Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Megtalálták a világ legnagyobb röpképes madarát

Létrehozva:

|

Kétszer nagyobb volt a királyalbatrosznál a valaha élt legnagyobb röpképes madár, amelynek ősmaradványait most határozták meg amerikai kutatók.

A ma élő legnagyobb röpképes madár, a királyalbatrosz (Diomedea epomophora) több mint 3 méteres szárnyfesztávolságával szinte eltörpül a 6-7 méteres szárnyfesztávolságú Pelagornis sandersi ősmadár mellett, amely a kutatók szerint a valaha élt legnagyobb repülni tudó madár lehetett. Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) most leírt madár első maradványait 1983-ban ásták ki Dél-Karolinában a charlestoni nemzetközi repülőtér új termináljának építésekor. A példány olyan hatalmas volt, hogy markológéppel kellett kiemelni. „Csak a felkarcsontja, felső szárnycsontja hosszabb volt, mint a karom” – mondta a most megjelent cikk szerzője, Dan Ksepka, a durhami Nemzeti Evolúciós Szintézis Központ kutatója.

A rendkívül jó állapotban lévő példánynak több szárny- és lábcsontját, valamint a teljes koponyáját ásták ki, és helyezték el a Charlstoni Múzeumban. Puszta mérete és jellegzetes csőre lehetővé tette Ksepka számára, hogy megállapítsa: egy kihalt, óriás tengeri madarakat magában foglaló csoport (Pelagornithidae) egy eddig ismeretlen fajával van dolga. Az ásatásokat vezető Albert Sanders, a Charlstoni Múzeum nyugalmazott kurátora tiszteletére Pelagornis sandersinek elnevezett madár 25–28 millió éve élt – a dinoszauruszok kihalása után, de még jóval az első emberek megjelenése előtt.

A kutatóknak nincs kétségük afelől, hogy a madár tudott repülni. Papírvékony, üreges csontjai, tömzsi lábai és hatalmas szárnyai mind arra utalnak, hogy otthonosan mozgott a levegőben, de esetlen volt a szárazföldön. Mivel azonban méretei meghaladják azt, amit egyes matematikai modellek a röpképes madarak maximális testméretének tartanak, nem volt világos, hogy tudott felszállni és a levegőben maradni.

Advertisement

Ennek kiderítésére Ksepka betáplálta a fosszília adatait egy számítógépes programba, amely arra készült, hogy különböző tömegek, szárnyfesztávolságok és szárnyalakok figyelembevételével meghatározza a repülési teljesítményt. A P. sandersi valószínűleg túl nagy volt ahhoz, hogy nyugalmi helyzetből szárnycsapkodásokkal felemelkedjék. (Ez már az albatroszoknak is csak nekifutásból sikerül.) E helyett valószínűleg lejtőn, ellenszélben leszaladva, vagy a felszálló légáramlatokat kihasználva, egy vitorlázórepülőhöz hasonlóan emelkedhetett a levegőbe.

Amikor azonban már a levegőben volt, a hosszú, keskeny szárnyak rendkívül hatékony siklórepülővé tették, derült ki Ksepka szimulációiból. Az óceán felszíne feletti légáramlatokat kihasználva a madár kilométereket vitorlázhatott egyetlen szárnycsapás nélkül a víz felett. Eközben időnként lecsapott a vízfelszínre, hogy megszerezze puha testű zsákmányait, tintahalakat, illetve angolnákat.

Advertisement

Éltek a Földön ennél is nagyobb repülő állatok: a hüllők közé tartozó Pterosaurusok szárnyfesztávolsága a 12–14 métert is elérte. A Pterosaurusok kihaltak 65 millió évvel ezelőtt, a dinoszauruszokkal együtt.

forrás: origo.hu

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Pontosan tudni, mennyit hoz a napelem? Most már lehet!

A napelemes technológia elképesztő fejlődésen esett át az elmúlt években, ám az EU becslési alkalmazása ezeket nem követte le.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontjának (JRC) munkatársai által vezetett csoport a napelemek legújabb fejlesztéseit figyelembe véve frissítette teljesítménymodelljét (PPM) – számol be az alternativenergia.hu. A PPM a bizottság fotovoltaikus földrajzi információs rendszerének (PVGIS) központi eleme, ez a webalkalmazás lehetővé teszi a felhasználók számára a napelemes termelés világszintű felmérését. A szakértők szerint szilíciumkristályos modulok PPM-együtthatóját eredetileg 2011-ben, a réz-indium-diszelenid és a kadmium-telurid modultechnológiák értékeit pedig 2010-ben tették közzé. Ezeket mind a mai napig csak kisebb módosításokkal használják, noha a technológia jelentősen átalakult.

A PVGIS frissítéséhez az Európai Napenergia-tesztelő Intézet (ESTI) adatait használták. Az érintett modulok esetében beltéri szimulációkat végeztek különféle beállítások mellett, így felmérhették, hogy miként változik a panelek teljesítménye a hőmérséklet és a besugárzási intenzitás alakulásával. Végezetül az eredményeket normalizálták, majd beillesztették a meglévő modellbe.

Az adatok azt mutatják, hogy a frissített együtthatókkal ellátott PVGIS teljesítménymodell jól leírja a modern szilíciumkristályos modulok teljesítményét, szinte minden esetben 1% alatti átlagos abszolút hibával, szemben a jelenlegi együtthatókkal kapott, 3,5% feletti eltéréssel. A frissített együtthatók lehetővé teszik, hogy a modell jobban tükrözze a tényleges értékeket.

Advertisement

Az elemzés kimutatta, hogy a kadmium-telurid esetében a frissített modellek abszolúthiba-értéke közel 2,8% volt, míg az eredeti esetben 4,9%. A réz-indium-diszelenid esetében az érték az új számítással 1,65%, az eredetivel 3,7% volt.

A számítások azt is kimutatták, hogy az éves DC-energia-hozam az IEC 61853-4 szabványban meghatározott hat referencia-éghajlati viszony közül öt esetében 1,8% és 4,9% között nőtt a jelenlegi modellel kapott értékhez képest. Az egyetlen kivétel a magas tengerszint feletti magasságú éghajlati viszonyok voltak, ahol −0,9% hozamcsökkenés volt tapasztalható.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák