is alkalmazkodik. A töltési infrastruktúra kiépítését követően az üzemeltetésről a Parkl digitális mobilitási megoldása tud gondoskodni.
A múlt évben 22.651 gépkocsit helyeztek forgalomba zöld hatósági jelzéssel Magyarországon az Energiaügyi Minisztérium tájékoztatása szerint, amelyek több mint 60 százaléka tisztán elektromos meghajtású volt. Ez azt jelenti, hogy a hazai utakon a múlt év végén már mintegy 45 ezer tisztán elektromos személygépkocsi közlekedett. Az e-autók elterjedése kapcsán az egyik legfontosabb kérdés, hogy sikerül-e biztosítani a szükséges infrastruktúrát hozzájuk. A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat és az üzleti partnerei számára okosparkolási és töltési szolgáltatásokat kínáló Parkl közös rendezvényén hatékony, biztonságos, az ingatlanok meglévő elektromos hálózatainak adottságaihoz alkalmazkodó töltési megoldást mutattak be.
A Schneider Electric fenntarthatósági célkitűzései között szerepel, hogy 2030-ra teljes járműflottáját elektromos meghajtású autókra cseréli le. A folyamat már elindult, és Magyarországon is egyre több ilyen járművet használ a cég. Az átállással kapcsolatos igények kiszolgálására a vállalat budapesti központjának otthont adó Nordic Light irodaházban folyamatosan növelik az e-autó töltők számát. Jelenleg 59 olyan töltési pont működik a létesítményben, amelyekhez a Schneider Electric eszközeit és rendszereit használják.
„Az Erste Ingatlan Alap számára kiemelt fontosságú, hogy az Alap tulajdonában lévő irodaházakban a bérlők részére kiváló minőségű szolgáltatást biztosítson. Határozott célunk, hogy lépést tartsunk az elektromos autók térhódításával. Ennek érdekében okos töltőrendszereket építünk ki, melyek képesek kiszolgálni a megnövekedett igényeket, figyelembe véve az épület napi működését és az elektromos áram lekötéseket is. A Nordic Light irodaház esetében a bérlői igényekre reagálva döntöttünk úgy, hogy – a Schneider Electric támogatásával – kiépítünk egy olyan rendszert, amely képes kiszolgálni és dinamikusan kezelni az elektromos autók napi töltését” – mondta Pázmány Balázs, az ERSTE Alapkezelő Zrt. igazgatóságának elnöke.
A Schneider Electric által fejlesztett EV-Charging Expert töltésmenedzsment rendszer (LMS) folyamatosan figyelni tudja egy létesítmény betáplálási pontjainak pillanatnyi terhelését és a lekötött teljesítmény szintjének megfelelő értékig hagyja az autók számára felvenni az energiát. Ennek köszönhetően nem kell tartani a hálózat túlterheltsége miatti áramszünettől, vagy az áramszolgáltatói bírságtól, mégis minden autó az adott pillanatban elérhető legnagyobb teljesítményszinttel tölthet.
A most bemutatott megoldás egyik nagy előnye a hatékony telepítés és könnyű bővíthetőség, amit a szintén a Schneider Electric által fejlesztett és gyártott tokozott áramsínes megoldás tesz lehetővé. Ha új töltési pontokat akarnak a hálózathoz illeszteni, akkor nem szükséges lekapcsolni a teljes rendszert, hanem feszültség alatt ráhelyezhető a további leágazódoboz és töltő.
A töltési infrastruktúra kiépítését követően a legsikeresebb hazai technológiai vállalkozások közé tartozó Parkl tudja biztosítani azt a szoftvert, amellyel a digitális parkolás és elektromos töltés egy rendszerben válik elérhetővé az irodaházak számára. Az alkalmazás révén a töltés és a parkolás elosztása egyszerűbb és átlátható, könnyebb az adminisztráció, hiszen a rendszerben azt is nyomon lehet követni, hogy ki, mennyit töltött, sőt fizetési megoldás is elérhető az applikáción keresztül. Emellett az épületüzemeltetéssel foglalkozó vállalkozások vagy nagyobb ingatlanbérlők saját kezelési felületet is kapnak a parkolás és töltés kezelésére, valamint monitorozására. A Parkl a töltők üzemeltetéséhez szükséges MEKH engedély birtokában a megoldás beüzemelését, működtetését, karbantartását és felügyeletét is vállalja.
„A változó előírások és piaci trendek egyértelműen mutatják: idővel minden irodaházi parkolóhely elektromosautó-töltőhely is lesz egyben. A Parkl célja alapítása óta, hogy felhasználóink, partnereink mobilitási igényeit kiszolgáljuk. A munkahelyi töltés rohamos elterjedésével természetes folyamat a parkolás és a töltés egy rendszerben kezelése. A Schneider Electric-kel közös együttműködéssel ezt minden eddiginél korszerűbb megoldással tudjuk partnereink számára biztosítani” – tette hozzá Somogyi Zsolt, a Parkl ügyvezetője.
„A Schneider Electric jövőformáló megoldásai kaput nyitnak az ésszerű és hatékony energiafelhasználás felé. Hisszük, hogy a digitalizáció az energiaátmenet egyik kulcsa. Ezért is vagyok különösen büszke arra, hogy az elektromos járművek töltéséhez szükséges infrastruktúránk mellé egy sikeres magyar tech vállalkozás, a Parkl digitális megoldását tudjuk ajánlani” – tette hozzá Veres Zsolt, a Schneider Electric országigazgatója.
Forrás: Schneider Electric Hungary
Zöld Közlekedés
A Toyota új modelloffenzívára készül: 2026-ban nyolc új hibrid és elektromos autó érkezik
A Toyota mintegy 14 ezer autót adott el az idén október végéig a magyarországi újautó-piacon.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az év végéig eladásai elérhetik a 17 ezret is, ezzel várhatóan megtartja első helyét a márkák között. A jövő évben elektromos és hibrid modellek sorával támogatja meg az új energiával hajtott járművek térnyerését az európai utakon – írja az alternativenergia.hu. A Toyota Central Europe tájékoztatása szerint a magyarországi új személyautók és kishaszongépjárművek kategóriájában a világelső autómárka január és október között 13 933 új autót értékesített, a Magyarországon is mintegy 75 százalékban részben vagy teljesen elektrifikált autókat értékesítő japán autómárka piaci részesedése így 11,1 százalékos. A teljes magyarországi személyautó- és kishaszongépjármű-piacon az idén október végéig 125 819 új autó talált gazdára. Az importőr cég közlése szerint a személyautók szegmensében a márka 11 590 új autó eladásával, 10,9 százalékos piaci részesedést ért el, míg a kishaszonjárművek között 2333 új autó értékesítésével, 12,2 százalékos részesedéssel áll jelenleg a második helyen.
A flottapiacon a Toyota a második 9250 darabbal, ez 0,49 százalékos csökkenés az előző évhez képest, részesedése 10,2 százalék. Magyarországon az idén folytatódott a hajtásmix átalakulása: a személygépkocsik és kishaszonjárművek értékesítésében a benzin meghajtású autók aránya 30-ról 24 százalékra esett, a dízel üzemanyagot használóké 12 százalék maradt – ismertette a cég. Közben a mild hibrid járművek (MHEV) aránya 31-ről 36 százalékra nőtt, a hibrid elektromosaké (HEV) 15 százalék maradt, a plug-in hibridek (PHEV) 5 százaléka szintén nem változott, míg a teljesen elektromos járműveké (BEV) 7-ről 8 százalékra emelkedett. Adataik szerint Magyarországon ma már több mint 82 ezer elektrifikált jármű fut az utakon.
Az importőr emlékeztetett arra: piacvezető pozíciójának megtartása mellett célkitűzése volt, hogy növeli a BEV- és PHEV-értékesítést. Az idén ezt elsősorban modellfrissítések szolgálták, de a 2026-os évben a modellpaletta drasztikusan megújul, nyolc új Toyota modell érkezik, öntöltő hibridek és elektromos modellek. Magyarországon a teljes személyautó-piacon a tisztán elektromos járművek aránya eltérő a különböző szegmensekben, a D-SUV-ok kategóriájában a legmagasabb, októberig már elérte a BEV-arány a 21 százalékot, a közép- és felsőközép-kategóriában 12 százalék, a B-SUV-ok eladásainál például 8 százalék. Új modelljeivel a Toyota elsősorban ezekben a szegmensekben erősíti a termékpalettát.
A Toyota Central Europe – Hungary Kft. régiós importőr cég, az idén november közepéig 141 ezer Toyota és 17,1 ezer Lexus eladásában működött közre, ezzel a Toyota európai eladásaiból 13,5 százalékkal, a Lexus eladásaiból 22 százalékkal vette ki a részét. Éves árbevétele 2024-ben a nyilvános cégadatok szerint meghaladta a 207 milliárd forintot. A Toyota japán autógyártó szeptember végével mintegy 7,13 millió jármű értékesítésével vezette a világszintű eladásokat, csoportszinten pedig – a Toyota, a Lexus, a Daihatsu és a Hino márkákat is beleértve – 8,4 millió darabot meghaladó értékesítéssel globálisan az első számú autógyártó volt.
-
Zöld Energia6 nap telt el a létrehozás ótaHárom óra ingyen áram naponta – új energiaprogram indul
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaTöbb mint 2000 önkormányzat csatlakozott az idei tűzifaprogramhoz
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás ótaHőszivattyú vagy kondenzációs kazán? Melyik a jobb választás a magyar KKV-knak?
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaTartós túlkínálat alakulhat ki, miközben a kereslet növekedése lassul
-
Zöld Energia1 nap telt el a létrehozás ótaHároméves az energiaválság: a magyar lakosság jelentős része hőszivattyús fűtésre állt át
